recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Erfaring med el-cykel konverterings-kits?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Erfaring med el-cykel konverterings-kits?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10304
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Erfaring med el-cykel konverterings-kits?
    Sendt: 29-Maj-2020 kl. 14:59
Oprindeligt skrevet af nexium nexium skrev:

obs for at det indvendige gearsystem ikke kan holde til at skifte under træk, hvorfor der er stor risiko for at det vil gå i stykker.


Er det noget der er specifikt for elcykler? Jeg har nemlig de seneste godt 6 år kørt på en citybike med 7 indvendige Shimano gear. Jeg har næsten udelukkende kun skiftet gear mens jeg trådte. Det er gået, og går stadig, helt problemfrit efter mere end 20.000 km.

Flemming 
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
nexium Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 02-Oktober-2011
Sted: København
Status: Offline
Point: 154
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nexium Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2020 kl. 22:16
Citér
Som jeg forstod det på dem, skulle man bare lade være med at træde rundt når man skifter gear. Hvilket jeg altid har lært man alligevel skal med indvendige?


I forhold til Bafang krankmotoren med pedalsensor:
Krankmotoren med pedalsensor slår formentligt ikke fra med det samme når man holder 'pedal'-pause, og man kan derfor risikerer at skulle 'vente' op til 1 sekund (?) inden motoren slår fra og man kan skifte gear. Det vil nok give en noget hakkende cykeloplevelse. (Det er i øvrigt det rene gætværk fra min side).

I forhold til den anden motor med momentsensor, som også virker med fodbremse, (Tongsheng / Velectro motoren) vil det formentligt godt kunne lade sig gøre at køre med indvendige gear - så det er sådan en jeg foreløbigt satser på.

(se evt sammenligning af motorerne her: https://ebikechoices.com/tsdz2-vs-bbs02/ )
Tak for hjælpen alle sammen.


Redigeret af nexium - 28-Maj-2020 kl. 23:26
Til top
nexium Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 02-Oktober-2011
Sted: København
Status: Offline
Point: 154
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nexium Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2020 kl. 15:05
Danielwj 
Tak for de gode links. 
Har du evt et link til et foprum hvor jeg kan læse lidt mere om det? 

Jeg er kommet frem til, at jeg nok alligevel skal skifte mit baghjul og gearsystem på min ladcykel, hvorfor jeg formentlig lige så godt kan købe et baghjul med indbygget motor, fremfor et setup med nyt baghjul (uden motor) og en krankmotor. 
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4258
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2020 kl. 15:00
Oprindeligt skrevet af nexium nexium skrev:

Oprindeligt skrevet af Pioneer540 Pioneer540 skrev:

Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

hvor spørger han direkte om det?

Hvorfor er det, at man ikke kan bruge fodbremse med sådan en model? (red: krank-motor)” 


Jeg har fundet svaret: 
På Bafang's krankmotorer drejer den store skive foran ikke med tilbage når man træder baglæns, hvorfor fodbremsen ikke vil virke. 
Man kan sagtens bruge krankmotoren i et setup med fodbremse og indvendige gear - dog obs for at det indvendige gearsystem ikke kan holde til at skifte under træk, hvorfor der er stor risiko for at det vil gå i stykker. 

Grunden til at jeg oprindeligt spurgt om dette var, at jeg synes det var besværligt (og dyrt) hvis jeg skulle ud og købe nyt baghjul og tilhørende udvendigt gearsystem. 
Nu ved jeg så, at jeg ikke nødvendigvis behøver dette, men der er risiko for at jeg alligevel smadre det indvendige gearnav medmindre jeg installerer en gearsensor. 



Som jeg forstod det på dem, skulle man bare lade være med at træde rundt når man skifter gear. Hvilket jeg altid har lært man alligevel skal med indvendige?
Til top
nexium Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 02-Oktober-2011
Sted: København
Status: Offline
Point: 154
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nexium Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2020 kl. 14:55
Oprindeligt skrevet af Pioneer540 Pioneer540 skrev:

Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

hvor spørger han direkte om det?

Hvorfor er det, at man ikke kan bruge fodbremse med sådan en model? (red: krank-motor)” 


Jeg har fundet svaret: 
På Bafang's krankmotorer drejer den store skive foran ikke med tilbage når man træder baglæns, hvorfor fodbremsen ikke vil virke. 
Man kan sagtens bruge krankmotoren i et setup med fodbremse og indvendige gear - dog obs for at det indvendige gearsystem ikke kan holde til at skifte under træk, hvorfor der er stor risiko for at det vil gå i stykker. 

Grunden til at jeg oprindeligt spurgt om dette var, at jeg synes det var besværligt (og dyrt) hvis jeg skulle ud og købe nyt baghjul og tilhørende udvendigt gearsystem. 
Nu ved jeg så, at jeg ikke nødvendigvis behøver dette, men der er risiko for at jeg alligevel smadre det indvendige gearnav medmindre jeg installerer en gearsensor. 


Til top
Danielwj Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 157
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Danielwj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2020 kl. 20:56
selvom du mister dansk garanti ville jeg klart købe fra udlandet, prisforskellen er så markant at dit sæt kan gå i stykker og du kan købe 2 nye, før du rammer samme pris som du skal give i danmark. Det er helt blæst. Jeg er selv i gang med at bygge et tsdz2 48v setup med et 17ah batteri fra enerprof, et hacked Bafang display og med softmod på motoren så.. ja det bliver lidt sjovere :) jeg afventer dog forsat leveringen på batteriet, så projektet er sat på stilstand lige nu. (jeg valgte tsdz2 over Bafang da cyklen tjener 2 formål hos mig, motion og transportmiddel, og motoren jeg har valgt er moment styret, til en lad cykel ville jeg helt klart også vælge Bafang)

Kig på 
http://yosepower.com/ (Husk at vælge german stock)

http://www.pswpower.com/ven.php? ( husk at vælge german stock)

https://enerprof.de (tryk på det engelsk flag oppe i venstre hjørne, så er siden lidt lettere at tygge sig igennem)  -  De er meget stærke på batteri siden, du skal dog være obs på der er minimum 30 arbejdes dages leverings tid på batteri fra bestilling til afsendelse.


Første 2 sider er til at stole på ifht. leveringen, men deres batteri svinger i kvalitet. De 2 sidstnævnte er ligeledes til at stole på ifht. leveringen og høster positive anmeldelser på deres batterier. 


Held og lykke med søgningen.

Til top
Pioneer540 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 02-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 267
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pioneer540 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2020 kl. 09:17
Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

hvor spørger han direkte om det?

Han skrev dette: “Hvorfor er det, at man ikke kan bruge fodbremse med sådan en model?” 

Jeg fandt en model der kunne det. Den opfylder hans behov. Den er faktisk lavet til lad-cykler, men kan bruges på alle cykler med fodbremse og standard krank-boks.


Redigeret af Pioneer540 - 25-Maj-2020 kl. 09:20
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4258
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2020 kl. 09:12
hvor spørger han direkte om det?
Til top
Pioneer540 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 02-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 267
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pioneer540 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2020 kl. 09:05
Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

Oprindeligt skrevet af Pioneer540 Pioneer540 skrev:

Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

hov havde ikke lige set spørgsmålet med fodbremsen.
Dens effekt virker bare ikke når du har den motor på. Men på de fleste cykler, og sikkert også din, kan du montere en ekstra håndbremse. Og til det behøver du ikke et nyt baghjul.
Kan ikke forklare teknikken bag.

Det er derfor han skal vælge denne, den har fodbremse:


Husk, hvis pedalarmene er kortere end 210 mm, skal man selv købe nogen løse, der passer med længden på ens egne. Det kan være lidt en udfordring med den højre, men man kan selv “lave” en højre ved at købe et sæt og afmontere klingen, så man har den løse højre pedalarm.
Ej han skal ikke. Hvis han ikke gør, skal han bare montere en håndbremse.

Nu spørger han direkte efter, hvorfor man ikke kan finde en model med fodbremse. Det har jeg linket til en model, der har. Jeg ved ikke, hvorfor du fastholder at skulle montere ekstra håndbremse, når det andet er en mulighed. 
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4258
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2020 kl. 08:48
Oprindeligt skrevet af Pioneer540 Pioneer540 skrev:

Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

hov havde ikke lige set spørgsmålet med fodbremsen.
Dens effekt virker bare ikke når du har den motor på. Men på de fleste cykler, og sikkert også din, kan du montere en ekstra håndbremse. Og til det behøver du ikke et nyt baghjul.
Kan ikke forklare teknikken bag.

Det er derfor han skal vælge denne, den har fodbremse:


Husk, hvis pedalarmene er kortere end 210 mm, skal man selv købe nogen løse, der passer med længden på ens egne. Det kan være lidt en udfordring med den højre, men man kan selv “lave” en højre ved at købe et sæt og afmontere klingen, så man har den løse højre pedalarm.
Ej han skal ikke. Hvis han ikke gør, skal han bare montere en håndbremse.
Til top
Pioneer540 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 02-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 267
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pioneer540 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2020 kl. 08:14
Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

hov havde ikke lige set spørgsmålet med fodbremsen.
Dens effekt virker bare ikke når du har den motor på. Men på de fleste cykler, og sikkert også din, kan du montere en ekstra håndbremse. Og til det behøver du ikke et nyt baghjul.
Kan ikke forklare teknikken bag.

Det er derfor han skal vælge denne, den har fodbremse:


Husk, hvis pedalarmene er kortere end 210 mm, skal man selv købe nogen løse, der passer med længden på ens egne. Det kan være lidt en udfordring med den højre, men man kan selv “lave” en højre ved at købe et sæt og afmontere klingen, så man har den løse højre pedalarm.
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4258
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2020 kl. 06:39
hov havde ikke lige set spørgsmålet med fodbremsen.
Dens effekt virker bare ikke når du har den motor på. Men på de fleste cykler, og sikkert også din, kan du montere en ekstra håndbremse. Og til det behøver du ikke et nyt baghjul.
Kan ikke forklare teknikken bag.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu