recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nyt smart home
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Nyt smart home

 Besvar Besvar Side  <12345>
Forfatter
Besked
Hbar Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hbar Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2020 kl. 08:55
Til rullegardiner kan jeg anbefale Smart Shade. Jeg har en i mit soveværelse og den fungere via BT og kan forbinde uden problemer i hele min lejlighed. Den har noget morning mode hvor den køre langsomt og dermed larmer mindre. Den larmer noget ved "max hastighed", men så går det også hurtigt. Der er solcelle med som sættes i vinduet (5 x 20 cm) og som konstant lader den, så den aldrig skal lades op eller tilsluttes strøm. Uden solcelle kan den også lades med det medfølgende USB kabel. Den holder 1 måned uden opladning. Min har kørt 3-4 måneder nu med solcelle og stadig 100% strøm. Den har trigger i appen til at åbne og lukke ved solnedgang, i forhold til lys på solcellen osv.

Ikea rullegardiner er måske de pæneste, men passer de ikke i dine vinduer, så kan du købe nogle på mål med snoretræk og det er til disse du kan bruge smart shade. https://eu.somasmarthome.com/
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9325
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2020 kl. 09:59
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:



Kommer an på hvad du mener med "opgraderet" og "håbløs forældet".
Jeg har IHC alarm, og jeg synes faktisk det er enormt godt, specielt taget i betragtning af, at det er vanvittig simpelt opbygget. Til gengæld er logikken omvendt ekstrem stærk. Der er nærmest ikke noget jeg ikke kan få det til. Så behovet for at opgradere det, det kræver lidt flere detaljer om, hvad det i givet fald skulle kunne.
 
Kan IHC alarm også håndtere kamera og dørklokke ?

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

LK kan kun tænde/slukke et lampeudtag i mit loft. Et lampeudtag som jeg ikke bruger. 
Hvis du havde IHC, så kunne du i løbet af 5 minutter programmere den LK kontakt om til, at tænde/slukke/dæmpe et lampeudtag du bruger, (blot for at give dig et hint om, hvad IHC fx vil sige).
Ja ville være let med IHC. Det var dog ikke indbygget i nuværende hus, så en efterinstall havde været pæn dyr.

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

 

Jeg kender godt Niko, og særligt også Hue (jeg har selv Hue). Sidstnævnt er og bliver jeg ikke fan af. for mig handler et smarthjem ikke bare om lys. Men også resten af hjemme.
Netop, jeg bruger heller ikke HUE app til noget. Alle regler foregår i Homekit.
Så en kontakt kan både styre en hue, ikea og Yeelight pære, uden man skal bruge Hue, Yeelight/Ikea app.
F.x. Hvis nogle nærmer sig mine udendørs Eufy kamera, så tænder lyset også automatisk. Igen jeg bruger ikke Hue til automation. De indgår bare i mit centrale automation.

Kan IHC snakke med homekit ?


Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

 
Hvorfor vente på Wifi6? Der kan gå en rum tid endnu før vi se det herhjemme. Og dernæst, så skal der ligesom være udstyr der bruger det. Heldigvis er det jo Ubiquiti, så det er netop at ændre/opgradere senere. (jeg bruger selv Ubiquiti Unifi her, og kunne ikke drømme om at vælge andet). 
Jeg har allerede noget velfungerende wifi6 udstyr som jeg tager med. Derfor venter jeg på at Ubiquiti også opgraderer.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2020 kl. 10:34
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

@kandersen

Bruger du ring eller rapid ring app ?
På IOS skal du installere begge, når det ringer på så er det den hurtige rapid ring app der benyttes.

Tryk på notifikationen for at svare et ring.
Kan være det virker anderledes på Android.

Jeg bruger det som Ring selv skriver, på en Android. (Ring appen). 
Jeg har ikke prøvet det på min iphone, men jeg har hørt fra andre, at de har samme oplevelse som mig. Ved dog ikke om de alle har android. 
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9325
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2020 kl. 10:35
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

@kandersen

Bruger du ring eller rapid ring app ?
På IOS skal du installere begge, når det ringer på så er det den hurtige rapid ring app der benyttes.

Tryk på notifikationen for at svare et ring.
Kan være det virker anderledes på Android.

Jeg bruger det som Ring selv skriver, på en Android. (Ring appen). 
Jeg har ikke prøvet det på min iphone, men jeg har hørt fra andre, at de har samme oplevelse som mig. Ved dog ikke om de alle har android. 
Det er ring som laver begge apps. Rapid ring app er nyere end den almindelige.
Til top
Blank Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 03-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Blank Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2020 kl. 10:38
Vil da lige give et link til min blog om emnet
BaaaaaH
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2020 kl. 10:47
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Kan IHC alarm også håndtere kamera og dørklokke ?


Dørklokke - Ja, bruges af mange. 

Kamera - Kommer an på hvad det er for et kamera, og hvad det er du vil med det.
IHC kan af gode grunde ikke optage eller gemme optagelser. Men er det et kamera med eksterne alarm udgange via potentielfri kontakter, så er det intet problem at trigge det i IHC. Og derfra kan man næsten gøre med det hvad man vil, fx sende en notifikation, når kameraet opdager en bevægelse/person/whatever.
Det er fuldstændig det samme som med dørklokken. Hvis man føre trykket til en indgang - Ja så er det næsten blot fantasien som sætter grænsen for, hvad man kan bruge det til.

Ang dørklokke. En snedig detalje er fx at "slukke" dørklokken (selve klokken), når man ikke er hjemme. På den måde kan evt indbrudstyve ikke lige afprøve dørklokken, for at tjekke om nogen er hjemme. 

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

 
Kan IHC snakke med homekit ?


Ikke uden 3.part gateway. I mit setup bruger jeg en Rpi3B+ og openHAB2. Andre bruger Home Assistant. Men der findes også et mindre "besværligt" system som IHCcaptain, som i øvrig er dansk udviklet.

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Jeg har allerede noget velfungerende wifi6 udstyr som jeg tager med. Derfor venter jeg på at Ubiquiti også opgraderer.


Okay, det er så første gang jeg høre om udstyr med Wifi6 der er tilgængelig.. Men det kan evt lige så vel være mig der ikke har fulgt ordentlig med. 

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2020 kl. 11:00
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Det er ring som laver begge apps. Rapid ring app er nyere end den almindelige.


Nu har jeg lige hentet den..
Det er jo to forskellige apps, som tilsammen kunne være bygget samme i een og samme app..
Rapid Ring kan fx ikke bruges til at sætte din Ring op med. Der skal man over i Ring appen.. Der er også en direkte adgang til Ring app, fra Rapid Ring app.
Så Rapid Ring virker mere som om, at det netop er den manglende (og fungerende/meningsfulde) notifikation.

Hvor idiotisk er det lige Confused

Mangler endnu at prøve den, så det kan være jeg bliver endnu mere negativt overrasket...
Til top
LofterPalle Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-Marts-2020
Status: Offline
Point: 399
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LofterPalle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2020 kl. 12:08
Oprindeligt skrevet af Hbar Hbar skrev:

Til rullegardiner kan jeg anbefale Smart Shade. Jeg har en i mit soveværelse og den fungere via BT og kan forbinde uden problemer i hele min lejlighed. Den har noget morning mode hvor den køre langsomt og dermed larmer mindre. Den larmer noget ved "max hastighed", men så går det også hurtigt. Der er solcelle med som sættes i vinduet (5 x 20 cm) og som konstant lader den, så den aldrig skal lades op eller tilsluttes strøm. Uden solcelle kan den også lades med det medfølgende USB kabel. Den holder 1 måned uden opladning. Min har kørt 3-4 måneder nu med solcelle og stadig 100% strøm. Den har trigger i appen til at åbne og lukke ved solnedgang, i forhold til lys på solcellen osv.

Ikea rullegardiner er måske de pæneste, men passer de ikke i dine vinduer, så kan du købe nogle på mål med snoretræk og det er til disse du kan bruge smart shade. https://eu.somasmarthome.com/

Det faktisk ret smart. Jeg kan ikke finde information om hvordan den forsynes udover der findes en solcellepanel?
Strømforsynes de via 230V med en usb til enhenden?

EDIT: Ser lige de kun velegenet til rullegardiner. Kan de mon bruges til lamelgardiner? Der er jo to snore?


Redigeret af LofterPalle - 05-August-2020 kl. 12:10
Til top
Clemen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 05-Februar-2006
Status: Offline
Point: 605
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Clemen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2020 kl. 12:35
Oprindeligt skrevet af LofterPalle LofterPalle skrev:

Oprindeligt skrevet af Hbar Hbar skrev:

Til rullegardiner kan jeg anbefale Smart Shade. Jeg har en i mit soveværelse og den fungere via BT og kan forbinde uden problemer i hele min lejlighed. Den har noget morning mode hvor den køre langsomt og dermed larmer mindre. Den larmer noget ved "max hastighed", men så går det også hurtigt. Der er solcelle med som sættes i vinduet (5 x 20 cm) og som konstant lader den, så den aldrig skal lades op eller tilsluttes strøm. Uden solcelle kan den også lades med det medfølgende USB kabel. Den holder 1 måned uden opladning. Min har kørt 3-4 måneder nu med solcelle og stadig 100% strøm. Den har trigger i appen til at åbne og lukke ved solnedgang, i forhold til lys på solcellen osv.

Ikea rullegardiner er måske de pæneste, men passer de ikke i dine vinduer, så kan du købe nogle på mål med snoretræk og det er til disse du kan bruge smart shade. https://eu.somasmarthome.com/

Det faktisk ret smart. Jeg kan ikke finde information om hvordan den forsynes udover der findes en solcellepanel?
Strømforsynes de via 230V med en usb til enhenden?

EDIT: Ser lige de kun velegenet til rullegardiner. Kan de mon bruges til lamelgardiner? Der er jo to snore?

Ellers tjek disse ud, her har jeg købt fra til hytten.

De kører på batteri og jeg har skiftet 1 gang på 5år indtil videre
Til top
LofterPalle Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-Marts-2020
Status: Offline
Point: 399
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LofterPalle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2020 kl. 12:39
Det ser ikke ud til det system passer til lamelgardiner?
Til top
Ottilia Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 05-Marts-2020
Status: Offline
Point: 9
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ottilia Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2020 kl. 16:30
Oprindeligt skrevet af PeterDKM PeterDKM skrev:

Hej

Alarm Bruger jeg verisure. Via HomeBridge over til HomeKit kobler  det selv fra eller til når vi kommer hjem eller køre. 

Jeg har danalock på låsen som også selv låser når vi køre og låser op når vi kommer hjem. Den låser også selv fordøren når “godnat” scenen aktiveres. 
Jeg synes dog ikke den er klippestabil og ville nok vælge en Yale doorman hvis jeg skulle have ny. 

Mht til brugervenlighed til børn har jeg koblet nogle automatiseringer til nogle Hye dimmers F.eks er der langt ud til toilettet så når pigerne skal på WC om natten har de en hue en knap på en Hye dimmer der tænder de relevante lys i den relevante styrke så de kan komme ud på wc og tilbage. 

Den jeg er mest stolt af er at jeg kan sige “aftensmad” til Siri som derefter slukker alle fjernsyn og sætter pigernes lys på halv blus og 30 sec senere slukker helt :) når de bliver ældre tænker jeg den også skal cutte wifi forbindelsen til diverse iPads :)

Måske lidt OT (undskyld), men hvordan får du Verisure ind i HomeKit? Er HomeBridge noget ekstra udstyr? Mvh
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9325
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2020 kl. 16:43
Oprindeligt skrevet af Ottilia Ottilia skrev:

Oprindeligt skrevet af PeterDKM PeterDKM skrev:

Hej

Alarm Bruger jeg verisure. Via HomeBridge over til HomeKit kobler  det selv fra eller til når vi kommer hjem eller køre. 

Jeg har danalock på låsen som også selv låser når vi køre og låser op når vi kommer hjem. Den låser også selv fordøren når “godnat” scenen aktiveres. 
Jeg synes dog ikke den er klippestabil og ville nok vælge en Yale doorman hvis jeg skulle have ny. 

Mht til brugervenlighed til børn har jeg koblet nogle automatiseringer til nogle Hye dimmers F.eks er der langt ud til toilettet så når pigerne skal på WC om natten har de en hue en knap på en Hye dimmer der tænder de relevante lys i den relevante styrke så de kan komme ud på wc og tilbage. 

Den jeg er mest stolt af er at jeg kan sige “aftensmad” til Siri som derefter slukker alle fjernsyn og sætter pigernes lys på halv blus og 30 sec senere slukker helt :) når de bliver ældre tænker jeg den også skal cutte wifi forbindelsen til diverse iPads :)

Måske lidt OT (undskyld), men hvordan får du Verisure ind i HomeKit? Er HomeBridge noget ekstra udstyr? Mvh
Jeg vil gætte på han bruger dette plugin

Homebridge er et stykke software der enabler forskellige devices til homekit. Det kan være verisure, Sonos, Ring osv.
Det kan køre på en lille server eller en NAS. Du kan også købe en lille homebridge boks hvor alt er installeret.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu