recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DAB lyder dårligere nu?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

DAB lyder dårligere nu?

 Besvar Besvar Side  <12345 7>
Forfatter
Besked
filmfreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1360
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér filmfreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2020 kl. 09:17
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:



Jo det hjælper at klage til DR. 

Vi fik lukket for ægte 5.1 surroundlyd på films, fordi nye TV automatisk er indstillet til multikanal lyd modtagelse, som så gir en diffus lyd i stereohøjttalerne på TV’et. Der var så mange klager over den diffuse lyd, at DR valgte at lukke et ellers velfungerende surroundsignal.

Ja , det var virkelig ærgerligt at de lukkede for 5.1 lyd på DR, savner det meget. Og det kommer nok aldrig tilbage igen 🙁
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2020 kl. 10:19
Jeg er enig med Flippo, stil alle dem til ansvar som har trukket DAB+ ned over hovedet på os, EU, politikerne og DR.
Til top
HenrikN Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 22-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 151
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2020 kl. 13:33
DR har for mig været nedadgående i flere år. Det startede da de fyrede mange af deres teknikere og værter overtog teknikken. Jeg bruger ikke DAB, men stadig FM. I dag er der stor forskel på lydkvaliteten på de enkelte kanaler... og det er ikke fordi de gode er blevet bedre. Nej, de er blevet ringere.... Jeg hører efterhånden ikke DR længere.... Og så lukkede de 5.1, ja, klager fra brugerne, men det er jo "vand på deres mølle", og nu bruges argumentet imod os... de har jo hørt klager og rettet ind. Men det gav dem sandsynligvis færre data at sende ud.... jeg betaler ikke min licens med glæde længere..... synes det er en ærgerlig udvikling eller rettere afvikling 

Mvh
Henrik Nielsen
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6965
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2020 kl. 15:12
Hører faktisk DAB i bilen hver dag til og fra arbejde.
Her kan man ikke høre om det er ringere end FM    Og Madsen er flyttet til P5


hjemme er det wifi radio via Sonos     og med lidt mere båndbredde
Til top
Usukjelds Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 02-Juni-2014
Status: Offline
Point: 49
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Usukjelds Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2020 kl. 17:46
Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

Usukjelds skrev: Hvornår oplevede du, at lydkvaliteten på DAB blev dårligere? Er det inde for den seneste uge, eller taler vi mange år siden, at du sidst lyttede til DAB?

Da jeg fik min Ruark Audio for 8-9 år siden var jeg imponeret over hvor godt P3 lød. I dag er lyden flad og udynamisk

I 2017 skiftede man fra DAB til DAB+. Den eneste forskel på de to er kort sagt, at DAB+ bruger en mere effektiv komprimeringsalgoritme, hvilket var nødvendigt, da DR også gik fra to til kun èt sendenet. P3 gik i den forbindelse fra 128 kbps med MP2 til 88 kpbs HE-AAC. DR fik forud for skiftet nogle lydeksperter (folk med gyldne ører) til at sammenligne HE-AAC med MP2 ved forskellige bitrater: https://www.dr.dk/hjaelp/digtal-radio/lyttetest-af-dab-lydkvalitet
De gyldne ører konkluderede at 88 kbps HE-AAC var bedre end 128 kbps MP2, men der er ikke rigtig noget, som kan hamle op med 192 kbps MP2, som P2 sendte med.

Så din oplevelse kan skyldes skiftet fra DAB til DAB+ i 2017. Det kan også skyldes, at popmusik er blevet markant ringere og mere komprimeret (mindre dynamik) over de seneste 8-9 år, hvilket er særlig udtalt for musikken på P3 :/ 
Panasonic 55EZ950
Marantz NR1508
Scandyna 5.1 setup
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2020 kl. 17:47
Jeg har prøvet dab+ i min bil. Jeg sætter streamings Radio på, det andet er ikke til at holde ud.
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2020 kl. 17:52
Oprindeligt skrevet af Usukjelds Usukjelds skrev:

Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

Usukjelds skrev: Hvornår oplevede du, at lydkvaliteten på DAB blev dårligere? Er det inde for den seneste uge, eller taler vi mange år siden, at du sidst lyttede til DAB?

Da jeg fik min Ruark Audio for 8-9 år siden var jeg imponeret over hvor godt P3 lød. I dag er lyden flad og udynamisk


I 2017 skiftede man fra DAB til DAB+. Den eneste forskel på de to er kort sagt, at DAB+ bruger en mere effektiv komprimeringsalgoritme, hvilket var nødvendigt, da DR også gik fra to til kun èt sendenet. P3 gik i den forbindelse fra 128 kbps med MP2 til 88 kpbs HE-AAC. DR fik forud for skiftet nogle lydeksperter (folk med gyldne ører) til at sammenligne HE-AAC med MP2 ved forskellige bitrater: https://www.dr.dk/hjaelp/digtal-radio/lyttetest-af-dab-lydkvalitet
De gyldne ører konkluderede at 88 kbps HE-AAC var bedre end 128 kbps MP2, men der er ikke rigtig noget, som kan hamle op med 192 kbps MP2, som P2 sendte med.

Så din oplevelse kan skyldes skiftet fra DAB til DAB+ i 2017. Det kan også skyldes, at popmusik er blevet markant ringere og mere komprimeret (mindre dynamik) over de seneste 8-9 år, hvilket er særlig udtalt for musikken på P3 :/ 
hvis jeg lytter til et stykke moderne musik på Dab plus og jeg så høre sammen nr. På streaming radio. Ganske vist fra a vores lokale Radio her på Lolland Falster så er lyden lang bedre på streamings af lokal radioen end P3 på Dab plus. Og det er i bil med standard højtalere. Så det er ikke musikkens skyld
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1931
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2020 kl. 18:42
Streamet musik kan vel også være dårlig.... Fx når jeg hører "Jeg vil ud under åben himmel" på Radio Nord, FM, så lyder den ad H. til! I begyndelsen troede jeg, at det var fordi radioen var dårligt indstillet, så jeg gik hen og skruede på skalaknappen! Det hjalp ikke... Dette var på arbejdet. Senere hen hørte jeg selvfølgelig samme melodi herhjemme på min egen radio, og indså at det nok er streaningen, som er dårlig. Eller ER den dårligt indspillet i det hele taget?

Redigeret af mnielsen - 17-Maj-2020 kl. 18:42
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2020 kl. 19:20
Jeg er ivrig P3 lytter, på FM, DAB og streaming.

FM i firmabilen, i privatbilen (når DAB dækningen er dårlig) og i stuen/køkkenet.
DAB i privatbilen (2019 Golf med ganske anstændige højttalere og anlæg)
Netradio ved computeren (min piradio) og i garagen (pi med Volumio via Sony surroundforstærker).

Min oplevelse er at der ikke er nævneværdig forskel.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Usukjelds Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 02-Juni-2014
Status: Offline
Point: 49
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Usukjelds Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2020 kl. 23:00
[/QUOTE] hvis jeg lytter til et stykke moderne musik på Dab plus og jeg så høre sammen nr. På streaming radio. Ganske vist fra a vores lokale Radio her på Lolland Falster så er lyden lang bedre på streamings af lokal radioen end P3 på Dab plus. Og det er i bil med standard højtalere. Så det er ikke musikkens skyld[/QUOTE]

Hvis det er radio sydhavsøerne, du taler om, så kan jeg se, at de streamer med 160 kbps. Det er altså næsten dobbelt så høj bitrate, som P3 på DAB. Så det er ikke så underligt, hvis det lyder bedre på stream end på DAB. Men P3 via stream er 256 kbps, så det skulle gerne lyde endnu bedre end sydhavsøerne ;)
Panasonic 55EZ950
Marantz NR1508
Scandyna 5.1 setup
Til top
Usukjelds Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 02-Juni-2014
Status: Offline
Point: 49
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Usukjelds Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2020 kl. 23:03
Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Streamet musik kan vel også være dårlig.... Fx når jeg hører "Jeg vil ud under åben himmel" på Radio Nord, FM, så lyder den ad H. til! I begyndelsen troede jeg, at det var fordi radioen var dårligt indstillet, så jeg gik hen og skruede på skalaknappen! Det hjalp ikke... Dette var på arbejdet. Senere hen hørte jeg selvfølgelig samme melodi herhjemme på min egen radio, og indså at det nok er streaningen, som er dårlig. Eller ER den dårligt indspillet i det hele taget?

Nogle streams er på kun 64 kbps, så der vil det lyde bedre på DAB. Det er nok en væsentlig ting at holde sig for øje, når man skal identificere årsagen til dårlig lyd. Med en afspiller som VLC er det forholdsvis nemt at se, hvilken bitrate man lytter til. Så hvis man synes det lyder af lort, så afspil via VLC og tjek, om det er en lav bitrate du lytter ved.
Panasonic 55EZ950
Marantz NR1508
Scandyna 5.1 setup
Til top
Usukjelds Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 02-Juni-2014
Status: Offline
Point: 49
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Usukjelds Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2020 kl. 23:05
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Jeg er ivrig P3 lytter, på FM, DAB og streaming.

FM i firmabilen, i privatbilen (når DAB dækningen er dårlig) og i stuen/køkkenet.
DAB i privatbilen (2019 Golf med ganske anstændige højttalere og anlæg)
Netradio ved computeren (min piradio) og i garagen (pi med Volumio via Sony surroundforstærker).

Min oplevelse er at der ikke er nævneværdig forskel.


Klaus

Jeg tror 95% af den danske befolkning ikke oplever nogen nævneværdig forskel på, om det er DAB, internet eller FM. For det meste skal radio blot fylde i baggrunden. Det er selvfølgelig farligt at sige på et forum som dette.

Hvor i landet oplever du, at der ikke er DAB-dækning i din Golf?
Panasonic 55EZ950
Marantz NR1508
Scandyna 5.1 setup
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 7>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu