recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Akustisk skum.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Akustisk skum.

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
ldplusse Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-August-2006
Sted: Ringsted
Status: Offline
Point: 357
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ldplusse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Akustisk skum.
    Sendt: 25-Maj-2020 kl. 10:59
Jeg er igang med at bygge nogle Basstraps.
Det er Diafragmatic Bassabsorbers typen og til disse skal jeg bruge noget Open Cell Foam på 50mm tykkelse og det skal være fladt. (Ikke med knobber som akustiske plader typiske er)
Men jeg skal bruge 12 stk af 200*60cm.

Til 175kr stykket. Men han kan ikke levere det antal og vil ikke tage mere hjem. :-(


Jeg kan simpelhen ikke finde noget tilsvarende.
Har haft fat i en via Ebay og han kunne skaffe noget K-Flex. men det ville koste mig næsten 1000usd, så vi taler 3*prisen og det vil jeg ikke give.

Nogen som kan hjælpe med hvor jeg vil kunne få det materiale til en fornuftig pris.




Redigeret af ldplusse - 25-Maj-2020 kl. 11:00
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4414
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2020 kl. 13:02
Har ikke svaret ift. skummet, men hvorfor ikke Rockwool? Antager det er den dæmpning der skal bag membranen?
Til top
ldplusse Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-August-2006
Sted: Ringsted
Status: Offline
Point: 357
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ldplusse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2020 kl. 13:19
Der skal en lag foran og et lag inde i kassen mellem 2 lag PEG plader.
Det er en lidt speciel kontruktion sådan en Diafragmatic absorber.
Så det kan ikke sammenlignes med almenlig lyddæmpning.

Indvendigt er kassen opbygget med 4 plader  startende med 50mm skum, 6mm mdf , 10mm mdf, 6mm peg, 50mm skum, 6mm peg. og så noget afstand mellem pladerne. Det hele er med fastlagte afstande.
Denne type absorber dæmper ned til 30Hz. Det er der intet andet der kan. Hemholtz er den type der kommer tættest på.
Hvis man skulle opnå samme resultat med ren rockwool, så taler vi om et 3-4 meter tykt lag rockwool.


Redigeret af ldplusse - 25-Maj-2020 kl. 13:20
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4414
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2020 kl. 13:36
Men grunden til, at den dæmper dybt er jo de indvendige plader (da de fungerer som en membran). Det er ikke skum/rockwool som laver dæmpningen. Derfor mener jeg, at du sagtens kan bruge Rockwool dér hvor du har planlagt at bruge skum.
Til top
ldplusse Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-August-2006
Sted: Ringsted
Status: Offline
Point: 357
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ldplusse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2020 kl. 14:34
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Men grunden til, at den dæmper dybt er jo de indvendige plader (da de fungerer som en membran). Det er ikke skum/rockwool som laver dæmpningen. Derfor mener jeg, at du sagtens kan bruge Rockwool dér hvor du har planlagt at bruge skum.

Det kan godt ske at du har ret.
Men Rockwool er bare ikke et lige så godt materiale som akustisk skum.

Men der er mange penge at spare ved Rockwool.
Ville bare nødig ende med et resultat som bliver dårligt pga forkerte materialer.
acousticfields som har leveret tegninger gør bare meget i at fortælle at isolering ikke er et godt materiale til dæmpning og det er det heller ikke hvis man ser sammenligninger af dæmpningen mellem skum og isolering.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4414
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2020 kl. 14:41
Det er nyt for mig - hvor ser du sammenligninger mellem isolering og skum hvor skum "vinder"?
Til top
ldplusse Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-August-2006
Sted: Ringsted
Status: Offline
Point: 357
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ldplusse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2020 kl. 09:21
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Det er nyt for mig - hvor ser du sammenligninger mellem isolering og skum hvor skum "vinder"?

De sammenligninger kan jeg ikke huske hvor jeg har set.
Ham fra https://www.acousticfields.com/ nævner tit at isolering ikke er et godt materiale. Men mener ikke han har leveret noget 'dokumentation'
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2020 kl. 21:08
Oprindeligt skrevet af ldplusse ldplusse skrev:

Jeg er igang med at bygge nogle Basstraps.
Det er Diafragmatic Bassabsorbers typen og til disse skal jeg bruge noget Open Cell Foam på 50mm tykkelse og det skal være fladt. (Ikke med knobber som akustiske plader typiske er)
Men jeg skal bruge 12 stk af 200*60cm.

Til 175kr stykket. Men han kan ikke levere det antal og vil ikke tage mere hjem. :-(


Jeg kan simpelhen ikke finde noget tilsvarende.
Har haft fat i en via Ebay og han kunne skaffe noget K-Flex. men det ville koste mig næsten 1000usd, så vi taler 3*prisen og det vil jeg ikke give.

Nogen som kan hjælpe med hvor jeg vil kunne få det materiale til en fornuftig pris.



Det er standard (forholdsvis meget) åben celle skum, det er der ikke noget fancy ved.

Akustik æggebakkeskum, sort 120x200x4,5 cm.kr. 358,00

De fleste billige madrasser er også åben celle skum - det er ikke fancy, men det virker.
.....
Til top
ldplusse Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-August-2006
Sted: Ringsted
Status: Offline
Point: 357
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ldplusse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2020 kl. 07:50
Citér
Det er standard (forholdsvis meget) åben celle skum, det er der ikke noget fancy ved.

Akustik æggebakkeskum, sort 120x200x4,5 cm.kr. 358,00

De fleste billige madrasser er også åben celle skum - det er ikke fancy, men det virker.

Tak for input.
Det kalder det bare Akustik skum pga formen som æggebakke. Det er det samme produkt som den billige madras skum, bare sort.

Jeg tænker over om man skulle bruge sådan noget madras skum eller om jeg så bare skal benytte Rockwool. Jeg kan ikke se det alligevel.



Redigeret af ldplusse - 28-Maj-2020 kl. 07:56
Til top
ldplusse Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-August-2006
Sted: Ringsted
Status: Offline
Point: 357
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ldplusse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2020 kl. 08:46
Når mangler google 'rockwool absorption coefficient' og kigger på billeder af dæmpningen, så kan jeg se at den største forskel er at dedikeret Akustisk skum dæmpere længere ned i frekvens.

Så der er ingen tvivl at hvis man feks kun har plads til 50mm dæmping på væggende, så bliver resultatet bedre med akustisk skum.
Men hvis man bare går op i 100mm, så er forskellen mellem skum og isolering mindre.

Tænker om jeg 'bare' skal bruge isolering.
Jeg sparer 2000kr.
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2020 kl. 11:21
Oprindeligt skrevet af ldplusse ldplusse skrev:

Når mangler google 'rockwool absorption coefficient' og kigger på billeder af dæmpningen, så kan jeg se at den største forskel er at dedikeret Akustisk skum dæmpere længere ned i frekvens. Så der er ingen tvivl at hvis man feks kun har plads til 50mm dæmping på væggende, så bliver resultatet bedre med akustisk skum.

Æhhh ... huh?? Misforstår jeg dig helt, eller siger du at iflg. Google vil skum dæmpe ved lavere frekvens end f.eks. en 50mm terrænbatt? For det passer i hvert fald ikke. 
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
ldplusse Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-August-2006
Sted: Ringsted
Status: Offline
Point: 357
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ldplusse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2020 kl. 12:04
Citér

Æhhh ... huh?? Misforstår jeg dig helt, eller siger du at iflg. Google vil skum dæmpe ved lavere frekvens end f.eks. en 50mm terrænbatt? For det passer i hvert fald ikke. 

Du forstår helt korrekt.
Har hørt mange steder at rigtigt akustisk skum dæmper længere ned (Hz) end isolering.
Det var dette jeg lige idag google efter nogle grafer og kunne se flere som viste det samme.

Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu