recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - IKEA  Sonos Symfoni-højtalere
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

IKEA Sonos Symfoni-højtalere

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Anders63 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 17-Maj-2020
Status: Offline
Point: 6
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Anders63 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: IKEA Sonos Symfoni-højtalere
    Sendt: 17-Maj-2020 kl. 16:25
Hej,
er helt ny forum brugere og håber på forståelse, hvis jeg er kommet til at placeret mit spørgsmål under forkert kategori.
Søger nogen der har erfaring med IKEA Sonos Symfoni højtalere. Efter meget bøvl i opsætning og kontakt til Sonos, oplever min datter at hendes tre højtalerne daglig falder ud.

Hun bruger iPhone 8 og Apple TV 4 til at afspille lyd

De skal køre via Sonos App og AirPlay via 2,4 GHz netværk- eller findes der et alternativ, der kan sikre et stabilt signal?

Hun bor i en lille lejlighed på 45 kvm, og er alene på 2,4 kanalen.

Spørger herinde, da jeg er af den opfattelse, at her er mange Sonos-brugere og de i princippet gerne skulle være det samme - uanset om IKEAs Sonos-produkt er et billigt alternativ?

Glad for alle input
Bh Anders
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4898
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2020 kl. 16:35
Hvis hun bor i lejlighed er der med stor sandsynlighed mange netværk fra andre lejligheder.

Tænker at det nok der problemet ligger.

Der findes en del programmer som man kan scanne wifi kanaler med. På den måde kan man finde en ledig kanal.

Jeg bruger dette.



Redigeret af Mufti - 17-Maj-2020 kl. 16:36
Til top
Anders63 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 17-Maj-2020
Status: Offline
Point: 6
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Anders63 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2020 kl. 16:48
Tusind tak for svar, men som jeg skrev, har jeg tjekket (har skiftet kanal) at hun er alene på 2,4 kanalen Smile, så der burde ikke problemet ligge?

Bh
Anders
Til top
gah Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-November-2013
Sted: Kastrup
Status: Offline
Point: 128
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gah Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2020 kl. 17:19
Bruger hun ikke en streaming tjeneste direkte via Sonos appen, det lyder lidt som om at hun kun afspiller via AirPlay2 ?
Hvis at man bruger AirPlay så kan der komme huller i lyden når man bevæger sig rundt.

Hvis at det ikke er pga af dette, så plejer det at være fordi at telefonen/højtalerne ikke er sat til et fast WiFi net som 2,4GHz, men selv skifter mellem de forskellig muligheder.

Hvis det er muligt så kan man jo også tilslutte en af højtalerne direkte til routeren med et Ethernet kabel, så opretter Sonos jo automatisk sit eget netværk, helt uden om det “almindelige” WiFi netværk.


Redigeret af gah - 17-Maj-2020 kl. 17:41
Til top
Anders63 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 17-Maj-2020
Status: Offline
Point: 6
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Anders63 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2020 kl. 17:51
tak for input, gah.

jo, hun bruger Sonos App til at afspille Spotify fra iPhone 8, men er dog usikker på, om telefonen skifter netværk. Har prøvet, at give 2,4 og 5,0 to forskellige navne, så man er sikker på, hvor man er koblet på.

Men det er lige præcis her, jeg står af Sonos opsætning og bliver forvirret - og AirPlay kører kun fra Apple TV, som “ikke bevæger sig rundt”

Har selv en Yamaha reciever til AirPlay - uanset hvilken enhed eller App jeg spiller fra, fungerer det bare.

 Mangler hun en hub eller lign.? Kan man tilkøbe noget, der sikrer stabilitet?
Desværre få muligheder for at kable direkte, skal jo fungere trådløs - som IKEA og Sonos skriverWacko
Bh
Anders
Til top
gah Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-November-2013
Sted: Kastrup
Status: Offline
Point: 128
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gah Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2020 kl. 18:13
Jeg er rimeligt sikker på at det er telefonen, routeren eller højtalerne som ikke er låst til et fast netværk, men som periodisk skifter fra 2,4 til 5,0 og dermed periodisk er grunden til problemet.

Ellers kan du inde i Sonos appen under søg - hjælp og tips -  send diagnostik, trykke på diagnostik knappen 
Gør dette inden for 15 minutter efter at I oplever fejlen.
Så sendes der en fejlrapport til Sonos, i modtager når i trykket på “knappen” et kode nummer som i skal bruger når i kontakter Sonos, nok bedst via e-mail.
Når de modtager dette nummer så kan Sono support se indstillinger i jeres router, naboens netværk om mikroovnen kører osv og så kan de fortælle jer hvad som er problemet.
Lidt synd at i oplever dette problem fordi under normale omstændighed så er systemet klippe stabilt.


Redigeret af gah - 17-Maj-2020 kl. 18:43
Til top
0leDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 0leDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2020 kl. 19:18
vi oplever også udfald fra vores ikea symfonisk højttalere. Har aldrig haft problemer før med chromecast højttalere. Har endda skiftet fra min netgear wifi til unifi Ap’er. Men stadig bøvl dog har jeg ikke decideret fejlsøgt på det problemet. Har to stk samme problem.
Til top
Anders63 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 17-Maj-2020
Status: Offline
Point: 6
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Anders63 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2020 kl. 20:06
gah, må prøve at sende diagnostik til Sonos. Tak for gode råd
Bh
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2020 kl. 08:57
Hvis hun har både Sonos og IKEA-højttalere, så er der ret mange rapporter på nettet om, at samspillet giver problemer. Jeg har selv bakset med det hos en kammerat, hvor der var blandet mærker sammen og så snart man smed IKEA's i gruppe med noget fra Sonos, så tabte app'en kontakten til alle højttalere efter ganske kort tid. Så måtte man hive strømmen fra og starte igen. Det blev jævnt kedeligt at gøre flere gange i timen, så til sidst pillede vi IKEA fra og så kørte det igen.

Redigeret af Torben Rasmussen - 18-Maj-2020 kl. 08:58
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
Bobbas Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Status: Offline
Point: 153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bobbas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2020 kl. 13:41
Jeg har et blandet Sonos set-up incl. Ikea Symfoni, som kører stabilt via Sonos Boost : https://www.sonos.com/da-dk/shop/boost.html 

Dbh
Lars
Til top
hummelmose Se dropdown menu
Administrator
Administrator
Avatar
Skribent, udvikler

Oprettet: 25-Juli-2004
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 3947
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hummelmose Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2020 kl. 15:18
Oprindeligt skrevet af Bobbas Bobbas skrev:

Jeg har et blandet Sonos set-up incl. Ikea Symfoni, som kører stabilt via Sonos Boost : https://www.sonos.com/da-dk/shop/boost.html 

Dbh
Lars

Jeg har også en blanding, og jeg har også en Boost på.
Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk
Til top
TiXe Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 21-Juli-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 270
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TiXe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2020 kl. 08:31
Er du sikker på du forstår hvad der bliver skrevet mht Kanal. 

Du skriver: "(har skiftet kanal) at hun er alene på 2,4 kanalen Smile, så der burde ikke problemet ligge?"

Men kanaler har intet at gøre med at vælge 2.4 eller 5ghz.

Her er en kort forklaring. 

"

Vælg kanal på 2,4 GHz båndet

Her har du 13 wifi-kanaler (i praksis 3-4 kanaler) at vælge mellem. 

Første gang du opsætter din router, finder den normalvis selv den mindst benyttede wifi-kanal automatisk. De fleste routere vil automatisk finde den bedst egnede kanal, når den er sat op til det. Opstår der mere trafik på en given kanal, vil routeren automatisk vælge en alternativ kanal med mindre trafik. Har din router ikke denne funktionalitet, skal du selv skifte kanal.  

Find den optimale wifi-kanal

Fra en Windows pc kan du hurtigt se, hvilke kanaler (mellem 1-13 på 2,4 GHz-båndet) nærtliggende wifi-netværk bruger. Skriv ’netsh wlan show’ i Windows søgefeltet. Så får du en oversigt med alle trådløse netværk omkring dig.

 

Du kan også få svaret fra en app på din smartphone. Brug fx Network Analyzer til iOS eller Wifi Analyzer til Android.

 

Nu ved du, hvilke kanaler der er i brug – og hvilke du kan få for dig selv. Hop over på administratorsiden* til din router. Og skift så til én af de frie kanaler.

 

* Har du aldrig været på administratorsiden? I 9 ud af 10 tilfælde kan siden tilgås ved at skrive én af følgende adresser (afhænger af router producent) i din browser: Asus, Netgear og Linksys: http://192.168.1.1, Belkin: http://192.168.2.1, TP-Link og D-Link: http://192.168.0.1"

Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu