recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nas server til film streaming
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Nas server til film streaming

 Besvar Besvar Side  123 10>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
Juleulven Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 28-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 482
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Juleulven Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Nas server til film streaming
    Sendt: 19-November-2023 kl. 15:55
Oprindeligt skrevet af Bravo Bravo skrev:

Oprindeligt skrevet af Juleulven Juleulven skrev:

well jeg har haft 2 NAS stående...

JEG oplever til tider problemer med, at den prøver og transkode... det skyldes ofte de forskellige "subtitles" man henter ned.... Der er nemlig STOR forskel på om din "klient" kan håndterer de forskellige 'undertekst formater' ... 

og DET kan gennemtvinge "transcoding" hvilket ikke vil fungere på NAS-bokse uden kraftige CPU'ere ..
Denne video gennemgår den "kompleksistet" ...
https://www.youtube.com/watch?v=Sr8L3p2T2d0

Til tider… er det ofte?

jeg oplever en del undertekst typer der fremprovokerer transcoding ... men det er jo temmelig subjektivt og afhænger jo af hvad det er du har af film og de tilhørende undertekster.
Til top
Bravo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 17-Oktober-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1317
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bravo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2023 kl. 20:09
Oprindeligt skrevet af Juleulven Juleulven skrev:

well jeg har haft 2 NAS stående...

en QNAP TVS-EC1080 (Xeon CPU, 32GB Ram, 128GB SSD cache og 10TB) og her fungerede Plex perfekt...  både ude og hjemme ... MEN da den larmede 'temmelig meget' har jeg skippet den og gået over til en DS916+ (Intel Pentium N3710) hvor vi afspiller på et Samsung TV med Plex.

JEG oplever til tider problemer med, at den prøver og transkode... det skyldes ofte de forskellige "subtitles" man henter ned.... Der er nemlig STOR forskel på om din "klient" kan håndterer de forskellige 'undertekst formater' ... 

og DET kan gennemtvinge "transcoding" hvilket ikke vil fungere på NAS-bokse uden kraftige CPU'ere ..
Denne video gennemgår den "kompleksistet" ...
https://www.youtube.com/watch?v=Sr8L3p2T2d0





Til tider… er det ofte?
Til top
Juleulven Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 28-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 482
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Juleulven Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2023 kl. 14:36
well jeg har haft 2 NAS stående...

en QNAP TVS-EC1080 (Xeon CPU, 32GB Ram, 128GB SSD cache og 10TB) og her fungerede Plex perfekt...  både ude og hjemme ... MEN da den larmede 'temmelig meget' har jeg skippet den og gået over til en DS916+ (Intel Pentium N3710) hvor vi afspiller på et Samsung TV med Plex.

JEG oplever til tider problemer med, at den prøver og transkode... det skyldes ofte de forskellige "subtitles" man henter ned.... Der er nemlig STOR forskel på om din "klient" kan håndterer de forskellige 'undertekst formater' ... 

og DET kan gennemtvinge "transcoding" hvilket ikke vil fungere på NAS-bokse uden kraftige CPU'ere ..
Denne video gennemgår den "kompleksistet" ...
https://www.youtube.com/watch?v=Sr8L3p2T2d0




Til top
kec2 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 27-Oktober-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 312
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kec2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2023 kl. 11:14
Hej Kimdinbo

Det jeg har gjort, er at bygget min egen NAS, med Unraid (OS). Det er i bund og grund bare et netwærk-share (samba).

Blu-ray er ripped med MakeMKV. 1 lydspor, 1 undertekst og filmen, uden extra matriale i 1:1 kvalitet. 
Det giver en filstørrelse i snit på ca. 22GB pr. film.

Og så har jeg små computere (nuc'ish, raspberryPI) tilslutte TV/AVR med Kodi installeret. Da jeg har Dumb-tv.

Jeg har ikke brug for, at se film på farten/mobilen, så jeg har ikke behov, at have en PLEX server som skal transkode.
Der findes 10 slags mennesker. Dem der kan det binærer talsystem og dem der ikke kan.
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2023 kl. 21:29
Oprindeligt skrevet af Bravo Bravo skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af Bravo Bravo skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:


Derfor er hardware transcoding af foretrække, ved afspilning indenfor hjemmet



Altså et apple tv eller Nvidia Shield el. ?
sludder jeg menter uden for hjemmet med transcoding . Apple tv eller shield tv kræver ikke transcoding, eller de fleste nyere tv


Hmmmm… nu bliver jeg forvirret. 
Så hvis jeg har en synology ds420j og et nyere TV - så vil kvaliteten som jeg henter fra denne nas være som den fil der ligger der på. 
Eksempel såfremt jeg importerer en Blu-ray 1 til 1, så vil lyd og billed opleves som en Blu-ray, fordi TV’ets chips kan “opskalere” fra 720p til fullHD?
du skal ikke tænke på de 720p der kun mht. Til transcoding.

Hvis du købe den Synology og skal bare have det på tv og ikke på mobil enhed. Så er Synologyen rigeligt.

Men vil dog stadig anbefale dig en kraftigere nas netop pga. At købe en kun lige til øllet kan risikere at skulle skiftes efter få tid, da men ændre behov
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12223
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2023 kl. 20:52
Altså, den bedste løsning til at spille MKV'er lavet fra UHD Blu-rays og normale Blu-rays ville være f.eks. en Zidoo. Det er en fuldblods UHD-afspiller, bare uden optisk drev. I stedet henter den fra NAS eller harddisk sluttet direkte til/i maskinen.
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon
Til top
Bravo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 17-Oktober-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1317
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bravo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2023 kl. 20:49
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af Bravo Bravo skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:


Derfor er hardware transcoding af foretrække, ved afspilning indenfor hjemmet



Altså et apple tv eller Nvidia Shield el. ?
sludder jeg menter uden for hjemmet med transcoding . Apple tv eller shield tv kræver ikke transcoding, eller de fleste nyere tv

Hmmmm… nu bliver jeg forvirret. 
Så hvis jeg har en synology ds420j og et nyere TV - så vil kvaliteten som jeg henter fra denne nas være som den fil der ligger der på. 
Eksempel såfremt jeg importerer en Blu-ray 1 til 1, så vil lyd og billed opleves som en Blu-ray, fordi TV’ets chips kan “opskalere” fra 720p til fullHD?
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2023 kl. 19:19
Oprindeligt skrevet af Bravo Bravo skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:


Derfor er hardware transcoding af foretrække, ved afspilning indenfor hjemmet



Altså et apple tv eller Nvidia Shield el. ?
sludder jeg menter uden for hjemmet med transcoding . Apple tv eller shield tv kræver ikke transcoding, eller de fleste nyere tv
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
Bravo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 17-Oktober-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1317
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bravo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2023 kl. 11:25
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:


Derfor er hardware transcoding af foretrække, ved afspilning indenfor hjemmet


Altså et apple tv eller Nvidia Shield el. ?
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2023 kl. 20:08
Nej det i min qnap. Den du har kigget på har kun mulighed for software transcoding af 720p videoer.

Det skal lige siges, der er intet i vejen med software transcoding, da de levere bedste billede. Men on the fly så kræver det en amd ryzen eller en Intel i5 eller bedre.

Derfor er hardware transcoding af foretrække, ved afspilning indenfor hjemmet

Redigeret af T-Duck - 09-November-2023 kl. 20:09
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
Bravo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 17-Oktober-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1317
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bravo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2023 kl. 16:21
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af Bravo Bravo skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Hvis du som du skriver skal kunne se dem direkte på dit tv, og senere på andre enheder, vil jeg anbefale dig at kører plex på nasen. da du så har en samlet afspiller der virker på alle dine enheder i huset.

Så skal med andre ord have et ordentligt chipsæt i nas som skal kan trancode? Er det så h265 eller h264 (eller hvad der nu hedder)?
det kan den cpu.  
Den i ds420j?
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2023 kl. 16:05
Oprindeligt skrevet af Bravo Bravo skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Hvis du som du skriver skal kunne se dem direkte på dit tv, og senere på andre enheder, vil jeg anbefale dig at kører plex på nasen. da du så har en samlet afspiller der virker på alle dine enheder i huset.

Så skal med andre ord have et ordentligt chipsæt i nas som skal kan trancode? Er det så h265 eller h264 (eller hvad der nu hedder)?
nej bare hardware transcoding og det kan den cpu. Men det er ikke nødvendigt i til tv eller streamings bokse. Kun når man er på farten
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 10>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu