recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nas server til film streaming
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Nas server til film streaming

 Besvar Besvar Side  <1 23456 10>
Forfatter
Besked
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2020 kl. 12:22
Oprindeligt skrevet af LofterPalle LofterPalle skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af Hackerjac Hackerjac skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af kimdinho kimdinho skrev:

Tak for i vil hjælpe mig og alle mine noob spørgsmål.

Hvis jeg nu har en film der er 2160P, men ikke setup til det. Vil den så selv nedskaler opløsningen og vil det trække for mange kræfter?

Apple Tv'et er på værelset. Kan jeg kører det via PLEX og chrome til en chromecast eller via en app på mit LG tv?
så begynder det at blive lidt langhåret her. Fordi, 4k i h265 filer, og du sender dem afsted til dit Apple tv, hvis det er 4k Apple tv du har så nedskalerer du tv selv. Men hved ikke med den almindelige Apple tv 4. Men Chromecast vil kræve at plexserver vil transcode filerne om til 1080p. Da Chromecast ikke understøtter h265 men kun h264. Hvis dit tv er af nyrer dato skulle du ikke bekymre dig der. Men hvis du skal streame med Chromecast med undertekster skal den også transcode da plex på Chromecast ikke understøtter bluray subs. Men ja du kan godt caste fra plex web til Chromecast uden problemer. Men med transcode i mente



Nu findes der jo så heldigvis også andre muligheder end end plex med deres evindelige transcoder helved, kodi undestøtter pgs subs og behøver ikke at transcode, personligt har jeg selv brugt kodi (tidliere kendt som XBMC) lige siden min OG Xbox og gør det stadigvæk, har prøvet plex og vil aldrig røre ved den igen
Dog ved jeg ikke hvordan kodi kører på en chromecast da jeg ikke selv har sådan en dims, men jeg kan afvikle de fleste af mine Blu-ray remux med pgs subs og DTS-HD MA/TrueHD passthrough på min gen1 rpi ved brug af kodi
jeg i modsætning til dig svare på hans spørgsmål. For kodi understøtter ikke Chromecast. Plex kræver kun transcode på ældre håndholdte enheder og på Chromecast. Ellers kræver det ikke transcode


Er du sikker på Kodi ikke virker på chromcast?

Jeg har set flere tråde derude hvor man kan.
det er ikke lige ud af boksen, jeg har prøvet at lege med det. Og er ikke særligt stabilt
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
kimdinho Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 21-August-2015
Status: Offline
Point: 18
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kimdinho Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2020 kl. 20:36
Sååå
Jeg kan købe en fin Nas til de 2000kr
Kan køre 1080P over nassen på tv via kodi eller plex? gerne med underskrifter?

Til top
JackD84 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-Januar-2014
Sted: Jylland
Status: Offline
Point: 755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JackD84 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2020 kl. 20:42
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af kimdinho kimdinho skrev:

Ok, det lyder som om jeg skal nedeskaller film kvaliteten.
Hvis jeg vil køre 1080P, kan man så gøre det til de penge?

Det er ikke streng nødvendigt, at det bliver kørt over chromecast, hvis der findes bedre alternativer.

Setuppet skal gerne være så enkelt som muligt.
hvis du skriver hvor mange film du har i hvilken skive format kan vi bedre svare dig. For med mig, med næsten 600 film så både Bd og dvd, der bruger jeg 4tb og er ved at opgradere til 16 tb selv, da jeg mangler plads til nye film. Og jeg har transcode mine Bd film ned til 7-16 GB i h265 10 bit, billede kvalitet svare det til fuld Bd kvalitet uden artefakter i billedet. Den kan godt skrues længere ned hvis man ser på under 65". Men med tv der bliver større og større, så kan det ikke anbefales at sænke kvaliteten yderligere

Hvis det er Blu Ray i 1080P er farvedybden kun 8 bit. Du skriver du har transkodet til h265 10 bit. Det undrer mig lidt, hvis det ikke er 4k film.  

Til top
kimdinho Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 21-August-2015
Status: Offline
Point: 18
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kimdinho Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2020 kl. 21:28
Jeg skriver ikke, at jeg har transkodet.
Jeg er ikke gået i gang endnu. Vil lige være sikker på mit setup inden jeg smider penge efter noget

Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2020 kl. 21:31
Oprindeligt skrevet af JackD84 JackD84 skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af kimdinho kimdinho skrev:

Ok, det lyder som om jeg skal nedeskaller film kvaliteten.
Hvis jeg vil køre 1080P, kan man så gøre det til de penge?

Det er ikke streng nødvendigt, at det bliver kørt over chromecast, hvis der findes bedre alternativer.

Setuppet skal gerne være så enkelt som muligt.
hvis du skriver hvor mange film du har i hvilken skive format kan vi bedre svare dig. For med mig, med næsten 600 film så både Bd og dvd, der bruger jeg 4tb og er ved at opgradere til 16 tb selv, da jeg mangler plads til nye film. Og jeg har transcode mine Bd film ned til 7-16 GB i h265 10 bit, billede kvalitet svare det til fuld Bd kvalitet uden artefakter i billedet. Den kan godt skrues længere ned hvis man ser på under 65". Men med tv der bliver større og større, så kan det ikke anbefales at sænke kvaliteten yderligere


Hvis det er Blu Ray i 1080P er farvedybden kun 8 bit. Du skriver du har transkodet til h265 10 bit. Det undrer mig lidt, hvis det ikke er 4k film.  

ved det lyder sjovt. Men h265 10 bit har en en bedre kompression end 8 bit versionen. Og hvis man er heldig så lige som upsamling af musik, så kan det høje billedkvaliteten, ikke meget men lidt. Hvor h265 8 bit laver color banding ved konvertering fra h264. Så laver h265 10 bit ikke color banding
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
Eeyore Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 360
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Eeyore Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2020 kl. 06:17
Oprindeligt skrevet af kimdinho kimdinho skrev:

Sååå
Jeg kan købe en fin Nas til de 2000kr
Kan køre 1080P over nassen på tv via kodi eller plex? gerne med underskrifter?



Jeg vil sige nej, men det kommer helt anpå hvad dit behov er.

En 4TB WD RED WD40EFRX koster 900kr og kan klare ca. 140 rippede BD film uden ekstra materiale. Hvis du så vil have sikkerhed så skal du minimum have en disk mere for at køre RAID1, så er du på 1800kr og mangler stadigvæk NAS eller Server.
Til top
kimdinho Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 21-August-2015
Status: Offline
Point: 18
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kimdinho Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2020 kl. 08:18
Oprindeligt skrevet af Eeyore Eeyore skrev:

Oprindeligt skrevet af kimdinho kimdinho skrev:

Sååå
Jeg kan købe en fin Nas til de 2000kr
Kan køre 1080P over nassen på tv via kodi eller plex? gerne med underskrifter?



Jeg vil sige nej, men det kommer helt anpå hvad dit behov er.

En 4TB WD RED WD40EFRX koster 900kr og kan klare ca. 140 rippede BD film uden ekstra materiale. Hvis du så vil have sikkerhed så skal du minimum have en disk mere for at køre RAID1, så er du på 1800kr og mangler stadigvæk NAS eller Server.

De 2.000kr er ene og alene for NAS serveren.
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2020 kl. 17:47
det du vil koster bare - alternativet er hjemmebryg, men samlet set får du ikke det du vil kunne for 2K. - For rookies uden den store IT viden, så er det bare pengene værd at købe en løsning fra qnap/synology. Det skaber ingen bøvl, og er klippestabilt. Men den "sikkerhed" koster så også bare det mere.
Til top
HenrikN Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 22-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 151
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2020 kl. 21:01
2k bliver nok svært, med mindre du køber brugt. BD fylder en del. Jeg bruger Synology NAS, på kablet netværk, og det køre formidabelt. NAS har jeg gemt langt væk, så støj er ikke et problem. For at spare på strømmen har jeg sat timer indbygget i NAS, til at slukke i normal arbejdstid, hvor jeg ved jeg ikke har brug for den. Skulle det ske er det bare at tænde den....
Mvh
Henrik Nielsen
Til top
mrjocs Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 19-Marts-2016
Status: Offline
Point: 41
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mrjocs Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2020 kl. 23:16
Hej.

Hvis du har en gammel aflagt bærbar pc så kan du hurtigt bruge den som server. jeg bruger selv en gammel netbook med en atom processor og 2gb ram. den klare opgaven og er billig i drift og larmer ikke (uden transcode selvfølgelig). 

så hvis det skal lykkes med et budget med 2000,- kr. 

Afstøv din gamle en gammel computer efter en skaf en billigt eller gratis af nogen du kender. og køb noget mere lager plads hvis behovet er der. eller sætte en usb disk til din router (hvis du vil gå den vej og hvis den understøtter det) raidsetup er nok lige overkill til det budget. 



mvh
Til top
kimdinho Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 21-August-2015
Status: Offline
Point: 18
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kimdinho Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2020 kl. 10:58
Har talt med konen, hun er gået med til at hæve budget til 4k, så er der evt en i kan anbefale. Har selv kigget på en ASUSTOR Nimbustor 2 AS5202T

Vil den kunne klare behovet?
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2020 kl. 11:02
Oprindeligt skrevet af kimdinho kimdinho skrev:

Har talt med konen, hun er gået med til at hæve budget til 4k, så er der evt en i kan anbefale. Har selv kigget på en <span style="font-size: small; font-family: "helvetica neue", Helvetica, Arial, sans-serif;">ASUSTOR Nimbustor 2 AS5202T</span>

Vil den kunne klare behovet?
den ser fin ud. Men jeg er nok lidt farvet her. Og ville sige synologi eller qnap. For det ved man virker
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 23456 10>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu