recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bio i stuen
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bio i stuen

 Besvar Besvar Side  <1 2526272829 32>
Forfatter
Besked
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2022 kl. 10:06
Go idé! Og så skjuler du bagefter væggen med troldtekt og ramme med et elegant gardin Thumbs Up
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Online
Point: 1027
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2022 kl. 11:05
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Go idé! Og så skjuler du bagefter væggen med troldtekt og ramme med et elegant gardin Thumbs Up
Det er noget nemmere at slippe afsted med, når det nærmest ikke kan ses 🙂
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Online
Point: 1027
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2022 kl. 11:08
Så blev venstre side sat op...




Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2022 kl. 11:16
Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Go idé! Og så skjuler du bagefter væggen med troldtekt og ramme med et elegant gardin Thumbs Up
Det er noget nemmere at slippe afsted med, når det nærmest ikke kan ses 🙂
Ja bare du ikke skjuler højttalerne, så...  De er jo en fryd for øjet LOL
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Online
Point: 1027
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2022 kl. 08:02
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Go idé! Og så skjuler du bagefter væggen med troldtekt og ramme med et elegant gardin Thumbs Up
Det er noget nemmere at slippe afsted med, når det nærmest ikke kan ses 🙂
Ja bare du ikke skjuler højttalerne, så...  De er jo en fryd for øjet LOL
Nej det ville være et no go, er også vældig vild med deres design 🙂
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Online
Point: 1027
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2022 kl. 08:16

Målekassen måtte frem, jeg var nysgerrig på om der var nogen forskel at måle efter der er kommet kasse med isolering bag troltekt pladerne. Det er udelukkende kun fronterne der bliver målt på. Selv om der er dyk i kurven, så lyder musik bedst sådan her i stuen. Så nu er sub'sne kun med ved film...
1. Billede er før isolering 
2. Billede er efter
3. Billede er hvor man kan se forskellen på uden og med roomperfekt...




Der er kommet et lille løft under de 30hz, så de ca 200,- og de to en halv time det tog, har da gjort en forskel...
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Online
Point: 1027
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2022 kl. 19:23
Hmm konen har pludselig efter køb af noget teaktræ reol, fået tændt den indre indretningsarkitekt 😳 Kan højttalerene ikke rykkes tættere sammen, det vil se bedre ud...øhh jo da, det er der man som mand bare må give lidt efter 😉 Så den gamle her måtte igang med at flytte på højttalerene. Ja der ser det godt ud, sagde hun. Mine tanker var mere på alle de målinger og justeringer der røg nu. Nå men klog af tidligere flytten rundt på højttalerene, så vidste jeg at UMIK-1 mikrofonen er fantastisk når der skal placeres. Der er meget at hente ved små justeringer, store dips kunne fjernes blot ved en lille justering. Det hele endte med at Lyngdorf fik lov til at lave sin magi efter hvad jeg syntes var bedste udgangspunkt. Det endte med en rumkorrektion på kun 10%, har før landet på 25-35. Jeg har lavet måling på henholdsvis en i sofaen og en fra lyttepositionen i en stol jeg sætter foran sofaen når der virkelig skal lyttes musik. Lyngdorf tillader at man kan lave 8 focus positioner. Det er udelukkende målinger på 802d'erne. Syntes dælme at det lyder fantastisk. 





Redigeret af Frank13 - 19-November-2022 kl. 19:28
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Online
Point: 1027
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2022 kl. 23:29
Havde lidt tid her til aften og fik rodet lidt med lyden. Er godt nok spændt på om kurven bliver mere gladt når jeg får tid til at lave en roomperfekt på dette resultat. 


Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2022 kl. 13:05

Det ser virkelig godt ud.
Glæder mig til at læse med hvordan lyder er efter kalibrering👍
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Online
Point: 1027
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2022 kl. 15:16
Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:


Det ser virkelig godt ud.
Glæder mig til at læse med hvordan lyder er efter kalibrering👍
Kalibreringen gav ikke det store, ud over at frekvensområdet fra ca 30hz til 110hz blev mere jævnt. Jeg havde en drøm om at hullet fra de 110hz og op blev hævet, men det skete ikke i så stor en grad som jeg havde håbet. Så det er "bare" at prøve at flytte lidt rundt på fronterne og se hvordan stuen reagere på det.
Men bortset fra det, så lyder det godt 👍
Edit... vil sige, at ved 1. lyt, så virkede det lidt tamt og jeg blev lidt skuffet, men så fik jeg lyttet mere og det gik op for mig at de peak som var væk, havde lydt fedt, men det var også for meget af det gode. Vores køkken støder op til stuen og når man er derude og musik spiller, så hører man nu bassens toner og ikke "trykket" som der før var...det er sjovt så forskelligt det kan lyde.
Jeg har inviteret mine subs med til stereo lyden igen og deler nu ved 110hz, det er absolut maks af hvor højt de kan gå...
En anden ting, jeg har vinklet højtalerne noget mere mod min lytteposition og det har afsløret flere detaljer i musikken, et eksempel er i nummeret "Malaga" med Thomas Helmig, 29 sekunder inde i nummeret er der et bump i venstre side, måske en mikrofon som bliver ramt, men ikke noget jeg før har hørt...


Redigeret af Frank13 - 23-December-2022 kl. 16:51
Til top
Ultimathor Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 09-Oktober-2021
Status: Offline
Point: 27
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ultimathor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2023 kl. 19:29
Hej Frank,

Det er jo en lang tråd, så det er sikkert muligt at finde svaret tidligere, men nu spørger jeg alligevel. 

Hvad for en type lærred har du? Gain og eventuelt half-angle eller lambertian?
Hvor meget drop er der fra loft til toppen af billedet, når du ser 16:9 og 2,35:1 materiale?
Hvad er afstanden fra gulvet til bunden af billedet, når du ser 16:9 og 2,35:1 materiale?
Har du malet loftet?

Fed indretning i øvrigt :-). Jeg har selv en MP-40 og pt. har jeg et 122" Parallax Stratos lærred med 80% ALR. Jeg synes stadig, at der er lidt for meget refleksionslys i rummet, så jeg overvejer at male væggene med en Munsell N5 netural grå maling, der absorberer godt 80% lys. Jeg har nogle akustikplader i en del af loftet, der ikke kan males, så jeg vil maksimalt kunne male ca. 90 cm fra væggen. Dog er min situation den, at der er meget drop på mit lærred, så der er 70 cm  fra loft til toppen af billedet på 16:9 materiale og 105 cm, hvis der er tale om 2,35:1 materiale. Overvejer også at købe et gråt gulvtæppe til mine afhøvlede gulve. 


Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Online
Point: 1027
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2023 kl. 08:08
Oprindeligt skrevet af Ultimathor Ultimathor skrev:

Hej Frank,

Det er jo en lang tråd, så det er sikkert muligt at finde svaret tidligere, men nu spørger jeg alligevel. 

Hvad for en type lærred har du? Gain og eventuelt half-angle eller lambertian?
Hvor meget drop er der fra loft til toppen af billedet, når du ser 16:9 og 2,35:1 materiale?
Hvad er afstanden fra gulvet til bunden af billedet, når du ser 16:9 og 2,35:1 materiale?
Har du malet loftet?

Fed indretning i øvrigt :-). Jeg har selv en MP-40 og pt. har jeg et 122" Parallax Stratos lærred med 80% ALR. Jeg synes stadig, at der er lidt for meget refleksionslys i rummet, så jeg overvejer at male væggene med en Munsell N5 netural grå maling, der absorberer godt 80% lys. Jeg har nogle akustikplader i en del af loftet, der ikke kan males, så jeg vil maksimalt kunne male ca. 90 cm fra væggen. Dog er min situation den, at der er meget drop på mit lærred, så der er 70 cm  fra loft til toppen af billedet på 16:9 materiale og 105 cm, hvis der er tale om 2,35:1 materiale. Overvejer også at købe et gråt gulvtæppe til mine afhøvlede gulve. 


Hej ultimathor, kan helt klart anbefale at male væggene, her er det en kæmpe forskel både ved tv og projektor kig. Før da alt var hvidt, tænke vi ikke over at der var noget "galt" men efter at vi fik projektor og fik malet, så er der en sidegevinst ved den mørke farve, stuen er blevet meget hyggeligere at være i. Vi startede med at male den væg hvor tv'et hang, "bang" man fik billedet lige i hovedet, ikke noget andet, det var en vild oplevelse. Så det blev hurtigt besluttet at male lidt over halvanden væg mere. Man kan selvfølgelig se vores lyse gulvtæppe og loftet ved film, men oplever ikke at det generer.
Lærredet er et ældre Lissau California tab tension 106" med 1.0 gain, overfladen er mat hvid, jeg har ikke andre dater på det. Ville gerne have at billedet var længere nede, så man ligesom kiggede lige ind på midten af billedet, men det tillader opbevaringen af anlægget ikke rigtigt. Der er et drop ved 16:9 fra loftet på 36cm og ved 2,35:1 på 53 cm... fra gulv ved 16:9 er det 53 cm og 2,35:1 måler 79cm.
En MP-40 står på min ønskeseddel 🙂
Tog lige et stemningsbillede, selvfølgelig ikke optimalt, men det er jo også en stue, så nogle kompromiser må man tage.





Redigeret af Frank13 - 15-Januar-2023 kl. 08:18
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 2526272829 32>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu