recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bio i stuen
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bio i stuen

 Besvar Besvar Side  <1 1415161718 32>
Forfatter
Besked
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1028
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2021 kl. 09:46
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Frank fra den seneste graf, så ruller det dybe af ved ved omkring 28Hz. og faktisk ret stejlt.
Jeg er ret sikker på at den kan flades ud med placering og nog et DSP.

Men det der lige slog mig, var hvad kan dine subber enlig yde der nede "SPL", bare en tanke.

På et tidpunkt vil jeg også prøve noget, hvilket jeg enlig har gjort ret tit, ouch......

Da den fysiske størrelsen mv. har en faktor hos mig så begrænser man sig ret hurtig på output specielt i det dybe.

Jeg havde i lang tid kørt med 2/4 JL Audio E112 og i forbindelse med jeg ville prøvet noget andet, her købte jeg 2 x B&W DB1D'er helt nye pga. af anbefalinger og de opgivet specifikationer fra B&W og ud fra de meget få test der var at finde. 

Tallene taler jo for sig selv, størrelsen på subs er perfekt og de er rigtige flotte i sin finish, og med sine 2 x 12" og 1000watt til hver enhed med opgivelser fra, ja hold nu fast....

Ved -3db fra 10Hz til 350Hz. eller endnu bedre, -6db 8.5Hz til 500Hz.
B&W mangler bare lige at opgive et spl ved de frekvenserWink 

Det var bare virkelig en slem skuffelse, mine JL Audio E112 havde faktisk et større output ved 20Hz end B&W DB1D havde, E112 er opgivet till 22 -118 ved -1,5db. So beware with specificationEmbarrassed

Alt under 20hz. ja faktisk fra 21-22hz. på DB1D er SPL ikke er brugebart.

E112 ved 20Hz er er heller ikke noget man umiddelbart kan bruge til så meget, men den/ de kan langt bedre tåle at blive kørt til grænsen end hvad DB1D kan tåle ved at blive kørt til grænsen.

Alt handler jo ikke kun om SPL og dybe frekvenser, noget andet og endnu mere vigtig er selve lyden, specielt hvis de også skal indgå til hifi. B&W DB1D spiller faktisk ret godt. 



Tanken om at mine subs er fejlcastet til opgaven har strejret mig flere gange. Kan kun finde dataer på dem som siger -3db ved 20hz, men syntes at det er noget svært at få dem til det i den virkelige verden 😉
Til top
Eeyore Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 360
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Eeyore Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2021 kl. 11:10
Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

Godt nok en flot måling du havde der 🙂 nysgerrig på hvor store dine subs var/er ? Er det forstået rigtigt, at jeg kan sætte en minidsp imellem udgangen og subs og så efter måling kan minidsp'en "manipulere" signalet ved hjælp af computeren, så det bliver mere linært? Eller skal der mere udstyr til? Kan se at en minidsp-24 2×4 kan købes for kun 1000,- hvilket jo er billigt hvis den kan rette op på de unoder en stue giver...

De 4 gamle subs var passive portede 12" Jamo THX One som fik ca 400W hver. Kabinettet var omkring 140 liter.

De 4 nye selvbyg subs er uden port og har  2x12" JBL GT-X1200 enheder i hver kabinet på ca 120 liter. Forstærkerne er 2x Behringer NX3000DSP som leverer 1500W  til hver sub.

Jeg startede med at finde en god placering i rummet, som var ca 25% fra sidevæggene ved både for og bagvæg. Derefter blev der lavet nogle temmeligt store bass traps, som er en del af for og bagvæggen. Rummet er bygget som et rum inden i et rum. Resten er klaret af MSO.
MSO forsøger at minimere forskellen i frekvens respons på tværs af dine siddepladser, samtidig med at den forsøger at opnå en lineær frekvens respons, eller en defineret house curve. Dette gøres ved at justere på PEQ, shelving filters, gain og delay for de forskellige subwoofers. Det er vigtigt at man får sat nogle grænser for hvor meget MSO må justere på de forskellige parametre, da det ellers godt kan stikke lidt af.

Jeg har fortaget målingerne med en Umik-1 og REW. Målingerne er derefter hentet ind i MSO, som har beregnet parametrene som derefter hentes ind i miniDSP. Andet udstyr kræver det ikke.


Redigeret af Eeyore - 28-August-2021 kl. 12:05
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2021 kl. 11:34
Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Frank fra den seneste graf, så ruller det dybe af ved ved omkring 28Hz. og faktisk ret stejlt.
Jeg er ret sikker på at den kan flades ud med placering og nog et DSP.

Men det der lige slog mig, var hvad kan dine subber enlig yde der nede "SPL", bare en tanke.

På et tidpunkt vil jeg også prøve noget, hvilket jeg enlig har gjort ret tit, ouch......

Da den fysiske størrelsen mv. har en faktor hos mig så begrænser man sig ret hurtig på output specielt i det dybe.

Jeg havde i lang tid kørt med 2/4 JL Audio E112 og i forbindelse med jeg ville prøvet noget andet, her købte jeg 2 x B&W DB1D'er helt nye pga. af anbefalinger og de opgivet specifikationer fra B&W og ud fra de meget få test der var at finde. 

Tallene taler jo for sig selv, størrelsen på subs er perfekt og de er rigtige flotte i sin finish, og med sine 2 x 12" og 1000watt til hver enhed med opgivelser fra, ja hold nu fast....

Ved -3db fra 10Hz til 350Hz. eller endnu bedre, -6db 8.5Hz til 500Hz.
B&W mangler bare lige at opgive et spl ved de frekvenserWink 

Det var bare virkelig en slem skuffelse, mine JL Audio E112 havde faktisk et større output ved 20Hz end B&W DB1D havde, E112 er opgivet till 22 -118 ved -1,5db. So beware with specificationEmbarrassed

Alt under 20hz. ja faktisk fra 21-22hz. på DB1D er SPL ikke er brugebart.

E112 ved 20Hz er er heller ikke noget man umiddelbart kan bruge til så meget, men den/ de kan langt bedre tåle at blive kørt til grænsen end hvad DB1D kan tåle ved at blive kørt til grænsen.

Alt handler jo ikke kun om SPL og dybe frekvenser, noget andet og endnu mere vigtig er selve lyden, specielt hvis de også skal indgå til hifi. B&W DB1D spiller faktisk ret godt. 



Tanken om at mine subs er fejlcastet til opgaven har strejret mig flere gange. Kan kun finde dataer på dem som siger -3db ved 20hz, men syntes at det er noget svært at få dem til det i den virkelige verden 😉

I de gamle dage..... Havde jeg 4 stk. System Audio Sub electro 200 som jeg var super glad for og de spillet faktisk også ret godt, men når det kom til HT og der blevet gået til den, så måtte de give op. Fra 25-26Hz og ned var SPL ikke brugbart da de også rullede af, man kan selvfølgelig bare lige give den et nøk til, men så det også galt...

Jeg ved godt at man ikke kan sammenligne på denne måde, men alligevel så syns jeg dine Thetis og min gamle Sub 200 minder nu rigtig meget om hinanden.
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1028
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2021 kl. 12:36
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Frank fra den seneste graf, så ruller det dybe af ved ved omkring 28Hz. og faktisk ret stejlt.
Jeg er ret sikker på at den kan flades ud med placering og nog et DSP.

Men det der lige slog mig, var hvad kan dine subber enlig yde der nede "SPL", bare en tanke.

På et tidpunkt vil jeg også prøve noget, hvilket jeg enlig har gjort ret tit, ouch......

Da den fysiske størrelsen mv. har en faktor hos mig så begrænser man sig ret hurtig på output specielt i det dybe.

Jeg havde i lang tid kørt med 2/4 JL Audio E112 og i forbindelse med jeg ville prøvet noget andet, her købte jeg 2 x B&W DB1D'er helt nye pga. af anbefalinger og de opgivet specifikationer fra B&W og ud fra de meget få test der var at finde. 

Tallene taler jo for sig selv, størrelsen på subs er perfekt og de er rigtige flotte i sin finish, og med sine 2 x 12" og 1000watt til hver enhed med opgivelser fra, ja hold nu fast....

Ved -3db fra 10Hz til 350Hz. eller endnu bedre, -6db 8.5Hz til 500Hz.
B&W mangler bare lige at opgive et spl ved de frekvenserWink 

Det var bare virkelig en slem skuffelse, mine JL Audio E112 havde faktisk et større output ved 20Hz end B&W DB1D havde, E112 er opgivet till 22 -118 ved -1,5db. So beware with specificationEmbarrassed

Alt under 20hz. ja faktisk fra 21-22hz. på DB1D er SPL ikke er brugebart.

E112 ved 20Hz er er heller ikke noget man umiddelbart kan bruge til så meget, men den/ de kan langt bedre tåle at blive kørt til grænsen end hvad DB1D kan tåle ved at blive kørt til grænsen.

Alt handler jo ikke kun om SPL og dybe frekvenser, noget andet og endnu mere vigtig er selve lyden, specielt hvis de også skal indgå til hifi. B&W DB1D spiller faktisk ret godt. 



Tanken om at mine subs er fejlcastet til opgaven har strejret mig flere gange. Kan kun finde dataer på dem som siger -3db ved 20hz, men syntes at det er noget svært at få dem til det i den virkelige verden 😉

I de gamle dage..... Havde jeg 4 stk. System Audio Sub electro 200 som jeg var super glad for og de spillet faktisk også ret godt, men når det kom til HT og der blevet gået til den, så måtte de give op. Fra 25-26Hz og ned var SPL ikke brugbart da de også rullede af, man kan selvfølgelig bare lige give den et nøk til, men så det også galt...

Jeg ved godt at man ikke kan sammenligne på denne måde, men alligevel så syns jeg dine Thetis og min gamle Sub 200 minder nu rigtig meget om hinanden.

Det tror jeg du har ret i. Vil prøve at sætte fokus på at det skal lyde godt. Tror at jeg kan vinde en del ved at fokusere noget mere på akustikken...
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1028
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2021 kl. 12:45
Oprindeligt skrevet af Eeyore Eeyore skrev:

Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

Godt nok en flot måling du havde der 🙂 nysgerrig på hvor store dine subs var/er ? Er det forstået rigtigt, at jeg kan sætte en minidsp imellem udgangen og subs og så efter måling kan minidsp'en "manipulere" signalet ved hjælp af computeren, så det bliver mere linært? Eller skal der mere udstyr til? Kan se at en minidsp-24 2×4 kan købes for kun 1000,- hvilket jo er billigt hvis den kan rette op på de unoder en stue giver...

De 4 gamle subs var passive portede 12" Jamo THX One som fik ca 400W hver. Kabinettet var omkring 140 liter.

De 4 nye selvbyg subs er uden port og har  2x12" JBL GT-X1200 enheder i hver kabinet på ca 120 liter. Forstærkerne er 2x Behringer NX3000DSP som leverer 1500W  til hver sub.

Jeg startede med at finde en god placering i rummet, som var ca 25% fra sidevæggene ved både for og bagvæg. Derefter blev der lavet nogle temmeligt store bass traps, som er en del af for og bagvæggen. Rummet er bygget som et rum inden i et rum. Resten er klaret af MSO.
MSO forsøger at minimere forskellen i frekvens respons på tværs af dine siddepladser, samtidig med at den forsøger at opnå en lineær frekvens respons, eller en defineret house curve. Dette gøres ved at justere på PEQ, shelving filters, gain og delay for de forskellige subwoofers. Det er vigtigt at man får sat nogle grænser for hvor meget MSO må justere på de forskellige parametre, da det ellers godt kan stikke lidt af.

Jeg har fortaget målingerne med en Umik-1 og REW. Målingerne er derefter hentet ind i MSO, som har beregnet parametrene som derefter hentes ind i miniDSP. Andet udstyr kræver det ikke.
Det er dælme en lækker løsning med rum i rummet du har lavet. Desværre ikke muligt her. Tak for forklaringen og billederne, et billede siger mere end 1000 ord 🙂
Til top
Steen6400 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-December-2010
Sted: Sønderborg
Status: Offline
Point: 2116
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen6400 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2021 kl. 17:44
+1 til lækker løsning Smile
Jeg havde også en gang en forventning om at en subwoofers linearitet blev opgivet ved max SPL, men det er det sjældent. Det er let nok at tjekke, man starter med lav lydstyrker og måler output. Derefter øges output med fx 10dB og så skal måling vise samme forøgelse med samme kurveform. Når måling ikke længere øges som ændringen har subwooferen tabt pusten. Hvis du går efter en MiniDSP er 2x4HD den bedste, opløsning er meget bedre end de andre modeller og delay kan være større.


Redigeret af Steen6400 - 28-August-2021 kl. 17:44
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Stofa, IPhone SE, Garmin Vivoactive 3 Music
Til top
Steen6400 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-December-2010
Sted: Sønderborg
Status: Offline
Point: 2116
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen6400 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2021 kl. 17:47
Jeg havde en forventning om at Roomperfect kunne det samme som MSO, men det er så åbenbart ikke tilfældet.
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Stofa, IPhone SE, Garmin Vivoactive 3 Music
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1028
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2021 kl. 18:07
Oprindeligt skrevet af Steen6400 Steen6400 skrev:

Jeg havde en forventning om at Roomperfect kunne det samme som MSO, men det er så åbenbart ikke tilfældet.
Det kan være en fejl 40 fra min side. Vil i hvert fald give det nogle flere forsøg, det kræver bare at jeg har hytten for mig selv. Det er jo sådan at når roomperfekt kører testen, så skal der skrues højt op, 65 på volumen hvor 88 er maks og lydene som udsendes er en lang basbulder som afsluttes med den lyd som organisten i kirken bruger når han skal vække kirkegængerne, 10 tangenter aktiveres samtidigt!!! ikke familie venligt 😉
Til top
Eeyore Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 360
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Eeyore Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-August-2021 kl. 07:38
Det er godt nok ikke nemt at finde noget info på de Thetis 380. De er ported og tunet til 20Hz, så de ruller sikkert kraftigt nedad derfra. Spørgsmålet er hvilket lydtryk de kan levere ved 20Hz, det er ikke angivet nogle steder. Du kan tage din subwoofer med udenfor og måle dens frekvens respons, så du ved hvad den reelt yder. Alternativt fortag en måling indendørs med mikrofonen placeret meget tæt på enheden, for at mindske rummets indflydelse.
Har du eventuelt prøvet at bruge Room Simulator i REW til at finde en god placering?


Redigeret af Eeyore - 30-August-2021 kl. 08:07
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-August-2021 kl. 08:20
Ja, der desværre meget lidt info på Thetis 380.

En måling ville være oplagt udenfor som du er inde på EeyoreThumbs Up

Jeg var med på en måling i tidernes morgen på nogle Emotiva ref x12, mener dog det var en lukket sub.

Har lige fået svar retur på målingen vi udførte.

Anyway, den/ de har en forstærker på 5-600watt med et peak på omkring 1000watt. og er ligeledes opgivet til/ fra 20Hz og min ven har fra et sted på nettet at de skulle have et output ikke mindre end 115-120db. in room. lol.

Jeg kan sige, at de målte alene udenfor kun 84db. på 20Hz. Ouch....... og havde et output ved 30Hz. på 101db.

Jo, den/de kan da spille ned på 20 og 25Hz. men det er brugbart overhoved da spl er så lavt.


Redigeret af Potter - 30-August-2021 kl. 08:22
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1028
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-August-2021 kl. 08:54
De erfaringer jeg indtil videre har gjort mig med de subs er at det er meget svært at få dem med på de 20hz som de egentlig skulle kunne? Har prøvet næsten alle steder i stuen, men måske er problemet min lytteposition, stuen er virkelig dårlig rent akustisk og gætter på at væge/loft af beton plus kun 2.32 til loftet ikke er ideelt. Vil det ikke være en god idé at prøve at sætte mikrofonen andre steder i stuen for at se om der kan måles noget under de 30hz på de subs?
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4245
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-August-2021 kl. 09:54
Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

De erfaringer jeg indtil videre har gjort mig med de subs er at det er meget svært at få dem med på de 20hz som de egentlig skulle kunne? Har prøvet næsten alle steder i stuen, men måske er problemet min lytteposition, stuen er virkelig dårlig rent akustisk og gætter på at væge/loft af beton plus kun 2.32 til loftet ikke er ideelt. Vil det ikke være en god idé at prøve at sætte mikrofonen andre steder i stuen for at se om der kan måles noget under de 30hz på de subs?
Har du prøvet at sætte en haveflise under dine subs? Uanset rummets akustiske forhold, får du renset lyden fra subs, da der ikke afsættes noget til underlaget gennem betonflisen.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 1415161718 32>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu