recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hardware til 4K video-redigering
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hardware til 4K video-redigering

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
jjdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 649
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jjdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hardware til 4K video-redigering
    Sendt: 25-April-2020 kl. 10:36
Kære venner på Recordere. Jeg håber på lidt input til Hardware

Jeg er begyndt at redigere videoer med DaVinci Resolve og er ret imponeret over mulighederne i dette program. Jeg redigerer egne ferieoptagelser  - optaget med GoPro 7 og Canon 6dii. Det er 4K videoer optaget med en bitrate med op til 100 Mb/s.

Når jeg arbejder med flere spor eller videoeffekter, så ”sveder” min pc, og jeg oplever jævnligt tøvende og hakkende afspilning af tidslinjen. Derfor overvejer jeg nu at opgradere min PC.

Min nuværende PC er udstykket med i7 6700k-4 ghz, Asus GeForce GTX 1060 6GB, Samsung SM 961 SSD på 500 GB (+3½TB HD), 32 GB Ram. Kostede 12.200 kr. for 3 år siden.

Jeg har et budget på 10-12.000 kr. + 4-5.000 kr. for den gamle PC. Dermed et samlet budget på ca. 15-17.000 kr.

Nogen gode input til CPU, GPU, RAM mm.?

iPhone 13, OS 15.3
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2020 kl. 10:47
Find en maskine med amd ryzen9 12cores. Eller bare en ryzen 7. Hvis tiden er lidt mindre ligegyldig. Jeg redigere selv i resolve med 4k hjemmevideo på en ryzen 7 uden nogle form for problemer. Selvfølgelig ved rendering så køre den højt. Men det ville enhver gøre. Men redigering klare den som en mis. Hvis du ikke selv vil bygge så anbefalet jeg forleden til en kollega denne her og den holder sig lige omkring dit budget

Redigeret af T-Duck - 25-April-2020 kl. 10:48
Til top
jjdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 649
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jjdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2020 kl. 11:00
Hej T-Duck og tak for input.
Jeg bygger gerne selv. Budgettet er på 15-17.000 kr.
Som jeg læser kravene til DaVinci Resolve, så kræves mindst 16 GB ram til 4K og gerne 32 GB ram. Så jeg sigter efter 32 GB ram eller måske 64 GB ram. Jeg har også læst, at DaVinci Resolve benytter GPU til renderingen (både tidslinjeafspilining og endelig rendering), hvorfor der formentligt kan hentes bedre performance ved valgt af det "rigtige" grafikkort.
Har også læst lidt om PCi 4 som skulle have meget hurtig overførselshastighed.
Så det er også noget med, hvad jeg skal vægte (bundkort, RAM-type, SSD, CPU og GPU), når der nu er et begrænset budget.
Og jeg er helt enig i, at slut-rendering tager tid (denne del er ikke vigtig for mig, da der blot kan renderes om natten).
iPhone 13, OS 15.3
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2020 kl. 12:19
Men så kan du bruge den maskine som reference til den du vil bygge. Og så putte et motherfucker stort grafikkort i og 32 GB ram. Husk at amd elsker hurtige ram. Så jo hurtigere du kan finde jo bedre
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2020 kl. 13:09
Hej.

Vi venter alle på nVidea 7nm Ampere, AMD Navi 'High End' og de første små versioner af Intel Xe plug in Grafikkort her i 2020.

Da Grafikkortet er afgørende for DaVinci Resolve, ved jeg ikke om du kan vente, elle måske ønsker at bruge dit gamle Grafikkort i en periode i din nye PC?

Hvis du ønsker at vente, skal du vide at Motherboards med AMD mainline B550 chip forventes omkring sommer og rygterne siger at de får PCIe ver 4.0.

I sidste halvdel af 2020, forventer man også de første af AMD næste generation CPU'er kaldet Zen 3. AMD har allerede bekræftet at Zen 3, vil blive fremstillet i en 7nm process node lige som forgængerne.
Men vil blive hurtigere p.g.a. ændringer af core designet.

Hilsen Carsten.

Til top
jjdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 649
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jjdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2020 kl. 13:59
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

Da Grafikkortet er afgørende for DaVinci Resolve, ved jeg ikke om du kan vente, elle måske ønsker at bruge dit gamle Grafikkort i en periode i din nye PC?

Hvis du ønsker at vente, skal du vide at Motherboards med AMD mainline B550 chip forventes omkring sommer og rygterne siger at de får PCIe ver 4.0.

Spændende..... Jeg kan sagtens vente til sommer, men tror ikke, at jeg vil vente til sidst på året. Der kommer jo altid noget nyt, så jeg skal slå til på et tidspunktWink

Vurderer du, at det vil være fornuftigt at vente indtil de nye PCIe-4 bundkort kan købes? Jeg får vel det oven i hatten, at jeg er bedre fremtidssikret, hvis jeg senere vil opgradere igen? Jeg synes netop med mit nuværende setup, at der er for lidt at hente, hvis jeg kun opgraderer GPU'en.

Hvis jeg venter til sommer og køber hardware incl. nye PCIe-4 bundkort, og lanceringen af de nye grafikkort trækker ud, vil jeg så kunne benytte mit nuværende grafikkort på det nye PCIe-4 bundkort?

iPhone 13, OS 15.3
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2020 kl. 16:10

Hej.

Siden jeg skrev mit første svar, har jeg nu set disse 3 links, som jeg ønske at dele med jer:

'Intel Xe Graphics: Release Date, Specs, Everything We Know':


'AMD Big Navi and RDNA 2 GPUs: Release Date, Specs, Everything We Know':


'Nvidia RTX 3080 and Ampere: Everything We Know':


Min egen kommentar må være, at ingen, undtagen Intel ved, i hvilken ende at skalaen de will begynde med at introducere deres Grafikkort. Om de vil begynde i den høje ende, hvor de kun kan forvente at sælge et relativt få antal. Eller om de vil begynde i den lave ende, ved at introducere relativt simple Grafikkort.

Som svar på dit spørgsmål. Ja du vil kunne bruge dit nuværende Grafikkort, i et at de nye B550 Motherboards. Men spørgsmålet vil være, hvor hurtigere Resolve vil blive.

Quote: 'AMD also announced that B550 motherboards, which will support the PCIe 4.0 interface present on the new Ryzen 3 models, will land June 16, 2020. AMD was light on details about the new motherboards, though we do know they will come from OEMs like ASRock, Asus, Gigabyte and MSI, among the other usual players. The company expects over 60 models to come to market, and we've already seen a few examples leak out over the last several months.'


Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 25-April-2020 kl. 16:12
Til top
jjdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 649
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jjdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2020 kl. 16:41
Tak for dine input Carsten.

Hvis jeg nu vil opgradere inden sommerferien, kan I komme med forslag til:

1. CPU (T-Duck nævnte "AMD ryzen9", som jeg tænker er et godt bud) ?
2. GPU (har selv tænkt på "AMD RX5700 xt") ?

De gør dog et pænt indhuk i budgettet, da de koster ca. 10.000 kr. til sammen. Men det er vil også være de mest bekostelige komponenter.

3. 32 eller 64 GB Ram ?
iPhone 13, OS 15.3
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2020 kl. 18:29
32 er nok og så ikke under 3000mhz på ram
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2020 kl. 09:22
Oprindeligt skrevet af jjdk jjdk skrev:

  GPU (har selv tænkt på "AMD RX5700 xt") ?

Hej.

Jeg ville personligt vente på et af de kommende næste generation Grafikkort.

nVidea's nye Ampere Grafikkort, vil ny blive fremstillet i den nye 7nm process node, som både er hurtigere og billigere at fremstille. Men forhåbentlig ved vi mere efter den 14 maj:

'NVIDIA's GTC 2020 Keynote Is Back On: To Be Broadcast on May 14th'


Og hvis man er mere til AMD Grafikkort, står der mere om AMD's næste generations Grafikkort her:

'AMD's RDNA 2 Gets A Codename: “Navi 2X” Comes This Year With 50% Improved Perf-Per-Watt'


Min kommentar må være, at det bliver spændende at se, hvordan AMD har designet Raytracing, om de har gjort noget lignende som nVidea, der bruger Tensor cores.
Og om deres design er således at Black Magic Design kan bruge hardwaren til, at gøre visse funktioner i Resolve hurtigere, lige som de allerede har forbedret visse funktioner, når man bruger et nVidea Grafikkort med Tensor cores.

Hilsen Carsten.

Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2020 kl. 11:03
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Hvis du ikke selv vil bygge så anbefalet jeg forleden til en kollega denne her og den holder sig lige omkring dit budget

Hvorfor bruge penger på unødigt lys-glimmer-glammer, når man kan få andet for pengene?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2020 kl. 11:41
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Hvis du ikke selv vil bygge så anbefalet jeg forleden til en kollega denne her og den holder sig lige omkring dit budget


Hvorfor bruge penger på unødigt lys-glimmer-glammer, når man kan få andet for pengene?


Klaus
nu koster lysglimmer ikke ekstra den dag i dag. Så nævnte den blot som et forslag. Men nå han selv vil bygge kan han selv bestemmer om der skal lysende ting i eller ej. Og til den slags workload han skal lave så vil en ryzen 9 være det bedste til prisen.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu