recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DAB lyder dårligere nu?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

DAB lyder dårligere nu?

 Besvar Besvar Side  <1 34567>
Forfatter
Besked
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4196
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2020 kl. 11:07
Oprindeligt skrevet af Branchekender Branchekender skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

I roder rundt i bitrater og fordeling. Men det meste forvrængning ligger altså i dab+ kompressionen. På min gamle dab radio fra 2007 var musikken reelt til at holde ud at lytte til. Idag på en spritny dab+ må jeg skrue ned eller slukke helt, for det er noget hø at høre på!!!


Forklaringen er, at lyden i 2007 blev sendt i MPEG2 layer II, som er forgængeren til MP3. Mange folk beskriver lyden som mere rund og mindre metallisk sammenlignet med de moderne AAC-codecs.

Det faktisk sammenholdt med, at DR ikke sender musikken i en høj nok bitrate betyder, at du vil opleve mere "metallisk" støj i lydbilledet. Dette kan tildels afhjælpes med en højere bitrate eller ved at "nedgradere" til HE-AACv2, som på visse punkter kan give en rundere lyd pga. den intern sampling på 16/32 KHz.

Det er den teknisk forklaring på det, som du beskriver. Spørgsmålet er så hvad man kan gøre ved det?

Det har jeg forklaret længere oppe i tråden, men lydkvaliteten kommer nok aldrig så høj op på DAB+, som selv de kritiske lyttere bliver tilfredse.
På DAB+ kan der maksimalt sendes med 192 Kbit/s per radiokanal (i praksis 160 Kbit/s AAC), hvilket ikke vil tilfredsstille rigtige lydnørder.
Tak for din forklaring. Det er jo til at græde snot over at vores vigtigste kilde til oplysning og underholdning har prostitueret sig i en grad, så man hellere undværer end udsætter sig for et elendigt lydbillede. Pga tinnitus har jeg altid haft radioen til at køre i baggrunden, fordi det lindrer. Men nu foretrækker jeg at slukke for skramlet, da det bare irriterer.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2020 kl. 12:25
Oprindeligt skrevet af Branchekender Branchekender skrev:

Så skal du altså have checket din antenne.

DR har en af landets kraftigste DAB-sendere (og højest placerede) lige øst for Holstebro.
Du bør ikke opleve nogen som helst problemer i det område.


Det forventede jeg heller ikke at have, men ike desto mindre så er det lige der, den ikke kan bestemme sig om den skal være på DAB-N eller DAB-S.

Fra Hammel til Ulfborg er det kun ved lyskrydset i Ulfborg jeg har problemet. Sidst vi kørte turen, var vi så et smut ind gennem selve Holstebro midtby, hvor jeg havde samme problemtik og endte på FM.

Resten at turen er der ingen problemer.....så jeg tror ikke at det er antennen. Er der noget er det skiftet mellem to sendenet.


Klaus

Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Branchekender Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-Juni-2014
Status: Offline
Point: 351
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Branchekender Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2020 kl. 12:54
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:


Det forventede jeg heller ikke at have, men ike desto mindre så er det lige der, den ikke kan bestemme sig om den skal være på DAB-N eller DAB-S.

Fra Hammel til Ulfborg er det kun ved lyskrydset i Ulfborg jeg har problemet. Sidst vi kørte turen, var vi så et smut ind gennem selve Holstebro midtby, hvor jeg havde samme problemtik og endte på FM.

Resten at turen er der ingen problemer.....så jeg tror ikke at det er antennen. Er der noget er det skiftet mellem to sendenet.


Klaus



Det lyder meget underligt. I de to nævnte områder skal din bilradio fange signalet fra 8B.
Du kan se et kort over blok 2 her: https://www.infrateket.dk/4/ap016/dab-blok2.jpg
Bemærk at de indtegnede sendepositioner ikke længere er retvisende.

Hvis din bilradio falder tilbage på FM i Holstebro (hvilket ikke alle DAB+ radioer kan - det er en feature på din bilradio), så må der altså være noget helt galt med modtageforholdene.
Til top
HenrikN Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 22-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 151
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2020 kl. 13:17
Jeg kan næsten ikke forholde mig til at man har har hyret Delta til at teste og når man så kigge på "testudstyret" så står der: 

"22 members of the DELTA SenseLab expert panel participated in the experiment. The expert panel has extensive experience in the evaluation and detection of differences in the various audio reproduction domains. All the listeners were native Danes. The average age of the listeners was 30.9 years (SD = 8.8). Five were females, 17 were males. "

Det er jo en ren subjektiv vurdering, fortaget for DR og betalt af DR.... for mig meget useriøst... og kun gjort for at DR har en håndvask at vaske hænder i.... Måske jeg er bare for nørdet hvad lyd angår...
Mvh
Henrik Nielsen
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4898
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2020 kl. 14:03
Det lyder til at du ved meget om DR Henrik Nielsen.

Mig bekendt er DAB politisk bestemt. Altså ikke noget DR har bestemt. 

Den håndvask du nævner. Er det den der er ved siden af Bamses hus?Wink


Til top
HenrikN Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 22-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 151
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2020 kl. 15:07
Hæ hæ, ja det er det nok. Undrer mig bare over man betaler for at få personer til at give deres mening hos Delta.... det virker mest som en måde at finde nogle som bakkede op om den beslutning... tænker der burde være nogle standarder man arbejdede op imod. For mig virker det helt absurd. Jeg har selv tidligere arbejdet med test og iøvrigt også brugt bl.a. Delta. Men jeg har dog aldrig hørt om sådan en test før. Mener også at have læst at nogle lande er begyndt at kigge ind i, hvor ringe en lyd man kan acceptere. Mener det var Tyskland og Frankrig... Ser lige om jeg kan finde det.

EDIT:
Jeg fandt noget, dog ikke den artikel jeg kunne huske.
Citat: "Blandt andet har USA og Frankrig krævet ved lov af broadcastere, at lydkvaliteten følger høje standarder for lyden.
Der findes en europæisk standard kaldet EBU R128, som er blevet implementeret i flere lande."


Hvis jeg finder den artikel jeg kan huske at have læst, skal jeg nok bringe den :)


Redigeret af HenrikN - 18-Maj-2020 kl. 15:19
Mvh
Henrik Nielsen
Til top
zunex Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen

recordere.dk teamet

Oprettet: 12-August-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 87
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zunex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2020 kl. 15:10
Gutter... beklager at deraile.... men forfordele betyder altså at snyde folk, eller behandle dem ringere. Det er ikke en "ekstra" fordel.

Og hvad angår DAB: Det er en hønen og ægget situation; der er ikke nok incitament for brugerne at skifte til DAB - pga det identiske/ringere udvalg ift FM.

Der er ikke incitament for udbyderne, fordi der ikke er nok lyttere.

EU's beslutning om, at rette op på den åbenlyse mangel: At bilfabrikanterne kan vælge at undlade at montere radioer, der kan modtage det format man satser på i det europæiske område (Der er i alle fald lige nu ikke andre digitale, jordbaserede alternativer) er jo en joke. Lukningen af FM kommer de fleste til gode, fordi man får mere kapacitet ud af den samme resource. Det svarer lidt til, at I vil lukke DVB-T til fordel for analog, fordi der er pixelering - vil I så også undvære de yderligere kanaler (gratis eller betalte), som man får mulighed for at modtage? Analogt tv fik kniven fordi markedet er mere værd end radio - det er ikke nok incitament til at tvinge den samme udvikling indenfor FM.

Det betyder ikke markedet har ret. Forudsætningen for at man kan lukke for FM er bl.a. at man på nationalt niveau kan være tryg ved, at man har et instrument i nødberedskabet (=alle kan modtage det). Regulering er den eneste vej frem - med mindre I alle insisterer på, vi skal blive hængende i fortiden.

Jeg er dog ikke så naiv at jeg forestiller mig, at når man så endelig får nakket FM at DAB kanalerne får den båndbredde de har brug for...
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4196
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2020 kl. 15:31
zunex@ Så du går ind for kvantitet frem for kvalitet. Det her er ikke et spørgsmål om ikke at ønske digital radio, men at få det til at virke, så det i det mindste kommer til at lyde som FM og helst bedre, som jo er det der er blevet lovet. 

DR har skovlet nye kanaler ud, både på DAB radio og på TV. Men det har knebet gevaldigt med at fylde kvalitets indhold i. Og så for at fylde sendefladen, gentages programmerne i en uendelighed. De vi ser nu med reduktion af TV kanaler, burde også ske på radio området. Det ville være fint med en P1, P3, P4, P6, og P8. Og så lukke P2 og P5. Og så få mere båndbredde til de resterende stationer.
Til top
cnn3 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 20-Oktober-2004
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 3195
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér cnn3 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2020 kl. 15:34
Oprindeligt skrevet af zunex zunex skrev:

Gutter... beklager at deraile.... men forfordele betyder altså at snyde folk, eller behandle dem ringere. Det er ikke en "ekstra" fordel.


så nemt er det ikke :-)


mvh Christian
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4898
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2020 kl. 15:46
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

zunex@ Så du går ind for kvantitet frem for kvalitet. Det her er ikke et spørgsmål om ikke at ønske digital radio, men at få det til at virke, så det i det mindste kommer til at lyde som FM og helst bedre, som jo er det der er blevet lovet. 

DR har skovlet nye kanaler ud, både på DAB radio og på TV. Men det har knebet gevaldigt med at fylde kvalitets indhold i. Og så for at fylde sendefladen, gentages programmerne i en uendelighed. De vi ser nu med reduktion af TV kanaler, burde også ske på radio området. Det ville være fint med en P1, P3, P4, P6, og P8. Og så lukke P2 og P5. Og så få mere båndbredde til de resterende stationer.

Igen igen. Kanaludbud er politisk bestemt. En del af medieforliget.


Til top
zunex Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen

recordere.dk teamet

Oprettet: 12-August-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 87
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zunex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2020 kl. 15:49
Ref: henvisningen til "nudansk" (Sorry, quote er smuttet): Visse vasse. Bare fordi der er mange, der gør det forkert, er det ikke ensbetydende med det så er rigtigt :)

Redigeret af zunex - 18-Maj-2020 kl. 15:50
Til top
zunex Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen

recordere.dk teamet

Oprettet: 12-August-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 87
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zunex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2020 kl. 15:53
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

zunex@ Så du går ind for kvantitet frem for kvalitet. Det her er ikke et spørgsmål om ikke at ønske digital radio, men at få det til at virke, så det i det mindste kommer til at lyde som FM og helst bedre, som jo er det der er blevet lovet. 

DR har skovlet nye kanaler ud, både på DAB radio og på TV. Men det har knebet gevaldigt med at fylde kvalitets indhold i. Og så for at fylde sendefladen, gentages programmerne i en uendelighed. De vi ser nu med reduktion af TV kanaler, burde også ske på radio området. Det ville være fint med en P1, P3, P4, P6, og P8. Og så lukke P2 og P5. Og så få mere båndbredde til de resterende stationer.

Jeg gør mig ikke til dommer over, hvilket indhold der fortjener at overleve eller ej - det er ikke min pointe. Jeg er heller ikke enig i, at DR "skovler kanaler ud", og jeg synes faktisk de alle havde fin kvalitet (Også dem, jeg ikke lyttede til - tænkte, der var nogen andre der nok var glade).
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 34567>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu