recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Spillekonsoller
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ps4 VR og svimmelhed
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ps4 VR og svimmelhed

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
sokken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Februar-2005
Status: Offline
Point: 643
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sokken Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Ps4 VR og svimmelhed
    Sendt: 09-Maj-2020 kl. 12:02
Hej.
Jeg har lånt VR og synes det er rigtig fedt.
Resident evil bliver lige noget mere uhyggeligt 😋

Jeg har kun spillet lidt mere end 30 min men jeg blev svimmel og fik lidt kvalme. 

Har I også oplevet det og går det væk jo mere man spiller?

Jeg har nemlig tænkt på at købe astro bot men gider det ikke hvis svimmelheden ikke forsvinder 

Til top
rapsacdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-Januar-2007
Sted: Rødovre
Status: Offline
Point: 633
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rapsacdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2020 kl. 12:15
Kroppen/hjernen skal helt sikkert vende sig til VR. Min erfaring og råd er, at så snart kvalme m.m. melder sin ankomst så stop spilleriet. Efter noget tid vil din hjerne have vendet sig til det og så kan du klare spilleriet i længere tid. Hold ved og så får du en masse fede oplevelser- især Astro Bot kan anbefales.
Til top
sokken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Februar-2005
Status: Offline
Point: 643
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sokken Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2020 kl. 13:26
Jeg prøver at spille lidt mere og satser på at det forsvinder.

Tak 😊
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4933
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2020 kl. 13:44
Det kan have en del at sige med hvordan man justerer vr headset. Hvis linserne er for langt eller for tæt på hinanden i forhold til ens øjnes placering, så kan det resultere i øget svimmelhed. Det samme gælder de forskellige spils opsætning af FOV (Field of View). Nogle spil er bedre til at have en god FOV og andre er så dårlige at man kan blive svimmel på en almindelig skærm. Hvis der er mulighed for at justere FOV, så er det et godt sted at starte. Ellers så prøv et andet spil og se om svimmelheden er den samme.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
sokken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Februar-2005
Status: Offline
Point: 643
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sokken Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2020 kl. 15:02
Jeg har prøvet astro bot nu og der bliver jeg ikke svimmel så det kan være der er forskel på spillene som du skriver.
Jeg har så også indstillet øje til øje mål. Ved så ikke om det er det der har gjort det. 

Jeg kan også anbefale astro bot. Den er sku da for sjov 😊
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1970
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2020 kl. 19:50
Oprindeligt skrevet af sokken sokken skrev:

Hej.
Jeg har lånt VR og synes det er rigtig fedt.
Resident evil bliver lige noget mere uhyggeligt 😋

Jeg har kun spillet lidt mere end 30 min men jeg blev svimmel og fik lidt kvalme. 

Har I også oplevet det og går det væk jo mere man spiller?

Jeg har nemlig tænkt på at købe astro bot men gider det ikke hvis svimmelheden ikke forsvinder 


Der er et par ting der kan fremprovokere svimmelhed i VR:

Det ene er for lav framerate og det andet er når man bevæger sig rundt inde i et spil via f.eks. et gamepad. Så opstår der mismatch imellem synsindtrykket og indtrykket fra balancenerverne i det indre øre. 

Hvis man spiller det jeg kalder for full-blown VR, hvor bevægelserne i VR udelukkende matcher dit eget hoveds bevægelser i det fysiske rum du befinder dig i i virkeligheden (ala spil i et HTC Vive room scale) og samtidig har høj framerate, så har jeg aldrig oplevet kvalme og svimmelhed.

Til gengæld har jeg spillet https://www.youtube.com/watch?v=CG-E_jSByBU hvor man hurtigt mister fornemmelsen for hvad der er op og hvad der er ned - hvilket faktisk ikke er det værste. Det værste er at man går fra de bevægelser man selv kontrollerer til en slags cutscenes hvor perspektivet pludseligt ændres uden om ens kontrol, som f.eks. når man genfylder ilt - Det er den 3 ting og det er den rene kvalmegenerator og man følger sig hurtigt direkte køresyg bag efter. 

Når du spiller Resident evil i VR har du med andre ord flere ting der genererer "køresyge", du har lav framerate, du bevæger dig kunstigt rundt i spillet via joypad og (uden at jeg selv har spillet resident evil 7 i VR - kun på monitor) vil jeg også tro at der vel også er nogle cutscenes i VR hvor perspektivet taget ud af din kontro, f.eks når du smides rundt af fjenderl? (lige med cutscenes som i f.eks. Adrift og Alien Isolation) ...Du har således mange kvalmende potentialer på én gang at gøre godt med.

Det er dog noget man kan opbygge en hvis immunitet over for, men personligt fortrækker jeg helt klart "ægte" VR spil, hvor man bevæger sig i det fysiske rum som i spillet. Faktisk er min oplevelser at VR er mere overbevisende når man spiller room-scale. Det er som om man mister noget af illusionen når man har vænnet sig til den "uægte" VR, selv når man bagefter spiller "ægte" VR. Sker det for mig, så tager jeg gerne nogle ugers pause så jeg kan afvænnes igen, så er illusionen ved ægte VR meget mere overbevisende og virkelig igen, når kroppen igen har aflært at der er tale om et kunstigt element ved billedet fra VR-brillen.


Redigeret af TBC1 - 10-Maj-2020 kl. 20:06
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
DjonDjoe Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 29-Juni-2004
Status: Offline
Point: 263
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DjonDjoe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2020 kl. 21:01
Jeg har selv solgt mit PSVR headset pga svimmelhed og kvalme og fordi jeg bare synes det bliver for kompliceret hver gang man lige har en halv time at spille i.
Der er stor forskel på typer af spil. Astro Bot er et af de helt milde i forhold til kvalme. Bilspil og flysimulatorer og FPS shoters kræver meget tilvænning. Generelt alle spil, hvor du bevæger dig frem, tilbage og til siden inde i spillet vha. controlleren. Jeg kunne ikke spille dem i mange minutter uden kvalme og koldsved i timevis bagefter og nogle er bare mere disponerede for det end andre. En blæser af en art der kan sende luft i hovedet på dig hjælper. I den mere ekstreme ende, læste jeg om folk der tog søsygetabletter. Synes jeg måske er overdrevet for at kunne spille VR spil. 

Jeg spillede følgende spil uden de helt store problemer:
Astro Bot
Moss
Thumper
Blood & Truth 
No Man's Sky gik også ok, og var godt til at øve sig i at styrke ens resistens. Og bare super fedt i VR.

Du kan jo også hoppe ud i Ultra Wings. Hvis du kan klare det i en time uden problemer, så er du kureret :)


Redigeret af DjonDjoe - 10-Maj-2020 kl. 21:02
Til top
sokken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Februar-2005
Status: Offline
Point: 643
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sokken Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Maj-2020 kl. 22:16
Jeg kan se der er mange ting der spiller ind så må prøve mig lidt frem.
Tak for svarene 😊
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu