recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Recordere (optagere)
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Optager til T2 antennesignal
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Optager til T2 antennesignal

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Elgon Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 27-September-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 16
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Elgon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Optager til T2 antennesignal
    Sendt: 30-Juni-2020 kl. 12:41
Findes der udstyr til almindeligt brug til at gemme udsendelser fra antennen (T2) til harddisken?

LG DVB_C/DVB-T var en herlig videooptager, som kunne optage udsendelser i TS-format. De kunne derefter overføres via USB til ekstern harddisk.  Det har jeg benyttet meget til at gemme udsendelser til senere gennemsyn. Først har jeg kørt filerne gennem TS-Doctor for at trimme dem, så ekstraoptagelser før og efter blev skåret fra. Programmet er lynhurtigt og kan desuden reparere en del fejl i samme hug.

Det er desværre slut nu, da DR-signalet blev ændret til T2 i juni 2020.

Alternativet var de små receiverbokse til T2-antennesignalet. Nogle af dem har optagemulighed. Jeg har prøvet Denver DVB-T2 142, som virker meget ustabil. Ingen optagelser gennemført.

Denver DVB –T2 H36 fungerer fint som modtager, men optagelserne, der downloades direkte via USB til en harddisk er fulde af fejl, som TS-Doctor ikke kan udrydde. De ses som huller i videoen og frysende billeder.

Strong SRT 8209 er også god som modtager, men kan ikke finde ud af at starte de valgte optagelser. Den skal så startes manuelt med optageknappen inden den ønskede udsendelse bliver vist. Optagelsen har færre fejl end Denver, men der er rigeligt af dem.

Ingen af de bokse jeg har prøvet har en tålelig kvalitet af optagelser.

Vælg dog en ordentlig harddisk receiver. Ja, absolut gerne, men hvilken dur til antennesignal? Jeg har kun brug for DR signaler, som jeg jo skal betale til. Jeg forsøger at slippe for tv-abonnementer og pakker.

Samsung BD-H8900N blue ray maskinen klarer T2 signalet, men kan desværre ikke overføre optagelserne til en ekstern harddisk, så jeg kan samle serier og dokumentarudsendelse systematisk. Harddisken bliver hurtigt fuld. F.eks. en julekalender fylder en del.

Panasonic DMR-UBCENK modtager T2, men optagelserne må kun ligge på 8 godkendte harddiske. Disse kan til gengæld ikke kobles til computeren for beskæring og sortering. Alternativt kan man brænde optagelserne på DVD’er, men er det ikke som at gå tilbage til stenalderen? Beskæring og brænding gå ikke ret hurtigt på en receiver.

Er der nogen der har en ide til, hvordan man kan optage, beskære og gemme tv-udsendelser på en harddisk, så man kan se dem senere uden at skulle anvende den maskine, de blev optaget på.

LG optagerne var billige og driftsikre, men blev slået ud af T2-signalet. De små receivere er for ustabile og kan ikke anvendes som tuner til LG.  De rigtige harddiskoptagere blokerer for andet end at gemme sidste uges udsendelser til weekenden. Ikke sært, at de ser ud til at være på vej ud.

Findes der udstyr til almindeligt brug til at gemme udsendelser fra antennen (T2) til harddisken? Det svarer til det de utallige videomaskiner i sin tid kunne.

Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2020 kl. 13:47
Hej.

Der er flere Dreambokse med DVB-T2, og de har en god fjernbetjening, der kan styre både Dreamboksen og et TV

En af dem er f.eks en Dreambox DM 525. Her er en anmeldelse:


Den kan købes hos Amazon.de til 102,36€ incl forsendelse. Her er et link:


Andre Dreambokse formaterer hardiskene i ext4. Så det forventer jeg også at DM 525 gør. Ext4 kan læses på alle Windows PC'er ved at bruge programmet Ext2Fsd-0.69

Jeg købte selv en brugt Dreambox DM 900 for 1001 DKr på ebay.de til min søster på 65, da hun skulle bruge en der kunne optage, mens hun ser et andet program.

Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 30-Juni-2020 kl. 13:52
Til top
Elgon Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 27-September-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 16
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Elgon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2020 kl. 20:41
Omsider har jeg modtaget en Dreambox525Combo med satellit tuner og en lettere skjult T2 terristisk antenne tuner. Brugsanvisningen er et A3 ark  med billeder og sparsomme oplysninger om satellit modtageren. Heldigvis er der en opsætningsinstruktion med mange detaljer på dansk på: 

https://digitalt.tv/dreambox-dm525-kabel-antenne-tv-boks-test/

Dreamboxen er opdateret via internettet. Der blev tilføjet en del, men der mangler noget.

Maskinen er i gang og viser gode billeder og lyd, men lagring af videofiler er dog et problem. USB stikken bliver formateret i format, som ikke og l-antenne-tv-boks-test/

Det skulle skyldes en tysk afgiftsregel.  Spærringen skal ophæves med et script og tilføjes med Telnet. Der er jeg gået i stå. Det gratis program Putty, skulle kunne overføre programmet vha. Telnet. Det har et har en masse features, men er ikke let at gennemskue. 

Der er et script:

systemctl stop enigma2

sed -i ‘s/config.misc.recording_allowed=false/config.misc.recording_allowed=true/g’      /etc/enigma2/settings

systemctl start enigma2

og en adresse med port (192.168.1.129 - port 80)

Hvordan læses scriptet ind i Dreamboxen med eller uden Telnet?

Der stod ikke noget i reklamematerialet om at en "afgiftsfri" maskine først skulle hackes. Når det er løst, tror jeg Dreamboxen bliver en godt og billig maskine. Så kan videofilerne blive klippet til og vises, når der er behov for det.

hilsen Elgon




Til top
Elgon Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 27-September-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 16
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Elgon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2020 kl. 20:43
rettelse: USB stikken bliver formateret i format, som ikke kan ses af Windows.
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2020 kl. 21:29
Hej.

Andre Dreambokse formaterer hardiskene i ext4. Så det forventer jeg også at DM 525 gør. Ext4 kan læses på alle Windows PC'er ved at bruge programmet Ext2Fsd-0.69


Her er Tyske manualer til Dreambox. Både med DVB-C/T2 tuner og en anden med DVB-S2 tuner. Linket er:

 
Og til sidst en Engelsk 'Dreambox user_manual_black_rcu Remote'


Til at programmere fjernbetjeningen, brugte jeg den mulighed, hvor den selv søger efter den rigtige code.

Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 13-Juli-2020 kl. 21:30
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2020 kl. 21:37
Elgon - du skal læse Carstens indlæg igen. ext4 er et linux format. derfor skal du søge efter en lille applikation der kan læse ext4 diske på windows (eller hvis du har en lille linux maskine, så kan den også ses direkte der.)
Til top
Elgon Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 27-September-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 16
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Elgon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2020 kl. 15:12
Tak for gode ideer til at få Dreambox DM525 i gang. Tuneren fungerer. Timeren viser optagelser er gennemført, men de er ikke til at finde i Mediacenteret, som vises tomt. Ext2 viser heller ikke noget indhold (WDK plugin er installeret jf. noterne).


Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2020 kl. 15:24
prøv da for sjov skyld at google telnet og putty? der er IKKE nogen blokering i en dreamboks. dog kan selve tv-udbyderen faktisk blokere for at kunne optage. Det er sjældent men det har de rent faktisk mulighed for.

Telnet er en protokol. Noget der bruges til at forbinde til andre computere via fx putty. Det er kommandolinje niveau, så ingen grafisk brugerflade til at finde tingene. Så uanset hvad kommer du til at skulle søge på nettet.
Til top
Elgon Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 27-September-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 16
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Elgon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2020 kl. 16:33

Modeletiketten på æsken viser en producent i Hong Kong og et tysk firma Satco Europe som importør. Onlinemanualen er på en tysk hjemmeside.

 Manualen omtaler de to USB stik som til brug for kompatibelt udstyr. Det er programafhængigt og bliver hele tiden videreudviklet.

 Der er ingen indbygget harddisk og der er ikke nævnt en harddisk som muligt lagermedie på de 64 sider, men den forudsættes at være tilkoblet.

 Det eneste sted I fejlfindingslisten oplyses under fejl: Yderligere optagelser er ikke mulig; Fejl: Harddisken er fuld; Løsning Slet indhold fra harddisken

Det er ikke stor hjælp at få om at gemme optagelser i maskinen fra importøren. Det ligner noget tys-tys afgiftsomgåelse. Man føler sig lidt hægtet af.

med venlig hilsen

Elgon


Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2020 kl. 16:38
Oprindeligt skrevet af Elgon Elgon skrev:

Tak for gode ideer til at få Dreambox DM525 i gang. Tuneren fungerer. Timeren viser optagelser er gennemført, men de er ikke til at finde i Mediacenteret, som vises tomt.

Hej.

Først vil jeg spørge om, hvorfor at du tror at du skal køre skriptet fra digitalt.tv?
Det kan måske også være andre ting der er årsag til dine  problemer.

Dernæst vil jeg spørge om du prøver at optage på en USB stick eller en USB Harddisk?

Og om du har formateret den i DM525?

Jeg vil tro, at jeg har brugt det gratis program: AOMEI Partition Assistant Standard Edition 6.5 til at se at Harddisken fra min søsters DM900 var formateret i ext4. Det kunne være en af flere måder til at checke om din DM525 har formateret din disk korrect.

Så vidt jeg husker kan programmet Ext2Fsd-0.69 på en PC både læse og skrive til en USB Disk. Men jeg kan ikke huske om skrivning stadig er i Beta?
Men du kunne måske prøve at skrive en video fil til din USB Disk fra din PC og se om DM525 kan læse den?

Er du opmærksom på at scriptet er 3 linier langt:

systemctl stop enigma2
sed -i ‘s/config.misc.recording_allowed=false/config.misc.recording_allowed=true/g’ /etc/enigma2/settings
systemctl start enigma2

Men ellers har jeg googlet den 2. linie og fundet ud af hvor det kommer fra. Her er linket:

https://dreambox.de/board/index.php?thread/23496-einsteigerfrage-auf-usb-stick-aufnehmen/

Håber at noget af ovenstående kan hjælpe dig videre.

Hilsen Carsten.





Redigeret af csell - 15-Juli-2020 kl. 16:39
Til top
Cyberguy Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 78
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2020 kl. 00:25
Meget kort lige nu 
Jeg Har selv en DM 820, hvor jeg har monteret en gammeldags to en halv tommer harddisk i. Jeg brugte tidligere et USB drev, men det var ikke særlig stabilt. Den skal du formatere inde fra software ind i dreamboksen. Det er ganske rigtig linux-system,men windows 10 kan faktisk arbejde en del med Linux i dag.
Faktisk kan du installere et komplet Linux image, som virtuelt styresystem i Windows 10.
Hvis ikke du har installeret et image skal du formentlig have gjort dette i stedet for det software der er på dreamboksen for eksempel denne er meget populær, men der findes også mange andre :
Du kan hente alt mulig software til denne image og skal muligvis hente en til din tuner, 
Vedrørende hvad du optager, så vælger du selv hvor det skal gemmes og har du installeret harddisk skal du selvfølgelig gemme der.
Denne harddisk kan tilgås på netværk, hvis du har både din Dreambox og computer på samme netværk. Dine optagelser ligger lige så flot med navn i TS-format (Transportstream) ,og kan  hentes direkte fra Windows 10
Filerne er ukrypterede og svare til det signal du modtager fra satellitten, så en film fylder en del gigabyte. På optagelsen kan du skifte for eksempel undertekster som du kan som hvis du ser det direkte.
Du mangler så bare at hente nogle codec til Windows 10, hvis du bruger den, så tror jeg faktisk du kan bruge den direkte til at afspille. Ellers kan du konvertere til hvilket format du måtte ønske.





Redigeret af Cyberguy - 16-Juli-2020 kl. 00:26
Til top
Elgon Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 27-September-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 16
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Elgon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2020 kl. 14:33
Først forsøgte jeg at anvende  en 64 GB memory stick til download. I menyen for for lagermedier var den aktiveret og sat til auto mount. Maskinens efterfølgende test viste lager medie som OK. Efter gode råd derefter en 1TB harddisk med samme resultst. Jeg brugte ikke AOMEI Partition Assistant, der forlangte 46$ for at gøre forsøget. I stedet brugte jeg Disk Genius der er gratis til at formattere som ext4. Desværre også uden succes.

Anmeldelsen af Dreambox DM900 i

https://digitalt.tv/dreambox-dm900-high-tv-boks/
omtaler: Der skal ikke nogle tricks til for at aktivere PVR funktionerne på denne boks, i modsætning til den DM525 vi testede fornylig.

Der er desværre ingen forfatter til artiklerne, så det er svært at få nærmere besked om fidusen. Gode forslag er velkomne.
venlig hilsen Elgon.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu