recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DAB lyder dårligere nu?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

DAB lyder dårligere nu?

 Besvar Besvar Side  <1 4567>
Forfatter
Besked
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2020 kl. 17:45
Her er til info det svar, jeg har fået fra DR
"Bitraten på DAB har aldrig været høj, pga pladsmangel. I 2017 sænkede vi bitraten fra 128 til 88 kbps, pga. at der skulle være plads til DAB+ Der er ikke mere kapacitet i vores del af sendenettet. For nylig har vi skiftet til komprimeringsalgoritmen HE-AAC som giver bedre lydkvalitet.
Mange dab-radioer har også en internet del. Hvis din har det, vil du kunne opnå en meget bedre lyd. På P2 er lyd-kvaliteten helt oppe på 320 kbps, de andre kanaler er på 256 kbps."
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
Usukjelds Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 02-Juni-2014
Status: Offline
Point: 49
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Usukjelds Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2020 kl. 23:20
Oprindeligt skrevet af Branchekender Branchekender skrev:


Før der går helt tekniknørd i den, så skal vi lige huske på, at når DR sender P6 beat i 96 Kbit/s så sendes der reelt kun 88 Kbit/s HE-AAC, da en del af signalet går til fejlretningen i DAB+.

DR har mulighed for at gøre noget selv, men det har de fravælgt. Der er f.eks. ingen grund til at sende P1 i 72 Kbit/s (reelt 64Kbit/s HE-AAC stereo), når P1 sagtens kunne sendes med 48 Kbit/s mono (40 Kbit/s AAC). Wupti og så havde DR lige 24 Kbit/s ekstra, som kunne bruges til at sende P3 i en bedre kvalitet.

DR kunne også vælge at sende alle P4 og P5 kanalerne med 80 Kbit/s (72 Kbit/s HE-AACv2), hvilket næsten ingen lyttere i målgrupperne ville bemærke. Wupti - så var der lige en masse ekstra kapacitet til de andre kanaler. Lytterne af P4/P5 vil i store træk ikke bemærke forskellen, hvis DR skrifter fra 80 Kbit/s HE-AAC til 72 kbit/s HE-AACv2.

DR kan på P1, P4 og P5 altså finde den kapacitet som de mangler til at sende den andre kanaler i bedre kvalitet. Jeg er helt enig i, at politikerne har aben, men DR har altså truffet nogle meget underlige prioriteringer, når det gælder tildelingen af kapacitet til de enkelte kanaler. Så DR er ikke uden skyld.

At Radio4 sendes med 128 Kbit/s er simpelthen idioti på et højere plan... Det er crazy!

Lad os da bare nørde lidt, det er altid rart, når der er nogen, som har sat sig ind i tingene ;)
For du har ganske ret, af de 96 kbps er der afsat 8 kbps til FEC, så den reelle kapacitet til lyd er mindre, end det man kan aflæse af sin DAB-radio.

Når det kommer til HE-AAC vs HE-AACv2, så er der mig bekendt kun én forskel på disse to, og det er parametric stereo (PS) delen. Den gør, at man med HE-AACv2 kan lave et "mono"-signal om til stereo vha. en række parametre der sendes med, hvis den tilgængelig bitrate er særlig lav (18-48 kbps). Ved højere bitrater bliver PS ikke taget i brug, og der er derfor ikke nogen forskel på HE-AAC og HE-AACv2 ved bitrater fra 48 kbps og op (mener jeg har set eksempler på nogle implementeringer, hvor grænsen går ved 64 kpbs, mener det var i mobiltelefoner). 

Så jeg vil blive meget overrasket, hvis du kan høre forskel på HE-AAC og HE-AACv2 ved 72 kbps, da encoder og decoder ved denne bitrate skal koble PS-delen fra. EBU har lavet en fin lille rapport om HE-AACv2 for dem der virkelig gerne vil nørde den slags: https://tech.ebu.ch/docs/techreview/trev_305-moser.pdf :)


Panasonic 55EZ950
Marantz NR1508
Scandyna 5.1 setup
Til top
Usukjelds Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 02-Juni-2014
Status: Offline
Point: 49
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Usukjelds Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2020 kl. 23:32
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:


Det forventede jeg heller ikke at have, men ike desto mindre så er det lige der, den ikke kan bestemme sig om den skal være på DAB-N eller DAB-S.

Fra Hammel til Ulfborg er det kun ved lyskrydset i Ulfborg jeg har problemet. Sidst vi kørte turen, var vi så et smut ind gennem selve Holstebro midtby, hvor jeg havde samme problemtik og endte på FM.

Resten at turen er der ingen problemer.....så jeg tror ikke at det er antennen. Er der noget er det skiftet mellem to sendenet.


Klaus


Er enig med Branchekender i, at det lyder ret underligt. Har du været i Ulfborg for nyligt og oplevet samme problem. I december startede DR udsendelse fra 280 m oppe i Videbæk-masten med 10 kW på kanal 8B. Det skulle gerne øge dækningen betragtelig i området. 

De startede samtidig op i Viborg-masten i samme højde og effekt, men på kanal 13B. Det betyder, at der dækningsmæssigt er et forholdsvis stort overlap mellem 8B og 13B i området omkring Herning, Holstebro og Viborg (Ulfborg er nok lige i overkanten). Overlap er godt, da det giver bilradioerne god tid til at finde ud af, hvilken frekvens giver det bedste signal. Der er dog en del bilradioer, som kun har en DAB-tuner indbygget, så de bliver nød til at tabe signalet helt, før de skanner efter en ny frekvens og finder et dækkende signal. Det tager tid, og gør at man ofte oplever udfald, hvis man kører i grænseområdet mellem 8B og 13B på det fine kort Branchekender linkede til.

Løsningen er at enten skaffe sig en DAB-radio med dual tuner, som er i stand til at skifte mellem frekvenser sømløst, som tilfældet for de fleste FM-radioer. Alternativt skal man have kortet fra Branchekender i baghovedet og manuelt tvinge radioen over på 13B eller 8B, når man bevæger sig i deres respektive områder.

Jeg har selv en Opel med DAB, der kun har en enkelt tuner. Kører ofte turen fra København til Thy og sidst jeg blæste forbi Holstebro på den nye motorvej, var der fint signal på 13B, selvom det er godt inde i 8B området.

Hvis det ikke er det problem du oplever, så kan det måske være udefrakommende forstyrrelser. Har set eksempler på, at en lysbutik har smadret DAB-dækning med et udstillingsvindue fyldt med LED-pærer.  Har ikke hørt, at et lyskryds har forårsaget det, men det er ikke utænkeligt.
Panasonic 55EZ950
Marantz NR1508
Scandyna 5.1 setup
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2020 kl. 23:44
Der er ingen problemer hverken på motorvejen, eller ringvejen syd rundt om byen. Det var inde midt i byen (sydvest for stationen).

Men, det er nok skiftet mellem de to der driller.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1295
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2020 kl. 08:55
Endnu en bekræftelse på, hvorfor DAB i mange år, har været en dødssejler!

Til top
Deschain Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-August-2017
Sted: San Junipero
Status: Offline
Point: 960
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deschain Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2020 kl. 11:31
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Endnu en bekræftelse på, hvorfor DAB i mange år, har været en dødssejler!


Dan Rachlin på Ekstrabladet som kilde/sandhedsvidne.. LOLLOLLOLLOLLOLLOLLOLLOLLOLLOLLOL
Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1295
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2020 kl. 12:01
Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Endnu en bekræftelse på, hvorfor DAB i mange år, har været en dødssejler!


Dan Rachlin på Ekstrabladet som kilde/sandhedsvidne.. LOLLOLLOLLOLLOLLOLLOLLOLLOLLOLLOL

Prøv, ligesom os andre, at forholde dig til tal og fakta, og ikke budbringeren... Dead
Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1295
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2020 kl. 12:17
Ligesom der er en artikel om det samme, i dagens Berlingske og BT, hvis det gør det mindre morsomt for dig. Wacko
Til top
Branchekender Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-Juni-2014
Status: Offline
Point: 351
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Branchekender Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2020 kl. 14:16
Oprindeligt skrevet af Usukjelds Usukjelds skrev:

Lad os da bare nørde lidt, det er altid rart, når der er nogen, som har sat sig ind i tingene ;)
For du har ganske ret, af de 96 kbps er der afsat 8 kbps til FEC, så den reelle kapacitet til lyd er mindre, end det man kan aflæse af sin DAB-radio.

Når det kommer til HE-AAC vs HE-AACv2, så er der mig bekendt kun én forskel på disse to, og det er parametric stereo (PS) delen. Den gør, at man med HE-AACv2 kan lave et "mono"-signal om til stereo vha. en række parametre der sendes med, hvis den tilgængelig bitrate er særlig lav (18-48 kbps). Ved højere bitrater bliver PS ikke taget i brug, og der er derfor ikke nogen forskel på HE-AAC og HE-AACv2 ved bitrater fra 48 kbps og op (mener jeg har set eksempler på nogle implementeringer, hvor grænsen går ved 64 kpbs, mener det var i mobiltelefoner). 

Så jeg vil blive meget overrasket, hvis du kan høre forskel på HE-AAC og HE-AACv2 ved 72 kbps, da encoder og decoder ved denne bitrate skal koble PS-delen fra. EBU har lavet en fin lille rapport om HE-AACv2 for dem der virkelig gerne vil nørde den slags: https://tech.ebu.ch/docs/techreview/trev_305-moser.pdf :)



Så lad os sige at DR kan sende med 64 Kbit/s HE-AACv2. Pointen er, at det er muligt at levere et fornuftigt produkt til lytterne, hvis DR ønsker det.

Jeg har aldrig hørt om, at PS delen bliver slået fra ved bitrates over 48 Kbit/s - er du sikkert på det? Det er korrekt at højere bitrates end 48 Kbit/s på papiret er bedre med HE-AACv1, når man læser EBU's test.

Men et er teori, noget andet er praksis. Under alle omstændigheder så lyder det elendigt ved bitrates på under 64 kbit/s uanset om der benytter v1 eller v2.

Jeg er dog 100% overbevist om, at HE-AACv1 giver højere kvalitet i forhold til den oprindelige kilde ved f.eks. 64 Kbit/s, men HE-AACv1 giver desværre også bare en masse støj ved de lave bitrates. Støj som opleves som om der bliver skuet ekstra op for diskanten ved stemmer og visse instrumenter i den høje del af lydbilledet. Det er et velkendt fænomen.

Hvad nytter det, at komme tættere på den oprindelige kilde, hvis lyden plages af "støj". Det er den gode gamle traver med, at operationen var vellykket, men patienten døde desværre.

Problemet med støjen i HE-AACv1 ved de lavere bitrates er, at den støj faktisk kan høres af almindelige mennesker med almindeligt udstyr. Jeg har f.eks. digitaliseret hele min store CD-samling, men jeg kan ikke lige slæbe et par hundrede GB data med rundt på min smartphone. Så jeg har komprimeret musikken med 64 Kbit/s HE-AACv2, så jeg kan have hele samlingen med.. Selvom jeg sagtens kan høre forskel i forhold til den originale CD, så er lyden ganske fornuftig.

Jeg bruger dBpoweramp til encodingen, da dBpoweramp bruger den nyeste tilgængelig FDK-AAC encoder. FDK-AAC er også standardencoderen i Android. FDK-AAC benytter et low-pass filter som frasorterer høje frekvenser, hvilket igen giver højere lydkvalitet.

Alle HE-AACv2 decodere skal kunne decode HE-AACv2 med op til 72 kbit/s, men det er ikke sikkert, at enocoderen kan det. Jeg bruger dBpoweramp, og her er højeste kvalitet 64 Kbit/s i HE-AACv2, og det er også maks. i Apples egen HE-AACv2 encoder.

Almindelige mennesker elsker FM på trods af, at HE-AAC kan gengive lyden langt mere præcist. Gad vide hvorfor?
Til top
Usukjelds Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 02-Juni-2014
Status: Offline
Point: 49
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Usukjelds Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2020 kl. 20:57
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Der er ingen problemer hverken på motorvejen, eller ringvejen syd rundt om byen. Det var inde midt i byen (sydvest for stationen).

Men, det er nok skiftet mellem de to der driller.

Klaus

Skal til Holstebro i weekenden, så tror lige, at jeg vil smutte forbi stationen. Hvis du kan sige et vejkryds i byen, hvor det er særligt galt, så drøner jeg der forbi.
Panasonic 55EZ950
Marantz NR1508
Scandyna 5.1 setup
Til top
Usukjelds Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 02-Juni-2014
Status: Offline
Point: 49
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Usukjelds Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2020 kl. 21:03
Oprindeligt skrevet af Branchekender Branchekender skrev:



Så lad os sige at DR kan sende med 64 Kbit/s HE-AACv2. Pointen er, at det er muligt at levere et fornuftigt produkt til lytterne, hvis DR ønsker det.

Jeg har aldrig hørt om, at PS delen bliver slået fra ved bitrates over 48 Kbit/s - er du sikkert på det? Det er korrekt at højere bitrates end 48 Kbit/s på papiret er bedre med HE-AACv1, når man læser EBU's test.

Men et er teori, noget andet er praksis. Under alle omstændigheder så lyder det elendigt ved bitrates på under 64 kbit/s uanset om der benytter v1 eller v2.

Jeg er dog 100% overbevist om, at HE-AACv1 giver højere kvalitet i forhold til den oprindelige kilde ved f.eks. 64 Kbit/s, men HE-AACv1 giver desværre også bare en masse støj ved de lave bitrates. Støj som opleves som om der bliver skuet ekstra op for diskanten ved stemmer og visse instrumenter i den høje del af lydbilledet. Det er et velkendt fænomen.

Hvad nytter det, at komme tættere på den oprindelige kilde, hvis lyden plages af "støj". Det er den gode gamle traver med, at operationen var vellykket, men patienten døde desværre.

Problemet med støjen i HE-AACv1 ved de lavere bitrates er, at den støj faktisk kan høres af almindelige mennesker med almindeligt udstyr. Jeg har f.eks. digitaliseret hele min store CD-samling, men jeg kan ikke lige slæbe et par hundrede GB data med rundt på min smartphone. Så jeg har komprimeret musikken med 64 Kbit/s HE-AACv2, så jeg kan have hele samlingen med.. Selvom jeg sagtens kan høre forskel i forhold til den originale CD, så er lyden ganske fornuftig.

Jeg bruger dBpoweramp til encodingen, da dBpoweramp bruger den nyeste tilgængelig FDK-AAC encoder. FDK-AAC er også standardencoderen i Android. FDK-AAC benytter et low-pass filter som frasorterer høje frekvenser, hvilket igen giver højere lydkvalitet.

Alle HE-AACv2 decodere skal kunne decode HE-AACv2 med op til 72 kbit/s, men det er ikke sikkert, at enocoderen kan det. Jeg bruger dBpoweramp, og her er højeste kvalitet 64 Kbit/s i HE-AACv2, og det er også maks. i Apples egen HE-AACv2 encoder.

Almindelige mennesker elsker FM på trods af, at HE-AAC kan gengive lyden langt mere præcist. Gad vide hvorfor?

Jeg mener, at det var i en standard for lyd til mobiltelefoner (3GPP), at jeg en gang fandt en grænse for, hvornår PS skulle bruges, og at den var bestemt via bitrate.

Hvordan det fungerer i DAB-modtagere eller sendeudstyr for den sags skyld ved jeg ikke, men det ville ikke give mening at bruge bits på at sende PS parametre, hvis du kan opnå et bedre kvalitet ved at sende det i rigtig stereo.

Det leder jo så til det, som du også slutter med. Lyder det bedre reelt at have et dårligere signal, fordi det måske runder nogle kanter af, som fx på FM. Jeg har ikke lavet lyttetest på v1 og v2, så jeg ved ikke, hvilke artefakter v2 introducere ved 64 kbps sammenlignet med v1 ved 72 kbps, men det kan selvfølgelig være noget, der giver lyd en glød/varme eller gøre den mere rund, som mange forbinder med FM, og mener mangler ved DAB.
Panasonic 55EZ950
Marantz NR1508
Scandyna 5.1 setup
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Online
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2020 kl. 21:38
Jeg har skrevet det før. Det som dab+ gør ved musikken er forfærdeligt hvis man som jeg har et meget musikalsk øre. Slagtøj er generelt fremhævet for meget ift de øvrige instrumenter. Eks hørte jeg til morgen Alberte synge Lyse Nætter, som her i corona tiden er meget brugt til fællessang og spilles en del i radioen. En dejlig ren og skøn indspilning på CD, som er fuldstændigt smadret på dab+. Jeg slukkede, det var ikke til at holde ud at høre på.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 4567>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu