recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Brugergrupper > Bruger til bruger
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Lyddæmpe ventilation
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Lyddæmpe ventilation

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4253
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Lyddæmpe ventilation
    Sendt: 24-Maj-2020 kl. 20:21
I vores tv-stue er der opstået et behov for at få lyddæmpet ventilationsanlægget.
Ehsr søgt lidt på nettet efter en guide til at installere en lyddæmper, men synes ikke at kunne finde en guide til det.
Er der nogen der kan henvise til en, bare inden jeg bestiller en montør til det i frustration LOL
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2020 kl. 20:40
hvad er det der er behov for at dæmpe? - kan du høre motoren, eller er det selve luft ind-/udsugning? (har svært ved at forestille mig der kan laves nogen som helst dæmpning af ind/udsugningen i sig selv - med mindre du skruer ned for intensiteten.)

Hvis du kan høre selve motoren, så kan jeg desværre ikke hjælpe. Den gamle var ingeniør og fik for +30 år siden et fläkt system installeret, men motoren var lukket inde i et støjdæmpet alukasse system hvor filtrene også var i. Vi kunne ikke høre selve motoren, men ind/udsugning kunne i høj grad høres. Den var der bare ikke noget at gøre ved (heller ikke kl 01.00 hvor den gik i gang) selvom han prøvede at justere styrken, men blev den for lav, var effekten ikke god nok.
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2020 kl. 20:49
I vores campingvogn har vi en indbygget aircon under sengen og for at dæmpe lyden fra luftudtaget har jeg møont3et disse lyddæmper:



Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4253
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2020 kl. 20:52
det er vindstøj jeg vil dæmpe. Troede jeg man kunne med de der dæmpere Ouch
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4253
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2020 kl. 20:55
synes nemlig stæjenner mindre i soveværelset hvor der er monteret lyddæmper, og motoren er lige oven på soveværelset.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2020 kl. 21:15
Lyddæmperen dæmper lyden der bæres i luften.

Hvis den lyd du kan høre er "portstøj" (nu vi er på et forum om lyd og billede, er det vel det rigtige ord :-) ), altså luften der suser i din loftsventil, så skal du ændre på luftens hastighed og åbne mere for ventilen.

Er det støj inde fra selve anlægget, så skal du have en dæmper på.
Vi har nogle der ligner dem her i vores system

Tag ventilen af, har du mere eller mindre støj nu?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4253
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2020 kl. 21:26
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Lyddæmperen dæmper lyden der bæres i luften.

Hvis den lyd du kan høre er "portstøj" (nu vi er på et forum om lyd og billede, er det vel det rigtige ord :-) ), altså luften der suser i din loftsventil, så skal du ændre på luftens hastighed og åbne mere for ventilen.

Er det støj inde fra selve anlægget, så skal du have en dæmper på.
Vi har nogle der ligner dem her i vores system

Tag ventilen af, har du mere eller mindre støj nu?


Klaus

Du er pisse irriterende LOL du ødelagde min fantasi. Det er portstøj og ikke motorstøj. Det må skyldes forskellen på åbningerne i de forskellige rum.
Men hvis jeg åbner den mere op, så ændrer jeg jo på det som systemet er indreguleret til....?
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2020 kl. 21:28
Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

det er vindstøj jeg vil dæmpe. Troede jeg man kunne med de der dæmpere Ouch

Den jeg linker til som jeg bruger i vires cv, dæmper vindstøjen med 50%.
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4253
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2020 kl. 21:31
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

det er vindstøj jeg vil dæmpe. Troede jeg man kunne med de der dæmpere Ouch

Den jeg linker til som jeg bruger i vires cv, dæmper vindstøjen med 50%.

Må lige lure på det. 
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2020 kl. 22:13
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:


Den jeg linker til som jeg bruger i vires cv, dæmper vindstøjen med 50%.

Hvis den gør det, ændrer den også luftmængden og dermed balancen i systemet.

Problemet er luftens hastighed gennem den smalle åbning i ventilen skaber “larmen”.

Den eneste måde at dæmpe lyden, er at får luftens hastighed ned og åbne mere op for ventilen



Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Status: Offline
Point: 2272
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jonaskp Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2020 kl. 22:13
hvis det er “susen” - altså støj fra ventilerne - så vil det ikke hjælpe at sætte lyddæmpere på røret.
Og som du selv er inde på, så duer det ikke at åbne for ventilerne, da det så bare vil ændre airflowet i system, hvilket ikke er tilrådeligt.


Jeg har selv tænkt over noget lignende til vores eget anlæg, og min bedste ide (som dog er 100% teoretisk) er at hvis man indsætter et spjæld i røret FØR lyddæmperen, og så indstiller dette spjæld til den rette luftmængde, så vil den susende lyd opstå før lyddæmperen, som derfor bør dæmpe lyden. Og så kan selve ventilen åbnes mere, så der ikke opstår susen i den. 

Om det kan fungere, ved jeg som sagt ikke.
Det vil under alle omstændigheder kræve at få en montør til at indregulere anlægget igen og indstille det nye spjæld - så du skal alliere dig med en montør inden du går igang.


Redigeret af jonaskp - 24-Maj-2020 kl. 22:15
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4253
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2020 kl. 22:16
problemet pt er at vi har lidt højere luftfugtighed end tidligere så den står på næsthøjeste tempo. Skruer jeg bare et hak ned, er lyden væk.
Må overveje at slå den over på manuel og så leve to i stedet for tre.

Tak for jeres input.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu