recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - MESH - nyt hus.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

MESH - nyt hus.

 Besvar Besvar Side  123 6>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
elendil Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-Juni-2010
Sted: Lille skensved
Status: Offline
Point: 466
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér elendil Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: MESH - nyt hus.
    Sendt: 08-August-2020 kl. 07:27
Lad mig lige tilføje, at ham der sagde du skulle trække kabler til udendørskameraer, mens huset bliver bygget, har ret.

Jeg satte det første kamera op i går aftes, og det er eddermame bøvlet.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19214
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2020 kl. 09:38
Jeg overvejede seriøst at sætte mit ene AP midt på stueloftet.
Det er gipslofter med stuk og vi bruger alligevel aldrig lampen der sidder i midten af den ene stuk.
Op med et Ubiquiti accespoint og så slukke for det blå lys.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
elendil Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-Juni-2010
Sted: Lille skensved
Status: Offline
Point: 466
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér elendil Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2020 kl. 08:50
Det er rigtigt. DMP har ikke PoE, men som Nagash siger, så hiver man bare tegnedrengen frem og køber en ekstra switch...

Til OP kan jeg kun stemme i:
- kabler i alle rum
- Store rør

Jeg trak cat5e i alle rum (2x alle steder, bortset fra badeværelser, hvor der kun er et). Mine tomrør er for små, som ligesom for Stroyer betød det rigtig meget bøvleri, opvaskemiddel og besværgelser.

Jeg fravalgte dengang cat6 pga. størrelse og pris. Indtil videre er jeg rigtig fint tilfreds, og jeg tror 1 Gbit er fint noget tid endnu. I dag ville jeg nok have trukket cat6, men jeg ville også sørge for at tomrørene var større (tak, elektriker!).

Jeg synes heller ikke Unifis AP er nogen forskønnelse af lofter. Jeg har købt et In-wall HD, som så ikke sidder in-wall, men blot ligger gemt væk i øjeblikket (jeg er ikke nået videre). Til mit behov er dækningen glimrende, og det gør ikke ondt i mine øjne. YMMV, som man siger (vo bruger ikke rigtig WiFi til andet end konens facebook).
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2020 kl. 19:45
Oprindeligt skrevet af Torben Rasmussen Torben Rasmussen skrev:

Oprindeligt skrevet af hummelmose hummelmose skrev:

Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Jeg har dog en lille tete med den Dream Machine. Det er ikke det rigtige produkt for alle. Hvis man ikke har teknikskabet et sted, hvor det giver en god Wi-Fi dækning, så får du et langt bedre resultat med en Security Gateway og så en ekstra AP. På den måde kan du netop placere den hvor det giver mest mening.
For på Dream Machine er du jo lidt bundet op på, at dit ene AP sidder i selve routeren. 


der blev skrevet Dream Machine Pro - Den har IKKE AP.

Læser jeg specs rigtigt på de to varianter af DM - har ingen af dem PoE på deres LAN-porte? Det virker da helt håbløst?
Ellers kan de jo ikke sælge dig en overpriced switch med PoE 😂
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2020 kl. 19:23
Oprindeligt skrevet af hummelmose hummelmose skrev:

Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Jeg har dog en lille tete med den Dream Machine. Det er ikke det rigtige produkt for alle. Hvis man ikke har teknikskabet et sted, hvor det giver en god Wi-Fi dækning, så får du et langt bedre resultat med en Security Gateway og så en ekstra AP. På den måde kan du netop placere den hvor det giver mest mening.
For på Dream Machine er du jo lidt bundet op på, at dit ene AP sidder i selve routeren. 


der blev skrevet Dream Machine Pro - Den har IKKE AP.

Læser jeg specs rigtigt på de to varianter af DM - har ingen af dem PoE på deres LAN-porte? Det virker da helt håbløst?
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2020 kl. 14:35
Oprindeligt skrevet af Stroyer Stroyer skrev:


Tak for "kampen" :-) Men jah - jeg tror bestemt også at #OP har forstået at der skal flere AP'ere til.

Og ja - CAT7 er naturligvis et bedre kabel end CAT6 på mange parametre men i min verden skal det give mening at bruge det ene frem for det andet. En mere kostbar og besværlig løsning som ingen værdi giver - der hopper kæden af for mig :D

Det er jo ikke bare kabel der er dyrere. 
Det er patchpanel/keystones og connectorer. Plus det længere tid at montere og det måske endda den største udgift.
Personligt ville jeg også gå efter utp cat 6a eller måske bare så tomrør, hvis ens elektriker ikke virker til at have 100 % styr på.
Ville måske endda "nøjes" med utp cat 6 når jeg skal lave patch kabler.
Til top
Stroyer Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 19-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 190
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stroyer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2020 kl. 19:16
Oprindeligt skrevet af hummelmose hummelmose skrev:

Jeg stopper her - Jeg tror at spørger har forstået at MESH ikke var nok. Om du vælger CAT6E eller 7 må være op til dig selv og din pengepung. Men du vil under ingen omstændigheder fortryde at du vælger kabel vs. WiFi til hvert rum.

Tak for "kampen" :-) Men jah - jeg tror bestemt også at #OP har forstået at der skal flere AP'ere til.

Og ja - CAT7 er naturligvis et bedre kabel end CAT6 på mange parametre men i min verden skal det give mening at bruge det ene frem for det andet. En mere kostbar og besværlig løsning som ingen værdi giver - der hopper kæden af for mig :D
Til top
Stroyer Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 19-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 190
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stroyer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2020 kl. 19:06
Oprindeligt skrevet af ZkiiFreak ZkiiFreak skrev:

Og: lige endnu et råd...
Lad nu være med at købe de smalleste tomrør! 16mm kan kun lige tage et enkelt kabel. Fremtidssikring med 22mm skal vælges!
Trikkerne på vores hus overså, at jeg ville have 22mm og installerede 16mm. Jeg kan nu kun trække eet kabel i hvert rør, havde planer om 2 til nogen af enderne. Prisforskellen var i lejet 50dkr/rør = INGENTING. Jo større rør, jo bedre! 😊

Det er faktisk lykkedes mig at trække 2x CAT6 gennem 16mm rillerør :-)
Så det kan lade sig gøre - bare husk rigeligt med glidemiddel (sulfo, silikone ol.)
Til top
LofterPalle Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-Marts-2020
Status: Offline
Point: 399
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LofterPalle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2020 kl. 11:52
Jeg kan kun anbefale OP, at han lægger alt svagstrøm i rør, enten rillerør i 16mm i væg og stive rør på lange træk over lofter eller under gulv. Ikke en god ide med to i et rør. Du afskærer dig ved at trække noget nyt senere.
Til top
hummelmose Se dropdown menu
Administrator
Administrator
Avatar
Skribent, udvikler

Oprettet: 25-Juli-2004
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 3959
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hummelmose Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2020 kl. 11:34
Jeg stopper her - Jeg tror at spørger har forstået at MESH ikke var nok. Om du vælger CAT6E eller 7 må være op til dig selv og din pengepung. Men du vil under ingen omstændigheder fortryde at du vælger kabel vs. WiFi til hvert rum.
Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk
Til top
ZkiiFreak Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 10-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 485
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ZkiiFreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2020 kl. 11:32
Og: lige endnu et råd...
Lad nu være med at købe de smalleste tomrør! 16mm kan kun lige tage et enkelt kabel. Fremtidssikring med 22mm skal vælges!
Trikkerne på vores hus overså, at jeg ville have 22mm og installerede 16mm. Jeg kan nu kun trække eet kabel i hvert rør, havde planer om 2 til nogen af enderne. Prisforskellen var i lejet 50dkr/rør = INGENTING. Jo større rør, jo bedre! 😊
Til top
LofterPalle Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-Marts-2020
Status: Offline
Point: 399
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LofterPalle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2020 kl. 11:21
Ja det var jeg klar over, derfor havde mine elektriker lavet et 16mm rør til hver. Det også bedst.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 6>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu