recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bio i stuen
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bio i stuen

 Besvar Besvar Side  <1 1718192021 32>
Forfatter
Besked
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1027
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2021 kl. 06:17
Vores gulv blev "ødelagt" før vi flyttede ind og hvis vi fraflytter så skal udlejer udbedre det. Sagt mildt, så gik det galt med slibe/lakeringen og en elektrikker som ikke var klar over at man ikke skal skubbe en subwoofer med spikes under sig, hen over gulvet 😲
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1027
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2021 kl. 17:22
Nu har jeg lavet en Roomperfekt justering af fronterne uden sub. Billedet er med og uden Roomperfekt så man kan se virkningen af Roomperfekt i min stue 🙂

Til top
Vilstrup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-November-2008
Status: Offline
Point: 1005
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Vilstrup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2021 kl. 20:24
hvorfor ikke købe en lille flise og læg den under højtaleren?? Jeg har købt en flise til at lægge under min X12, hvor der er sat små selvklæbende gummi fødder under flisen og derefter spikes under X12..
Mvh.

Vilstrup
----------------
Min Hjemmebio - MK Sound S150 System
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1027
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2021 kl. 21:45
Oprindeligt skrevet af Vilstrup Vilstrup skrev:

hvorfor ikke købe en lille flise og læg den under højtaleren?? Jeg har købt en flise til at lægge under min X12, hvor der er sat små selvklæbende gummi fødder under flisen og derefter spikes under X12..

Gik faktisk og troede at de gummifødder som højtalerne var født med, havde en god afkobling. Det har de måske også, for der er ikke mange vibrationer at spore i gulvet med dem på. Havde ikke tænkt tanken om at lægge en flise eller spikes under, før Jørgen fortalte at han havde fundet spikes'ne. Nu hvor jeg har sat spikes under og oplevet en væsentlig forbedring i højttalerne, så er det da fristende at prøve om en flise kan gøre en forskel. Har jo to under subwooferne, så rimeligt hurtigt at prøve det af. Lige nu overvejer jeg om ikke der skal ptøves spikes under subwooferne...
Til top
Vilstrup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-November-2008
Status: Offline
Point: 1005
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Vilstrup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2021 kl. 21:59
Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

Oprindeligt skrevet af Vilstrup Vilstrup skrev:

hvorfor ikke købe en lille flise og læg den under højtaleren?? Jeg har købt en flise til at lægge under min X12, hvor der er sat små selvklæbende gummi fødder under flisen og derefter spikes under X12..

Gik faktisk og troede at de gummifødder som højtalerne var født med, havde en god afkobling. Det har de måske også, for der er ikke mange vibrationer at spore i gulvet med dem på. Havde ikke tænkt tanken om at lægge en flise eller spikes under, før Jørgen fortalte at han havde fundet spikes'ne. Nu hvor jeg har sat spikes under og oplevet en væsentlig forbedring i højttalerne, så er det da fristende at prøve om en flise kan gøre en forskel. Har jo to under subwooferne, så rimeligt hurtigt at prøve det af. Lige nu overvejer jeg om ikke der skal ptøves spikes under subwooferne...


Jeg oplevede en mere fast og rolig bas på min X12, efter den kom op og stå på en flise. Rummet spillede ikke lige så meget med mere som det gjorder før. Så for mit vedkommende var en lyd forbedring på ca 30kr uden tvivl et af de bedste forbedring jeg har lavet, som var så markant hør bar.

Jeg har en kammi som også har lagt en flise under begge hans MX350 subs, dog har han også valgt at gøre det under hans fronter og han har samme oplevelse som jeg har.
Mvh.

Vilstrup
----------------
Min Hjemmebio - MK Sound S150 System
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2021 kl. 23:46
Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

Gik faktisk og troede at de gummifødder som højtalerne var født med, havde en god afkobling.

Når du afkobler, betyder det at højttaleren vibrerer i modtakt til bassens bevægelser.
Når du sætter spikes under og borer hul ned i gulvet, “holder du fast i højttaleren” og højttaleren bevæger sig ikke (så meget).

Når du sætter en flise under, og kobler højttaler, eller sub til flisen, øger du højttalerens egenvægt og den har sværere ved at vibrere.

Sætter du højttalere med spikes på et blødt trægulv, kan du få gulvet til at spille med…….

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1027
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2021 kl. 22:03
Syntes efterhånden at jeg har fået prøvet samtlige placeringsmuligheder i stuen med de subs. Syntes bestemt ikke at de små Triangle er nemme at få til at måle pænt her i stuen. Meget output i 30hz og intet i 40hz men stærkt på den igen i 50hz 🤔 Så her hvor de nu står, bliver de for nu, er ganske tilfreds med hvordan det lyder i stereo, har ikke fået testet det med film, mit kære hdmi kabel stod af midt i min kamp med kabler af og på.... Konen harspurgt om subwooferne ikke skulle stå på linje, prøvede at forklare hvorfor de står som de gør pga. hvordan de måler, tabte hende efter ca. 12 sekunder 🤣
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1027
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2021 kl. 19:46
Efter jeg havde oplevet forskellen på gummifødder og spikes på mine fronter, så tænkte jeg at det var et forsøg værd at prøve det af på subwooferne. Havde en idé om at fødderne var monteret med maskinskruer og pillede en fod af for at tjekke diameteren på skruehullet. Blev noget overrasket da jeg opdagede at de blot er monteret med selvskærende skruer!. Har ikke lyst til at ændre på subwooferne ved at lave huller til spikes'ne, så da det viste sig at diameteren på gummifødderne er lige under 8mm og at jeg lå inde med spikes på 8mm i diameteren, så fik jeg ideen at korte spikes'ne af så de lige nøjagtig løftede subwooferne op så de ikke hviler på gummiet. Så nu står de både på fliser og spikes.
Mon ikke det vil glæde min nabo 😉
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1027
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2021 kl. 18:55
Prøv om det er muligt at skyde genvej til et godt resultat med mine subs. Nu vil jeg prøve denne dspeaker af og se om den kan lande et bedre resultat end jeg indtil videre er lykkedes med. Der foreskrives at subsne skal stilles i hjørnerne så de kan lave så mange peaks som muligt, så det skal da prøves af en af de nærmeste dage og så måle efter for at se om det virker?

Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2021 kl. 09:57
Men jeg er sikker på at der er noget at hente i det der. Sådan startede jeg også men endte i manuel EQ. For en ting er hvordan producenten synes at bas skal lyde. Noget andet er hvad man selv synes og jeg faldt først til ro da jeg fik min egen "house curve" der passer til mit rum og preferencer.

Det lyder også smart at sætte den i hjørnet hvor den performer bedst og derefter save peaks af for mere liniær respons. Den eneste måde at fjerne dips på er at flytte på subs.

Virkelig smart med plug and play løsningen der. Det skal nok blive godt

Edit

Jeg ser lige det med "lift" funktionen. Det er mega smart og faktisk noget ala det jeg gør for at ramme min house curve. Jeg har nemlig kalibreret så det stiger svagt fra cross over til omk 35hz hvor den så begynder at falde af. Det giver lidt mere "umf" til film.



Redigeret af Berdel - 27-Oktober-2021 kl. 10:26
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1027
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2021 kl. 13:20
Oprindeligt skrevet af Berdel Berdel skrev:

Men jeg er sikker på at der er noget at hente i det der. Sådan startede jeg også men endte i manuel EQ. For en ting er hvordan producenten synes at bas skal lyde. Noget andet er hvad man selv synes og jeg faldt først til ro da jeg fik min egen "house curve" der passer til mit rum og preferencer.

Det lyder også smart at sætte den i hjørnet hvor den performer bedst og derefter save peaks af for mere liniær respons. Den eneste måde at fjerne dips på er at flytte på subs.

Virkelig smart med plug and play løsningen der. Det skal nok blive godt

Edit

Jeg ser lige det med "lift" funktionen. Det er mega smart og faktisk noget ala det jeg gør for at ramme min house curve. Jeg har nemlig kalibreret så det stiger svagt fra cross over til omk 35hz hvor den så begynder at falde af. Det giver lidt mere "umf" til film.


Jeg vil også rigtig gerne pille ved lyden selv, men må erkende at det hele står i stuen og derfor svært at nå i mål, fordi jeg ikke bare kan efterlade roddet for at fortsætte dagen efter. Det er jo pc og mikrofonstativ, ledninger på kryds og tværs og så de kære subs som jeg flytter rundt på i stedet for at tage en time i mit træningsrum 😉 Har også nogle kraftige dips som jeg da håber at dspeaker'eren kan hjælpe på. Glæder mig i hvert fald til at have stuen alene,  så det kan prøves af 🙂
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1027
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2021 kl. 17:28
En hurtig kalibrering blev det til i eftermiddag og resultatet er jo mildt sagt positivt. Når lift 35 er aktiveret, så er målingen jo i min verden jo fremragende, det er i hvert fald det flotteste der er målt indtil videre her i stuen, så skal jeg "bare" have jævnet frekvensen fra de 50hz og op imod de 100hz hvis det da er muligt.
Et billede af den lille samling af mikrofoner det nu kræver at få lyd i stuen, snart flere end fjernbetjeninger 😉 Og så lige et billede af kalibreringen. Skal lege videre når der bliver god tid til det...


Redigeret af Frank13 - 27-Oktober-2021 kl. 17:44
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 1718192021 32>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu