recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - OLED vs WOLED
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketOLED vs WOLED

 Besvar Besvar Side  123 25>
Forfatter
Besked
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Direkte link til dette indlæg Emne: OLED vs WOLED
    Sendt: 20-Juni-2020 kl. 19:48
Jeg havde egentligt skrevet indlægget til en anden tråd, men moderator har ryddet op i den, dog mener jeg, der fremkom forkerte udsagn, som jeg ikke mener skal skræmme folk væk fra at vælge et TV fremfor et andet.

Brugeren Furry undrede sig over, hvorfor folk brokkede sig over hvorfor Samsung kalder deres TV "QLED", selvom der ikke er tale om ny teknologi eller "QLED" i egentlig forstand, når LG ikke blev angrebet for at kalde deres TV "OLED", da han ikke mente, det var dét, der var tale om!

Brugeren Furry påstår, LG kun benytter hvide dioder, hvilket ikke er sandt!
Deres version af OLED, kaldes WOLED, da hver enkelt subpixel, består af 4 stk. dioder (en hvid, en rød, en grøn og en blå pixel), hvilket gør TV'et i stand til at være mere lysstærke og farverne bliver kraftigere og mere mættede, i forhold til, hvis man benyttede sig af ren RGB.

Fordi hver enkelt subpixel består af 4, i stedet for 3 dioder, diskvalificerer det ikke som et OLED, da det stadig er denne teknologi, der er tale om, modsat "QLED", hvor der stadig er tale om gammel teknologi (LCD).

At han så til sidst kommer med et udsagn om, at OLED ikke er den bedste fremviser, men en meget unaturlig fremviser, må så stå for egen regning, da en ret enig fagpresse er enige om, at OLED set som teknologi, er den bedste eksisterende, som markedet er i dag, dermed ikke sagt, det er det TV alle skal vælge, da det kommer an på brugsmønster og temperament.
Dog mener jeg skrækken for burn in er ubegrundet i de fleste tilfælde, som det jo også var tilfældet med plasma, efterhånden som de blev bedre i takt med tiden og udviklingen.

Personligt mener jeg også, det har en mere "filmagtig" måde at gengive materiale på, som minder mere om plasma end LCD, hvilket jeg ikke ofte ser omtalt, men som jeg ser som en fordel...
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
Furry Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1070
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2020 kl. 21:54
Personligt hader jeg også når man brænder inde med et langt indlæg

https://www.cnet.com/google-amp/news/phone-oled-vs-tv-oled-whats-the-difference/


Or to put it another way, every subpixel in an LG OLED is "white," then a color filter on top determines what part of that white you see.

Lader til jeg ikke er den eneste der siger at LG bruger hvid belysning.

https://www.oled-info.com/lg-oled

LG Display opted for a different OLED TV design. The so-called WRGB (or WOLED-CF) architecture uses four white OLED subpixels with color filters on top

Der var en til

QLED
Står for Quantum dots med LED belysning
Altså QLED

Når du kigger på noget skarpt lys kommer der en halo rundt om, det gør der også på LCD tv, det gør der ikke på OLED, altså er LCD mere naturligt

Jeg har læst mange film anmeldelser der roser elendige film til skyerne, så hvad fagpressen mener giver jeg ikke neger for.

Fra fulde børn skal man høre sandheden
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2020 kl. 22:02
Hvis du ser en halo omkring et objekt (når vi snakker i den virkelige verden), ved skarp/stærk belysning, bør du få tjekket dine øjne. Der er intet naturligt ved haloeffekt på et lcd tv, tværtimod, det er intet andet end lysforurening.

Redigeret af JeTex - 20-Juni-2020 kl. 22:04
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2020 kl. 22:47
Hvad er det dog en gang vås du kommer med furry. Omkring med det halo. Når jeg kigger op med en stjerne himmel her ude på ser jeg alle stjerner der er synlige på nette himlen. Det gør jeg også på et oled. Men ikke på et LCD skærm som qled er. Og hvis farverne du siger de er unaturligt, så er tv'et du tale om ikke kalibreret ordentligt
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2020 kl. 23:09
Oprindeligt skrevet af Furry Furry skrev:


https://www.cnet.com/google-amp/news/phone-oled-vs-tv-oled-whats-the-difference/
Or to put it another way, every subpixel in an LG OLED is "white," then a color filter on top determines what part of that white you see.

Altså fastslår artiklen at LG OLED er OLED og ikke noget andet.


Oprindeligt skrevet af Furry Furry skrev:

Når du kigger på noget skarpt lys kommer der en halo rundt om, det gør der også på LCD tv, det gør der ikke på OLED, altså er LCD mere naturligt


Hvis produceren ønsker at der skal være halo rundt om noget skarpt lys, er det med i kildematerialet og så gengiver tv'et halo.

Vi kan lige tage en hurtig opsummering af, hvad halo er og hvorfor de opstår:
https://en.wikipedia.org/wiki/Halo_(optical_phenomenon)

Når man på en film ser en enkelt stjerne på en sort himmel, skal der ikke være en halo omkring den.

Emnet er behandlet her:
https://www.flatpanels.dk/test.php?subaction=showfull&id=1291288905
OG rigtigt godt forklaret med billedet her:


Det med at se halos rundt om stjerner kender jeg godt. Det gjorde jeg også - indtil jeg fik briller.


Klaus

Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2020 kl. 23:41
Din definition svarer så til Samsungs, som definerer deres QLED-serie, som netop dét du beskriver, men jeg er overbevist om, navnet er valgt, som et forsøg på en "snedig" måde at få folk til at opfatte QLED som ny teknologi, på linje med OLED, og derfor får nogle folk op af stolene.

Et "Real QLED" er ikke afhængig af baggrundsbelysning, og vil, i modsætning til nudagens OLED, bygge på uorganiske dioder, så risikoen for, at de forskelllige farver ikke ældes lige hurtigt burde være en saga blot samt risikoen for burn in burde også elimineres eller i det mindste formindskes, men det må vi vente og se i fremtiden...
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2588
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2020 kl. 08:18
Oprindeligt skrevet af Furry Furry skrev:



Når du kigger på noget skarpt lys kommer der en halo rundt om, det gør der også på LCD tv, det gør der ikke på OLED, altså er LCD mere naturligt

Jeg har læst mange film anmeldelser der roser elendige film til skyerne, så hvad fagpressen mener giver jeg ikke neger for.


Vil du dermed påstå at det er en tilført egenskab og ikke en begrænsning i teknologien? 
Det er faktisk lidt morsomt. Smile

Edit: 

En filmanmeldelse er altid objektiv og personlig, en test af et TV´s billede kan man måle sig frem til. Her tænker jeg på de standarter for korrekt billede/ farverum der er tilgængelige. Smag og behag kan der i sagens natur ikke tages højde for. Hvis du kan lide "halo" og tivolifarver er det jo helt op til dig.Wink


Redigeret af Pede8000 - 21-Juni-2020 kl. 08:38
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
Furry Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1070
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2020 kl. 10:25
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Hvis du ser en halo omkring et objekt (når vi snakker i den virkelige verden), ved skarp/stærk belysning, bør du få tjekket dine øjne. Der er intet naturligt ved haloeffekt på et lcd tv, tværtimod, det er intet andet end lysforurening.


Fandt ud at rigtige ord ikke er Halo men Glare
Fra fulde børn skal man høre sandheden
Til top
Furry Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1070
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2020 kl. 10:27
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Hvad er det dog en gang vås du kommer med furry. Omkring med det halo. Når jeg kigger op med en stjerne himmel her ude på ser jeg alle stjerner der er synlige på nette himlen. Det gør jeg også på et oled. Men ikke på et LCD skærm som qled er. Og hvis farverne du siger de er unaturligt, så er tv'et du tale om ikke kalibreret ordentligt


Jeg har kun set på OLED tv i butiksudstillinger, så ved ikke om de er kalibreret eller bare hevet op at papkassen (gætter på det sidste)
Fra fulde børn skal man høre sandheden
Til top
Furry Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1070
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2020 kl. 10:37
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Din definition svarer så til Samsungs, som definerer deres QLED-serie, som netop dét du beskriver, men jeg er overbevist om, navnet er valgt, som et forsøg på en "snedig" måde at få folk til at opfatte QLED som ny teknologi, på linje med OLED, og derfor får nogle folk op af stolene.

Et "Real QLED" er ikke afhængig af baggrundsbelysning, og vil, i modsætning til nudagens OLED, bygge på uorganiske dioder, så risikoen for, at de forskelllige farver ikke ældes lige hurtigt burde være en saga blot samt risikoen for burn in burde også elimineres eller i det mindste formindskes, men det må vi vente og se i fremtiden...


Både OLED og QLED bruger i øjeblikket hvid baggrunds belysning.

Både Samsungs QLED og LG OLED er opkaldt efter oplysningsmetoden

Så vi har 2 producenter der laver tv med hvid baggrunds belysning opkaldt efter oplysnings metoden, men den ene producent er folk meget sure på fordi de gør det, men de syntes det er helt iorden at den anden producent gør det, og så er det jeg spørger, hvorfor den forskel ?


Redigeret af Furry - 21-Juni-2020 kl. 10:38
Fra fulde børn skal man høre sandheden
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2020 kl. 10:41
Jeg tror aldrig at jeg har set et TV hos en forhandler der er kalibreret. De færreste  går også op i om et TV viser det korrekte billede,  uanset om man er til LED eller OLED.

Det man typisk selv kan gøre hos en forhandler, hvis man vil se et nogenlunde korrekt billede, er  at låne fjernbetjeningen, indstille TV´ets billede profil til en filmprofil, ISF profil. Hvis der findes en ISF profil (de kan også hedde "Professional", så er den ofte at foretrække, for en masse "billede forbedrings" fiduser slået fra. Her bør du kunne se rimeligt korrekte farver. Det er i mine øjne det nærmeste man kommer til et bare nogenlunde godt billede hos en forhandler.
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2020 kl. 10:49
Oprindeligt skrevet af Furry Furry skrev:


Fandt ud at rigtige ord ikke er Halo men Glare

Kan du uddybe, hvad du mener?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 25>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu