recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DAB lyder dårligere nu?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

DAB lyder dårligere nu?

 Besvar Besvar Side  <1 23456 7>
Forfatter
Besked
Usukjelds Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 02-Juni-2014
Status: Offline
Point: 49
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Usukjelds Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2020 kl. 23:14
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Ok, så giver vi politikerne skylden for, ikke at udnytte DAB, men derimod lade det køre med en fuldstændig amputeret lydkvalitet. Dertil kommer at politikerne har valgt et udbud på at drive DAB, som gør at vi mange steder har en ringe dækning.
Læg dertil det faktum, at DR i mange år har været én af drivkræfterne bad DAB, har været den varmeste fortalere for det, og har positiv forfordelt DAB. Noget som på ingen måde er en Public Service stations opgave!
Ud over DAB's væsentlig ringere dækning, end FM, den håbløse udbredelse af DAB, både hvad angår antal modtagere, men også antal lande som satser på det, så har man jo  decideret p*sset på danskerne, og tvunget dem ud i en opgradering, til skade for miljøet og danskernes pengepung.
Og ikke at forglemme EU, så har pålagt alle købere af nye biler, at de skal betale ekstra for en DAB-radio! Og man har ikke engang et valg.

Næh, DAB skulle være kvalt for 20 år siden.

Man kan vel sige, at den seneste regering forsøgte at gøre noget ved lydkvaliteten på DAB, da de prøvede at slagte P6, P7 og P8. Det ville have frigivet kapacitet, som kunne have løftet lydkvaliteten. Der var dog folkelig opstandelse over at lukke P6 og P8, så den nye regering sørgede for penge til at holde P6 og P8 i live. Folk vil hellere have flere radiostationer, end de vil have god lydkvalitet. I hvert fald lige i dette eksempel.

Ren og skær nysgerrighed, hvordan ser du, at DR har forfordelt DAB? Synes da det er internetradio DR har forfordelt med nye apps, masser af metadata i form af covers og spillelister etc. Det kunne man også gøre på DAB, hvis man ønskede at den skulle tilbyde noget udover FM. Man gider ikke engang lave ordentlig trafikradio på DAB, så synes snarere det virker til, at DR forsøger at lade DAB leve et stille liv på siden af FM, Internet og Podcast. Og så kommer der indimellem en politiks beslutning om, at de skal udbygge et landsdækkende sendenet: https://meremobil.dk/2019/12/dr-udvider-dab-daekningen-markant/
Spændende om det giver flere DAB-lyttere eller om radioen snart lever op til sin forkortelse: Dead And Buried :D
Panasonic 55EZ950
Marantz NR1508
Scandyna 5.1 setup
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2020 kl. 05:28
Oprindeligt skrevet af Usukjelds Usukjelds skrev:

hvis jeg lytter til et stykke moderne musik på Dab plus og jeg så høre sammen nr. På streaming radio. Ganske vist fra a vores lokale Radio her på Lolland Falster så er lyden lang bedre på streamings af lokal radioen end P3 på Dab plus. Og det er i bil med standard højtalere. Så det er ikke musikkens skyld[/QUOTE]

Hvis det er radio sydhavsøerne, du taler om, så kan jeg se, at de streamer med 160 kbps. Det er altså næsten dobbelt så høj bitrate, som P3 på DAB. Så det er ikke så underligt, hvis det lyder bedre på stream end på DAB. Men P3 via stream er 256 kbps, så det skulle gerne lyde endnu bedre end sydhavsøerne ;)
[/QUOTE] det jo også det jeg mener, at dab+ er forfærdeligt

Redigeret af T-Duck - 18-Maj-2020 kl. 09:30
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2020 kl. 05:56
Oprindeligt skrevet af Usukjelds Usukjelds skrev:

Hvor i landet oplever du, at der ikke er DAB-dækning i din Golf?

Holstebro og Ulfborg.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Branchekender Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-Juni-2014
Status: Offline
Point: 353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Branchekender Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2020 kl. 08:50
Oprindeligt skrevet af Usukjelds Usukjelds skrev:

 Dvs. alle DR's kanaler plus Radio4 skal presses ind på 1152 kbps. DR råder over 6 landsdækkende kanaler samt 10 regionale. Så det betyder 17 kanaler om 1152 kbps = 67 kbps pr radiokanal. Heldigvis er DR's DAB sendenet fordelt på tre forskellige frekvenser, som dækker hver deres del af landet. Det er derfor besluttet af de regionale kanaler skal fordeles, så der maks. er fem regionale kanaler pr. frekvens. Dvs. vi er nede på op mod 12 kanaler klemt ind på 1152 kbps = 96 kbps. DR har så valgt at tilpasse bitraterne på deres kanaler efter, hvor krævende lyden er ift. komprimering. Klassisk musik er det, der kræver mest, så her har DR afsat 128 kbps. Taleradio er det der kræver mindst, så her har DR afsat 72 kbps til P1 - desuden afsættes der 16 kbps til kanallogoer og anden metadata. Desværre har politikerne bestemt, at Radio4 skal have 128 kbps, selvom dette er en tale radio. Det giver følgende regnestykke: 1152-128-128-72-16=808 kbps, som skal fordeles på op mod 9 kanaler, hvilket giver 89,78 kbps. bitraten skal dog være delelig med 8, så derfor er bitraterne 88-96 kbps for de resterende kanaler. Her har DR igen valgt at de udprægede musikkanaler (P6 Beat og P8 Jazz) skal forfordeles, så de har fået 96 kbps.


Før der går helt tekniknørd i den, så skal vi lige huske på, at når DR sender P6 beat i 96 Kbit/s så sendes der reelt kun 88 Kbit/s HE-AAC, da en del af signalet går til fejlretningen i DAB+.

DR har mulighed for at gøre noget selv, men det har de fravælgt. Der er f.eks. ingen grund til at sende P1 i 72 Kbit/s (reelt 64Kbit/s HE-AAC stereo), når P1 sagtens kunne sendes med 48 Kbit/s mono (40 Kbit/s AAC). Wupti og så havde DR lige 24 Kbit/s ekstra, som kunne bruges til at sende P3 i en bedre kvalitet.

DR kunne også vælge at sende alle P4 og P5 kanalerne med 80 Kbit/s (72 Kbit/s HE-AACv2), hvilket næsten ingen lyttere i målgrupperne ville bemærke. Wupti - så var der lige en masse ekstra kapacitet til de andre kanaler. Lytterne af P4/P5 vil i store træk ikke bemærke forskellen, hvis DR skrifter fra 80 Kbit/s HE-AAC til 72 kbit/s HE-AACv2.

DR kan på P1, P4 og P5 altså finde den kapacitet som de mangler til at sende den andre kanaler i bedre kvalitet. Jeg er helt enig i, at politikerne har aben, men DR har altså truffet nogle meget underlige prioriteringer, når det gælder tildelingen af kapacitet til de enkelte kanaler. Så DR er ikke uden skyld.

At Radio4 sendes med 128 Kbit/s er simpelthen idioti på et højere plan... Det er crazy!
Til top
Branchekender Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-Juni-2014
Status: Offline
Point: 353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Branchekender Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2020 kl. 08:55
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Usukjelds Usukjelds skrev:

Hvor i landet oplever du, at der ikke er DAB-dækning i din Golf?

Holstebro og Ulfborg.

Klaus


Så skal du altså have checket din antenne.

DR har en af landets kraftigste DAB-sendere (og højest placerede) lige øst for Holstebro.
Du bør ikke opleve nogen som helst problemer i det område.
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2020 kl. 08:58
@Branchekender.

Jeg vil nødigt være den der bestemmer hvilke kanaler der skal have bedre bitrate.

Eksempelvis er jeg i P4 segmentet og mener ikke mine ører er så dårlige.

Hvad med alle de unge der lytter til musik på mobilens indbyggede højttalere(P3’s målgruppe). De kan sagtens klare sig med lavere bitrate.

Eller hva. Wink
Til top
Branchekender Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-Juni-2014
Status: Offline
Point: 353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Branchekender Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2020 kl. 09:12
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

@Branchekender.

Jeg vil nødigt være den der bestemmer hvilke kanaler der skal have bedre bitrate.

Eksempelvis er jeg i P4 segmentet og mener ikke mine ører er så dårlige.

Hvad med alle de unge der lytter til musik på mobilens indbyggede højttalere(P3’s målgruppe). De kan sagtens klare sig med lavere bitrate.

Eller hva. Wink


Du vil måske ikke, men det vil jeg gerne.

Forskellige musikgenre gengives forskelligt for de forskellige versioner af AAC. De musikgenre, som sendes på DR P4 og P5 er oplagte til at sende i HE-AACv2, hvilket kan gøres i en lavere bitrate end nuværende. Det er oplagt at sende almindelig popmusak eller dansktop i HE-AACv2.

DAB handler ikke om kvalitet, men om "god nok" kvalitet. Nogle få promille af befolkningen bliver alligevel ikke bliver tilfredse selvom DR sendte alle programmer i 160 Kbit/s AAC. De få promille må streame via internettet.

DR har bare ikke erkendt ovenstående, og derfor tør DR ikke træffe de logisk valg. DR ønsker ikke at gøre forskel på kanalerne, men det betyder så at alle kanaler få dårligere lydkvalitet end nødvendigt.


Redigeret af Branchekender - 18-Maj-2020 kl. 09:49
Til top
Deschain Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-August-2017
Sted: San Junipero
Status: Offline
Point: 960
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deschain Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2020 kl. 09:26
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Jeg har prøvet dab+ i min bil. Jeg sætter streamings Radio på, det andet er ikke til at holde ud.

Jeg har både DAB+ og FM i min bil og kan med et enkelt tryk skifte hurtigt imellem dem. Jeg kan helt ærligt ikke høre nogen reel forskel.
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2020 kl. 09:32
Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Jeg har prøvet dab+ i min bil. Jeg sætter streamings Radio på, det andet er ikke til at holde ud.


Jeg har både DAB+ og FM i min bil og kan med et enkelt tryk skifte hurtigt imellem dem. Jeg kan helt ærligt ikke høre nogen reel forskel.
Som jeg skriver så er streaming radio langt bedre kvalitet.
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Online
Point: 4249
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2020 kl. 09:35
Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Jeg har prøvet dab+ i min bil. Jeg sætter streamings Radio på, det andet er ikke til at holde ud.

Jeg har både DAB+ og FM i min bil og kan med et enkelt tryk skifte hurtigt imellem dem. Jeg kan helt ærligt ikke høre nogen reel forskel.
Det siger mere om kvaliteten af bilanlægget end om den forskel der rent faktisk er på kilden.
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Online
Point: 4249
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2020 kl. 09:40
I roder rundt i bitrater og fordeling. Men det meste forvrængning ligger altså i dab+ kompressionen. På min gamle dab radio fra 2007 var musikken reelt til at holde ud at lytte til. Idag på en spritny dab+ må jeg skrue ned eller slukke helt, for det er noget hø at høre på!!!
Til top
Branchekender Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-Juni-2014
Status: Offline
Point: 353
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Branchekender Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2020 kl. 10:57
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

I roder rundt i bitrater og fordeling. Men det meste forvrængning ligger altså i dab+ kompressionen. På min gamle dab radio fra 2007 var musikken reelt til at holde ud at lytte til. Idag på en spritny dab+ må jeg skrue ned eller slukke helt, for det er noget hø at høre på!!!


Forklaringen er, at lyden i 2007 blev sendt i MPEG2 layer II, som er forgængeren til MP3. Mange folk beskriver lyden som mere rund og mindre metallisk sammenlignet med de moderne AAC-codecs.

Det faktisk sammenholdt med, at DR ikke sender musikken i en høj nok bitrate betyder, at du vil opleve mere "metallisk" støj i lydbilledet. Dette kan tildels afhjælpes med en højere bitrate eller ved at "nedgradere" til HE-AACv2, som på visse punkter kan give en rundere lyd pga. den intern sampling på 16/32 KHz.

Det er den teknisk forklaring på det, som du beskriver. Spørgsmålet er så hvad man kan gøre ved det?

Det har jeg forklaret længere oppe i tråden, men lydkvaliteten kommer nok aldrig så høj op på DAB+, som selv de kritiske lyttere bliver tilfredse.
På DAB+ kan der maksimalt sendes med 192 Kbit/s per radiokanal (i praksis 160 Kbit/s AAC), hvilket ikke vil tilfredsstille rigtige lydnørder.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 23456 7>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu