recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilken (billigste) MacBook Pro/Air til redigering
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvilken (billigste) MacBook Pro/Air til redigering

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hvilken (billigste) MacBook Pro/Air til redigering
    Sendt: 02-Maj-2020 kl. 14:48
Hej

Min søster har kastet sig ud i video- og billedredigering som jeg selv, og hun har arvet min stationære spand, som er fint kraftig til hende. Men hun klager over, at hun gerne vil kunne redigere på farten også. Altså skyde nogle billeder og lidt video fx på vandretur, og så gennemse dem i Lightroom når hun kommer tilbage til hytten, og lave nogle redigeringer, så hun kan uploade billeder på sin tur og til sin "blog"/Instagram. Ja ja det er sgu så moderne.

Men hvilken absolut billigste model af MacBook Pro/Air ville I gå med, når det bare er til billedredigering. Hun har prøvet på en MacBook Air fra 2012 med 4GB RAM og det var altså for lidt, men hvordan vil en MacBook Pro 13" fra mid-2015 klare det? Kan de ikke fås til en 4.000 kr. i dag?

Eller hvad vil I foreslå?

Det er "bare" til billedredigering i Lightroom og evt. ganske lidt DaVinci, men det er ikke prioriteten. Det er vigtigst at hun kan redigere billeder på farten og uploade dem. Uden alt for meget hakken og badebold.


          
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2020 kl. 16:34
Hvorfor ikke prøve eller overveje noget andet, hvad med en iPad Pro 12,9" 2018 den er er hurtigere end en Mac Book Pro 13" 2017 og er på højde med en 13" 2018. 

De er selvfølgelig populære så prisen er måske i den høje ende.
Og så det er en anden måde at arbejde på, men det virker.

Til billeder benytter jeg Adobe Photoshop - lightroom - Affinity Photo - Til Videoeditering LumaFusion
Desværre er Photoshop til iPad ikke på niveau med den som er til Mac/PC men der kommer flere og flere af funktionerne vi kender, implementeringerne har bare taget ret så lang tid, så derfor benyttes der også Affinity Photo.

Kamera på farten,  app. FilmicPro med LogV2 udvidelse til Iphone eller iPad.


Redigeret af Potter - 02-Maj-2020 kl. 16:37
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2020 kl. 16:57
Potter, det er super fint du svarer, men jeg kan ikke rigtig bruge dit svar til noget, når det ikke omhandler det jeg spørger om :)

Hun skal ikke optage middelmådige film med en iPhone og FilMic pro. Hun bruger sit Sony a7RIII.

iPad er en destruktiv og idiotisk måde at arbejde på synes hun, og der giver jeg hende helt ret.
Det skal være en computer med et ORDENTLIGT træ til filer og en rigtig måde at arbejde på.

          
Til top
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2020 kl. 17:18
Og derudover så får man heller ikke bare liiiiige en iPad Pro 12,9" kastet i nakken.
          
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2020 kl. 18:07
Ladiesman - han svarer netop på det du spørger om. Du vil bare ikke høre om det - hvilket i den grad er din fejl. Men i burde nok tjekke en del af de videoer ud fra The everyday dad. https://www.youtube.com/channel/UCqvULRRboZeXVezSm_XduLQ/videos
han har sjovt testet lige præcis alle de her ting af! - der er videoer hvor han udelukkende bruger ipad som videoredigering, mba til videoredigering, sammenligning af de 2 etc.


MEN uanset hvad skal hun ikke købe i3 udgaven af en Air - så uanset hvad, så hedder det +10K for en mac - og man kan faktisk få ganske meget ipad for de penge også.

En air med i5 og 16GB ram og std 256GB SSD står i 11,7K
en MBP med en 2 generationer ældre cpu koster +15K i nogenlunde samme konfig ellers. - og nej den cpu er ikke hurtigere end den i Air'en.
Til top
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2020 kl. 19:45
Altså lad os glemme alt om iPad, for i min optik er en iPad til sofaen og ikke til at arbejde på, hvilket hun heller ikke vil. Det er som sagt en destruktiv måde at arbejde på, og man arbejder utrolig langsomt uden et ordentligt filsystem. Jeg spørger til en MacBook Pro/Air hvorfor så nævne en iPad? Forventer du også hvidvin, hvis du bestiller en flaske rødvin? LOL Så hvorfor er det min fejl? Er det også din fejl, hvis du får noget du ikke spørger om?

Og så er det jo ikke nye produkter hun søger, men SÅ BILLIG en løsning. Det skrev jeg jo også. Altså et minimums-krav.

Jeg har YouTube't nu og det ser ud til at en MacBook Pro 13" fra mid-2015 kan klare opgaven ganske fint og super hurtigt.

Men mange tak for dit svar. Det er jeg glad for.

PS. Nogen grund til, at det er en 2018 iPad Pro der foreslås og ikke en 2020 iPad Pro?


Redigeret af ladiesman217 - 02-Maj-2020 kl. 19:54
          
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2020 kl. 20:41
kære ladiesman  du har ingen anelse om hvad du snakker om. En ipad pro ER beregnet til professionelt brug, og Apple's ARM processorer er de højest performende arm cpu'er der generelt performer fuldt ud på højde med en intel cpu (og grafikmæssigt er de kilometer foran INTEL i performance! - du kan sg ikke køre noget som helst 4K grafisk på en intel integreret grafikchip, som du kan med ARM baserede løsninger) - den eneste "udfordring" er ipados - men det bliver bedre og bedre og ligner mere og mere et traditionelt OS. Især nu hvor der er kommet support for fx trackpad og mus.

Der er faktisk ikke den store performance forskel i day2day brug af ipad 2018 og 2020. de bruger begge en udgave af A12 SoC - men der er hentet en enkelt kerne mere i a12z som sidder i 2020. til gengæld er der en ganske stor prisforskel på de 2 da den gamle så småt er ved at være tømt på diverse lagre.

PS - NEJ man arbejder ikke langsommere uden et "filsystem" - prøv du at spørge de unge computerbrugere. - når vi "gamle" spørger om de har taget backup af deres homefolder, og hvor de gemmer deres filer, står de bare fuldkommen måbende som om vi er analfabeter. DE gemmer bare, og macos/ipados finder bare tingene når de søger efter tingene. og laver backup i skyen og det finder computeren selv ud af. Det er en antikveret tankegang du har. (og som rigtigt mange af os gamle har)  men det er på ingen måde den rigtige tankegang. Og absolut heller ikke en tankegang som Apple rent faktisk har. Dog er der "filsystem" når man kobler en usb-harddisk til en ipad, men alt skal desværre stadig kopieres over på ipad og ud igen når man er færdig. Der kan pt ikke arbejdes direkte på ekstern lager.
Til top
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2020 kl. 21:43
Claus, med al respekt, så ved jeg ved om nogen, hvad jeg snakker om.

Det kan godt være en iPad Pro er hurtig MEN det er ikke en computer. Hvorfor tror du MKBHD udtaler det han gør om en iPad Pro? Netop fordi det IKKE er en computer. Det kan godt være, at de unge synes den er god at bruge på Gym og HH, MEN det er stadig IKKE en computer. Og så vil jeg skyde en hvid pil efter om man kan bruge mus og tastatur nu, for (ja du gættede rigtigt) det er stadig ikke en computer.

Det er ikke nogen gammel tankegang at man gerne vil have et ordentlig filsystem, men en god og professionel tankegang. Jeg gemmer alt mit data i skyen, men jeg gemmer også på eksterne SSD. Jeg bruger skyen til backup og SSD til arbejde.

Bare dét at man i Lightroom på en iPad ikke kan arbejde direkte fra SSD ELLER fra iPad'ens interne hukommelse er rigtig, rigtig skidt workflow. Du skal kunne have dine billeder og filer på en ekstern SSD og kunne arbejde der fra, som man kan på en computer. Det er destruktivt og langsomt, at du skal UPLOADE alle dine RAW filer til Lightroom først før du kan arbejde med dem. Bare den éne ting gør at det er en dealbreaker.

Så JO - man arbejder langsommere uden et filsystem. At du så ikke VIL indse det og er fan af en iPad Pro - fair nok - men du skal ikke sidde og sige jeg ikke ved hvad jeg snakker om, for det tror jeg vist nok at jeg gør.

Det jeg ikke ved så meget om er selve hardware, og hvad der skal til når man snakker minimumskrav, men dig og Potter føler jo åbenbart for at snakke om iPad Pro, så jeres mening eller hjælp kan jeg så ikke bruge, og helt i orden. Lad os bare lukke den her, for hun er ikke interesseret i at langsommeliggøre hendes workflow med en iPad.

Og så forstår jeg slet ikke hvorfor I skal dreje debatten over i alt det her med iPad og hvordan de unge gemmer deres skoledokumenter. Det rager mig en høstblomst.

Jeg spørger efter, hvad skal man gå efter som minimum ved en MacBook Pro/Air for at redigere billeder i Lightroom.


Redigeret af ladiesman217 - 02-Maj-2020 kl. 21:48
          
Til top
Nickamburi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-Juni-2016
Status: Offline
Point: 52
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nickamburi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2020 kl. 21:47
Jeg ville i hvert i fald aldrig anbefale en MacBook Air hvis man stiller relativt store krav til performance. De er rent termisk simpelthen for amputerede fra Apples side - netop for at få folk til at købe deres pro maskiner. Er det en 2015 MacBook Pro Retina du kigger på? De er generelt vel agtede for at være yderst kapabel og meget driftsikre maskiner, en rigtig arbejdshest :) Sådan en tror jeg hun ville blive rigtig glad for.

Der går rygter om at Apple kommer med nogle helt nye 13"/14" MBP her senere på sommeren. Nyt Keyboard er et mange glæder sig til, men kan jo være man kan gøre et kup på de udgående modeller til den tid - eller springe helt på den nye vogn for at øge levetiden :) Mener Apple plejer at understøtte deres maskiner ift nyeste OS opdatering etc. i omkring syv år (skriver fra en 2011 MBA, men ikke fra nyeste OS) så måske det en maskine for 2015 trods alt er lidt for "kortsigtet"? 

Et minus kunne selvfølgeligt være at de nyere ikke har indbygget SD kort læser længere.

Mvh


Redigeret af Nickamburi - 03-Maj-2020 kl. 22:38
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2020 kl. 22:24
Ved godt du er apple bruger. Men jeg ville nok anbefale jer at din søster kæber en Windows bærbar med ryzen 7 eller 9 da de har flere kerne og tråde at arbejde med, med det hun skal lave
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu