recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nas server til film streaming
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Nas server til film streaming

 Besvar Besvar Side  123 10>
Forfatter
Besked
kimdinho Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 21-August-2015
Status: Offline
Point: 18
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kimdinho Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Nas server til film streaming
    Sendt: 28-Juli-2020 kl. 00:08
Hej

Jeg er helt grøn i denne verden.
Men har gået i lang tid  og overvejet at få min DVD og blueray samling over på en NAS server.

Jeg har læst en del og googlet. Men synes det er en stor jungle.
Da jeg er helt ny, vil det være fedt med en server til at starte med der koster under 2k eller lige deromkring.
Jeg har chromecast og et apple tv. Af tv har vi et LG og et samsung.

Det skal være sådan at der minimum kan være to på en gang der kan streame.
Kunne være fedt med streaming af 4k. Det kan mit tv direkte fra en harddisk, hvis det har nogen betydning.

Internettet kører 1.000mbit men kan trække kabel, hvis det bliver nødvendigt.



Til top
Eeyore Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 360
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Eeyore Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2020 kl. 05:29
Det bliver svært at lave en løsning til under 2k, du kan selvfølgeligt finde noget gammelt server hardware til de penge, men de larmer ofte og bruger meget strøm.

Hvad er dine krav?
  1. Hvor meget lager plads har du brug for nu og hvad regner du med at skulle brug i fremtiden
  2. Krav til sikkerhed (raid, paritet, backup)


Redigeret af Eeyore - 28-Juli-2020 kl. 05:29
Til top
LofterPalle Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-Marts-2020
Status: Offline
Point: 399
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LofterPalle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2020 kl. 06:37
Oprindeligt skrevet af kimdinho kimdinho skrev:

Hej

Jeg er helt grøn i denne verden.
Men har gået i lang tid  og overvejet at få min DVD og blueray samling over på en NAS server.

Jeg har læst en del og googlet. Men synes det er en stor jungle.
Da jeg er helt ny, vil det være fedt med en server til at starte med der koster under 2k eller lige deromkring.
Jeg har chromecast og et apple tv. Af tv har vi et LG og et samsung.

Det skal være sådan at der minimum kan være to på en gang der kan streame.
Kunne være fedt med streaming af 4k. Det kan mit tv direkte fra en harddisk, hvis det har nogen betydning.

Internettet kører 1.000mbit men kan trække kabel, hvis det bliver nødvendigt.





Du kan prøve se på DBA om der er nogle brugte. Man kan være heldig at få Qnap/Synology til nogle gode priser.   
Du skal måske lige finde ud af hvor mange film du har og lave en prøve rip at en DVD og Blu ray for at se hvor meget plads du har behov for. Ellers løber du hurtig tør for plads
Til top
Eeyore Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 360
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Eeyore Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2020 kl. 07:23
Mine BD rips fylder 25,4 GB i gennemsnit. Dette er kun filmene og ikke ekstra materiale mm.
Til top
LofterPalle Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-Marts-2020
Status: Offline
Point: 399
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LofterPalle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2020 kl. 07:50
Oprindeligt skrevet af Eeyore Eeyore skrev:

Mine BD rips fylder 25,4 GB i gennemsnit. Dette er kun filmene og ikke ekstra materiale mm.


Hvor mange film har du så?
Til top
Eeyore Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 360
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Eeyore Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2020 kl. 07:52
Oprindeligt skrevet af LofterPalle LofterPalle skrev:

Oprindeligt skrevet af Eeyore Eeyore skrev:

Mine BD rips fylder 25,4 GB i gennemsnit. Dette er kun filmene og ikke ekstra materiale mm.


Hvor mange film har du så?


Jeg har fået rippet 349 af mine BD film ind. Jeg tror jeg har omkring 200 mere som jeg ikke er kommet til endnu.
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3779
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2020 kl. 07:54
En billigere og mere simpel løsning er at smide en harddisk på din router/eller computer og så benytte infuse på apple tv.

Den hiver filmene uden noget behov for anden hardware mm.




Redigeret af Bromberg5 - 28-Juli-2020 kl. 07:54
Til top
LofterPalle Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-Marts-2020
Status: Offline
Point: 399
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LofterPalle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2020 kl. 08:01
Oprindeligt skrevet af Eeyore Eeyore skrev:

Oprindeligt skrevet af LofterPalle LofterPalle skrev:

Oprindeligt skrevet af Eeyore Eeyore skrev:

Mine BD rips fylder 25,4 GB i gennemsnit. Dette er kun filmene og ikke ekstra materiale mm.


Hvor mange film har du så?


Jeg har fået rippet 349 af mine BD film ind. Jeg tror jeg har omkring 200 mere som jeg ikke er kommet til endnu.

dvs ca 550 film a 25,4 GB = 14 TB.


Det kan klares med enten 4 diske á 8TB i RAID 5 giver der 16TB. Ikke meget plads til mere.
Ellers kan du måske gå op i en med 6 diske á 6TB i RAID 5, giver det 24 TB.
Til top
LofterPalle Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-Marts-2020
Status: Offline
Point: 399
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LofterPalle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2020 kl. 08:02
Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:

En billigere og mere simpel løsning er at smide en harddisk på din router/eller computer og så benytte infuse på apple tv.

Den hiver filmene uden noget behov for anden hardware mm.





Den løsning kan ikke bruges til så mange film.
Til top
LofterPalle Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-Marts-2020
Status: Offline
Point: 399
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LofterPalle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2020 kl. 08:04
Oprindeligt skrevet af Eeyore Eeyore skrev:

Oprindeligt skrevet af LofterPalle LofterPalle skrev:

Oprindeligt skrevet af Eeyore Eeyore skrev:

Mine BD rips fylder 25,4 GB i gennemsnit. Dette er kun filmene og ikke ekstra materiale mm.


Hvor mange film har du så?


Jeg har fået rippet 349 af mine BD film ind. Jeg tror jeg har omkring 200 mere som jeg ikke er kommet til endnu.


Anden mulighed er at rippe dine film lidt mere ned. Du har sandsynligvis rippet filmen 1:1 uden menuer.
Går du mere drastisk ned i kvalitet fylder filmene mindre, men ulempen er at på 4K Tv vil du kunne se billede kvaliteten bliver dårligere
Til top
Eeyore Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 360
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Eeyore Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2020 kl. 08:04
Oprindeligt skrevet af LofterPalle LofterPalle skrev:


dvs ca 550 film a 25,4 GB = 14 TB.


Det kan klares med enten 4 diske á 8TB i RAID 5 giver der 16TB. Ikke meget plads til mere.
Ellers kan du måske gå op i en med 6 diske á 6TB i RAID 5, giver det 24 TB.


Jeg har rigeligt med plads. De 25,4GB var til trådstarter, så han kunne beregne hans pladsbehov uden at skulle til at rippe først.
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2020 kl. 08:20
Du skal kigge efter en nas der kan hardware transcode, h264 og h265 da du skriver du også har Chromecast, og Chromecast understøtter ikke pgs sub. Vis plex som i dit tilfælde da du multi enheder der skal afspilles fra, være det bedste at vælge. Men det kan du ikke gøre for under 2k. Der skal du op over 4k og med det med at 4 disk raid 5 med 8tb er = 16 tv det er noget sludder. Det svare til 24tb men der får man kun en disk fejl, så hvis en disk for, så virker filerne stadig når man skifter den ødelagte disk. Men raid 6 svaret til 16tb tv med 4 diske på 8 tv hver. Der har du 2 disk fejl, så der skal 2 diske der går i stykker før du skal skifte ud til nye diske
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 10>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu