recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DAB lyder dårligere nu?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

DAB lyder dårligere nu?

 Besvar Besvar Side  123 7>
Forfatter
Besked
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6066
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: DAB lyder dårligere nu?
    Sendt: 16-Maj-2020 kl. 09:23
Jeg hører P3 lige nu... og det lyder ikke så godt
Lydkvaliteten var da klart bedre før i tiden?
Signalet er fint
Kan ikke lige finde noget om hvorfor, det lyder dårligere nu end for et par år siden
Er der noget, jeg kan prøve?
Har nulstillet DAB-radioen
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Online
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2020 kl. 09:52
Nej det er ikke din radio, det er hele danmarks radio den er gal med. Jeg har skrevet til DR om det flere gange, og fået at vide de nok skal skrue på det. Men jeg kan stadig ikke holde ud at høre på forvrænget lyd, som er det der kommer ud af højttalerne uanset om det er P3, P4, eller P5. Synes P8 lyder rent.
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6965
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2020 kl. 11:38
DAB radio er bare skod kvalitet

Man oplever faktisk at netradio tit er meget bedre

Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6066
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2020 kl. 12:25
Det er også min oplevelse at internetradio lyder bedre
Har haft min Ruark Audio R2i (uden Bluetooth og nymoderne teknologi) i mange år, og den har aldrig lydt dårligere pga. den dårlige kildekvalitet

Redigeret af jake51 - 16-Maj-2020 kl. 12:26
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6066
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2020 kl. 12:40
Bum!
Så fik jeg lige sendt en klage over lydkvaliteten til DR
Og hvad får jeg ud af det? Sikkert ikke noget som helst

Min DAB-radio siger en kvalitet på sølle 88 kbps, og signalet er fint
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1295
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2020 kl. 12:43
Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

Min DAB-radio siger en kvalitet på sølle 88 kbps, og signalet er fint


Og det er den (piv)ringe kvalitet DR vælger til de fleste af deres kanaler. Det er ganske enkelt grotesk, hvordan man bruger en bitrate som er fuldstændig latterlig, når der mulighed for langt højere bitrate. DR i en nøddeskal, man er fuldstændig ligeglad med kvaliteten. Og den dinosaur er man tvangsindlagt til at betale til.
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Online
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2020 kl. 12:59
Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

Bum!
Så fik jeg lige sendt en klage over lydkvaliteten til DR
Og hvad får jeg ud af det? Sikkert ikke noget som helst

Min DAB-radio siger en kvalitet på sølle 88 kbps, og signalet er fint
Jo det hjælper at klage til DR. 

Vi fik lukket for ægte 5.1 surroundlyd på films, fordi nye TV automatisk er indstillet til multikanal lyd modtagelse, som så gir en diffus lyd i stereohøjttalerne på TV’et. Der var så mange klager over den diffuse lyd, at DR valgte at lukke et ellers velfungerende surroundsignal.
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4898
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2020 kl. 14:52
Bitraten på DAB skyldes at der skal være plads til flere kanaler.

Det er politisk bestemt hvor mange kanaler der skal være på DAB. Så der ikke så meget DR kan gøre.

Der står ingen steder at man skal lytte til radio via DAB.

Hvis i vil have bedre lyd, findes der gode alternativer.
Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1295
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2020 kl. 15:02
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Bitraten på DAB skyldes at der skal være plads til flere kanaler.

Det er politisk bestemt hvor mange kanaler der skal være på DAB. Så der ikke så meget DR kan gøre.

Der står ingen steder at man skal lytte til radio via DAB.

Hvis i vil have bedre lyd, findes der gode alternativer.

Der er massere af plads på DAB-frekvenserne, til at holde bitraten, så det er ikke andet end en dårlig undskyldning.
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2020 kl. 15:03
DR Netradio burde sættes op til 384 Kbps
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Online
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2020 kl. 15:12
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Bitraten på DAB skyldes at der skal være plads til flere kanaler.

Det er politisk bestemt hvor mange kanaler der skal være på DAB. Så der ikke så meget DR kan gøre.

Der står ingen steder at man skal lytte til radio via DAB.

Hvis i vil have bedre lyd, findes der gode alternativer.
Ah jeg mener at kunne huske der har været lavet kampagner for at få folk til at købe ny DAB+ radioer fordi alle DR kanaler blev flyttet derover så FM båndet kunne lukkes. Det er så ikke sket endnu, så vi kan stadigvæk høre P4 i en anstændig kvalitet på FM.
Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1295
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2020 kl. 15:21
Øøøhhh, og?
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 7>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu