recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Mac bærbar til studie
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Mac bærbar til studie

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Status: Offline
Point: 1201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Mac bærbar til studie
    Sendt: 11-Maj-2020 kl. 20:45
Jeg ved godt at der har været et par spørgsmål omhandlende dette, men de fleste har været i forhold til valg af de dyre konfigurationer.

Knægten skal have købt sig en ny bærbar i forbindelse med studiestart (til studiearbejde o.lign - ikke videoredigering og spil). Han insisterer selvfølgeligt på at der skal være et æble på.

Udfordringen er at det er hans egne penge (og de er ikke i overflod for en 15 årlig knægt der ikke kan komme på arbejde grundet corona-lukning der hvor han arbejder normalt). Han har derfor kig på de billigste Air eller pro modeller, og på min opfordring kigger han på udgaver med 256GB Harddisk.

Er der nogle der kan fortælle mig lidt om hvad forskelle han får ved en Air kontra en pro (udover design). Min tanke (og den er måske forældet) er en udfordring med eventuelle senere opdateringer af ram eller harddisk hvis han vælger Air, men er det også tilfældet ved nyere pro udgaver?

Hvad skal han (jeg) ellers være opmærksom på når der vælges - vil den billigste Air (vidst 1.1GHz i3) være for svag til “almindeligt” arbejde de næste 3-5 år?

/ask


Redigeret af jacobask - 11-Maj-2020 kl. 20:45
Til top
renep Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 30-Marts-2008
Sted: Vestsjælland
Status: Offline
Point: 229
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér renep Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Maj-2020 kl. 22:08
”Til studie” er et vidt begreb, men først og fremmest er det vigtigt at vide hvad studiestedet kræver af elevernes computer. Der er både “PC” skoler og “Mac” skoler, og det er lettest at følge strømmen på studiestedet.
Uanset dette, er en Mac relativt uegnet til notetagning ift. en Surface eller iPad Pro med pen - til nød en alm. iPad med pen.



Redigeret af renep - 11-Maj-2020 kl. 22:10
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Status: Offline
Point: 1201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2020 kl. 06:28
Jeg er med på at udmeldinger fra studiet er smart at følge (og har da også bedt ham om at slå koldt vand i blodet indtil han får undersøgt dette). 

Studie-brug refererer til at den skal bruges i forhold til diverse opgaver og oplæg (læs: Office). Det er handelsrelationer, så jeg antager at det tungeste den kommer ud for er relativt store “simple” datasæt. 

Jeg bruger selv en pc og en iPad i arbejdsmæssig brug, og er med på at iPad’en er nemmere til håndskrevne noter,  stort set alt andet er et rigtigt tastatur at fortrække. 
Til top
orm08 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-Januar-2010
Status: Offline
Point: 228
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér orm08 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2020 kl. 07:34
så denne sammeligning: https://www.macrumors.com/guide/base-13-inch-macbook-pro-vs-macbook-air/

Ville nok vælge en Pro, min datter der læser en på en videregående uddannelse har en MacBook Pro fra 2014, og er fuldt ud tilfreds stadigvæk.
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6622
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2020 kl. 09:36
MacBook Air er optimeret til lang batteritid, hvor Pro er optimeret til effektivitet. 
2020 MacBook Air tror jeg er fin til skolebrug.

Og så er der lige tastaturet. Apple har været uheldig med deres flade tastatur, så der er nu kommet bedre tastatur på de nyeste.

Venlig hilsen
KB
Til top
longjohn2 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-November-2009
Status: Offline
Point: 989
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér longjohn2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2020 kl. 10:02
Med hensyn til opgradering af RAM og harddisk så er de to modeller ens - forstået på den måde, at det kan man ikke.
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2020 kl. 10:44
Jeg har kørt med Apple Pencil på i Pad Pro 12.9 2018 fra start og benytter samtidigt det nye Magic Keyboard med trackpad og det er en rigtig fin kombination til rigtige mange ting, jeg synes ikke at den kan overtage en laptop og det er vel heller ikke meningen, men omvendt så kan en iPad Pro med overstående tilbehør tilfredstille rigtig mange kreative brugere.

Ipad Pro bliver dog lidt af en heavy weigt med det nye keyboard men det er hammerende stabilt , jeg syns personlig at der mange flere arbejdsmuligheder, dog med en lidt anden arbejdsgang med en iPad Pro 12.9 frem for en Mac Book Air/ eller Pro etc. her tænker f.eks. mest måden at arbejde med filerne på.
 
Ved godt det ikke er relevant, men man ved jo aldrig hvad fremtiden byder sig på!
Det er måske ikke det fedeste at tage billeder eller skyde video med en iPad Pro, men den kan. 
Og med det rigtige software "apps" kan man kun blive imponeret, og selv video og billederedigering gør den sig til UG.

En 2018/2020 iPad Pro har truetone og køre op til 120Hz. 
Den har langt mere lys i skærmen "Nits" i forhold til en Air, og så har den langt flere kræfter end en Air, 
iPad Pro følger faktisk en Mac book Pro 13" 2018 i ren benchmark og jeg er faktisk lige ved at tro at batteritiden er bedre på iPad Pro vs Mac Book Air.

iPad Pro med Pencil og Macgic keyboard er en relativ dyr løsning, men der også mange flere muligheder speciel det kreative med en Apple Pencil.

MS Office er på vej med understøttelse af trackpad på iPad, så også den vej sker der noget.

Der er for og imod på begge løsninger med iPad Pro vs MacBook Air/ Pro


Redigeret af Potter - 12-Maj-2020 kl. 10:58
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Status: Offline
Point: 1201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2020 kl. 14:10
Der er mange gode informationer - tak for det.

@orm08: Hvorfor vil du vælge en Pro? Jeg har trævlet en del sider igennem og de er stort set enige i at der til office/web brug ikke er den store forskel - hvis det bliver en air skal den nok opgraderes til 16GB Ram for at være bare en anelse sikret over de næste par år.

@Potter: En spændende betragtning. Jeg bruger selv en iPad pro (11") med det "almidelige" keyboard. Og ja, til noter på farten er den rigtigt god, men jeg er ikke helt blevet enig med den til mere "seriøst" arbejde i f.eks excell eller hvis der skal skrives meget og lavet præsentationer. Det kan selvfølgeligt godt være at trackpad'en på magic keyboard vil kunne råde lidt bod på det.

@Brixen: Tak for input, det er også efterhånden det jeg har fået mig læst frem til - men der er jo mange holdninger til hvad der er "nok".

@longjohn2: Tak for det - så er det jo ikke et differentieringspunkt. Når man kommer fra PC verdenen forstår man slet ikke at det ikke er en udfordring at der ikke kan opgrades hvis nødvendigt.

Jeg ved også godt at USB/C og thunderbolt er smart, men helt at udelukke et almindeligt USB stik til f.eks en lagerudvidelse med en lille stick giver heller ikke rigtigt mening i mit hoved - måske man bare skal have prøvet det... Og hvorfor kun 2 tilslutningsporte!? hvis den ene er optaget til strøm, så er der reelt kun til en enkelt tilslutning af gangen. Dvs skal det lige gemmes noget på en stick til andre (hvis de andre da har USB/C), så skal man have fjernet eventuel tilslutning af mus eller lignende. Jeg syntes da jeg kæmper nok med 2xUSB på min thinkpad og her er den ene ikke optaget til strøm...
De må være planen at alt skal køre trådløst (uden dongles) og ting skal gemmes i skyen.


Redigeret af jacobask - 12-Maj-2020 kl. 14:11
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2020 kl. 14:19
Du kan godt gemme, eller sagt på en anden måde. Du kan godt læse og skrive til et "USB Stick/ pen eller til en ekstern harddisk på en iPad Pro 2018/2020.

Ligelede finder der dvs. adapter og hubs så du f.eks. kan benytte et helt alm. usb stik m.m.
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Status: Offline
Point: 1201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2020 kl. 15:10
Ja, jeg fik måske formuleret mig forkert. Jeg er klar over at man kan få adaptere fra USB/C til "alm" USB - men adaptere er i mine øjne primært til for at blive væk i tasken...

Der er da ikke nogen tvivl om at USB/C nok bliver standarten inden for de næste par år, men i overgangsperioden er det lidt noget rod at skulle rende rundt med adaptere. Det er fedt at være fremtidssikret, men et enkelt ben i nutiden er nu meget rart.
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2020 kl. 16:49
Oprindeligt skrevet af jacobask jacobask skrev:

Ja, jeg fik måske formuleret mig forkert. Jeg er klar over at man kan få adaptere fra USB/C til "alm" USB - men adaptere er i mine øjne primært til for at blive væk i tasken...

Der er da ikke nogen tvivl om at USB/C nok bliver standarten inden for de næste par år, men i overgangsperioden er det lidt noget rod at skulle rende rundt med adaptere. Det er fedt at være fremtidssikret, men et enkelt ben i nutiden er nu meget rart.
Så køber man ikke en adapter, så køber man f.eks. en data travler et lille fix stick som både er til USB type A og og USB-C. Så kan det vel ikke blive meget nemmereWink


Tror ikke USB-C bliver standarden. Det bliver nok nærmere USB 4, som jeg har læst så bliver Thunderbolt og USB-C understøttet i USB 4 og det betyder så at USB-C vil kunne benytte 2 lanes via USB 4 og overføre med 40Gbps med det rette kabel, samme hastighed som Thunderbolt 3 kan i dag. og det dobbelte af hvad USB-C kan i dag, igen kun med det rette kabel. 

USB 4 vil muligvis også være bagud kompatibel med USB 3 og 2. Men som jeg har læst det så er det vist ikke helt bekræftet endnu. Men det ser ud til at man vil benytte samme connector som USB-C /Thunderbolt 3 

Men der kommer så også en Thunderbolt 4 her i løbet af 2020, hvad det så indebære må tiden vise. Men hvis det går som det gået med tidligere generationer, altså en fordobling af hastigheden hvergang, så ender vi jo 80Gbps. Smile

Hvis jeg har regnet rigtig så er 80Gbps vel det samme som 10000MB/s damm det er hurtigt.


Redigeret af Potter - 12-Maj-2020 kl. 17:23
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2020 kl. 18:21
Altså bortset fra jeg i høj grad vil tilslutte mig Potter's betragtninger omkring Ipad (og MS har lige opdateret office til ipados så der er understøttelse for splitscreen nu også) 
Så er det selvfølgelig et personligt valg. Det "gamle" keyboard til ipad er "værdiløst" hvis man vil bruge en ipad som erstatning for en bærbare. Magic keyboard giver netop med trackpad den præcise kontrol (sammen med muligheden for at bruge en pen og skrive noter i hånden og lave tegninger og hurtige diagrammer i fx onenote) som er så "vigtig" i fx excel.bare husk på at som forælder skal man under ingen omstændigheder tænke ud fra egne forbehold/meninger. De tanker er totalt antikverede og ungerne har absolut ingen problemer med at omstille sig til andre arbejdsformer.

Når det så er sagt, så er der en sammenligning af de to her på video. https://www.youtube.com/watch?v=eC8qy0xdtx8

Og så kan jeg ellers på det varmeste anbefale at gennemtrævle videoerne på denne Youtube kanal: https://www.youtube.com/user/cesidalessio/videos - den hedder Keep productive og de har tonsvis af workflows som kan være nyttige for ham, hvad enten det er via Tablet eller via bærbar, så uanset hvilken vej han vælger, så vil han kunne få en god indsigt i hvordan han kan optimere sin tid på studiet og få det bedste ud af værktøjet, for det vil blive et værktøj.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu