recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DAB lyder dårligere nu?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

DAB lyder dårligere nu?

 Besvar Besvar Side  <1234 7>
Forfatter
Besked
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2020 kl. 18:40
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Bitraten på DAB skyldes at der skal være plads til flere kanaler.

Det er politisk bestemt hvor mange kanaler der skal være på DAB. Så der ikke så meget DR kan gøre.

Der står ingen steder at man skal lytte til radio via DAB.

Hvis i vil have bedre lyd, findes der gode alternativer.

Der er massere af plads på DAB-frekvenserne, til at holde bitraten, så det er ikke andet end en dårlig undskyldning.
Ikke ifølge denne artikel på recordere.

Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1308
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2020 kl. 20:29
At der står noget i en artikel på Recordere, gør det ikke nødvendigvis til en sandhed. Wink
Faktum er stadig, at der er massere af ledig kapacitet på DAB-kanalerne, så DR vil sagtens kunne hæve bitraten.
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1935
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2020 kl. 20:47
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

At der står noget i en artikel på Recordere, gør det ikke nødvendigvis til en sandhed. Wink
Faktum er stadig, at der er massere af ledig kapacitet på DAB-kanalerne, så DR vil sagtens kunne hæve bitraten.

Vel ikke, hvis pladsen skal udbydes til flere kanaler? eller hvis eksisterende radiostationer skal have mere end én DAB-kanal.


Redigeret af mnielsen - 16-Maj-2020 kl. 20:48
Til top
Usukjelds Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 02-Juni-2014
Status: Offline
Point: 49
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Usukjelds Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2020 kl. 21:35
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

At der står noget i en artikel på Recordere, gør det ikke nødvendigvis til en sandhed. Wink
Faktum er stadig, at der er massere af ledig kapacitet på DAB-kanalerne, så DR vil sagtens kunne hæve bitraten.

Det er simpelthen ikke rigtig, det du skriver Flippo. Der er 1152 kbps at gøre godt med i et DAB sendenet (DAB MUX). DR råder over én MUX efter politikerne bestemte, at de skulle afgive én af deres landsdækkende MUX til en kommerciel gatekeeper, så der kunne bygges et kommercielt landsdækkende DAB sendenet.

Dvs. alle DR's kanaler plus Radio4 skal presses ind på 1152 kbps. DR råder over 6 landsdækkende kanaler samt 10 regionale. Så det betyder 17 kanaler om 1152 kbps = 67 kbps pr radiokanal. Heldigvis er DR's DAB sendenet fordelt på tre forskellige frekvenser, som dækker hver deres del af landet. Det er derfor besluttet af de regionale kanaler skal fordeles, så der maks. er fem regionale kanaler pr. frekvens. Dvs. vi er nede på op mod 12 kanaler klemt ind på 1152 kbps = 96 kbps. DR har så valgt at tilpasse bitraterne på deres kanaler efter, hvor krævende lyden er ift. komprimering. Klassisk musik er det, der kræver mest, så her har DR afsat 128 kbps. Taleradio er det der kræver mindst, så her har DR afsat 72 kbps til P1 - desuden afsættes der 16 kbps til kanallogoer og anden metadata. Desværre har politikerne bestemt, at Radio4 skal have 128 kbps, selvom dette er en tale radio. Det giver følgende regnestykke: 1152-128-128-72-16=808 kbps, som skal fordeles på op mod 9 kanaler, hvilket giver 89,78 kbps. bitraten skal dog være delelig med 8, så derfor er bitraterne 88-96 kbps for de resterende kanaler. Her har DR igen valgt at de udprægede musikkanaler (P6 Beat og P8 Jazz) skal forfordeles, så de har fået 96 kbps.

Du kan se oversigterne over bitrate fordelingen på DR's kanaler her: http://www.wohnort.org/DAB/denmark.html#DAB2%20OE
Så kan du jo prøve at sammenligne med de kommercielle DAB-kanaler i den landsdækkende MUX og se, om DR ikke i det mindste forsøger at presse den bedst mulige lydkvalitet ud af DAB. 

Vil man have den bedst mulige lydkvalitet for DR's kanaler, så skal man lytte til internetradio. Her kan man få 320 kbps på P2, mens de resterende er 256 kbps. Det er vigtigt, at man ikke lytter til TuneIn, da de vist kun smider 64 kbps ud. Man kan finde de højeste bitrater her som HLS-stream: https://www.dr.dk/hjaelp/digtal-radio/direkte-links-til-dr-radio-paa-nettet

Er FM så bedre lyd en DAB, ja, under optimale modtageforhold, vil de fleste med gyldne ører nok synes bedst om FM. Min oplevelse i bilen er dog, at jeg ofte får lidt støj ind på FM-signalet, når jeg kører rundt i landet samt København og omegn. På har man enten signal eller ej, og det er yderst sjældent, at jeg oplever udfald på min DAB-radio, så derfor står min bilradio altid indstillet på DAB (når jeg altså ikke lytter til podcast :))

Til OP: Hvornår oplevede du, at lydkvaliteten på DAB blev dårligere? Er det inde for den seneste uge, eller taler vi mange år siden, at du sidst lyttede til DAB?


Panasonic 55EZ950
Marantz NR1508
Scandyna 5.1 setup
Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1308
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2020 kl. 00:57
Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

At der står noget i en artikel på Recordere, gør det ikke nødvendigvis til en sandhed. Wink
Faktum er stadig, at der er massere af ledig kapacitet på DAB-kanalerne, så DR vil sagtens kunne hæve bitraten.

Vel ikke, hvis pladsen skal udbydes til flere kanaler? eller hvis eksisterende radiostationer skal have mere end én DAB-kanal.

Problemet er bare, at der ikke er nogen som ønsker den ledige plads. Den HAR været udbudt, og de eneste som hoppede på, var EB Radio, som så sidenhen er lukket igen, da stort set ingen gider lytte til DAB.
Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1308
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2020 kl. 01:05
Oprindeligt skrevet af Usukjelds Usukjelds skrev:

Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

At der står noget i en artikel på Recordere, gør det ikke nødvendigvis til en sandhed. Wink
Faktum er stadig, at der er massere af ledig kapacitet på DAB-kanalerne, så DR vil sagtens kunne hæve bitraten.

Det er simpelthen ikke rigtig, det du skriver Flippo. Der er 1152 kbps at gøre godt med i et DAB sendenet (DAB MUX). DR råder over én MUX efter politikerne bestemte, at de skulle afgive én af deres landsdækkende MUX til en kommerciel gatekeeper, så der kunne bygges et kommercielt landsdækkende DAB sendenet.

Dvs. alle DR's kanaler plus Radio4 skal presses ind på 1152 kbps. DR råder over 6 landsdækkende kanaler samt 10 regionale. Så det betyder 17 kanaler om 1152 kbps = 67 kbps pr radiokanal. Heldigvis er DR's DAB sendenet fordelt på tre forskellige frekvenser, som dækker hver deres del af landet. Det er derfor besluttet af de regionale kanaler skal fordeles, så der maks. er fem regionale kanaler pr. frekvens. Dvs. vi er nede på op mod 12 kanaler klemt ind på 1152 kbps = 96 kbps. DR har så valgt at tilpasse bitraterne på deres kanaler efter, hvor krævende lyden er ift. komprimering. Klassisk musik er det, der kræver mest, så her har DR afsat 128 kbps. Taleradio er det der kræver mindst, så her har DR afsat 72 kbps til P1 - desuden afsættes der 16 kbps til kanallogoer og anden metadata. Desværre har politikerne bestemt, at Radio4 skal have 128 kbps, selvom dette er en tale radio. Det giver følgende regnestykke: 1152-128-128-72-16=808 kbps, som skal fordeles på op mod 9 kanaler, hvilket giver 89,78 kbps. bitraten skal dog være delelig med 8, så derfor er bitraterne 88-96 kbps for de resterende kanaler. Her har DR igen valgt at de udprægede musikkanaler (P6 Beat og P8 Jazz) skal forfordeles, så de har fået 96 kbps.

Du kan se oversigterne over bitrate fordelingen på DR's kanaler her: http://www.wohnort.org/DAB/denmark.html#DAB2%20OE
Så kan du jo prøve at sammenligne med de kommercielle DAB-kanaler i den landsdækkende MUX og se, om DR ikke i det mindste forsøger at presse den bedst mulige lydkvalitet ud af DAB. 

Vil man have den bedst mulige lydkvalitet for DR's kanaler, så skal man lytte til internetradio. Her kan man få 320 kbps på P2, mens de resterende er 256 kbps. Det er vigtigt, at man ikke lytter til TuneIn, da de vist kun smider 64 kbps ud. Man kan finde de højeste bitrater her som HLS-stream: https://www.dr.dk/hjaelp/digtal-radio/direkte-links-til-dr-radio-paa-nettet

Er FM så bedre lyd en DAB, ja, under optimale modtageforhold, vil de fleste med gyldne ører nok synes bedst om FM. Min oplevelse i bilen er dog, at jeg ofte får lidt støj ind på FM-signalet, når jeg kører rundt i landet samt København og omegn. På har man enten signal eller ej, og det er yderst sjældent, at jeg oplever udfald på min DAB-radio, så derfor står min bilradio altid indstillet på DAB (når jeg altså ikke lytter til podcast :))

Til OP: Hvornår oplevede du, at lydkvaliteten på DAB blev dårligere? Er det inde for den seneste uge, eller taler vi mange år siden, at du sidst lyttede til DAB?

Ok, så giver vi politikerne skylden for, ikke at udnytte DAB, men derimod lade det køre med en fuldstændig amputeret lydkvalitet. Dertil kommer at politikerne har valgt et udbud på at drive DAB, som gør at vi mange steder har en ringe dækning.
Læg dertil det faktum, at DR i mange år har været én af drivkræfterne bad DAB, har været den varmeste fortalere for det, og har positiv forfordelt DAB. Noget som på ingen måde er en Public Service stations opgave!
Ud over DAB's væsentlig ringere dækning, end FM, den håbløse udbredelse af DAB, både hvad angår antal modtagere, men også antal lande som satser på det, så har man jo  decideret p*sset på danskerne, og tvunget dem ud i en opgradering, til skade for miljøet og danskernes pengepung.
Og ikke at forglemme EU, så har pålagt alle købere af nye biler, at de skal betale ekstra for en DAB-radio! Og man har ikke engang et valg.

Næh, DAB skulle være kvalt for 20 år siden.
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1935
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2020 kl. 07:30
"Læg dertil det faktum, at DR i mange år har været én af drivkræfterne bad DAB, har været den varmeste fortalere for det, og har positiv forfordelt DAB. Noget som på ingen måde er en Public Service stations opgave!"

DR skulle faktisk bruge sendepladsen, indtil det hele blev sendt i udbud. Så derfor er de blevet forfordelt. Når så der kom noget i udbud, så skulle DR forlade DAB-pladserne.
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6068
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2020 kl. 07:53
Usukjelds skrev: Hvornår oplevede du, at lydkvaliteten på DAB blev dårligere? Er det inde for den seneste uge, eller taler vi mange år siden, at du sidst lyttede til DAB?

Da jeg fik min Ruark Audio for 8-9 år siden var jeg imponeret over hvor godt P3 lød. I dag er lyden flad og udynamisk
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2020 kl. 07:58
Vi kan hermed konkludere at flippo hader DAB, DR, politikere og EU.

Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1028
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2020 kl. 08:12
Lige et tillægsspørgsmål til dab+, bruger i en bedre antenne end den som følger med radioen? Her hvor jeg bor oplever jeg huller i modtagelses muligheden. Det minder om de tidlige dage med mobiltelefonen, hvor man rendte rundt og ledte efter signal..

Frank
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1935
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2020 kl. 08:22
Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

Lige et tillægsspørgsmål til dab+, bruger i en bedre antenne end den som følger med radioen? Her hvor jeg bor oplever jeg huller i modtagelses muligheden. Det minder om de tidlige dage med mobiltelefonen, hvor man rendte rundt og ledte efter signal..

Frank

DAB+ blev faktisk til DAB- pga. omlægningen, fordi der desværre ikke er krav om landsdækning på den indbyggede teleskopantenne. Jeg bruger bare FM nu, på min dyre Argon iNet3-modtager, som desværre også røg af internettet, så nu gider jeg simpelthen ikke rode med det mere. Radio Nord kører jo fint igennem på FM, nu efter at de har forbedret sendenettet.


Redigeret af mnielsen - 17-Maj-2020 kl. 08:22
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1935
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2020 kl. 08:22
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Vi kan hermed konkludere at flippo hader DAB, DR, politikere og EU.

LOLLOLLOLLOL
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 7>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu