recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Tobywans hjemmebio (planlægning)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Tobywans hjemmebio (planlægning)

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
tobywan Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 19-Juni-2006
Status: Offline
Point: 406
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tobywan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Tobywans hjemmebio (planlægning)
    Sendt: 30-Juli-2020 kl. 17:19
Nå, så bliver det endelig min tur til at planlægge en dedikeret biograf i huset som vi overtager inden længe. Jeg valgte at skrotte min biograf for et par flytninger siden, da den ikke passede så godt i stuen, men nu skal der noget op igen. Vi skal dog have sat resten af huset i stand først, så det giver god tid til overvejelser og planlægning.

Rummet er 280cm bredt, så jeg satser på at lærred der når næsten ud til kanterne og tilpasser siddeafstanden. Så vidt jeg kan læse mig frem til vil det passer med cirka 120 tommer. Rummet er virkelig langt og har døre i begge ender. Så enten bliver det en ret lang bio eller også ender jeg med at dele rummet op i 2. Der skal gerne være plads til 5-6 siddepladser.

Rummet står pt. helt bart med betongulv og hvide pudsede vægge. Der er cirka 240cm til loftet, så har mulighed for at lave alt som det skal være fra bunden inklusiv lofter.



Jeg har ikke så store erfaringer med akustik, så det er noget der kommer til at blive fokus på fra start for også at lære lidt. Det bliver ikke en bio med store tunge lædermøbler og komplet sorte vægge, ligesom akustikdelen også gerne skal tænkes igennem designmæssigt.

Til endevæggen har jeg kigget på noget ala disse akustikpanaler:


Vi kommer til at installere danoloft akustikloft i resten af huset, så dette overvejer jeg også i biografen - dog i en malet udgave, så jeg kan holde det i noget mørkere farver, ligesom jeg får mulighed for indbygningshøjtalere i loftet:

Gulv
Skal have fundet et godt tykt tæppe.

Akustikpaneler til væg og dør
Kom gerne med anbefalinger til materialer og placering.

Lærred
Har jeg pt. kig på Elite Screen i 120 tommer som fastrammelærred.

Projektor
Gerne ægte 4k, men jeg mangler at lave research. Jeg forstiller mig et budget på mellem 10 og 20k.
Har kigget lidt på Optoma UHD42 og UHD65. Findes der et bestbuy pris kontra kvalitet i denne prisklasse?

Receiver
Jeg har en Marantz 7010 som jeg har tænkt mig at fortsætte med.

Højtalere
Grundet bredde vil jeg rigtig gerne have noget som kan stå eller hænge under lærredet, så dette kan komme i fuld bredde. Har derfor kigget på noget MK. Det kunne være i denne stil, men kom meget gerne med alternativer indenfor cirka den pris (eller billigere)

3 stk. LCR750 (front), 
2 stk. SUR55T (surround), samt 
1 stk. V12 subwoofer.


Det er også et alternativt at benytte min eksisterende B&W CM8s2 og sætte et akustisk transparant lærred op



Det bliver en lang proces, men satser på at få lavet det ordenligt, så kom meget gerne med input og kommentarer :)



Redigeret af tobywan - 30-Juli-2020 kl. 17:23
Panasonic VT50 - B&W CMs2
Til top
Ning Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1759
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ning Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2020 kl. 21:03
Vil foreslå Jamo D500... Har dem selv.
De er også noget billigere. 
Er THX select2 godkendt
Ning
Til top
tobywan Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 19-Juni-2006
Status: Offline
Point: 406
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tobywan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2020 kl. 22:50
Oprindeligt skrevet af Ning Ning skrev:

Vil foreslå Jamo D500... Har dem selv.
De er også noget billigere. 
Er THX select2 godkendt

Hvad bruger du af sub til dem? 
Og hvad med evt loft højtaler til atmos? 
Panasonic VT50 - B&W CMs2
Til top
Ning Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1759
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ning Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2020 kl. 09:22
Jamo Sub 650. En meget kraftig sag. Fulgte med sættet.. Købte det i sin tid i Tyskland. CSmusiksysteme.de tror jeg det hed. 
Prøv at læse test på Areadvd.de
Som atmos bruger jeg lige nu nogle gamle Jamo Center 100


Ning
Til top
mkirkelund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Januar-2008
Sted: 2635 Ishøj
Status: Offline
Point: 2353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mkirkelund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2020 kl. 11:05
Da du har meget plads i dybden af rummet ville jeg helt sikkert gå med højtalere bag et akustisk transparent lærred. Lærredet kan bygges selv for relativt få kroner.
Til top
LofterPalle Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-Marts-2020
Status: Offline
Point: 399
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LofterPalle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2020 kl. 12:09
Har du tænkt over om indbygningshøjtalere i loftet i hjemmebio, er en mulighed? Så har du det hele gemt væk
Til top
wezi Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 10-December-2010
Sted: Næstved, DK
Status: Offline
Point: 202
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér wezi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2020 kl. 19:31
Træk tomrør og/eller kabler til samtlige højtaler positioner du tænker du får brug for, samt lav noget tilslutning til lys, så du har mulighed for at styre en stjernehimmel og downlights, hvis en sådan ting bliver aktuel. Der er klart at rummet skal være mørkt, men når der skal gøres rent eller sættes nye ting op, så er det lækkert med noget ordentligt lys.
Tænk også over placering af receiver, blu-ray, server eller hvad nu, hvis du i kælderen der har mulighed for at bruge et tilstødende rum eller lav en væg bagved hvor du går ind, således du går ind af døren til rummet og lige frem i teknik rummet og lige til venstre for at gå i bioen, så kabler ned til modsatte ende til dine fronter og subs du måtte placere der. Her ville jeg med den bredde på rummet lave en ramme så højtalerne kan stå bag lærred, og dette lærred laver du så det kan hæves op som var det bagklappen på en bil. så kan du komme ind og sætte nye fronter til eller hvad nu, så længe du har nok plads i dybden bag lærred.
hav også i mente at hvis du får sæder med recliner funktion(har set du ikke vil have tunge læder møbler) telefon lader eller hvad ved jeg, så lav 230v udtag i gulvet hvor de skal stå, og lav samtidig kabling til bass shaker deri.

Når du har god længde på rummet har du også mulighed for at trække sæderne fra bagvæggen.


____________________
|    Højtaler skelet    |
|-------Lærred-----------|
|                                  |
|                                  |
|                                  |
|                                  |
|     evt. sækkepuder     |
|                                  |
|           Sæder              |
|                                  |
|         ______________|                         
   /   Projektor+teknik    |
 /______evt snacks____|

Noget i den stil jeg beskriver
MvH Daniel
Til top
tobywan Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 19-Juni-2006
Status: Offline
Point: 406
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tobywan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2020 kl. 12:10
Oprindeligt skrevet af LofterPalle LofterPalle skrev:

Har du tænkt over om indbygningshøjtalere i loftet i hjemmebio, er en mulighed? Så har du det hele gemt væk

Ja det kommer jeg helt sikkert til. Skal under alle omstændigheder have sænket loftet lidt i forhold til akustik og kabeltræk, så kommer til at forberede til 4 lofthøjtalere fra starten. 
Panasonic VT50 - B&W CMs2
Til top
tobywan Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 19-Juni-2006
Status: Offline
Point: 406
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tobywan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2020 kl. 12:14
Oprindeligt skrevet af mkirkelund mkirkelund skrev:

Da du har meget plads i dybden af rummet ville jeg helt sikkert gå med højtalere bag et akustisk transparent lærred. Lærredet kan bygges selv for relativt få kroner.

Ja jeg er enig i at det vil være bedst. Rummet bliver dog måske delt i to, så er ikke helt sikker på der bliver plads. 

Det har dog den fordel, at jeg ikke behøver at skifte alle højtalere ud 👌
Panasonic VT50 - B&W CMs2
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2020 kl. 08:36
Jeg ville også gå med transparent lærred og placere højttalerne bag. Hvis det samtidigt betyder at der bliver lidt penge tilovers fordi du kan bruge eksisterende højttalere så ville jeg booste projektor budgettet så du får en ordentlig projektor fra starten. 10-20.000 virker lige i underkanten.

Check https://www.projectorcentral.com/ for diverse reviews.

Check iøvrigt også youthman på youtube som har lavet en fiks løsning til sit transparente lærred så det kan hejses op i loftet når der skal arbejdes bag.


Redigeret af bphhm - 02-August-2020 kl. 08:39
Til top
tobywan Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 19-Juni-2006
Status: Offline
Point: 406
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tobywan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2020 kl. 19:26
Oprindeligt skrevet af bphhm bphhm skrev:

Jeg ville også gå med transparent lærred og placere højttalerne bag. Hvis det samtidigt betyder at der bliver lidt penge tilovers fordi du kan bruge eksisterende højttalere så ville jeg booste projektor budgettet så du får en ordentlig projektor fra starten. 10-20.000 virker lige i underkanten.

Check https://www.projectorcentral.com/ for diverse reviews.

Check iøvrigt også youthman på youtube som har lavet en fiks løsning til sit transparente lærred så det kan hejses op i loftet når der skal arbejdes bag.

Perfekt tak det vil jeg helt sikkert kigge på. 

Findes der et sweetspot sådan pris kontra kvalitet på projektor eller en specifik model rigtig mange pt. Vælger? 
Panasonic VT50 - B&W CMs2
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2020 kl. 11:10
Personligt har jeg længe kigget efter en JVC D-ILA projektor f.eks. DLA-N5 fordi de har det bedste sort niveau på markedet. Har man først vænnet sig til OLED sort niveauer så er det svært at acceptere noget dårligere.

Men de JVC'er er altså noget dyre.

Det jeg selv har fundet som bedste alternativ er Epson TW9400 eller Optoma's UHD65. Du kan se nogen sammenligninger her:


Omkring indretning af rummet og justering af lyd så check Home Theater Gurus:

Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu