|
Stor undskyldning |
Besvar | Side 12> |
Forfatter | |||
T-Duck
Guld medlem Oprettet: 15-Januar-2012 Sted: Vålse Danmark Status: Offline Point: 3954 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 25-April-2020 kl. 12:25 |
||
Nu oplever i noget jeg sjældent gør. Men når jeg tager fejl så indrømmer jeg det gerne. Jeg har førhen skrevet her og i kommentarfeltet til artiklerne at der ingen lyd forskel var på dd+ og HD lyd formaterne. Jeg var forblændet af Apple et svagt øjeblik. For da jeg satte min Shield op til min stuebio igen, lavet test af film jeg både har på min server og på Apple tv app'en. Så var der kæmpe forskel. Når det så er sagt. Så testet jeg mellem film på serveren på Apple tv'et og filmene i Apple tv app'en. Der var forskellen næsten ingen. Vil tro den udpakning af lyden til PCM så man mister dolby true HD eller DTS HD master metadata, som lyden er afhængig af da den er mixet i det format. Så undskyld da jeg tog grueligt fejl og holdt hårdnakket på det
|
|||
jacobe
Guld medlem Oprettet: 14-Februar-2006 Sted: Lund, Sverige Status: Offline Point: 1858 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Respekt ... kunne mange lære af
Nu vi er ved emnet ... du skriver: "den udpakning af lyden til PCM så man mister Dolby ThrueHD og DTS HD MA metadata, som lyden er afhængig af da den er mixet i dette format." Du mistede mig lige dér. Kan du forklare, hvad du mener?
|
|||
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :) |
|||
thomnico
Super bruger Oprettet: 06-November-2007 Sted: Albertslund Status: Offline Point: 488 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
|
|||
Projektor: Benq w1070+
Lærred: 100" Elite screen motoriseret ELECTRIC100H-A1080 Center: XTZ Spririt 6 Front: XTZ Spririt 6 Bag og side: XTZ Spirit 2 Sub: B&W AW610 Receiver: Marantz SR7008 |
|||
Potter
Guld medlem Oprettet: 23-Juni-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3293 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Fandme god karma, repekt.
Nu når vi er ved lyden på ATV. Har du f.eks. musik fra cd'ere i 1:1 på en server? Da jeg forleden af en eller anden grund fik streamet min musik i gennem ATV 4K, kunne jeg høre at noget var galt, ja endda helt helt galt. Normalt benytter jeg funktionen Airplay i min receiver, som henter CD 1:1 16bit 44.1 filerne ude på serveren men også mine high resolution musik i 24bit 192Hz. Hold da nu kæft hvor er lyden ringe i gennem ATV 4K "HDMI" så jeg fik hentet/ lånt en dyr Preamp/streamer bare lige til at lave nogle A/B test, Yamaha's indbygget Airplay/ DAC lyder ok, og ingen tvivl om at man kan hente noget her med en dyr streamer/DAC Men at ATV 4K er så ekstremt ringe i lyden kom sgu noget bag på mig, og gad enlig nok vide om det gør sig gældende i surround også. Tro jeg vil lave en test med en rippet BD i gennem handbrake, og spille den fil gennem ATV og i gennem min Oppe 203 så må vi se om ATV 4K falder til jorden. Jeg ved godt at ATV laver upsampling til 48KHz. men at det alene skulle gøre en så stor forskel tror jeg bare ikke på. Vi må se
Redigeret af Potter - 08-Maj-2020 kl. 11:20 |
|||
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
|
|||
T-Duck
Guld medlem Oprettet: 15-Januar-2012 Sted: Vålse Danmark Status: Offline Point: 3954 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
|
|||
T-Duck
Guld medlem Oprettet: 15-Januar-2012 Sted: Vålse Danmark Status: Offline Point: 3954 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
|
|||
hedberg
Guld medlem Oprettet: 19-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2911 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
HVis jeg ikke husker helt forkert var der stort set samme debat for 10 år siden da HD formaterne begyndte at komme frem. Skulle forstærkeren eller afspilleren havde dekodning og hvad lød bedst. Nogle mente det var ligemeget og andre kunne høre tydelig forskel.
|
|||
Med venlig hilsen,
Thomas |
|||
T-Duck
Guld medlem Oprettet: 15-Januar-2012 Sted: Vålse Danmark Status: Offline Point: 3954 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
|
|||
T-Duck
Guld medlem Oprettet: 15-Januar-2012 Sted: Vålse Danmark Status: Offline Point: 3954 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
|
|||
Deschain
Guld medlem Oprettet: 25-August-2017 Sted: San Junipero Status: Offline Point: 960 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Hvilke metadata er der i DTS-HD Master som ikke kommer med over i PCM?
|
|||
T-Duck
Guld medlem Oprettet: 15-Januar-2012 Sted: Vålse Danmark Status: Offline Point: 3954 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
|
|||
TBC1
Guld medlem Oprettet: 19-Februar-2009 Status: Offline Point: 1972 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Der eksisterer metadata for bl.a. dialnorm og DRC
Jeg ved om dailnorm at det bliver afgørende for hvorledes det gennemsnitligt niveau af dialog vægtes i lydpræsentationen. Dialnorm angives som en numerisk værdi i dB mellem -1 og -31 (hvor -1 angiver at der blot er 1dB forskel mellem det dynamiske topniveau og det gennemsnitlige dialogniveau (altså meget komprimeret) og -31 er 31dB forskel mellem peak-niveau og gennemsnitlig dialog niveau - Altså meget dynamik imellem tale og peakeffekter og godt til f.eks. Actionfilm).
For selve DialNorm-standarden er det maksimale dynamiske interval altså 31dB imellem peak og taleniveau, i hvilket tilfælde der ikke forgår nogen som helst dynamisk kompression af noget som helst og det hele forgår uden dæmpning af lydstyrkekontrollen i forstærken, som med andre ord altså styres af disse metadata uden om brugerens kontrol. Dialnorm leveres som flag; bitstream-metadata. Altså en dialnorm på 31 medfører ingen dæmpning af lydstyrkekontrollen. En dialnorm på 21 resulterer i 10dB dæmpning af dynamikken osv. Metadata for dialnorm og DRC går tabt ved konverteringen til PCM, så forstærkeren styres ikke længere af disse metadata ved brug af PCM - så langt så godt. Men det præcis betyder rent teknisk for udpakningen til waveform i PCM i den afspillende enhed før revieveren ud over at forskellen imellem peak og tale kan ændres via disse metadata for dialnorm og DRC og måske-måske ikke ende med at få betydning for hvordan der udpakkes til PCM ved jeg ikke. Hvad jeg ved er at en digital dæmpning kan reducere opløsningen (forestil dig en lavere waveform, den indeholder mindre dynamik og opløsning end en fuld udfyldt waveform, også selv om du skruer op for den lavere waveform på din forstærker). Hvad jeg også ved er hvad jeg erfarer i praksis ved forskellen på bitstreaming og udpakning til PCM. Ved udpakkning til PCM har min oplevelse i praksis gerne været at der gerne sker følgende: - Lydstyrken kan helt oplagt være ret forskellig ved samme indstillede lydstyrke på forstærkeren og dynamikken opleves langt større for bitstreamingens vedkommende. Der opleves slet og ret mere punch i bitstreamingen. - Jeg har oplevet 2 forskellige ting ved konvertering til PCM fra HD lydformaterne (det samme gælder ikke for legacy formaterne, hvor jeg aldrig har oplevet at lyden klippes - men disclaimeren her er er så at det også er sjældent at jeg laver andet end at bitstreame): 1. Enten forsøges der åbenbart at indstille på PCM outouttets waveform og lydstyrke(?) på en eller anden vis fra noget fra de metadata for lydstyrke der findes er i streamen. I dette tilfælde opleves det at lyden generelt er normal og ukompromitteret ved tale og i samme lydstyrke som ved bitstreaming, men ved PCM klippes der så ved meget høje eksplosioner, skud mv. Der er tale om regulær klipning, det lyder slet og ret som om højttalerne "prutter" (Oplevet i f.eks. konvertering i PowerDVD til PCM, mens bitstramen fra PowerDVD af Dolby Digital True HD lydsporet var perfekt med langt højerelydende eksplosioner end talen uden at lyden klipper og "prutter" 2. Metadata for lydstyrken ingoreres formentligt fuldstændigt i forhold til hvodan man konverterer til waveform(?) og man får blot selve waveformen uden metatada. Her sidder man tilbage med perfekt lydkvalitet uden klip og "prutten", men til gengæld et lavere dynamisk output/spænd med mindre punch i lyden (f.eks. lavere eksplosioner) og en oplevelse af lidt lavere opløsning end ved bitstreaming. Det er sådan f.eks. mit ATV's PCM output opfører sig på min reciever sammenlignet med bitstreaming. Læg dertil kompleksiteten forbundet med at jeg har læst at man faktisk har erfaret at metadata stillet for f.eks. dialnorm har været forskellig for samme film, afhængigt af om der har været afspillet fra BluRay eller streaming - Man kunne også i dette tilfælde mistænke at streamingudbydere kunne finde på at orientere sig mere imod at tilfredsstille den gennemsnitlige seers behov end entuisiastens. Der ud over kan der også være forskel på om man har en reciever med eller uden Dolby MAT, for med Dolby MAT kan metadata jo overføres. Selv har jeg en reciever uden Dolby MAT (faktisk direkte inkompatibel med ATV 4K, med mindre jeg komprimmerer Dolby Atmos titler til legacy DD i ATV'et og dermed mister endnu mere lydkvalitet) Jeg må indrømme at jeg kun har delvis forståelse af problematikken. Jeg ved hvad dialnorm som udgangspunkt handler om, jeg forstår at dæmpning går ud over lydstyrke, opløsning og dynamik men jeg ved f.eks. ikke om der eksisterer dynamiske metadata for dialnorms og DRC igennem en film eller ej og jeg ved heller ikke hvad der er standard håndteringen af disse metadata mht dæmpning i forbindelse med konverteringen til PCM. Der lader dog til at være forskelle i implementeringer (jævnfør erfaringerne med PowerDVD og ATV i ovenstående) - Det eneste jeg med sikkerhed ved er hvad jeg oplever i praksis, tilsvarende med det T-Duck og hans datter åbenbart også har erfaret, nemlig af lyden bare er bedre, har mere punch og opløsning via bitstreaming end hvis jeg lader en PC eller streamingboks konvertere til PCM i stedet for at bitstreame. Redigeret af TBC1 - 08-Maj-2020 kl. 22:50 |
|||
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019 Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K |
|||
Besvar | Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |