recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bio i stuen
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bio i stuen

 Besvar Besvar Side  <1 1819202122 32>
Forfatter
Besked
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1027
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2021 kl. 11:05
Efter at have lavet et hav af målinger og forskellige opstillinger i jagten på den fine kurve i vores stue, så er jeg kommet frem til at faktisk så måler mine fronter ganske fint i bunden og at fjerne sub fra fronterne for at erstatte den med et sæt subwoofere mere sammen med mine andre subs ville måske give flere problemer end jeg kan løse. Så nu har jeg sat fronterne til fuld skrue og skåret subsne ved 65hz. Når det nu er en stue hvor den eneste korrigering egentlig er rent elektronisk ved hjælp af roomperfekt og dspeaker, så tror jeg ikke jeg kommer meget tættere på det "perfekte" med mindre jeg bygger stuen totalt om. Lige nu så ændre jeg i hvert fald ikke på noget. Dspeaker skriver at man efter kalibrering kan sætte delefrekvensen til 100hz, det er ikke noget mine subs magter 😂Tror også familien bliver glad for at få ro på måletossen 🤣 Om ikke andet, så er det som jeg har nået frem til, væsentligt bedre end mit udgangspunkt.

Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2021 kl. 18:58
Lige en bemærkning, uden i øvrigt at have læst tråden.

En måling der viser en fin frekvensrespons kan godt være lidt vildledende fordi den som regel er målt ved ret lavt niveau. Det er ikke sikkert at de højttalere kan spille den dybe bas højt nok og uden forvrængning eller væsentlig ændring i responsen (prøv at måle igen ved så højt niveau som du max skruer op, så ved du det) Det ville/burde en stor sub kunne.
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1027
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2021 kl. 10:43
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Lige en bemærkning, uden i øvrigt at have læst tråden.

En måling der viser en fin frekvensrespons kan godt være lidt vildledende fordi den som regel er målt ved ret lavt niveau. Det er ikke sikkert at de højttalere kan spille den dybe bas højt nok og uden forvrængning eller væsentlig ændring i responsen (prøv at måle igen ved så højt niveau som du max skruer op, så ved du det) Det ville/burde en stor sub kunne.

God idé, jeg finder en ledig dag hvor jeg tager sikkerhedsbrillerne på og tester det efter. Vil lige sige, at når vi ser film, så er det ikke den voldsomme volumen der er på, men du har en god point der.
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2021 kl. 16:13
Skylder at sige at du skal passe på højttalerne. Testsignaler kan være ret brutale og meget få hifihøjttalere er beskyttet af et filter mod dyb bas, og hvis det er basrefleks er basenhederne helt ubeskyttede mod ekstreme membranudslag under portens tuning frekvens. - Enhederne kan/vil slå i bund hvis du går for meget til den. Prøv lidt af gangen.

I det perspektiv er det sådan set bedre at sætte højttalerne til Small og sætte delefrekvensen ned til f.eks. 40-50 HZ alt efter hvad front højttalerne magter. Det giver lidt det samme som at sætte dem til large, men du slipper for at fronterne modtager ufiltreret lavfrekevns, som de ikke rigtig kan spille alligeven. Mål selv hvad der er bedst.
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1027
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2021 kl. 22:00
Lavede et par målinger i går, hvor jeg jævnt øgede niveauet for at holde øje med at det ikke lød "farligt"... frekvensgangen fra 40hz og op ændrede sig ikke, men  fra 40hz og ned til de ca. 30hz blev der mere og mere hængekøje som niveauet steg. Men der var jeg også på niveauet hvor det var for højt til vores stue 🙂
Så rigtigt nok som du siger @Mefisto, de små subs holder ikke niveauet når der bliver gået til den...
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1027
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-November-2021 kl. 16:29
Så er der udskiftning på billed fronten 🙂 mit valg faldt på en Epson tw7100

Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1027
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-November-2021 kl. 17:29
Så er den på plads, så skal der "bare" justeres ind 😉

Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1027
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-November-2021 kl. 23:28
Må sige at jeg er godt tilfreds med hvor fleksibel den nye projektor er i forhold til lysforhold. Til vores brug med film i lyse timer og en kone som ikke er super glad for at alt lyset skal slukkes hver gang der skal ses film om aftenen, så er tw7100 en god medspiller. Der var ganske fint billede på med en god gang sol ind ad vinduerne her i eftermiddag, prøv at se hvor meget lys der er og alligevel et brugbart billede, selvfølgelig ikke toppen af poppen, men ganske fint syntes jeg. I øvrigt skønt at fjernbetjeningen til projektoren kan styre både volumen på reciveren og stramningens (pause/play og lignende)

Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1027
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-December-2021 kl. 08:52
Havde opgivet at finde ud af hvordan jeg lavede et stop på mit lærede, har søgt på nettet efter brugsanvisning uden held. Men faldt så over en ældre tråd herinde og fik fornyet mod på at give det endnu et skud. Fandt en justeringsskrue og skruede løs, Ingen effekt.. øv tænkte jeg og ville køre læredet op igen, det ville det så ikke? Hmm kunne det være en justering til hvor højt det skal kører op? fat i mobilen og filme ind i kassen og sørme om ikke der var to justeringsskruer 🙂 Det er jo helt fantastisk, nu skal jeg ikke mere stå som og være obs på hvornår jeg skal stoppe. Så nu er der et ens stop hver gang og bunden af læredet flugter med mit kunstige loft.

Redigeret af Frank13 - 05-December-2021 kl. 18:40
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1027
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-December-2021 kl. 09:13
Lige et billede af bunden som flugter sådan ca med det falske loft...

Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-December-2021 kl. 11:42
Det ser super godt ud Clap
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1027
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-December-2021 kl. 18:54
Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Det ser super godt ud Clap
Tak 🙂 og specielt når man ser et før billede 😉

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 1819202122 32>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu