recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nas server til film streaming
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Nas server til film streaming

 Besvar Besvar Side  <1 34567 10>
Forfatter
Besked
kimdinho Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 21-August-2015
Status: Offline
Point: 18
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kimdinho Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2020 kl. 11:05
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af kimdinho kimdinho skrev:

Har talt med konen, hun er gået med til at hæve budget til 4k, så er der evt en i kan anbefale. Har selv kigget på en <span style="font-size: small; font-family: "helvetica neue", Helvetica, Arial, sans-serif;">ASUSTOR Nimbustor 2 AS5202T</span>

Vil den kunne klare behovet?
den ser fin ud. Men jeg er nok lidt farvet her. Og ville sige synologi eller qnap. For det ved man virker

Har du en du kan anbefale?
Til top
LofterPalle Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-Marts-2020
Status: Offline
Point: 399
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LofterPalle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2020 kl. 11:43
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af kimdinho kimdinho skrev:

Har talt med konen, hun er gået med til at hæve budget til 4k, så er der evt en i kan anbefale. Har selv kigget på en <span style="font-size: small; font-family: "helvetica neue", Helvetica, Arial, sans-serif;">ASUSTOR Nimbustor 2 AS5202T</span>

Vil den kunne klare behovet?
den ser fin ud. Men jeg er nok lidt farvet her. Og ville sige synologi eller qnap. For det ved man virker


Jeg er enig med T-duck her. Vælg et produkt du også kan få god support. For mit vedkomne har jeg haft brug for support af Qnap.

Man ved ikke om man pludselig står med en server der ikke virker. Software opdatering er også god hos Synology og Qnap.



Redigeret af LofterPalle - 30-Juli-2020 kl. 11:44
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2020 kl. 11:59
Oprindeligt skrevet af kimdinho kimdinho skrev:

Har talt med konen, hun er gået med til at hæve budget til 4k

Hej.

Det er godt at budgettet er fleksibelt. Men må jeg spørge om din kone tror, at budgettet er med eller uden harddiske?

Men lad os tage diskene først. Som jeg ser det er der i denne tråd nævnt to forskellige måder at gøre det på.
Enten at købe en færdig NAS med det nødvendige antal pladser. Eller at bruge diske i et USB 3.0 kabinet og forbinde dem enten til din router eller en Kodi eller lignende Boks.

Jeg vil skrive om Backup først. Er du typen er vil låne DVD eller Blueray skiver og kopiere dem over i dit system, og så ikke sletter dem igen, når du leverer dem tilbage.
Eller er du typen der altid vil have DVD og Blueray diskene, for alle dine film som du har på dit harddisk system. Og vil du acceptere, at skulle genetablere hardiskene manuelt ved nedbrud?
Det jeg spørger om er, hvor vigtigt backup er for dig?

Der findes to slags Backup. En fuld automatisk backup i en NAS, det kaldes RAID, hvor filerne gemmes over flere diske.
En anden mulighed for backup er at gemme alt dobbelt. Hvis du kun har en online harddisk at gemme på. Så har du samtidigt en ekstra USB 3.0 Harddisk i et skab. Den tager du kun frem når du har tilføjet en ny DVD eller Blueray og gemmer så også en kopi her.
Vil du betale ekstra for den fuld automatiske backup. Eller vil du godt spare en del penge her?

Jeg ved ikke om dit system skal være tændt 24/7 dvs. 24 timer alle ugens 7 dage? Men du skal vide at harddiske i et 24/7 system er en forbrugsvare. De kommer med enten 3 år eller 5 års garanti.

Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 30-Juli-2020 kl. 12:01
Til top
kimdinho Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 21-August-2015
Status: Offline
Point: 18
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kimdinho Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2020 kl. 12:49
Hej

4k skulle gerne dække for det hele. Altså NAS og diske.
Men det er stadig fleksibelt i forhold til, kvalitet og pris selvfølgeligt.

Backup er ikke så vigtigt, da jeg altid vil have diskene til at ligge på loftet. Så backup er ikke så vigtigt for mig.
Men vil gerne have en NAS, der r koblet til netværk 24/7, så når vi er i sommerhus eller andet sted lige kan koble den til ipad eller andet.


Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2020 kl. 12:56
nej Carsten 
Raid er IKKE BACKUP!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Raid giver dig blot en udvidet responstid til at få skiftet en harddisk i tilfælde af den står af. Det er ALDRIG backup. Køber man diskene fra samme batch, er der derfor også en overhængende fare for at de kan finde på at bryde ned nogenlunde samtidig, når de har været udsat for de samme påvirkninger og workloads. Vær opmærksom på at et degraded raid er markant langsommere (degraded er når raid ikke er fuldtalligt på grund af fejl på en af diskene, så går NAS OS i "fejlmode" og venter på at det får besked på at der er kommet ny disk i, og kan begynde at genskabe data) og det kan tage meget lang tid at få genskabt raid hvis man anvender store harddiske (+2TB) med et fysisk raid 1 fx.  (derfor det ofte anbefales at bruge fx shr (synology hybrid raid) som er en software raid løsning. Den kan rebuilde raid en hel del hurtigere da den ikke bruger onboard hardware raidcontroller.)

hvad angår selve løsningen, så vil en ds220j være et ganske fint bud, især hvis man kan klare kompromiset med 4K og chromecast (altså et no go), men ATV 4K modellen er ganske fortrinlig sammen med en ds220j. Diskene kan være WD red. - men inden du køber, så tjek lige denne artikel https://www.servethehome.com/wd-red-plus-launched-with-cmr/ - brug for alt i verden de varenumre som slutter på EFRX hvis det er under 6TB diske du vælger! https://www.westerndigital.com/products/internal-drives/wd-red-hdd
(en 4TB disk kan fås for omkring 8-900,- inkl moms)


Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2020 kl. 13:05
Oprindeligt skrevet af kimdinho kimdinho skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af kimdinho kimdinho skrev:

Har talt med konen, hun er gået med til at hæve budget til 4k, så er der evt en i kan anbefale. Har selv kigget på en <span style="font-size: small; font-family: "helvetica neue", Helvetica, Arial, sans-serif;">ASUSTOR Nimbustor 2 AS5202T</span>

Vil den kunne klare behovet?
den ser fin ud. Men jeg er nok lidt farvet her. Og ville sige synologi eller qnap. For det ved man virker


Har du en du kan anbefale?
denne her hvis du skal have lidt behov for at transcode. Men de får ikke meget plads hvis fruen har et loft på 4 kilo
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
LofterPalle Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-Marts-2020
Status: Offline
Point: 399
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LofterPalle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2020 kl. 13:33
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af kimdinho kimdinho skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af kimdinho kimdinho skrev:

Har talt med konen, hun er gået med til at hæve budget til 4k, så er der evt en i kan anbefale. Har selv kigget på en <span style="font-size: small; font-family: "helvetica neue", Helvetica, Arial, sans-serif;">ASUSTOR Nimbustor 2 AS5202T</span>

Vil den kunne klare behovet?
den ser fin ud. Men jeg er nok lidt farvet her. Og ville sige synologi eller qnap. For det ved man virker


Har du en du kan anbefale?
denne her hvis du skal have lidt behov for at transcode. Men de får ikke meget plads hvis fruen har et loft på 4 kilo

Hvad med den her:

https://www.proshop.dk/NAS-Server/QNAP-TS-431K/2847064
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2020 kl. 13:36
Oprindeligt skrevet af kimdinho kimdinho skrev:

Men vil gerne have en NAS, der r koblet til netværk 24/7, så når vi er i sommerhus eller andet sted lige kan koble den til ipad eller andet.

Hej.

Det næste jeg gerne er spørge ind til, er hvilken software der vil være, det naturlige valg for dig.

Du har hidtil ikke nævnt streaming fra en streaming udbyder som et krav?
Så jeg har måske en ide om, at du kan skifte din Chromecast ud med en billig Android Boks der kører Kodi eller Plex. De kører samme styresystem, som en tablet der kører Android, og koster fra nogle få hundrede kroner og op.

Men kan du ikke fortælle hvilke modeller dine to TV er. Og om du allerede ved om de skulle have Apps for Kodi eller Plex?
Vores LG OLED55B6 har App for Plex. Hvis begge dine TV også har Plex, ville det være naturligt at kigge mere på Plex.

Da du ønsker 24/7 drift vil en mulighed være at bygge en NAS harddisk ind i et USB 3.0 kabinet og slutte den til jeres router. Så kan du ikke også fortælle os hvilken router og internet I har. Og om der er USB stik på den?

Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 30-Juli-2020 kl. 13:59
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2020 kl. 14:12
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

Oprindeligt skrevet af kimdinho kimdinho skrev:

Men vil gerne have en NAS, der r koblet til netværk 24/7, så når vi er i sommerhus eller andet sted lige kan koble den til ipad eller andet.


Hej.

Det næste jeg gerne er spørge ind til, er hvilken software der vil være, det naturlige valg for dig.

Du har hidtil ikke nævnt streaming fra en streaming udbyder som et krav?
Så jeg har måske en ide om, at du kan skifte din Chromecast ud med en billig Android Boks der kører Kodi eller Plex. De kører samme styresystem, som en tablet der kører Android, og koster fra nogle få hundrede kroner og op.

Men kan du ikke fortælle hvilke modeller dine to TV er. Og om du allerede ved om de skulle have Apps for Kodi eller Plex?
Vores LG OLED55B6 har App for Plex. Hvis begge dine TV også har Plex, ville det være naturligt at kigge mere på Plex.

Da du ønsker 24/7 drift vil en mulighed være at bygge en NAS harddisk ind i et USB 3.0 kabinet og slutte den til jeres router. Så kan du ikke også fortælle os hvilken router og internet I har. Og om der er USB stik på den?

Hilsen Carsten.



ha. Har fortalt sine ønske tidligere i tråden. Og der hjælper vi ham ud fra.

Redigeret af T-Duck - 30-Juli-2020 kl. 14:15
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2020 kl. 14:45
@lofterpalle - den er såmænd også ganske fin, så længe du ikke skal transcode noget som helst, så er den fin. (jeg har desværre ikke meget fidus til de 32-bit arm soc's der bliver brugt. Hvis der skal transcodes, så skal du have en model med intel CPU (typisk en celeron j3455 i øjeblikket), da den har quicksync indbygget i chippen der kan gøre det uden at dræbe cpu'en.

Med mindre du har et kodi abonnement, så vil jeg sige du nok ikke skal begynde at lege med at du bare lige kan se video fra den hjemme når du sidder i sommerhuset. - Det er en sikkerhedsrisiko som du ikke ønsker. med mindre du gør det korrekt, så åbner du teknisk set op for det interne netværk så der vil være fri adgang fra internettet. Det er absolut ikke noget du ønsker.
Til top
LofterPalle Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-Marts-2020
Status: Offline
Point: 399
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LofterPalle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2020 kl. 17:10
Er det nu også nødvendigt at NAS skal kunne transcode? Jeg tænker den bedste løsning er da, at betragte NAS server som en "DUM" enhed, det eneste den skal er at der skal være plads til film og holde systemet ved lige i en ønsket RAID opsætning. Lad dog de fysiske enheder med App. på sheild tv via KODI eller Apple TV ved Infuse gøre alt arbejdet.
Hvor ofte udskifter man sin server, det vel oftere at enhederne som Apple, Chromcast og Sheild udskiftes og de bliver bedre og bedre til at håndtere at transkode.
 


Redigeret af LofterPalle - 30-Juli-2020 kl. 17:13
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2020 kl. 17:30
det kommer an på om enhederne man skal afspille på kan håndter data, hvis de ikke kan det, så vil kodi fx forsøge at transcode, og afspillerne er generelt ikke i stand til selv at lave den transcoding, så det vil foregår på serveren i stedet.

jeg ved ikke hvor tit man udskifter sine enheder til afspilning, men jo da, jeg har da også haft min gamle ts112 kørende siden jeg fik den (og 12 angiver årstallet den er fra!) nu har jeg så kun en atv4k, så jeg forventer da også den kan holde et stykke tid. Selvom SoC'en i den er en chip som reelt  også sidder i en iphone7, så den har da helt sikkert set bedre tider også :-)

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 34567 10>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu