Kampen om skærmmarkedet er for alvor igang
LG Displays overlevelse står på spil
I årevis har LG Display hentet sit overskud på salg af LCD-skærme, mens der har været underskud på OLED TVskærm-salget.
Med kinesernes investering i LCD markedet har det betydet, at LG Display de seneste to år har haft underskud, og på baggrund heraf tilsyneladende måttet udstede obligationer for at kunne finansiere underskuddet.
“Virksomhedens overlevelse står på spil," sagde LG Display CEO Jeong Ho-young. Faldende overskud LCD-panelvirksomheden betød tab for året, der sluttede december. Det var selskabets andet årlige tab i træk og var 16 gange større end det foregående års tab på.
Manglende investering
Virksomhedens strategi om at opholde sig i alle de fire store markedssegmenter tilbageblev på grund af den krævede investering. LG Display sigter nu mod at vende tilbage til kvartalsvis rentabilitet i 2020 ved at afslutte produktionen i Sydkorea af LCD-paneler til tv'er og skære ned på lønudgifter.
Kun 1% var OLED-apparater
Men virksomheden står også over for modvind på markedet for store OLED-paneler til tv'er, hvor det kan prale med en andel på 90%. Af de 287,1 millioner fladskærms-tv, der blev sendt sidste år, var kun 3,3 millioner, eller ca. 1%, OLED-apparater, ifølge det britiske forskningsfirma Informa. Da priserne fortsætter med at falde, forventes LCD-tv'er at forblive populære. Det er uklart, om LG Display kan omdanne sin dominans i store OLED-paneler til en profitmotor.
Forsøg på at skaffe kapital
LG Display udstedte konvertible obligationer i august sidste år, men formåede at samle kun 813 milliarder Won. Ved udgangen af 2019 var dens soliditet 35%, 20 procentpoint lavere end tre år tidligere.
Direktør Jeong forbliver stadig selvsikker. "Vi vil forbedre vores konkurrenceevne med fokus på OLED'er," sagde han. Tiden viser, om hans ord er velbegrundede eller blot “bravado” i lyset af det kinesiske angreb.
Ikke desto mindre er kampen om det store TVmarked for alvor sat igang. Her bliver det som altid tabere og vindere.og fordele og ulemper for os brugere og købere.
https://asia.nikkei.com/Business/Business-trends/LG-and-Samsung-in-full-retreat-before-Chinese-flat-panel-onslaught