recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Medier
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Vinylplader - 33 / 45 rpm
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Vinylplader - 33 / 45 rpm

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4245
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2020 kl. 13:57
Oprindeligt skrevet af fried nuggets fried nuggets skrev:

Ja, det er nok svaret på det. 
Min netop pga. den bedre lyd, så undres jeg over at de fleste er med 33 rpm. Mon det er billigere at producere dem i det format?
Jo det er billigere at producere 12” 33 rpm vinyl. Her kan man så kigge efter 180 gr som er mere holdbar. I modsætning til CD, slides vinylplader for hver afspilning, mindre med en eliptisk diamant nål.
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4900
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2020 kl. 13:58
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

LPer er et forældet format som man lytter til af nostalgiske årsager. Ikke pga lydkvalitet. Mange kan godt lide knas og den farvning lyden får på en pladespiller.

Der er vi så slet ikke enige, vinyl lever altså nu i bedste velgående.

Om formatet er forældet, måske.... Men det nu heller ikke af nostalgiske årsager jeg benytter det, vinyl levere bare noget som det digitale medie ikke kan i min optik og sådan har rigtige mange audiofile hifi entusiaster det verden over også.Smile
Det var nu ikke for at starte en debat om vinyl.

Det er rigtigt at LPer tilfører noget som digital teknik ikke kan. Om man kan lide den farve/klang som vinyl tilfører musikken er op til den enkelte. Desuden er fornemmelsen af stoflighed, når man står med et cover og lægger skiven på ikke uden betydning.

Sidst jeg besøgte en hi-fi nørd med Hi fi udstyr på den forkerte side af 400.000,- spurgte jeg ham hvorfor han ikke havde vinyl.

Han svarede at det på ingen måde kunne hamle op med en god digital udgave af samme musik.

To filosofier der nok aldrig når til enighed, men må forsøge at leve i fredelig sameksistens.


Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4245
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2020 kl. 14:04
Som jeg ser det blir der “fiflet” med begge formater. Nu er vinyl blevet meget populært, og så skal der bare udgives noget i en fart. Og hvad gør man så? Tar masteren fra CD og laver vinyl udgave. Det minder lidt om at udsende opskaleret 2k på UHD bluray.

Redigeret af Munch - 28-Juni-2020 kl. 14:05
Til top
zemo Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-September-2006
Sted: Århus, Denmark
Status: Offline
Point: 491
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zemo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2020 kl. 14:07
I gamle dage (før cd) var der snak om at der var forskel i lydkvaliteten på første (yderste) nummer og sidste (inderste) nummer på en LP pga. hastighedsforskellen. Det er nu aldrig noget jeg har lagt mærke til.
/zemo/
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2020 kl. 14:13
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Men det nu heller ikke af nostalgiske årsager jeg benytter det, vinyl levere bare noget som det digitale medie ikke kan i min optik og sådan har rigtige mange audiofile hifi entusiaster det verden over også.


CD'er har teknisk set bedre lydkvalitet, men det er selvfølgelig helt legitimt at foretrække hvordan vinyl lyder. Dem der siger, at det kun handler om nostalgi, ligesom med kassettebånd , har ikke forstået det.
Til top
fried nuggets Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 28-Juni-2020
Status: Offline
Point: 12
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fried nuggets Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2020 kl. 14:23
Intet kan hamle op med CD-kvaliteten. 
Selv har jeg gemt min cd-samling af vejen, og har ikke længere nogen afspiller til dem. 
Så for mit vedkommende står den på vinyler og Spotify. 
Er helt klar over, at Spotify langt hen ad vejen er no-go i det mere audiophile miljø, men med et godt setup, så lyder det nu rigtig fint i mine ører 😊🤘🏽
Mvh fried nuggets
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1935
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2020 kl. 14:53
Oprindeligt skrevet af zemo zemo skrev:

I gamle dage (før cd) var der snak om at der var forskel i lydkvaliteten på første (yderste) nummer og sidste (inderste) nummer på en LP pga. hastighedsforskellen. Det er nu aldrig noget jeg har lagt mærke til.

Dette kan jeg faktisk godt høre på en LP, jeg har. Det er Robert Schumann Carnival for klaver, fra 1977. Men om det er fordi det er en genindspilning, ved jeg ikke. Der står: "Electronically re-recorded to simulate stereo.

Det er også den eneste, hvor jeg kan høre forskel fra yderste til inderste nummer.
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5206
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2020 kl. 15:00
Oprindeligt skrevet af zemo zemo skrev:

I gamle dage (før cd) var der snak om at der var forskel i lydkvaliteten på første (yderste) nummer og sidste (inderste) nummer på en LP pga. hastighedsforskellen. Det er nu aldrig noget jeg har lagt mærke til.
Diameter er jo meget forskellig fra yders til inderst, så et spørgsmål om hvor mange meter rille/sekund der kører forbi nålen, når omdrejningstal er konstant.
På CD ændrer man omdrejnings hastighed så der er samme bit hastighed/sekund hele vejen, Wink
Mvh. JørgenT
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2020 kl. 16:26
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

LPer er et forældet format som man lytter til af nostalgiske årsager. Ikke pga lydkvalitet. Mange kan godt lide knas og den farvning lyden får på en pladespiller.



Der er vi så slet ikke enige, vinyl lever altså nu i bedste velgående.

Om formatet er forældet, måske.... Men det nu heller ikke af nostalgiske årsager jeg benytter det, vinyl levere bare noget som det digitale medie ikke kan i min optik og sådan har rigtige mange audiofile hifi entusiaster det verden over også.Smile
det sjovt den diskussion kommer op igen. Jeg har set del YouTube videoer nu om det emne. Der er alle enige at alt musik der er indspillet digitalt er ikke bedre på vinyl. Og de fleste albums der blev indspillet analog, og så siden kom på CD. Ja der er lyden ringere på CD end vinyl.

Redigeret af T-Duck - 28-Juni-2020 kl. 16:30
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1935
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2020 kl. 17:03
Ved klassisk musik og anden musik, med varierende kraft, da er det ikke så godt med LP'er. Det lyder ikke godt, når der er pladestøj ellerknas fra det mindste støvkorn i stille passager...
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2020 kl. 17:19
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Vinyl lyder bare endnu bedre når de køre 45rpm.

Eller 78 RPM?



Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2020 kl. 17:21
Oprindeligt skrevet af fried nuggets fried nuggets skrev:

Min netop pga. den bedre lyd, så undres jeg over at de fleste er med 33 rpm. Mon det er billigere at producere dem i det format?

Næh, det var fordi der var plads til et helt album, på to sider med 33 RPM.


Klaus 
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu