recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Tablets og telefoner
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 1 iCloud konto - 2 Iphones
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

1 iCloud konto - 2 Iphones

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Giffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-November-2007
Sted: Haderslev, DK
Status: Offline
Point: 1213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Giffel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2020 kl. 15:34
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Oprindeligt skrevet af Giffel Giffel skrev:

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Oprindeligt skrevet af Giffel Giffel skrev:

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

@Giffel, har du evt en løsning på at flytte billeder til et fælles photo album automatisk ?


Mjaa, det er ikke noget jeg selv bruger men det kan vel nok gøres med en shortcut.
Her er et par stykker du kan prøve, har prøvet den nederste og den virker fint.

link 2 fejler når man kører det.
Link 1 virker fint, men kan ikke få det til at køre i baggrunden. Ønsker ikke at køre genvejen i hånden hver dag.
Hvordan kører man sådan en genvej i baggrunden.

Link 2 kræver at du henter en app. 
Du kan oprette en automatisering i shortcuts for at køre din genvej automatisk hver dag. 

kører du med iOS på dansk.
Jeg får nemlig en fejl med løsningen i link2

Link 1 virker fint, men kan ikke køre i baggrunden. Så skal nok have installeret noget crontab hvis man kan det.

Jeps iOS er på dansk. 

Du skal have denne app installeret for at link 2 virker:

Du må rode lidt mere med det Smile jeg fik det til at virke i går men slettede det igen da jeg ikke har behov for det. 

LG OLED C1 77"
Denon AVR-X2800H
Synology DS916+
ATV 4K 3. gen
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9325
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2020 kl. 15:46
ændrede du noget i data Jar ?
Jeg har installeret den.
Jeg får denne fejl


Til top
Giffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-November-2007
Sted: Haderslev, DK
Status: Offline
Point: 1213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Giffel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2020 kl. 16:22
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

ændrede du noget i data Jar ?
Jeg har installeret den.
Jeg får denne fejl


Nej jeg ændrede ikke noget.

LG OLED C1 77"
Denon AVR-X2800H
Synology DS916+
ATV 4K 3. gen
Til top
piddy Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 236
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér piddy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2020 kl. 19:20
Hej Ehlz

I dag bruger jeg mit appleID til min macbook og fruen bruger sit appleID til hendes macbook.
Jeg har downloaded nogle apps, men ingen betalte. 

Vi bruger som sagt gmail til vores kontakter, email og kalender. Det fungerer fint og synes det er rart ikke at være låst til en platform.


Mener du et appleID til det hele? Når vi får vores Iphones ville det så ikke give problemer med Imessage m.m.?

Jeg havde tænkt på at vi beholdte hver vores nuværende appleID og brugte det til Imessage, Facetime og stadig bruge det til at logge ind på hver vores macbook.
Så oprette et nyt fælles AppleID til Icloud så vi har et samlet fotobibliotek, Idrive m.m.
Det mener jeg godt man kan i Macos, altså have et appleID til login, men et andet til ICloud.

Bruger I andre mest Icloud til billeder eller bruger I det også til dokumenter?

Jeg er nok den i forholdet, som værdsætter at der er orden og struktur i mapper, filnavne m.m.  
Derfor ville det være rart have et fællesID, så det hele er samlet for os begge og jeg/vi kan holde det i orden løbende.
Til top
zemo Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-September-2006
Sted: Århus, Denmark
Status: Offline
Point: 491
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zemo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2020 kl. 22:09
Hej

Jeg vil ligesom Giffel advare imod at have fælles Apple-ID på en iPhone, eller to Apple-ID (hvis det overhovedet kan lade sig gøre). Det bliver en rodebutik med iMessage, FaceTime o.a.

Mht. jeres ønske om fælles fotobibliotek er Apples familiedeling ganske rigtigt ikke optimalt, men der findes andre muligheder, fx Dropbox, OneDrive, JottaCloud og sikkert flere, som tilbyder automatisk upload til skyen. Den kan I jo logge på begge to, uden at blande Apple ind i det. De koster lidt penge, men jeg synes det er det værd.

Husk at I med Apples Familiedeling kan deles om apps (altså kun betale én gang), deles om iCloud plads (igen, kun betale én gang).

Og min egen personlige holdning til fotos; min hustru ville betakke sig for at have alle mine billeder, og jeg i allerhøjeste grad hendes. Feriebilleder og lign. mercher vi selvfølgelig. Men det bestemmer I selvfølgelig selv😉
/zemo/
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2020 kl. 22:49
samme ID på flere telefoner vil i den grad også give problemer hvis familien forsøger at bruge facetime til en. - har lige haft den fornøjelse med mine forældre. Så nu bruger min mor sit eget ID :-)
Til top
madsklit Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-September-2010
Status: Offline
Point: 140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér madsklit Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2020 kl. 23:41
Et Apple ID er meget mere end billeder skal man jo huske, det er jo betalingskort, sporing af ens gøren og Laden i realtime, osv og selvomman er godt gift har både kone og mand jo gerne hver deres Dankort som så er tilknyttet til en fælleskonto måske,
Apple id blir også brugt Til at gemme alle ens indstillinger osv og der kommer helt sikkert mere til i fremtiden, derfor er det en god ide at man har et personligt Apple ID, 
Jeg har flere fællesalbum med forskellige personer, feks har jeg et med billed af mit arbejde jeg udfører i mit firma, 
Så kan min morfar der fylder 90 i år se hvad jeg går og laver af arbejde, det er da fint især her i disse coronatider.
Til mail bruger jeg en Exchange server, der kan man sætte One Drive til at gemme alle ens foto, også kan andre se dem i OneDrive appen men det koster nok et eller andet at bruge One Drive.
Til top
piddy Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 236
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér piddy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2020 kl. 08:31
Hej alle sammen

Det lyder til det bedste er at beholde hver sit appleID, også til ICloud, hvis man bruger apples løsning.
Det gode ved Icloud er jo den integrerede løsning, at det bare virker og er nemt. Ulempen måske er man bliver fastlåst til deres system.

Fruen bruger meget sin arbejdscomputer, en Lenovo, hvor godt virker adgang til ICloud fra en Windows maskine? Er der et ICloud program til windows man kan installere?

Der blev nævnt Jottacloud og det synes jeg faktisk ser godt ud, men har dog et spørgsmål.

Hvis man nu bruger Ios photos app, som jeg synes er super god, får oprettet album, tekst og kommentarer, redigerer billeder/videoer, både fra IOS men også fra Macos, er det vel nødvendigt med ICloud for at der er synkronisering imellem?

Med andre ord, hvis man f.eks. bruger Jottacloud til backup eller lignende service, og ikke har ICloud, forsvinder alt den funktionalitet mellem IOS og Macos så ikke? Så delte albums, redigering af billeder på kryds og tværs virker ikke?




 






Redigeret af piddy - 07-Juli-2020 kl. 09:49
Til top
pehansen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 30-Juli-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 45
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pehansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2020 kl. 09:57
Icloud for Windows på Microsoft Store
Til top
Ehlz Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 23-Januar-2012
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 299
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ehlz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2020 kl. 08:31
Oprindeligt skrevet af piddy piddy skrev:

Hej Ehlz

I dag bruger jeg mit appleID til min macbook og fruen bruger sit appleID til hendes macbook.
Jeg har downloaded nogle apps, men ingen betalte. 

Vi bruger som sagt gmail til vores kontakter, email og kalender. Det fungerer fint og synes det er rart ikke at være låst til en platform.


Mener du et appleID til det hele? Når vi får vores Iphones ville det så ikke give problemer med Imessage m.m.?

Jeg havde tænkt på at vi beholdte hver vores nuværende appleID og brugte det til Imessage, Facetime og stadig bruge det til at logge ind på hver vores macbook.
Så oprette et nyt fælles AppleID til Icloud så vi har et samlet fotobibliotek, Idrive m.m.
Det mener jeg godt man kan i Macos, altså have et appleID til login, men et andet til ICloud.

Bruger I andre mest Icloud til billeder eller bruger I det også til dokumenter?

Jeg er nok den i forholdet, som værdsætter at der er orden og struktur i mapper, filnavne m.m.  
Derfor ville det være rart have et fællesID, så det hele er samlet for os begge og jeg/vi kan holde det i orden løbende.

Jo, imessage vil I ikke kunne anvende og meget andet vil også være bøvlet. Men det er eneste løsning hvis I ønsker at dele alle billeder.  Vores familie anvender i dag hver deres Apple ID (4. stk) og har derudover aktiveret familiedeling med en ICloud plan på 2 TB. Familiedeling giver dig mulighed for at dele forskellige ting, herunder lagerplads til backups, billeder, deling af købte apps, Apple music samt deling af lokalitet. Man kan også opsætte og administrere skærmtid på andre enheder hvis man i familiedeling er "værge", det er smart idet vi har små børn og gerne vil kontrollere hvilke apps de installerer og hvor meget tid de anvender på deres ipads etc. Der er ingen tvivl om at familiedeling er den metode Apple har tiltænkt jeres situation, men de har ikke inkluderet muligheden for som standard at dele alle billeder.


/Ehlz


Redigeret af Ehlz - 08-Juli-2020 kl. 08:39
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 967
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2020 kl. 08:44
Hej Piddy. 

Godt spørgsmål du stiller.

Jeg har haft "fornøjelsen" af at prøve så godt som alle tænkelige løsninger.
iCloud, Google, Microsoft Office 356, Dropbox, Flicker og egen NAS.

I vores husstand har vi følgende apperater:
2 iPhones
3 iPads
2 Apple TV
1 Macbook.
1 Apple watch. 
2 windows pcer. 

Her er hvad jeg er endt på:

100% iCloud. Forstået på den måde at jeg har et Apple ID og fruen har et Apple ID.
og min ældste søn har et Apple ID børne konto. 
Jeg har så i på min konto aktiveret familie deling. og tilføjet min kone og min søn.
Så har jeg valgt at betale 70kr pr måned for at have 2tb plads på min iCloud. Og på grund af familiedeling så bliver denne plads delt med min min kone og søn. 

Evt købt musik, bøger og Apps vil også blive delt. 

Jeg har også kalender, kontakter, noter og påmindelser i iCloud. Dette gør at siri kan hjælpe dig rigtig meget og hun gør dette rigtig godt. 
Billeder og dokumenter har jeg også i Apple Photos og Apple drive.

Vi har samme ønske som dig om at min kone og jeg kan se hinandens billeder.
Når man opretter familie deling så opretter Apple automatisk følgende til jer:
Fælles photoalbum
Fælles kalender
Fælles påmindelsesliste

Men photos bliver ikke sync automatisk så denne del bruger vi ikke. 
Men den fælles kalender bruger vi til at angive begivenheder der påvirker os begge.
Og den fælles påmindelsesliste bruger vil som indkøbsliste.
Vi er endt med at gøre sync af billeder manuelt en gang om måneden hvor jeg flytter hendes billeder over til mig. og omvendt. Dette klare vi på vores fælles Macbook hvor vi begge har en bruger på og så kan vi nemt exportere billederne fra hendes Photos og flytte dem over til mig. For vejledning i dette kan du skrive til mig PM. 

Lidt general info:
- Du kan kun have ÉT Apple ID på en iPhone / iPad. Så du kan ikke angive et ID for facetime/imessage og et andet for drev og photos. 
- Drop ideen om et fælles Apple ID den bliver aldrig noget godt og flytning af billeder til denne bruger vil også blive manuelt. 

Her er hvad jeg syntes du skal gøre:
- Behold jeres Apple ID til jer hverisær. Som andre siger så er alt i Apples økosystem bundet op på dette ID. 
- Jeg vil også anbefale jer at flytte Kalender, kontakter, påmindelser over til iCloud for bedre udnyttelse af Siri. Det er temmelig nemt at eksportere disse data fra Googles system og impotere det til iCloud når man har en mac. Hvis du gerne vil have hjælp til dette så send mig en PM så kan jeg forsøge at guide dig. 
- email kan i nemt beholde ved Google. 
- brug familie deling
- Køb ekstra plads på iCloud det er en af de billigeste til online plads og giver dig mange fordele.
- Ang billeder så brug google Photos.

Google photos til billeder:
Eftersom du i forvejen har tiltro til Google ang email, kalender mm. Så brug dem også til billeder da de lader dig opbevare billeder gratis!
Så gør det at i laver en fælles Google konto til jeres billeder.
på jeres iPhones henter i Google photo appen. Denne app kan automatisk sync de billeder i tager på jeres telefoner over i Google photos. 

På denne måde så kan i i google photos se alle jeres billeder. Og i iCloud se jeres personlige billeder som kun du har taget. 
Det giver jer også den fordel at hvis i, gud forbyde det, bliver hacket så har i en backup af billederne.

Ang billeder:
Det skal siges at du kan det samme med Office 356 og en NAS.

Og jeg har faktisk engang brugt det samme til min Synology NAS som også har denne funktion i deres DS photos app som både findes til Android og iOS.
Det skal siges at jeg ikke selv føler mig tryg ved at opbevare private billeder ved Google. Men det er så bare min personlige holdning. Smile

Håber du kan bruge mit lange svar Smile


Redigeret af kenneth85 - 08-Juli-2020 kl. 08:52
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
danji Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 22-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 383
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér danji Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2020 kl. 08:53
Hvis du bruger Google Photos til billeder, som foreslået af Piddy, så kan i stadig bruge hver sin Google konto. Google Photos har en funktion til at dele alle sine billeder med en partner, uden at skulle bruge album.

Hvis I så en dag ikke ønsker at dele _alle_ billeder, så er det bare at lave et delt album.

Redigeret af danji - 08-Juli-2020 kl. 08:53
Mvh dan.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu