recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nas server til film streaming
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Nas server til film streaming

 Besvar Besvar Side  <1 45678 10>
Forfatter
Besked
Ole N 84 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 05-Februar-2017
Sted: da vinci parken
Status: Offline
Point: 54
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ole N 84 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2020 kl. 17:33

Sådan sparer du MANGE penge på harddiske! https://www.youtube.com/watch?v=SUXXP2GMoXY

Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2020 kl. 19:01
Oprindeligt skrevet af LofterPalle LofterPalle skrev:


Er det nu også nødvendigt at NAS skal kunne transcode? Jeg tænker den bedste løsning er da, at betragte NAS server som en "DUM" enhed, det eneste den skal er at der skal være plads til film og holde systemet ved lige i en ønsket RAID opsætning. Lad dog de fysiske enheder med App. på sheild tv via KODI eller Apple TV ved Infuse gøre alt arbejdet.
Hvor ofte udskifter man sin server, det vel oftere at enhederne som Apple, Chromcast og Sheild udskiftes og de bliver bedre og bedre til at håndtere at transkode.
 

problemet hvis op skal bruge til at streame til sin Chromecast og det er noget med undertekster, så skal underteksterne fastbrændes, on the fly. Og tror mig det kræver sin CPU at gøre til en Chromecast
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
kimdinho Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 21-August-2015
Status: Offline
Point: 18
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kimdinho Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2020 kl. 00:04
Tak for alle svar. Sætter virkelig stor pris på det.
Hvis jeg investere i en Roku, kan den streame via plex på 4k? Eller skal jeg mon bare droppe 4k og køre dem i 1080p?
Det kan de fleste NAS vel klare?


Redigeret af kimdinho - 31-Juli-2020 kl. 00:05
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2020 kl. 06:12
Oprindeligt skrevet af kimdinho kimdinho skrev:

  Hvis jeg investere i en Roku, kan den streame via plex på 4k?

Hej.

Nu er jeg ikke ekspert in Roku, så jeg fandt dette:

Citat: '4K content is supported, depending on what model Roku player you have.'

'4K Capable Models
The following Roku models support 4K playback:

Roku 4
Roku 4K TV
Roku Premiere 
Roku Premiere+
Roku Ultra

Native playback of 4K content is supported so long as it meets the following criteria:

Resolution: 3840×2160 or smaller
Video Encoding: H.265 (HEVC; both 8-bit and 10-bit) or VP9
Tip!: If you have 4K content with a different encoding (such as H.264), it cannot be played at 4K and will instead be transcoded down to a maximum of 1080p.


Men jeg fandt også dette om at Kodi kun kan køre på Roku ved hjælp af Screen Mirroring:


Men der findes andre billige Android bokse, der kan køre både Plex og Kodi.

Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 31-Juli-2020 kl. 06:16
Til top
Eeyore Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 360
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Eeyore Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2020 kl. 06:12
Oprindeligt skrevet af Ole N 84 Ole N 84 skrev:

Sådan sparer du MANGE penge på harddiske! https://www.youtube.com/watch?v=SUXXP2GMoXY



Ja, man kan spare mange penge, men du aner ikke hvilken disk du ender med. Samme model ekstern harddisk leveres med alt fra SMR diske som ikke egnet til NAS brug til dyre helium fyldte diske. Det er ofte rent lotto hvad man får.

Redigeret af Eeyore - 31-Juli-2020 kl. 06:15
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2020 kl. 07:17
Oprindeligt skrevet af kimdinho kimdinho skrev:

Tak for alle svar. Sætter virkelig stor pris på det.
Hvis jeg investere i en Roku, kan den streame via plex på 4k? Eller skal jeg mon bare droppe 4k og køre dem i 1080p?
Det kan de fleste NAS vel klare?

roku er jo ikke officielt supporteret i Danmark. Der ville jeg vælge Shield tv, hvis jeg skulle vælge en god plex streamer, for den understøtter alt.
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
Therock Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-Juni-2011
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 581
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therock Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2020 kl. 11:06
Hey, 

Mit setup til streaming er USB harddisk i FTP port på asus 66ru-b1... jeg har så installeret VLC for iOS på Apple tv og iPad og kan tilgå mit data der fra.... fungere perfekt, hurtigt og billigt


Redigeret af Therock - 31-Juli-2020 kl. 11:09
Stereo: | Dali Mentor 1 | 2 x Dali Mentor Sub | Denon 4311 | Cambridge Audio Azur 851W |
Video:| LG CX 65" |
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2020 kl. 12:38

Min holdning er, glem alt om chromecast til at afspille dine egen rips med undertekster, da dine film skal transcodes for at få undertekster ind i filmen, og det går ud over kvaliteten, og det kræver meget CPU kraft eller en understøttet GPU.
Det er alt for meget bøvl, for dyrt i forhold til kvaliteten og bruger oplevelsen. 
Been there, done that - never again.

Afspiller:
Køb en Kina boks og installere Kodi på den, det kan gøres for ned til 300 kr. for en OK boks.
1:1 kvalitet og nem at bruge med fjernbetjening.

NAS:
https://www.openmediavault.org/ på en lille PC eller en RPI4 eller ROCKPI 64.

Til RPI4 eller ROCKPI 64 kan du bruge sådanne en her til dine harddiske : https://www.computersalg.dk/i/4671785/icybox-external-hdd-sdd-enclosure
Alternativ en USB hub hvis du skal bruge flere porte, og kan dine harddiske i hver sin etui.

Skal den være en lille PC kan du bruge de porte der er på bundkortet og du usb porte der er.

For data sikkerhed (raid er ikke backup) brug Snapraid (en slags raid) og for at samle din data lager til en samlede datalager (virke som en harddisk) unionfs.

OMV (openmediavault) kan boote fra usb pen drive eller SD kort.

Billigt simpelt og ok bruger venligt.
Der findes mange youtube videoer som nemt får dig i gang.
.....
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2020 kl. 13:24
Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Afspiller:
Køb en Kina boks og installere Kodi på den, det kan gøres for ned til 300 kr. for en OK boks.
1:1 kvalitet og nem at bruge med fjernbetjening.

Hej.

Hvis man vælger løsningen med en Kina Boks med samme Android Styresystem som en Android Tablet, vil jeg kraftigt anbefale at man vælger en Air Mouse Keyboard til at betjene den med.

Her er et link til det i8 air mouse keyboard jeg købte nyt fra ebay for 27 DKr:



Med sådan en Kina Boks kan man selv vælge om man ønsker at bruge Kodi eller Plex.

Jeg har læst, at for at bruge Plex App på en tablet, kan man nøjes med at betale et engangsbeløb på 5$.


Men det skulle være gratis, hvis man gør det fra en browser på en tablet. Og skriver dette i adressefeltet:  http://192.168.1.xx:32400/web

Og det virkede, da jeg testede Plex på min H96 Max Android Boks Chrome browser.

Hilsen Carsten.

Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2020 kl. 19:58
Bare lige for at understrege det.
Undlad at bruge android på boksen. 
Installere Kodi via libreelec eller coreelec. 

Det kunne være denne boks

.....
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2020 kl. 21:22
Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Bare lige for at understrege det.
Undlad at bruge android på boksen. 
Installere Kodi via libreelec eller coreelec. 

Det kunne være denne boks


Hej.

Her er et link til en anmeldelse af Tanix TX3 med S905X3 SoC:




Men ellers har jeg fundet mit gamle spørgsmål på androidpctv.com frem:

QUESTION: 'I don’t play Games or watch NetFlix.

Quote Kim: 'Select a S905X2 or S922X, are the best now if you can’t buy the Nvidia Shield.'
Are S905X3 boxes better than S905X2 boxes?

Quite Kim: 'The best are in this list, if you are looking for a cheap model go for X96 MAX, forget the others without custom roms.'
Which model: X96 Max, X96 Max Plus, X96 Air or X96 Mini?'

ANSWER: 'Kim
If you don’t play games go for S905X3
If you can’t buy the Beelink GT1 mini 2 (best support, build quality, remote and community) go for X96 MAX PLUS better hardware than the others.
X96 Max Plus review will be published tomorrow.


Anbefalingen var en X96 MAX PLUS. Og køb kun fra sælgere, med mange gode handler.

Der er to gode grunde til at jeg vil anbefale en X96 MAX PLUS over en Tanix TX3. Den ene er anbefalingen fra androidpctv.com Den anden er at den har Gigabit Ethernet, som jeg ser som en fordel da trådstarter i sit første indlæg skriver: 'Det skal være sådan at der minimum kan være to på en gang der kan streame.'

Og til sidst. Ja den vil også kunne bruges med  LibreELEC eller CoreELEC.

Hilsen Carsten.





Redigeret af csell - 01-August-2020 kl. 21:25
Til top
HenrikN Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 22-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 151
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2020 kl. 18:04
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

nej Carsten 
Raid er IKKE BACKUP!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Raid giver dig blot en udvidet responstid til at få skiftet en harddisk i tilfælde af den står af. Det er ALDRIG backup. Køber man diskene fra samme batch, er der derfor også en overhængende fare for at de kan finde på at bryde ned nogenlunde samtidig, når de har været udsat for de samme påvirkninger og workloads. Vær opmærksom på at et degraded raid er markant langsommere (degraded er når raid ikke er fuldtalligt på grund af fejl på en af diskene, så går NAS OS i "fejlmode" og venter på at det får besked på at der er kommet ny disk i, og kan begynde at genskabe data) og det kan tage meget lang tid at få genskabt raid hvis man anvender store harddiske (+2TB) med et fysisk raid 1 fx.  (derfor det ofte anbefales at bruge fx shr (synology hybrid raid) som er en software raid løsning. Den kan rebuilde raid en hel del hurtigere da den ikke bruger onboard hardware raidcontroller.)

hvad angår selve løsningen, så vil en ds220j være et ganske fint bud, især hvis man kan klare kompromiset med 4K og chromecast (altså et no go), men ATV 4K modellen er ganske fortrinlig sammen med en ds220j. Diskene kan være WD red. - men inden du køber, så tjek lige denne artikel https://www.servethehome.com/wd-red-plus-launched-with-cmr/ - brug for alt i verden de varenumre som slutter på EFRX hvis det er under 6TB diske du vælger! https://www.westerndigital.com/products/internal-drives/wd-red-hdd
(en 4TB disk kan fås for omkring 8-900,- inkl moms)


Når vi nu snakker RAID, vil jeg anbefale Synology SHR. Når du om nogle år måske vil opgradere dine diske til nogle som er større gøres det nemt med SHR. Man skifter blot en af gangen. Med SHR, kræves der ikke at alle diske er lige store. Det var en af årsagerne til at jeg valgte Synology i sin tid. Men jeg har ikke fulgt op på om andre har noget tilsvarende i dag. Så undskylder jeg på forhånd :) 
Mvh
Henrik Nielsen
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 45678 10>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu