recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nyt tv... det svære valg
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Nyt tv... det svære valg

 Besvar Besvar Side  <1234 5>
Forfatter
Besked
Hajsa Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 22-November-2009
Status: Offline
Point: 318
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hajsa Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2020 kl. 12:02
Her er en youtube video som jeg personligt synes er rimelig informativ.


Folk der kun har positivt at sige om et produkt fortier som regel sandheden og det er ikke dem der afgør hvilket produkt jeg ender ud med at købe.

Jeg valgte personligt oled fra og har ikke fortrudt en eneste gang (endnu). Havde tidligere Plasma 4 stk i alt 1 stk Panasonic, 1 Stk Samsung og 2 stk LG ALLE MED BURN-IN så har nok også været meget kritisk fra starten af.

Har en god ven som har oled, han grinte af mig da jeg købte Sony XF9005 for han havde da aldrig nogensinde hørt om burn-in på oled, men det har han så nu efter jeg for nyligt viste ham noget “SJOVT” på hans fine oled (lidt over 2 år gammel) som fik hans smil til at forsvinde ret hurtigt.
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Online
Point: 4286
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2020 kl. 12:19
Oprindeligt skrevet af DanishCanadian DanishCanadian skrev:

Er du ikke rar lige at definere “nyt OLED TV” og “almindelig bruger”.
Et nyt TV købt idag. Almindelig bruger, som ser TV 4-8 t om dagen uden at skele til sorte bjælker og logoer.

Modsat er et 1. Og 2. gen Oled sart over for nævnte sorte bjælker og logoer, altså statiske elementer i længere tid. Men Oled panelerne er altså blevet forfinede og udstyret med køling på de nyere årgange, så ingen grund til at frygte det værste.
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3322
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2020 kl. 12:37
Har et LG OLED E6 65" og et LG OLED C9 77"

Begge mine har burn in...... E6'eren har næsten "og kun næsten" helbredt sig selv efter at kanal 5 er forsvundet fra yousee. Har dog kørt LG's rense funktion adskillige gange samt div. andre tiltag.

C9 77" fik burn in i forbindelse med at Viasat hits havde "James Bond kavalkade for nylig. Og ja, der blevet gået til den...... Der er et dejlig fedt logo oppe i højre hjørne. Men det ses enlig kun, eller nemmest på en rød baggrund.

Så enlig ikke noget panik herfra.




Redigeret af Potter - 11-Juni-2020 kl. 12:38
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2020 kl. 12:38
Hvordan kan du forholde dig til burn-in på et nyt (ny model) OLED TV købt i dag? Burn-in kommer jo ikke prompte. Jeg vil nu stadig gerne se hvordan de nye TV ser ud om et år eller to. Er med på at teknologien hele tiden udvikles og forfines til det bedre, men personligt smider jeg først ca. 20 kilo efter et OLED når jeg har vished for at jeg ikke risikerer noget burn-in og det syntes jeg ikke jeg har i dag.

Jeg var medlem af en gruppe på Facebook som var for OLED ejere. Mere for at undersøge pros/cons. Blev ryster over så mange som klagede over burn-in, selv på TV som var under ét år gammelt. 

Så at postulerer at burn-in ikke er et problem man bør forholde sig til inden køb er i min verden lige frisk nok.


Redigeret af DanishCanadian - 11-Juni-2020 kl. 12:40
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Online
Point: 4286
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2020 kl. 12:56
Egen erfaring tæller vel også, selvom det aldrig er endegyldig sandhed. Jeg pointerer at hvis et Oled TV benyttes til alm brug, så er der ingen fare på færde. Potters eksempel er jo netop ikke alm brug.
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2020 kl. 13:26
Din erfaring tæller da bestemt og det er super fedt at du har gode erfaringer. Men når det så er sagt så tæller de dårlige efterligner også og dem syntes jeg der er for mange af. 
Til top
Hajsa Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 22-November-2009
Status: Offline
Point: 318
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hajsa Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2020 kl. 13:44
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Egen erfaring tæller vel også, selvom det aldrig er endegyldig sandhed. Jeg pointerer at hvis et Oled TV benyttes til alm brug, så er der ingen fare på færde. Potters eksempel er jo netop ikke alm brug.

Dvs at der skal kun ca 25 James Bond film til st ødelægge et oled eller misforstår jeg noget?

Dejligt når nogle er ærlige om deres oled tv, dem findes der nu en del af.
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3322
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2020 kl. 13:51
Oprindeligt skrevet af Hajsa Hajsa skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Egen erfaring tæller vel også, selvom det aldrig er endegyldig sandhed. Jeg pointerer at hvis et Oled TV benyttes til alm brug, så er der ingen fare på færde. Potters eksempel er jo netop ikke alm brug.

Dvs at der skal kun ca 25 James Bond film til st ødelægge et oled eller misforstår jeg noget?

Dejligt når nogle er ærlige om deres oled tv, dem findes der nu en del af.

Mit gæt er nok omkring 3 bond film om dagen i gennem en lille måneds tid, i hvert fald ikke mere.
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
Til top
Hajsa Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 22-November-2009
Status: Offline
Point: 318
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hajsa Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2020 kl. 14:35
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Har et LG OLED E6 65" og et LG OLED C9 77"

Begge mine har burn in...... E6'eren har næsten "og kun næsten" helbredt sig selv efter at kanal 5 er forsvundet fra yousee. Har dog kørt LG's rense funktion adskillige gange samt div. andre tiltag.

C9 77" fik burn in i forbindelse med at Viasat hits havde "James Bond kavalkade for nylig. Og ja, der blevet gået til den...... Der er et dejlig fedt logo oppe i højre hjørne. Men det ses enlig kun, eller nemmest på en rød baggrund. Så enlig ikke noget panik herfra.

Hvor gammelt er dit C9 77”?
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3322
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2020 kl. 14:48
Oprindeligt skrevet af Hajsa Hajsa skrev:

Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Har et LG OLED E6 65" og et LG OLED C9 77"

Begge mine har burn in...... E6'eren har næsten "og kun næsten" helbredt sig selv efter at kanal 5 er forsvundet fra yousee. Har dog kørt LG's rense funktion adskillige gange samt div. andre tiltag.

C9 77" fik burn in i forbindelse med at Viasat hits havde "James Bond kavalkade for nylig. Og ja, der blevet gået til den...... Der er et dejlig fedt logo oppe i højre hjørne. Men det ses enlig kun, eller nemmest på en rød baggrund. Så enlig ikke noget panik herfra.

Hvor gammelt er dit C9 77”?

C9 er vel godt 1 år gammel.
E6 er vel godt 4 år gammel.
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2020 kl. 15:38
Oprindeligt skrevet af Hajsa Hajsa skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Egen erfaring tæller vel også, selvom det aldrig er endegyldig sandhed. Jeg pointerer at hvis et Oled TV benyttes til alm brug, så er der ingen fare på færde. Potters eksempel er jo netop ikke alm brug.


Dvs at der skal kun ca 25 James Bond film til st ødelægge et oled eller misforstår jeg noget?

Dejligt når nogle er ærlige om deres oled tv, dem findes der nu en del af.

Det er jo ikke, som sådan, mængden af Bond-film, som udgør en risiko. Det er %-delen af den tændte tid, som TV'et står med samme logo i hjørnet der er et issue. Så hvis 90% af den tændte tid over en måned blev brugt til at vise Bond på Viasat med deres grimme blå logo, så har skærmen kun haft 10% af tiden til at komme sig ovenpå det stationære logo.

LG selv er rimelig lukkede omkring problematikken når man konfronterer dem på messerne. Vi har tidligere talt med Rtings om en mere systematisk test af problemet, hvor man tester hvad det er for et break-point, der er kritisk mht. statiske logoer, dvs. hvor meget af den tændte tid skal man bruge før eks. et kanallogo bliver et problem. Er det 10%, 20%, 80%? På et eller andet tidspunkt vil du have logoet stående i for lang tid til, at skærmen kan "slappe nok af" når du skifter indhold. Og er det i den forbindelse bedre at sprede tiden ud, så man har pauser ind imellem, eller kan pausen ligge i én klump? På flatpanels har vi ikke tiden eller ressourcerne til at lave denne test, og hos Rtings ligger det desværre ikke lige i kortene at lave flere af den slags tests.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2020 kl. 17:02
Så er det vel også vigtigt at man, når man har det Bond med logo, ikke slukker på stikkontakten?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 5>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu