recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ekstern 4G antenne ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ekstern 4G antenne ?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Michlar73 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 02-Juli-2016
Sted: Nykøbing Mors
Status: Offline
Point: 32
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Michlar73 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Ekstern 4G antenne ?
    Sendt: 21-Juli-2020 kl. 00:00
Hej.
Mine forældre bor et forfærdeligt sted ifht. internet...De kan suge 6 mbit ned og 0,65 mbit op af deres telefonstik(testet via speedtest -appen på en tablet). Jeg så Oisters tilbud på WIFI internet via mobilnetværket til en flatrate pris på 229 kr. om måneden, som var samme pris(tro det eller lad være) som mine forældre betalte for deres nuværende internet Wacko 
Nå...men jeg ringede til selskabet for dem og opsagde deres abonnement....og det var lige før jeg ville bestille hos Oister(havde været inde og tjekke dækning på deres hjemmeside....og der garanterede de 20-30 mbit i området), men valgte og ringe til OISTER.  Jeg spurgte til det......og de sagde, at fordi nærmeste mast lå godt 2 km. væk, ville de IKKE anbefale deres wifi internet, med mindre jeg gik ud og købte en ekstern antenne. Ok tænkte jeg.....så måtte jeg jo lige undersøge det.....og gik ind på de 2 butikker, som OISTER anbefalede mig at købe dem .... Elgiganten og Power...... Elgiganten kunne jeg ikke finde nogen antenne ved.....ringede til dem.....og en forvirret kundeservicemedarbejder forsøgte at sælge mig en DVB T2 antenne LOL Og sagde tilsidst så, at de ikke havde sådan nogle antenner. Ved Power havde de....men de havde kun en model til udendørs brug. Den kostede 1199 kr Pinch 
Det synes jeg jo lyder rimlig vildt. Derfor ville jeg høre, om der virkelig ikke findes et billigere men OK alternativ, da jeg havde tænkt mig at give min far sådan en i fødselsdagsgave, hvis det viser sig nødvendigt  ??
 Routeren som de får gratis med fra Oister er en 4G Huawei b535-232 mbb Router. Der er 2 antenneudgange (MIMO)  
Håber der er nogen herinde, der har en 4G router med de samme udgange, som med succes har investeret i en billigere antenne med et OK resultat ifht. forbedring af signalet.....og hvor antennen koster nærmere de 500 kr end de 1000 kr.
Jeg vil selvfølgelig først teste om det overhovedet er nødvendigt. For sjovt prøvede jeg i dag af slukke for deres wifi og oprette et mobilt wifi hotspot med min smartphone( har også OISTER abonnement).....og så lave en måling med speedtest app'en på mine forældres tablet.... Her kunne den komme op på en downloadhastighed  på næsten 40 mbit (39 et el. andet) og 26-27 mbit i upload, hvilket jeg jo synes er kanon og rigeligt....så forstår ikke lige Oister  ?
Vi prøvede så også for sjovt at caste boxerplay via cromecast og dvs. via mobilhotspottet( havde selvfølgelig sat chromecasten op først til det nye netværk) jeg tænkte jo at det ville køre meget bedre når den kunne hente med næsten 40 mbit....men her var billedet faktisk dårligere end  med deres gamle wifi på 6 mbit  ?? Er det fordi min smartphone har sværer ved at håndterer det end en router ville ??altså det med at styre chomecasten samtidigt ??
Håber I har lyst til at hjælpe mig med alle mine spørgsmål :) 
På forhånd tusind tusind tak Smile
Michael L. 


Redigeret af Michlar73 - 21-Juli-2020 kl. 00:03
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juli-2020 kl. 00:39
Hej.

Jeg er ked af at fortælle dig at Oister og jeg IKKE forstår Fri Data på samme måde.

Men her er et link til Oisters Mobile Bredbånd:


Hvis man går længere ned på Oisters hjemeside og klikker på Vilkår og dernæst Abonnementsvilkår finder man følgende i linket for abonnementsvilkår:


Citat: '14.3 Dataforbrug
Hvis dit mobilabonnement inkluderer data, er der adgang til
frit dataforbrug op til den fastsatte datamængde pr. måned.
Overskrider dit dataforbrug de inkluderede enheder pr.
måned, vil dit OiSTER-abonnement blive spærret for
dataforbrug resten af den pågældende måned. Har du behov
for mere data, kan du tilkøbe OiSTER ekstra data til
indeværende måned.
Ubrugt dataforbrug overføres ikke til den følgende måned.
Dataforbruget gælder forbrug i Danmark, når du befinder dig
på 3’s danske netværk og EU, se dog nærmere
begrænsninger under forbrug i udlandet.
Er dataforbrug ikke inkluderet i dit abonnement, kan du finde
priserne for brug i Bilag 1 - OiSTERs prisliste.'

Jeg ved dog ikke hvad den 'fastsatte datamængde pr. måned' er hos Oister?

Men det er måske en god ide at undersøge det, før at man tegner er abonnement med FRI DATA?

Hilsen Carsten. 

Til top
Michlar73 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 02-Juli-2016
Sted: Nykøbing Mors
Status: Offline
Point: 32
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Michlar73 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juli-2020 kl. 00:48
Carsten.... det er denne her:

http://www.oister.dk/internet/oister-wifi/

Og der er en datamængde på 2 TB (2000GB)  om måneden, hvilket er rigeligt til mine forældres brug Smile

Skulle de gå over det....skrues hastigheden ned til kun 128 kbit/s resten af måneden ud...uden merbetaling

Data
Overstiger dit forbrug den inkluderede mængde på 2 TB/md. er der ingen merbetaling, men du vil opleve en nedsat hastighed på 128 kbit/s. måneden ud.

Redigeret af Michlar73 - 21-Juli-2020 kl. 00:48
Til top
longjohn2 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-November-2009
Status: Offline
Point: 989
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér longjohn2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juli-2020 kl. 03:30
Lyder ikke som om ekstern antenne er nødvendigt. Hvis du har download på 40 Mbit på dit eget Oister, så vil dine forældre jo også kunne få det. Det er jo samme forbindelse/mast, de vil komme til at bruge.

Hvis Oister ikke mener det kan lade sig gøre, så må det være fordi der er en meget svag antenne i deres 4G-router - og altså svagere end din mobil. Synes nu det lyder lidt mærkeligt ...

Alternativ løsning er vel så at finde en mobil svarende til din og lave et permanent hotspot. 




Redigeret af longjohn2 - 21-Juli-2020 kl. 03:31
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4898
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juli-2020 kl. 05:50
I mit sommerhus bruger jeg denne. Den giver noget på hastigheden, men største forbedring er på stabiliteten. Den er monteret på tv masten og skal rettes mod mobilmasten.


Her er et billigere alternativ som jeg dog ikke kender.


Jeg har selv Oister abonnement og har ingen problemer med at streame med apple tv.

Når du starter en stream starter den altid i dårlig kvalitet. Alt efter hvor stabilt dit net er skruer den op for kvaliteten. Selvom din telefon måler høje hastigheder er det ikke sikkert at forbindelse er stabil. Så det kan være derfor at kvaliteten ikke forbedres.

Med ekstern antenne burde dette problem være løst.

Har du tjekket 3 løsning med ekstern antenne. Den kunne man evt starte med og når bindingsperiode er slut kan der skiftes til Oister.


Til top
filthat Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 08-Juli-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 344
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér filthat Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juli-2020 kl. 13:51
Når du kan ramme de hastigheder med din telefon så er der ingen grund til at investere i en ekstern antenne.

Jeg ville anbefale bare at bestille abonnementet og så kan du altid købe en antenne efterfølgende hvis det ikke virker ordentligt.

Så længe routeren bliver placeret i vindue der peger mod masten så burde det virke.
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juli-2020 kl. 15:13

 Har prøvet Oister Mobilt bredbånd, der var ikke en god oplevelse, Modemmet stod i vinduet, afstand til mast  lidt over 100 meter, Download for det meste under 20 Mbit.
På min Telefon som får signal fra samme mast, dog fra Telia har jeg et Download på 150 Mbit.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Michlar73 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 02-Juli-2016
Sted: Nykøbing Mors
Status: Offline
Point: 32
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Michlar73 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juli-2020 kl. 15:41
[QUOTE=Radiomanden]

 Har prøvet Oister Mobilt bredbånd, der var ikke en god oplevelse, Modemmet stod i vinduet, afstand til mast  lidt over 100 meter, Download for det meste under 20 Mbit.
På min Telefon som får signal fra samme mast, dog fra Telia har jeg et Download på 150 Mbit.
[/QUuOTE]
Ok.... Det er jo 14 dages fortrydelsesret... så må vi se.  Lavede hotspot med min mobil med samme selskab.... kunne få knap 40 Mbit....
Til top
Michlar73 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 02-Juli-2016
Sted: Nykøbing Mors
Status: Offline
Point: 32
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Michlar73 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juli-2020 kl. 15:42
Oprindeligt skrevet af filthat filthat skrev:

Når du kan ramme de hastigheder med din telefon så er der ingen grund til at investere i en ekstern antenne.

Jeg ville anbefale bare at bestille abonnementet og så kan du altid købe en antenne efterfølgende hvis det ikke virker ordentligt.

Så længe routeren bliver placeret i vindue der peger mod masten så burde det virke.

Super... Vil også gøre det. 
Mvh.
Michael
Til top
Michlar73 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 02-Juli-2016
Sted: Nykøbing Mors
Status: Offline
Point: 32
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Michlar73 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juli-2020 kl. 15:43
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

I mit sommerhus bruger jeg denne. Den giver noget på hastigheden, men største forbedring er på stabiliteten. Den er monteret på tv masten og skal rettes mod mobilmasten.


Her er et billigere alternativ som jeg dog ikke kender.


Jeg har selv Oister abonnement og har ingen problemer med at streame med apple tv.

Når du starter en stream starter den altid i dårlig kvalitet. Alt efter hvor stabilt dit net er skruer den op for kvaliteten. Selvom din telefon måler høje hastigheder er det ikke sikkert at forbindelse er stabil. Så det kan være derfor at kvaliteten ikke forbedres.

Med ekstern antenne burde dette problem være løst.

Har du tjekket 3 løsning med ekstern antenne. Den kunne man evt starte med og når bindingsperiode er slut kan der skiftes til Oister.



Prøver lige Oister først....Tak for svarSmile
Til top
Michlar73 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 02-Juli-2016
Sted: Nykøbing Mors
Status: Offline
Point: 32
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Michlar73 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juli-2020 kl. 15:44
Oprindeligt skrevet af longjohn2 longjohn2 skrev:

Lyder ikke som om ekstern antenne er nødvendigt. Hvis du har download på 40 Mbit på dit eget Oister, så vil dine forældre jo også kunne få det. Det er jo samme forbindelse/mast, de vil komme til at bruge.

Hvis Oister ikke mener det kan lade sig gøre, så må det være fordi der er en meget svag antenne i deres 4G-router - og altså svagere end din mobil. Synes nu det lyder lidt mærkeligt ...

Alternativ løsning er vel så at finde en mobil svarende til din og lave et permanent hotspot. 



Tak... Vil jeg også prøve....Tak for svar😊
Til top
sd Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 09-Marts-2012
Status: Offline
Point: 272
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sd Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2020 kl. 16:22
Der sker ikke noget ved at i første omgang prøve uden en udendørs antenne. Der sidder en udmærket antenne i modemet fra Oyster, ligesom i en mobiltelefon. Der er flere ting, der har betydning for kontakten. Hvis signalet er i luften, så betyder antennen ikke så meget. Man kan f.eks stille modemet i et vindue på den side af huset, der vender mod masten, det vil give næsten det samme som en udendørs antenne. Det vigtigste er at komme så højt op som muligt over jorden, f.eks op på første sal eller loftet. Downloadhastigheden afhænger dels af signalkvaliteten men også af, hvor mange brugere der er i området, som deler samme sendemast. Jeg bor på Bornholm, 2,5 km fra masten. Om vinteren, når vi er alene på øen, har jeg over 100 mBit med routeren indendørs. Når her er fuldt af turister i juli, kan jeg i perioder nå 20 til 40 med antennen udendørs. Hvis man skal have en udendørs antenne er det ikke så vigtigt hvilken man køber, det vigtigste er, at den sidder der, hvor der er et signal i luften, dvs. højt oppe og rettet mod masten. Poynting antennen er udmærket, den har jeg selv, men der er sikkert også andre gode.
TDC's 4G net er overbelastet, i hvert fald her på Bornholm. De har lejet ud til 20 forskellige selskaber, der kører på deres udstyr, og her falder hastigheden ned under 10, selv med maksimal signal fra masten. På 3's master kører der kun 3 og Oyster, og der er meget bedre plads. Til gengæld er deres signal lidt mere skrøbeligt, formentlig fordi de kører på 1800 mHz i stedet for 700 mHz, som rækker noget længere gennem f.eks en skov.
Held og lykke med projektet.
Powered by beer and chips
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu