recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Mac bærbar til studie
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Mac bærbar til studie

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
papman Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 30-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 217
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér papman Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Mac bærbar til studie
    Sendt: 15-Maj-2020 kl. 02:33
En MacBook Air er rigeligt til studiebrug de næste fem år (med mindre han skal redigere 4K videoer).
Til top
Nickamburi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-Juni-2016
Status: Offline
Point: 52
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nickamburi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2020 kl. 00:00
Oprindeligt skrevet af longjohn2 longjohn2 skrev:

Nu har jeg kun tjekket priserne på Apple.dk, men det virker lidt mærkeligt, at det skal koste 1600 kr. ekstra at opgradere fra 8 til 16GB RAM på en Air, mens det "kun" koster 900 kr. ekstra på en Pro. 

Tager man udgangspunkt i Apples egne priser er der dermed kun 1.800 kr. (1.692 kr. efter studierabat) i forskel mellem en Air med i3 1,1 Ghz 16/256 og en Pro med i5 1,4Ghz 16/256. 

MacBook Air bruger alle 10. generation Intel chipset og har faktisk hurtigere RAM end de to baseline MacBook Pro modeller som bruger 8. generations Intel chipset og ikke understøtter den nyere og hurtigere RAM type.
Til top
aalb1970 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2014
Sted: None
Status: Offline
Point: 64
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aalb1970 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2020 kl. 18:24
Seriøs Excel brugere vil ikke kunne nøjes med ipad versionen. Man kan ikke oprette pivottabeller for bare at komme med et eksempel. 
--
LG B7V 55'' OLED | Sony DN-1080 AVR | Panasonic UB820 UHD-BD | ATV 4K
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2020 kl. 17:54
til dem der mener at MS office ikke virker på ipad - jo. MS er i gang med at opdatere til fuld understøttelse. Der kom så sent som i sidste uge en opdatering til ipados udgaven med understøttelse af netop trackpad i word blandt andet. og begrebet "begrænset funktionalitet" giver jeg desværre ikke fem flade for. MS office er så overbloatet med funktionalitet i forvejen og en alm bruger bruger ca 1-5% af funktionaliteterne i officepakken alligevel. (og de udvikles altså hele tiden især hvis man kigger på størrelsen af apps fra MS.)
Til top
longjohn2 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-November-2009
Status: Offline
Point: 989
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér longjohn2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2020 kl. 17:42
Nu har jeg kun tjekket priserne på Apple.dk, men det virker lidt mærkeligt, at det skal koste 1600 kr. ekstra at opgradere fra 8 til 16GB RAM på en Air, mens det "kun" koster 900 kr. ekstra på en Pro. 

Tager man udgangspunkt i Apples egne priser er der dermed kun 1.800 kr. (1.692 kr. efter studierabat) i forskel mellem en Air med i3 1,1 Ghz 16/256 og en Pro med i5 1,4Ghz 16/256. 



Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2020 kl. 16:49
Oprindeligt skrevet af aalb1970 aalb1970 skrev:

Til skolebrug er den billigste Macbook Air med Core i3 processor tilstrækkeligt.

Skal han bruge MS Office pakken kan iPad ikke anbefales, da iPad OS versionerne mangler funktionalitet og understøttelse af mus/trackpad og funktionstaster. Specielt det sidste er, efter min mening, ret irriterende ift. mange af de mest almindelige tastatur genveje. Jeg bruger derfor aldrig min iPad Pro til Excel.

Dbh
Anders

Så har du noget at se frem tilSmile
MS office for iPad Pro får senere på året cursor og trackpad/mus support.
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
aalb1970 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2014
Sted: None
Status: Offline
Point: 64
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aalb1970 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2020 kl. 15:15
Til skolebrug er den billigste Macbook Air med Core i3 processor tilstrækkeligt.

Skal han bruge MS Office pakken kan iPad ikke anbefales, da iPad OS versionerne mangler funktionalitet og understøttelse af mus/trackpad og funktionstaster. Specielt det sidste er, efter min mening, ret irriterende ift. mange af de mest almindelige tastatur genveje. Jeg bruger derfor aldrig min iPad Pro til Excel.

Dbh
Anders



Redigeret af aalb1970 - 14-Maj-2020 kl. 15:17
--
LG B7V 55'' OLED | Sony DN-1080 AVR | Panasonic UB820 UHD-BD | ATV 4K
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Status: Offline
Point: 1201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2020 kl. 22:27
Tak for input, og det rammer egentligt meget godt de tanker jeg selv har haft - lidt kommentarer herfra:

1) Han er faktisk slet ikke selv på iPad tanken, og udfordringerne med specifikt software kan flere steder være reel som du selv nævner.

2) Det var vidst mest et irritationspunkt fra min side, og det bliver nok reelt ikke et stort problem. 

3) Jeg er ganske rigtigt PC mand, men bruger selv som regel touchpad når jeg ikke sidder på kontorpladsen med stort skærmareal. 

4) Fedt at høre at man kan have en forventet ret lang levetid på de maskiner, selv skifter jeg (fordi jeg ikke selv skal betale) nok omkring hver 3. år og det er ofte grundet et batteri der er for fladt

Han tror også at han lander på en 256GB Air og muligvis med 16GB ram for at have lidt fremtidssikring. Nu skal hans arbejdsplads bare lige åbne igen så han kan tjene de sidste par tusind inden han skal starte til august. 
Til top
Nickamburi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-Juni-2016
Status: Offline
Point: 52
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nickamburi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2020 kl. 21:52
Et par betragtninger.

1) Selvom jeg egenligt tror at for mange ville en iPad være rigeligt til at kunne erstatte en almindelig bærbar computer, så tror jeg ikke at det er løsningen som fungere her. Jeg gik selv på et bogløst gymnasie i sin tid (selvom det er en fem år siden jeg blev student), og der er mange e-lærings løsninger som simpelthen ikke er lavet til at køre på tablet OSer. Forestil jer at man skal ind og bruge en eller anden e-bogs løsning fra et forlag som bruger en løsning som Safari på iPad ikke understøtter - så kan man ikke løse opgaven.

2) Det med USB-C er irriterende ja, men jeg tror nu nok det skal gå for ham. Det er jo sjældent man overhovedet skal bruge at tilslutte noget fysisk til computeren, alt overførsel af filer, opgaver, datasæt sker over Google Drive (hvor man alligevel bruger Docs til at arbejde sammen i) eller OneDrive/DropBox alt efter skolens IT løsning.

3) Det med musen, tjah - her kan man altså godt høre at du er en PC-mand :) Apples Trackpad er fuldstændigt uforlignelig, og medmindre han skal spille (som du siger han ikke skal) så vil han højst sandsynligt aldrig få brug for en mus. Trackpaden er mere effektiv alligevel. (Og selv hvis - de findes altså trådløse)

4) Jeg sidder og skriver dette på en snart 9 år gammel 2011 MacBook Air (2. eller 3. gen mener jeg), som jeg både har brugt hele vejen gennem gymnasiet, på filmhøjskole som primært arbejdsværktøj og på to forskellige universiteter. Og den flyver stadig - omend med alderdomstegn efterhånden :) De er BUND solide maskiner og der er INGEN TVIVL om at det er en MacBook Air som i leder efter. Der er intet i en MacBook Pro som i umiddelbart får noget ud af, da de som tidligere beskrevet er lavet til langt tungere brug end det du beskriver. Matematikprogrammer, store excel ark og endda tungere statistisk programmer etc. er ikke et issue for den maskine.

Selv pønser jeg på at skulle opgradere til den nye 13" MacBook Pro med 10. gen Intel her efter sommeren, men jeg vil også gerne kunne spille lidt Civilization på den i ny og næ, samt køre både store excel dataark og Stata/Nvivo projekter samtidigt. En af forskellene mellem Air og Pro er ikke bare specs, men at hele den termiske struktur i Pro er langt bedre end den er i Air - hvilket betyder at den kan arbejde endnu hårdere og endnu længere med selv de samme komponenter. Det forbrug når man først til langt efter de 15 år dog, medmindre man videoredigere eller spiller.

Køb i en MacBook Air 2020 med 256gb og den skal han nok være glad for i mange år fremover.

Håber det hjalp!
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2020 kl. 21:08
@brixen - købes der en ny mac findes der ikke længere nogen modeller i apple's sortiment som har "det dårlige tastatur".  Det var en af hovedårsagerne til at vi så opgraderingen af MBP13 forleden. (nå ja og så mulighed for at smide en 6K skærm til den nye highend 13" :-)
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6622
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2020 kl. 20:52
Oprindeligt skrevet af jacobask jacobask skrev:


@Brixen: Tak for input, det er også efterhånden det jeg har fået mig læst frem til - men der er jo mange holdninger til hvad der er "nok".


At en MacBook Air er nok, er noget jeg har hørt rundt omkring. Jeg har selv en iMac med quad core i7.

Det vigtigste synes jeg, er at undgå modellerne med dårligt tastatur. 


Venlig hilsen
KB
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Status: Offline
Point: 1201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2020 kl. 19:46
Tak for input begge to. Jeg prøver bestemt ikke at pålægge ham nogen vaner - det er helt op til ham selv. Han har aldrig selv nævnt iPad som et alternativ, nok mest fordi han har haft flere klassekammerater med iPad hvor det ikke har fungeret rigtigt godt. 

Jeg ged godt at man kan få adaptere - jeg har da også et par stykker liggende i tasken til diverse skærmtyper når jeg skal ud til møder. Desværre er det bare for tit at den lige ligger i den anden taske når man har brug for det. Det kan da godt være at jeg er særligt distræt på det område, det skal jeg ikke kunne sige (men jeg tænker ikke at knægten er mindre distræt lige pt - han var nok bare kommet af sted helt uden taske... Wink)
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu