recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Medier
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Vinylplader - 33 / 45 rpm
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Vinylplader - 33 / 45 rpm

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
fried nuggets Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 28-Juni-2020
Status: Offline
Point: 12
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fried nuggets Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Vinylplader - 33 / 45 rpm
    Sendt: 28-Juni-2020 kl. 11:29
Hejsa
Lige et spørgsmål omkring afspilningshastigheden på vinyler.
Jeg har en lille samling på 125 vinylplader, og af dem er der kun én som skal afspilles ved 45 rpm.
Trods det, at jeg kun har 125 stk., så synes jeg alligevel at det er lidt sjovt/underligt, at der ud af dem kun er Oasis - Heathen Chemistry, der skal afspilles ved 45 rpm.
Det siges at 45 rpm har bedre lydkvalitet, så derfor undrer det mig en hel del.

Håber nogen kan kaste lidt lys over mit spørgsmål.
Mvh fried nuggets
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1932
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2020 kl. 11:56
Oprindeligt skrevet af fried nuggets fried nuggets skrev:

Hejsa
Lige et spørgsmål omkring afspilningshastigheden på vinyler.
Jeg har en lille samling på 125 vinylplader, og af dem er der kun én som skal afspilles ved 45 rpm.
Trods det, at jeg kun har 125 stk., så synes jeg alligevel at det er lidt sjovt/underligt, at der ud af dem kun er Oasis - Heathen Chemistry, der skal afspilles ved 45 rpm.
Det siges at 45 rpm har bedre lydkvalitet, så derfor undrer det mig en hel del.

Håber nogen kan kaste lidt lys over mit spørgsmål.

Måske, en såkaldt "Maxi-single"?
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4898
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2020 kl. 12:05
Jo hurtigere den kører jo kortere tid er der på pladen. I princippet burde det give bedre lyd med 45 rpm.

Og ja. Du har en såkaldt maxi single.

LPer er et forældet format som man lytter til af nostalgiske årsager. Ikke pga lydkvalitet. Mange kan godt lide knas og den farvning lyden får på en pladespiller.


Redigeret af Mufti - 28-Juni-2020 kl. 12:06
Til top
fried nuggets Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 28-Juni-2020
Status: Offline
Point: 12
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fried nuggets Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2020 kl. 12:06
Nej, det er et helt studie-album. 
Jeg undrer mig når nu jeg har albums med store kunstnere såsom Guns N’ Roses, Metallica, The Beatles osv, og ikke én eneste af dem køre 45 rpm. 
Mvh fried nuggets
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4898
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2020 kl. 12:12
Hvor mange numre er der på hver side af dit album?

EP har ca 30 minutter ialt. (maxi single)

LP har ca. 45 minutter ialt.


Redigeret af Mufti - 28-Juni-2020 kl. 12:15
Til top
fried nuggets Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 28-Juni-2020
Status: Offline
Point: 12
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fried nuggets Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2020 kl. 12:28
Det er en dobbelt-plade. 11 numre med en samlet varighed på 1 time og 16 min. 
Mvh fried nuggets
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2020 kl. 12:45
Oprindeligt skrevet af fried nuggets fried nuggets skrev:

Det er en dobbelt-plade. 11 numre med en samlet varighed på 1 time og 16 min. 
Så to plader a 38 min på 45 rpm? Er det nye indspilninger? Det kan lyde som om det ikke er en fordel med 45 rpm, men der er sket meget med kompressions algoritmer siden vinyl var populær sidst. Tænker man kan blive klogere på mediet idag ved at læse her.
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2020 kl. 13:10
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

LPer er et forældet format som man lytter til af nostalgiske årsager. Ikke pga lydkvalitet. Mange kan godt lide knas og den farvning lyden får på en pladespiller.

Der er vi så slet ikke enige, vinyl lever altså nu i bedste velgående.

Om formatet er forældet, måske.... Men det nu heller ikke af nostalgiske årsager jeg benytter det, vinyl levere bare noget som det digitale medie ikke kan i min optik og sådan har rigtige mange audiofile hifi entusiaster det verden over også.Smile
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
fried nuggets Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 28-Juni-2020
Status: Offline
Point: 12
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fried nuggets Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2020 kl. 13:26
Ifølge Spotify, så skulle pladen vare 1t og 16min. 
Den er dog kun 41min. 
Det er et genoptryk fra 2009. 
Albummet er oprindeligt fra 2002. 
Mvh fried nuggets
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2020 kl. 13:46
Oprindeligt skrevet af fried nuggets fried nuggets skrev:

Ifølge Spotify, så skulle pladen vare 1t og 16min. 
Den er dog kun 41min. 
Det er et genoptryk fra 2009. 
Albummet er oprindeligt fra 2002. 
Det lyder som et album med 2 maxi singler á ca 10 min på hver side. For audiophile er det den bedste lyd der fås.
Til top
fried nuggets Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 28-Juni-2020
Status: Offline
Point: 12
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fried nuggets Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2020 kl. 13:49
Ja, det er nok svaret på det. 
Min netop pga. den bedre lyd, så undres jeg over at de fleste er med 33 rpm. Mon det er billigere at producere dem i det format?
Mvh fried nuggets
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2020 kl. 13:52
Der flere udgivelser på vinyl "lp" som køre 45rpm.

Vinyl lyder bare endnu bedre når de køre 45rpm. Og rigtig meget bedre hvis man har noget lækkert hifi setup

Jeg har b.la. U2 Artifical Horizon den er på 3 skæringer og køre 45rpm.



Redigeret af Potter - 28-Juni-2020 kl. 13:53
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu