recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Tablets og telefoner
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - fejl-sms er det fishing??
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

fejl-sms er det fishing??

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Furry Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1070
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Furry Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2020 kl. 20:25
Oprindeligt skrevet af pianomartin pianomartin skrev:

tak for alle input.
Det er et nummer, der ikke har mobile-pay.

Om det er forsøg på phishing, eller en der har fat i et forkert nummer kan kun blive gætværk.

Mit spørgsmål går mere teknisk på: Er der nogle specielle krav til "betalingsnumre" - altså sådan et nummer, som det koster 500 kr at sende en sms til. Fx at de skal have 4 cifre, eller begynde med "70" eller hvad ved jeg... 

Er der nogle tekniske hoveder herinde der kan sige, at det pågældende nummer umuligt kan være et "betalingsnummer" eller kan sige, at det kan være et betalingsnummer.


Jeg har aldrig set et overtakseret sms nummer der ikke var på.4 cifre.
Jeg har før svaret tilbage at det er forkert modtager.
Fra fulde børn skal man høre sandheden
Til top
javilha Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 26-April-2012
Sted: kbh
Status: Offline
Point: 454
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér javilha Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2020 kl. 18:26
Jeg modtog i lørdags, en sms med teksten, kære kunde, du er kommet til at betale et beløb på 1788kr 2 gange. klik på linket og få det for meget betalte retur. Dette er bare no go at besvare, sms blev blot slettet. Så pas på derude. Smile
Snell A/ll*Acurus A150/RL11/P10*DAC 10*Vincent CD 400*Thorens TD321/Helius Aurum/Benz Gold*Polypush vacuum sug*AKG 280 Parabolic*Argon HA1*Sony DVD*Onkyo T404*Panasonic Plasma* P. Körner EL filter*
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4795
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HeartWare Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2020 kl. 11:55
Oprindeligt skrevet af mkirkelund mkirkelund skrev:

Ifølge Energistyrelsens nummerplan, benyttes numre med 20-præfix til mobilkommunikation

En sådan liste er desværre ikke brugbar som facit-liste, idet vi har fuld nummer-portabilitet på alle numre i DK. Dvs. du kan godt få flyttet dit mobil-nummer til fastnet og omvendt.

Så du kan ikke se om et nummer er mobil eller fastnet blot ud fra nummeret. Overtakserede numre, derimod, mener jeg altid starter med 90 for 8-cifrede numre, og er på 4 cifre ellers.
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
mkirkelund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Januar-2008
Sted: 2635 Ishøj
Status: Offline
Point: 2353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mkirkelund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2020 kl. 12:46
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Oprindeligt skrevet af mkirkelund mkirkelund skrev:

Ifølge Energistyrelsens nummerplan, benyttes numre med 20-præfix til mobilkommunikation

En sådan liste er desværre ikke brugbar som facit-liste, idet vi har fuld nummer-portabilitet på alle numre i DK. Dvs. du kan godt få flyttet dit mobil-nummer til fastnet og omvendt.

Så du kan ikke se om et nummer er mobil eller fastnet blot ud fra nummeret. Overtakserede numre, derimod, mener jeg altid starter med 90 for 8-cifrede numre, og er på 4 cifre ellers.

Den viser fortsat hvordan numrene er. Selvom enkelte udbydere tilbyder særløsninger for at benytte fastnet som mobil og omvendt, ændrer det ikke på nummerets type.
Til top
Bladerunner Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 29-Januar-2012
Sted: Midtsjælland
Status: Offline
Point: 306
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bladerunner Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2020 kl. 12:47
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Prøv evt at lave en overførsel i mobile pay.

Det bruger jeg ofte til at tjekke mobilnumre.

Du skal selvfølgelig ikke overføre pengene, men kan se hvem der ejer nummeret.
Tak for tricket - det vil jeg benytte fremover Smile
Til top
Furry Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1070
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Furry Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2020 kl. 10:37
Oprindeligt skrevet af javilha javilha skrev:

Jeg modtog i lørdags, en sms med teksten, kære kunde, du er kommet til at betale et beløb på 1788kr 2 gange. klik på linket og få det for meget betalte retur. Dette er bare no go at besvare, sms blev blot slettet. Så pas på derude. Smile


Det er forskel på en sms med et skummelt link, og en invitation der er sendt til et forkert nummer.

SMS nævnt i tråd start ser jeg ikke nogen problemer at svare på.
Fra fulde børn skal man høre sandheden
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4795
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HeartWare Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2020 kl. 17:13
Oprindeligt skrevet af mkirkelund mkirkelund skrev:

Ifølge Energistyrelsens nummerplan, benyttes numre med 20-præfix til mobilkommunikation

Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

En sådan liste er desværre ikke brugbar som facit-liste, idet vi har fuld nummer-portabilitet på alle numre i DK. Dvs. du kan godt få flyttet dit mobil-nummer til fastnet og omvendt.

Oprindeligt skrevet af mkirkelund mkirkelund skrev:

Den viser fortsat hvordan numrene er. Selvom enkelte udbydere tilbyder særløsninger for at benytte fastnet som mobil og omvendt, ændrer det ikke på nummerets type.

Ikke pålideligt. Jeg kan så vidt jeg ved tage mit nuværende fastnet nummer (som begynder med 44 44) og lave det om til et mobil-nummer (som stadig begynder med 44 44), som du så kan sende SMS'er til (og fra), selvom det står i listen som værende et fastnet-nummer. Jeg formoder, at jeg også kan tage mit nuværende mobil-nummer (som begynder med 40 84) og lave det om til et fastnet nummer (men her er jeg ikke 100% sikker).

Så med mindre den pågældende liste går helt ned til individuelle telefonnumre (og ikke kun præfix), så kan den ikke bruges som facit-liste.
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu