recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Router accepterer ikke gammel mac adresse
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Router accepterer ikke gammel mac adresse

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3779
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Router accepterer ikke gammel mac adresse
    Sendt: 26-Juni-2020 kl. 07:25
Jeg skal forsøge at forklare mig efter bedste evne her:)

Jeg har en Asus AX88U router og en fibernet linje via Fibia. Det har virket ganske upåklageligt, men her efter jeg er flyttet driller systemet mig.

Hver gang strømmen er gået eller blot router eller fiberboks har været slukket, så vil min router ikke accepterer samme mac adresse som fiberboksen tildeler.

Dvs jeg skal ringe til Fibia hver gang som skal frigive macadressen og så har routeren forbindelse med det samme igen.
Er der en eller anden indstilling på routeren, som gør det eller hvad dælen gør den det for lige pludselig.
Jeg føler mig ret sikker på det er blevet et problem efter en firmware opdatering tidligere, men er ikke sikker.
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2020 kl. 07:47
Din router, køre den som bridge mode eller som router? Hvis du kører den som router. Har du prøvet under wan indstillingerne at lave en release renew?
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2020 kl. 08:07
Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:

Hver gang strømmen er gået eller blot router eller fiberboks har været slukket, så vil min router ikke accepterer samme mac adresse som fiberboksen tildeler.


Hmm, vi skal lige have en ting på plads her.
Mac adresse, er en unik hardware adresse for hver enkelt enhed i hele verden (i teorien, i dag kan man fifle med mac adresser, så det er lidt noget rod).
Fiberboksen tildeler ikke router en mac adresse, men "centralen" i den anden ende af fiberen, vil kun åbne for forbindelse til en enhed som har den mac adresse der er registreret.

Hvis din router ændrer mac adresse på WAN siden, er den syg (undskyld mig udtrykket). Det lugter mere af at Fibia måske frigiver linjen, så den virker, men ikke får registreret den rigtige mac adresse, så det virker fremover- Det vil sige at når din rputer tager kontakt (gennem fiberen) til centralen så genkender centralen ikke mac og vil derfor ikke kommunikere.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3779
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2020 kl. 08:16
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:

Hver gang strømmen er gået eller blot router eller fiberboks har været slukket, så vil min router ikke accepterer samme mac adresse som fiberboksen tildeler.


Hmm, vi skal lige have en ting på plads her.
Mac adresse, er en unik hardware adresse for hver enkelt enhed i hele verden (i teorien, i dag kan man fifle med mac adresser, så det er lidt noget rod).
Fiberboksen tildeler ikke router en mac adresse, men "centralen" i den anden ende af fiberen, vil kun åbne for forbindelse til en enhed som har den mac adresse der er registreret.

Hvis din router ændrer mac adresse på WAN siden, er den syg (undskyld mig udtrykket). Det lugter mere af at Fibia måske frigiver linjen, så den virker, men ikke får registreret den rigtige mac adresse, så det virker fremover- Det vil sige at når din rputer tager kontakt (gennem fiberen) til centralen så genkender centralen ikke mac og vil derfor ikke kommunikere.


Klaus

Uhh ja jeg vidste jeg skulle høre efter;).. 
Fiberboksen tildeler (måske det så er en ip-adresse?) routeren ip-adresse? og så er den låst. Fiberboksen er sat som bridge. Hos Fibia er den tildelte ip-adresse låst 3 timer af gangen mener jeg de siger. 
Jeg siger mac adresse, fordi hos Fibia siger de at de frigiver macadressen.:).

Umiddelbart så accepterer routeren ikke gamle indstillinger, hver gang strømmen har været afbrudt. Fiberboksen sender nemlig fint ip-adresse afsted kan de se ved Fibia og ja, fiberboksen har da også net kan jeg se.
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3779
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2020 kl. 08:17
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Din router, køre den som bridge mode eller som router? Hvis du kører den som router. Har du prøvet under wan indstillingerne at lave en release renew?

Routeren kører som router - fiberboksens router funktion er deaktiveret og vel i såfald sat som bridge? (for min forståelses skyld:))
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2020 kl. 08:45
Hej.

Jeg ville prøve nyeste Asuswrt-Merlin firmware.

Citat: 'Asuswrt-Merlin is an alternative, customized version of the firmware. Developed by Eric Sauvageau, its primary goals are to enhance  the existing firmware  without bringing any radical changes, and to fix some of the known issues and limitations, while maintaining the same level of performance as the original firmware.'


Jeg har selv brugt Merlin firmware i mange år. Og den kan downloades fra en af de to Download Location listed her:


Hilsen Carsten.

Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2020 kl. 09:01
Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:

Hver gang strømmen er gået eller blot router eller fiberboks har været slukket, så vil min router ikke accepterer samme mac adresse som fiberboksen tildeler.


Hmm, vi skal lige have en ting på plads her.
Mac adresse, er en unik hardware adresse for hver enkelt enhed i hele verden (i teorien, i dag kan man fifle med mac adresser, så det er lidt noget rod).
Fiberboksen tildeler ikke router en mac adresse, men "centralen" i den anden ende af fiberen, vil kun åbne for forbindelse til en enhed som har den mac adresse der er registreret.

Hvis din router ændrer mac adresse på WAN siden, er den syg (undskyld mig udtrykket). Det lugter mere af at Fibia måske frigiver linjen, så den virker, men ikke får registreret den rigtige mac adresse, så det virker fremover- Det vil sige at når din rputer tager kontakt (gennem fiberen) til centralen så genkender centralen ikke mac og vil derfor ikke kommunikere.


Klaus


Uhh ja jeg vidste jeg skulle høre efter;).. 
Fiberboksen tildeler (måske det så er en ip-adresse?) routeren ip-adresse? og så er den låst. Fiberboksen er sat som bridge. Hos Fibia er den tildelte ip-adresse låst 3 timer af gangen mener jeg de siger. 
Jeg siger mac adresse, fordi hos Fibia siger de at de frigiver macadressen.:).

Umiddelbart så accepterer routeren ikke gamle indstillinger, hver gang strømmen har været afbrudt. Fiberboksen sender nemlig fint ip-adresse afsted kan de se ved Fibia og ja, fiberboksen har da også net kan jeg se.
de mener nok at de laver en op reservation på din Mac adresse på din router. Og det er den de låser op, for ellers bliver den ved med at få en ip der ikke virker. Men hvorfor den ikke virker må de kunne svare på
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4933
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2020 kl. 16:52
Hvis jeg har forstået opsætningen korrekt. Så har du en router fra Fibia der er opsat som bridge, hvor du benytter din egen Asus router.

Når strømmen går, så kan du ikke få forbindelse efterfølgende.

I en perfekt verden, skulle det virke uden problemer.

Det kræver nok intern tekniker viden fra Fibia, for præcist at vide om nedenstående er korrekt antaget.

Første scenarie:
  1. Mit gæt er at din Fibia router smider opsætningen, hver gang strømmen går.

  2. Måske er den defekt, batteriet afladet eller det er pr. design.

  3. Når den så booter, så kontakter den Fibia og beder om en opsætning.

  4. Den får så en opsætning, som fortæller at den skal køre som bridge mode.

  5. Din Fibia router er nu opsat i bridge mode, men Fibia har låst dens MAC adresse og tillader ikke din Asus routers MAC adresse.

Andet scenarie:
  1. Mit gæt er at din Fibia router smider opsætningen, hver gang strømmen går.

  2. Måske er den defekt, batteriet afladet eller det er pr. design.

  3. Når den så booter, så kontakter den Fibia og beder om en opsætning.

  4. Men Fibia vil ikke godkende din Fibia routers MAC adresse (da den er låst til Asus) og kan derfor ikke sende en indstilling som fortæller at den skal gå i bridge mode.

Under alle omstændigheder, så vil jeg mene at det er noget de kan klare inde fra Fibia eller sende dig noget nyt udstyr, som ikke er defekt. Jeg tror ikke der er noget galt med din Asus router.

Du kan jo evt. teste at fejlen ligger i Fibias udstyr ved at fjerne strømmen fra din Asus router og se at det hele virker igen, når strømmen tilsluttes.


Redigeret af Cyberguyen - 26-Juni-2020 kl. 16:53
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2020 kl. 21:26
Batteri i en router/modem?

Det tvivler jeg stærkt på.....



Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1295
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2020 kl. 21:46
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

Hej.

Jeg ville prøve nyeste Asuswrt-Merlin firmware.

Citat: 'Asuswrt-Merlin is an alternative, customized version of the firmware. Developed by Eric Sauvageau, its primary goals are to enhance  the existing firmware  without bringing any radical changes, and to fix some of the known issues and limitations, while maintaining the same level of performance as the original firmware.'


Jeg har selv brugt Merlin firmware i mange år. Og den kan downloades fra en af de to Download Location listed her:


Hilsen Carsten.

Fuldstændig ubrugeligt/unødvendigt råd! Vil blot komplicere tingene yderligere.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2020 kl. 23:56
Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:

Uhh ja jeg vidste jeg skulle høre efter;).. 
Fiberboksen tildeler (måske det så er en ip-adresse?) routeren ip-adresse? og så er den låst. Fiberboksen er sat som bridge. Hos Fibia er den tildelte ip-adresse låst 3 timer af gangen mener jeg de siger. 
Jeg siger mac adresse, fordi hos Fibia siger de at de frigiver macadressen.:).

Fiberboksen består af fibermodem og router i en kasse.
Modem bør være transparent i forhold til ip adresser.
Modem forbinder til centralen og etablerer den fysiske forbindelse, så der er Ethernet til routerdelen.

Router er sat i bridge mode. Det betyder at den ikke gør andet end at være en forbindelse.

Når din router tænder og WAN siden står til DHCP, spørger routeren om der er nogen der vil tildele den en ip adresse. Den tilkendegiver hvem den er med sin mac adresse.
DHCP serveren på centralen bør så svare router og tildele den en ip adresse.
Normalvis har DHCP serveren en tabel der indeholder kendte mac adresser, så den tildeler samme ip adresse til samme mac adresser. Ip adressen har en leaseperiode, det er de tre timer, hvor mac og ip er låst til hinanden. Efter tre timer med slukket udstyr bør DHCP serveren dele ip adresser ud til hvilken som helst mac adresse.

Det kan dog være at Fibia ikke har styr på deres opsætning!

Jeg ville prøve at slå bridge mode fra, slå wifi fra og så ellers koble din Asus på, så den får en ip adresse fra Fibia modem/router. Du sjal blot være opmærksom på, hvilket ip adresse område Fibia router og Asus uddeler adresser i.

Du vil med ovenstående køre det der hedder “dobbelt NAT”. Det kan teoretisk set give dig problemer og lige om lidt vil der komme en to-tre skribenter her på forum som skriver at det giver problemer.
I praksis har det dog kun noget at sige, hvis du hoster servere derhjemme og ikke har styr på opsætning af port forward.


Klaus 
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2020 kl. 23:57
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

Jeg ville prøve nyeste Asuswrt-Merlin firmware.

Vil det løse problemet?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu