recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - TVMosaic er lukket :-( Hvad nu?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

TVMosaic er lukket :-( Hvad nu?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
t33j4y Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 24-November-2008
Sted: Aalborg,Denmark
Status: Offline
Point: 425
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér t33j4y Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: TVMosaic er lukket :-( Hvad nu?
    Sendt: 30-Juli-2020 kl. 19:11
Fik lige denne besked i dag da jeg ville følge op på et spørgsmål jeg havde stillet i DVBLogic forum:




Rimelig nederen, og endnu mere at de bare lukker for alt - wiki, webside etc. Har iøvrigt lidt svært ved at gennemskue hvordan corona epidemi nu skal have skylden for det - om noget har folk vel set og optaget mere TV end før?

Hvad så nu - hvad bruger folk med fungerende TV-guide nu om dage? Har brug for at finde et andet setup der 

- er stabilt
- har TV-guide (enten direkte eller ved at suge et eller andet sted fra og bruge XMLTV el. lign)
- kan afspille optagelser via Apple TV app (WAF, you know)




Redigeret af t33j4y - 30-Juli-2020 kl. 19:19
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2020 kl. 19:59
Hdhomerun med plex server og plex app. Det skulle kører stabilt
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
t33j4y Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 24-November-2008
Sted: Aalborg,Denmark
Status: Offline
Point: 425
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér t33j4y Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2020 kl. 20:19
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Hdhomerun med plex server og plex app. Det skulle kører stabilt

Tak :-) Kan man få TV guide info til det setup også? Eller er det baseret på in-band info?


Redigeret af t33j4y - 30-Juli-2020 kl. 20:19
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2020 kl. 20:47
tv-headend på en lille rpi4 med en eller anden form for HDHR som tuner.
Men uanset hvad. HDHR er efter min mening en af de bedste løsninger. Hvis man betaler deres abo, får man både mulighed for TV-guide OG PVR mulighed i deres windows applikation.
Til top
t33j4y Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 24-November-2008
Sted: Aalborg,Denmark
Status: Offline
Point: 425
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér t33j4y Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2020 kl. 21:37
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

tv-headend på en lille rpi4 med en eller anden form for HDHR som tuner.
Men uanset hvad. HDHR er efter min mening en af de bedste løsninger. Hvis man betaler deres abo, får man både mulighed for TV-guide OG PVR mulighed i deres windows applikation.

Men som jeg forstår det, kræver det så at der er en Windows maskine der kører? Backend'en skal jo afvikles et eller andet sted og det ville være fint hvis det var på fx. en Synology NAS. Jeg har indtil nu kørt TVMosaic på en RPI3b+, men har en ret beefy Xpenology NAS som snildt kunne afvikle fx. Plex. Men der er vist ingen backend for HDHR til en NAS?

Er der iø DK TV Guide ved HDHR for de USD35 årligt (for det er da ikke de håndører det skal komme an på, hvis det er)
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2020 kl. 21:52
hvis du tænker på hdhr's egen app, så ja - så er det jo nødvendigt med en windows pc. App'en er tvkiggeri, guide og pvr i en.
Jeg betaler ikke selv deres abo. som jeg nævnte først, Jeg bruger selv en tv-headend backend på en linux maskine (en gammel j1900 atom i et itx kabinet. Jeg gemmer dog lokalt, min router er en tvungen icotera og leverer desværre et meget ustabilt netværk, men aura energi tillader ikke at den bliver sat i bridgemode.

Hvis du har en xpenology burde du jo kunne køre en lille virtuel maskine hvor du kan smide en ubuntu server på. Andet har du jo reelt ikke brug for.
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2020 kl. 23:23
Oprindeligt skrevet af t33j4y t33j4y skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Hdhomerun med plex server og plex app. Det skulle kører stabilt


Tak :-) Kan man få TV guide info til det setup også? Eller er det baseret på in-band info?

det kan man godt
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1970
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2020 kl. 18:07
Oprindeligt skrevet af t33j4y t33j4y skrev:

Hvad så nu - hvad bruger folk med fungerende TV-guide nu om dage? Har brug for at finde et andet setup der 

- er stabilt
- har TV-guide (enten direkte eller ved at suge et eller andet sted fra og bruge XMLTV el. lign)
- kan afspille optagelser via Apple TV app (WAF, you know)

Personligt forsætter jeg med eksisterende TV Mosaic der jo er installeret og kører fint på mine eksisterende enheder (heldigvis har jeg også gemt både windows-installationsfilen og licensen til den aktuelle NUC server)

Af lignende programmer kender jeg kun ProgTV til Shield https://play.google.com/store/apps/details?id=com.progdvb.progtva som nu også skulle eksistere til Apple-TV: https://apps.apple.com/us/app/progtv/id1447796133 (EDIT: Hov det var vist kun til iOS, så den findes åbenbart endnu ikke til TVOS ...øv!)

Men det er længe siden jeg prøvede ProgTV, men det virkede da uden at re-encode DVB signalerne og det havde TV Guide. Men det var så LANGT fra lige så strømlinet, nemt og stabilt som TV Mosiac er det.

TV Mosiac er til sammenligning med ProgTV en meget simpelt men stabil app til TVOS og lige så stabil men lidt bedre mht lidt flere indbyggede funktioner og muligheder for settings, (inkl automatisk framerate skift og skaleringsmuligheder) til Android TV, hvor TV Mosiac dog stadig til sammenligning er meget begrænset mht. diverse opstætningsmuligheder i forhold til ProgTV (hvis opsætning direkte godt kunne give en grå hår i forhold til hvilke soft- og Hardwarebaserede dekodere der virkede bedst og mest kombatible og stabile mv). Så det er virkeligt ærgerligt at TV Mosiac lukker Cry ...Det var et meget velfungerende, nemt og stabilt produkt på alle de platforme jeg har prøvet det på. Clap

ProgTV var jeg ikke imponeret over den gang jeg prøvede det, men det skal retfærdigvis siges at det er længe siden. Det var før jeg fik både ATV og Shield og direkte på et egentligt Android smart TV (ikke shielden), så der har jeg INGEN anelse om hvordan det er at vurdere til ATV'et [Edit: hvor det så alligevel ikke findes endnu] eller for den sags skyld hvordan det virker i dag på Android-Tv
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Hdhomerun med plex server og plex app. Det skulle kører stabilt

Men kræver det ikke indkøb af en dyr propriætær DVB tunerboks? Jeg har bare en USB tuner siddende i en NUC der i forvejen står og tjener clanen som spil-server og vil gerne kunne fortsætte med at bruge den væsentligt billigere løsning.

Vil jeg kunne blive ved med at bruge den løsning hvis jeg skulle til at bruge HDHomerun, eller er jeg så tvunget til at skulle ud og investere i en egentlig topsetbox?

Noget helt andet er om den så reencoder signalet? ...Det vil jeg i hver tfald IKKE have og det gør dens slags løsninger jo desværre tit. Kendes status på det?

Heldigvis kan man jo på ens eksisterende udstyr vel altid blive ved med at bruge det TV Mosiac man nu engang har installeret vil jeg da tro, problemet med at de har lukket kommer vel først den dag man skal have en ny serverlicens til en ny server eller downloade klient til en ny enhed? 

Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

tv-headend på en lille rpi4 med en eller anden form for HDHR som tuner.

Siger du dermed at der findes server software til f.eks. Linux eller windows på en rpi eller [som i mit tilfælde] installation på en NUC med Win 10 og en lille USB DVB tuner uden at der reencodes noget som helst og uden at skulle abonnere på noget som helst? ...Jeg syntes jeg har ledt og ledt på deres hjemmeside uden at falde over andet end at de vil pushe deres egne pripriætere tuner bokse? 

Dertil, benyttes der så protokoller der fortsat vil muliggøre adgang fra WAN og ikke kun på LAN? ...Det lader jo til at være LAN som åbenlyst ser ud til at være det de slår sig op på?

Redigeret af TBC1 - 01-August-2020 kl. 19:12
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2020 kl. 21:58
@TBC - ja TV-headend er linux software (ikke windows overhovedet) men kan håndtere alle mulige tunere som kan sende tv-signalet ud gennem dit netværk uændret. Derved kan du integrere med fx jellyfish, plex, kodi eller hvad de nu ellers hedder som afspiller. MEN har man en HDHR, så kan du bruge TVH som optage software og så bare have standard software som kan trække HDHR signalet direkte. Især hvis man bruger en rpi som server og har en del enheder der vil køre samtidigt. en rpi er trods alt ikke nogen vanvittig stærk enhed, og skal der køres rigtigt mange data gennem den, så kunne jeg forestille mig den ville blive en kende ustabil på sigt (men man kan så købe flere af dem :-) )

Det er standard Videodata der ryger ud i netværket fra tv-headend (bliver sendt som mpeg-ts)(og fra HDHR for den sags skyld også) så dit sidste spm har jeg lidt svært ved at forstå. Umiddelbart tror jeg du har misset et eller andet. Lan er alt hvad HDHR laver, hvis du skal tilgå tingene fra et andet sted er det jo en routeropsætning koblet sammen med en VPN forbindelse. det har intet som helst med softwaren at gøre.




Redigeret af claus_jac - 01-August-2020 kl. 21:59
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1970
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2020 kl. 03:28
Tak for svar Claus.

Det sidste spørgsmål som du havde svært ved at dekode, handlede vel egentlig om protokollen softwaren så benytter. Der er jo forskel på om det er en eller anden uPnP protokol der skal opdages via SSDP på det lokale netværk, så en VPN ind i lokalnetværket er nødvendigt eller om det lige som med TV Mosiac bare er en regulær server der skal åbnet en enkelt specifik port ind til fra WAN uden behov for brug af VPN på klientsiden.

Men jeg kan da i hvert fald høre at det ikke vil være så lige til bare at konvertere min opsætning med en USB tuner isat en i forvejen altid tændt NUC med Win 10 - Så må bare bruge TV Mosiac sålænge som muligt, ind til nye klienter skulle nødvendiggøre noget andet.

Redigeret af TBC1 - 02-August-2020 kl. 08:33
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
t33j4y Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 24-November-2008
Sted: Aalborg,Denmark
Status: Offline
Point: 425
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér t33j4y Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2020 kl. 13:24
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Personligt forsætter jeg med eksisterende TV Mosaic der jo er installeret og kører fint på mine eksisterende enheder (heldigvis har jeg også gemt både windows-installationsfilen og licensen til den aktuelle NUC server)

Jeg ville sådan set også gerne fortsætte med TV Mosaic, hvis ikke det var for to ting:

1. tvOS app'en hakker når den afspiller optagelser på min Apple TV 4K.
2. TV Guide abo ordning lukker med udgangen af august. Jeg kan godt pille med XMLTV og eksterne kilder, men jeg gider helst ikke ;-)

Da der ikke er udsigt til at tvOS app'en bliver fikset, så er TV Mosaic et lukket kapitel for mig. Men jeg har såmænd været glad for det.



Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Hdhomerun med plex server og plex app. Det skulle kører stabilt
 
Men kræver det ikke indkøb af en dyr propriætær DVB tunerboks? Jeg har bare en USB tuner siddende i en NUC der i forvejen står og tjener clanen som spil-server og vil gerne kunne fortsætte med at bruge den væsentligt billigere løsning.

Jeg har været igang med at lege med dette, med min HDHR, siden det blev foreslået her i tråden. Det ser ud til at virke ganske fint. TV Guide er ikke andet end navn og tidspunkt (ingen programbeskrivelse, men måske det er fordi jeg har valgt Stofa som udbyder?)

Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Noget helt andet er om den så reencoder signalet? ...Det vil jeg i hver tfald IKKE have og det gør dens slags løsninger jo desværre tit. Kendes status på det?
 

Jeg ved det ikke. Det er selvfølgelig nemmest hvis det bare er .ts filer, men da jeg ikke optager for at gemm og arkivere, men bare for at se og så slette - er det ikke et kardinalpunkt for mig.

Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Heldigvis kan man jo på ens eksisterende udstyr vel altid blive ved med at bruge det TV Mosiac man nu engang har installeret vil jeg da tro, problemet med at de har lukket kommer vel først den dag man skal have en ny serverlicens til en ny server eller downloade klient til en ny enhed? 
 

Jeg synes egentlig at det ville klæde dem at sætte det fri - åbne for frit brug, uden licens. Men hvis de er gået konkurs (modsat bare at lave en nedlukning fordi de ikke længere kan se perspektiverne i det) kan det jo være at kurator ikke vil tillade det.

Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2020 kl. 16:12
@tbc1 - når du åbner en port i din router, så inviterer du altså gud og hver mand ind i dit netværk. -Især taget i betragtning af at der bliver lavet så meget portscanning fra hackernes side. Når de så finder en port som den du åbner, vil de straks gå i gang med at undersøge, og hvis du bare har en standard win10 uden det store sikkerhed på, så har du rent faktisk åbnet direkte op for hackerne.

Jeg er ked af at sige det, men al kontakt til hjemmenetværk uden vpn er en åben invitation for hackere. - især hvis du kører en windows.

De kører alm TCP/UDP protokoller for at smide tv-signalet rundt i netværket.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu