recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Akustisk skum.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Akustisk skum.

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
ldplusse Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-August-2006
Sted: Ringsted
Status: Offline
Point: 359
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ldplusse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2020 kl. 12:07
En sammeligning skal være feks 50mm aukustisk skum mod 50mm isolering.
Fordelen med isolering er at man nemt kan lave det som 100mm. Hvor skum er dyrere, så bliver det jo åndsvagt dyrt hvis man skal lave 100mm skum.

Madras skum tæller ikke som akustisk skum.
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2020 kl. 12:15
Så ved jeg ikke hvordan man definerer "akustisk skum", men med de erfaringer jeg har gjort mig de sidste 30 år i radio- og speakerstudier i baghovedet ville jeg aldrig anvende skum til at dæmpe ved lave frekvenser.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
ldplusse Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-August-2006
Sted: Ringsted
Status: Offline
Point: 359
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ldplusse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2020 kl. 12:20
Når jeg taler lave frekvenser, så taler jeg om de lave frekvenser i stemmeområdet. Ikke bass.

Jeg er netop ved at bygge Diafragmatic Bassabsorbers, fordi isolering/skum ikke kan dæmpe de dybere bass toner.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2020 kl. 12:21
Jeg har aldrig set steder hvor skum-produkter har bedre data end isolering. Og det er specielt de lave frekvenser hvor skum taber i de sammenligninger jeg har set.

Her skal du f.eks. bruge 4" skum for at opnå samme absorbering ved 125hz som 2" isolering: https://auralex.com/content/performance/mastertable.pdf
Tabellen er fra et firma som sælger skumprodukter - fedt at de er ærlige omkring det.


Men hvis der er noget nyt materiale som kan bruges og som ikke støver og er så uhandy som isolering, er det en god nyhed!


Redigeret af Jonas_h - 28-Maj-2020 kl. 12:23
Til top
ldplusse Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-August-2006
Sted: Ringsted
Status: Offline
Point: 359
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ldplusse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2020 kl. 12:27
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:


Jeg læser testen som om at de 244-bass-traps først dæmper noget ved ca 65Hz og opefter.

Diafragmatic bassabsorbers skulle kunne gå ned til 30Hz. Men lad os nu se. Må lave en masse målinger når jeg er klar med mine.


Redigeret af ldplusse - 28-Maj-2020 kl. 12:28
Til top
ldplusse Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-August-2006
Sted: Ringsted
Status: Offline
Point: 359
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ldplusse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2020 kl. 12:44
Her er en graf som sammenligner flere slags skum.
Så hvis vi antager at han ikke lyver, så er der også forskel på hvor godt akustisk skum dæmper ved lavere frekvenser.
Det er fra https://www.acousticfields.com/wp-content/uploads/2012/01/graph-150x150.jpg

Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4416
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2020 kl. 13:33
Oprindeligt skrevet af ldplusse ldplusse skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:


Jeg læser testen som om at de 244-bass-traps først dæmper noget ved ca 65Hz og opefter.

Diafragmatic bassabsorbers skulle kunne gå ned til 30Hz. Men lad os nu se. Må lave en masse målinger når jeg er klar med mine.
Men nu går der da også rod i sammenlignigen. Hvad er det du sammenligner? Er det skum vs. rockwool? Eller "velocity absorber" vs. diafragmatic absorber?

Tror ikke der er tvivl om, at diafragmatic absorber er det eneste der virker ordentligt under 100hz. Jeg forstod debatten som værende skum vs Rockwool. 

Oprindeligt skrevet af ldplusse ldplusse skrev:

Her er en graf som sammenligner flere slags skum.
Så hvis vi antager at han ikke lyver, så er der også forskel på hvor godt akustisk skum dæmper ved lavere frekvenser.
Det er fra https://www.acousticfields.com/wp-content/uploads/2012/01/graph-150x150.jpg

Men det er jo skum vs. skum? Derudover viser grafen ikke tykkelse på materialet - man kan få en graf til at vise præcis hvad man vil hvis man udelader nok detaljer Smile

Sorry for off-topic og Rasmus-modsat svar. Men hvis der findes noget som performer ligeså godt som Rockwool ned til 125hz uden fibre og alt andet møg Rockwool har med sig, så er jeg oprigtigt interesseret. Har bare ikke set noget som tyder på det endnu.
Til top
Eeyore Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 360
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Eeyore Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2020 kl. 14:18
På deres hjemmeside ser det ud til at være 2", så hvis grafen er udført under sammenlignelige forhold så er det tæt på samme dæmpning ved 125Hz som 50mm rockwool. Prisen er dog helt hen i vejret. 700$ for 37x54x2", ca 3.500 kr pr m² plus fragt og eventuelt moms og told.

Edit: det var så for 4 plader af 37x54x2", men stadigvæk næsten 900kr pr m². Vildt



Redigeret af Eeyore - 28-Maj-2020 kl. 14:19
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu