recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Medier
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Vinylplader - 33 / 45 rpm
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Vinylplader - 33 / 45 rpm

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
zemo Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-September-2006
Sted: Århus, Denmark
Status: Offline
Point: 491
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zemo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2020 kl. 17:49
Hastighed på en grammofonplade er vel at sammenligne med bitrate på streaming?

Jo hurtigere desto bedre.

Ligesom de gamle spolebåndoptagere, hvor der også var kæmpe forskel på lydkvaliteten hvorvidt man kørte 4,76 - 9,5 - eller 19 cm pr. sek.
/zemo/
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2020 kl. 17:54
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6622
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2020 kl. 18:01
Det er sjældent at LPer er 45 omdr. Jeg har haft én, og det var kun den ene side der var 45, den anden side var 33.

Oasis blev udsendt i to udgaver i 2009, den ene 180 g:

Venlig hilsen
KB
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1932
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2020 kl. 18:07
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Det er sjældent at LPer er 45 omdr. Jeg har haft én, og det var kun den ene side der var 45, den anden side var 33.

Oasis blev udsendt i to udgaver i 2009, den ene 180 g:


Det er nok mere sjældent, at der er hele TO forskellige hastigheder på SAMME plade!!! Det har jeg godt nok aldrig hverken set eller hørt om før!!LOL
Til top
fried nuggets Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 28-Juni-2020
Status: Offline
Point: 12
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fried nuggets Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2020 kl. 18:16
Ja, det må være forholdsvis sjældent. Synes også det virkede lidt mærkværdigt, når nu det alligevel kun var én ud af mine 125 plader. 
Men summasummarum, så er lydkvaliteten trods alt så god på moderne medier, at det mest handler om anlægget det spilles fra.... og så musikken selv 😊
Mvh fried nuggets
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2020 kl. 18:47
Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Oprindeligt skrevet af zemo zemo skrev:

I gamle dage (før cd) var der snak om at der var forskel i lydkvaliteten på første (yderste) nummer og sidste (inderste) nummer på en LP pga. hastighedsforskellen. Det er nu aldrig noget jeg har lagt mærke til.

Dette kan jeg faktisk godt høre på en LP, jeg har. Det er Robert Schumann Carnival for klaver, fra 1977. Men om det er fordi det er en genindspilning, ved jeg ikke. Der står: "Electronically re-recorded to simulate stereo.

Det er også den eneste, hvor jeg kan høre forskel fra yderste til inderste nummer.
Der er større dynamikområde i starten af pladen, og dermed også mulighed for bedre lyd. Tracklisten, når og hvis producenten gad, starter altid med de numre der har størst dynamik på begge sider af pladen.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2020 kl. 18:52
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

LPer er et forældet format som man lytter til af nostalgiske årsager. Ikke pga lydkvalitet. Mange kan godt lide knas og den farvning lyden får på en pladespiller.



Der er vi så slet ikke enige, vinyl lever altså nu i bedste velgående.

Om formatet er forældet, måske.... Men det nu heller ikke af nostalgiske årsager jeg benytter det, vinyl levere bare noget som det digitale medie ikke kan i min optik og sådan har rigtige mange audiofile hifi entusiaster det verden over også.Smile
det sjovt den diskussion kommer op igen. Jeg har set del YouTube videoer nu om det emne. Der er alle enige at alt musik der er indspillet digitalt er ikke bedre på vinyl. Og de fleste albums der blev indspillet analog, og så siden kom på CD. Ja der er lyden ringere på CD end vinyl.
Var især et stort problem i starten af cd pladens liv, der er sket en del siden i studiernes remastering kunnen. 
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1932
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2020 kl. 19:07
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

LPer er et forældet format som man lytter til af nostalgiske årsager. Ikke pga lydkvalitet. Mange kan godt lide knas og den farvning lyden får på en pladespiller.



Der er vi så slet ikke enige, vinyl lever altså nu i bedste velgående.

Om formatet er forældet, måske.... Men det nu heller ikke af nostalgiske årsager jeg benytter det, vinyl levere bare noget som det digitale medie ikke kan i min optik og sådan har rigtige mange audiofile hifi entusiaster det verden over også.Smile
det sjovt den diskussion kommer op igen. Jeg har set del YouTube videoer nu om det emne. Der er alle enige at alt musik der er indspillet digitalt er ikke bedre på vinyl. Og de fleste albums der blev indspillet analog, og så siden kom på CD. Ja der er lyden ringere på CD end vinyl.
Var især et stort problem i starten af cd pladens liv, der er sket en del siden i studiernes remastering kunnen. 

Og måske også selve CD-spillerne i starten... Min første CD-spiller, en Philips CD 304 lød noget skinger synes jeg, og det kunne af og til lyde som om, diskantenhederne ikke havde det alt for godt!
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6622
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2020 kl. 20:19
Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Det er sjældent at LPer er 45 omdr. Jeg har haft én, og det var kun den ene side der var 45, den anden side var 33.

Oasis blev udsendt i to udgaver i 2009, den ene 180 g:


Det er nok mere sjældent, at der er hele TO forskellige hastigheder på SAMME plade!!! Det har jeg godt nok aldrig hverken set eller hørt om før!!LOL

Ja, jeg må nok indrømme at jeg husker forkert LOL
Det er Graham Parker, Parkerilla. Side 4 så anderledes ud end de andre 3 sider, men det var stadig 33 omdr. Den var skåret anderledes, da der kun var 3 min. 50 sek. på side 4.

Venlig hilsen
KB
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1970
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2020 kl. 06:39
Oprindeligt skrevet af zemo zemo skrev:

Hastighed på en grammofonplade er vel at sammenligne med bitrate på streaming


Vel egentligt næsten snarere at sammenligne med højere og mere detaljeret/præcis samplerate i det digitale domæne, selv om ingen af sammenlignerne rammer fuldstændigt plet ;-)

Mht snakken om lydkvalitet:

Gamle A/D konverteringer til gamle CD kan være røv dårlige og tamme - ja. Men en ny og godt udført digital remaster fra studieoptagelserne kan til gengæld let kan slå vinyl, både mht cd og særligt når de (som de ofte bliver det) laves med HD bitdybde og samplerate. Tager man format-potentiale vs format-potentiale er sagen ret klar, mens billedet kan blive langt mere mudret hvis man tager udgivelse vs udgivelse. 

Selv tilhører jeg dem der ikke forstår dem der fortrækker vinylets støj og forvrængninger eller RIAA skæv fordelinger og farvninger. ...Men fred med det. Enhver er sin egen lykkes smed. Til gengæld kan jeg godt forstå og forholde mig til kvaliteten ved de helt store REEL 2 REEL spolebånd man brugte til studieoptagelserne i gamle dage - Det er da til at forstå - og selv gode (især HD) A/D konverteringer af disse lyder ofte direkte bedre end meget nyindspillet musik efter loudness-war for alvor stak sit grimme ansigt frem.

Redigeret af TBC1 - 29-Juni-2020 kl. 08:13
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
zunex Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen

recordere.dk teamet

Oprettet: 12-August-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 87
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zunex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2020 kl. 09:46
Hvornår har du købt det ene album med 45 rpm?

Som du selv skriver, så har 45 rpm mulighed for højere lydkvalitet - og da vinylerne begyndte at få et comeback begyndte man at udgive nogen af dem i 45 - og så typisk også som en 2LP - fordi de normale 20-21 min per side (som der er plads til med 33 rpm) jo ikke kan være der med 45 rpm.

Jeg har selv et par stykker i 45 rpm, men er egentlig begyndt lidt at undgå dem om muligt - det giver en del renden frem og tilbage mellem sofa og pladespiller :)
Til top
fried nuggets Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 28-Juni-2020
Status: Offline
Point: 12
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fried nuggets Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2020 kl. 10:06
Den blev købt i onsdags, d. 24/6.
Uanset rpm, så er det heldigvis en god plade (men det vidste jeg godt i forvejen) 😊
Mvh fried nuggets
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu