recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny (første) pladeafspiller (Sonos)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny (første) pladeafspiller (Sonos)

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Ny (første) pladeafspiller (Sonos)
    Sendt: 03-September-2020 kl. 11:15
"I HiFi er der altid begrænsninger.......stort set uanset hvad du vælger går du på kompromis.

Men vinyl kan gå langt højere op i frekvens end CD, hvor sidstnævnte er begrænset af sampleraten.
At den så ikke altid gør det, er noget helt andet.


Klaus"

Det er en ret ligegyldig teoretisk diskussion, som ikke har nogen relevans når der tales almindelige hifisetup. 

Den kræver jo en formue med et vinylsetup der kan noget og hvis reference er at der kun skal spilles nye ikke slidte LP, så ender det med at give ligeså stor nydelse som en dyr vin der ligger til pynt for at imponere, men som aldrig bliver drukket
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2020 kl. 11:00
Hvis du benytter en Sonos amp, så er det fuldstændigt overkill at bruge 6000 på en pladespiller. 
 Køb dog en brugt og en billig riaa. Du kan få masser af gode brugte med gode PU til under 1000.

Hvis den ender med at stå og samle støv, så har du en nydelig vintage støvsamler til 1000, i stedet for en knap så nydelig støvsamler til 6000. 


endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19214
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2020 kl. 20:45
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

men så er der stadig tale om en begrænsning.


I HiFi er der altid begrænsninger.......stort set uanset hvad du vælger går du på kompromis.

Men vinyl kan gå langt højere op i frekvens end CD, hvor sidstnævnte er begrænset af sampleraten.
At den så ikke altid gør det, er noget helt andet.


Klaus


Redigeret af KlausDM - 02-September-2020 kl. 20:46
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2020 kl. 20:13
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

det er rigtigt. Men afspilleren kan ikke afspiller det da nålen ikke er i stand til at lige så højt op i frekvens


Det er kun et spørgsmål om valg af pladespiller/nål/RIAA og om indspilningen.
Højeste frekvenser er muligt yderst på pladen, hvor hastigheden er højest. Helst med 45 omdrejninger....


Klaus
men så er der stadig tale om en begrænsning.
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19214
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2020 kl. 19:49
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

det er rigtigt. Men afspilleren kan ikke afspiller det da nålen ikke er i stand til at lige så højt op i frekvens

Det er kun et spørgsmål om valg af pladespiller/nål/RIAA og om indspilningen.
Højeste frekvenser er muligt yderst på pladen, hvor hastigheden er højest. Helst med 45 omdrejninger....


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2020 kl. 18:26
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Du snakker om frekvensområdet, hvor vinyl dækker området fra omkring 7 Hz til 50 kHz (hvilket der dog sjældent er udnyttet ved musik), hvilket så rigeligt dækker den menneskelige hørelse, der dækker fra 20 Hz til 20 Hz, vel at mærke for et ungt menneske, der endnu ikke har tabt noget af sin hørelse, den digitale teknologi er derimod den analoge teknologi langt overlegen med hensyn til "Signal-støj-forhold"...
det er rigtigt. Men afspilleren kan ikke afspiller det da nålen ikke er i stand til at lige så højt op i frekvens læs denne artikel den beskriver godt den begrænsning CD Vs vinyl
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2020 kl. 18:12
Du snakker om frekvensområdet, hvor vinyl dækker området fra omkring 7 Hz til 50 kHz (hvilket der dog sjældent er udnyttet ved musik), hvilket så rigeligt dækker den menneskelige hørelse, der dækker fra 20 Hz til 20 kHz, vel at mærke for et ungt menneske, der endnu ikke har tabt noget af sin hørelse, den digitale teknologi er derimod den analoge teknologi langt overlegen med hensyn til "Signal-støj-forhold"...

EDIT: Der manglede et "k" foran Hz, ved den øverste frekvens...  :)


Redigeret af Supergris - 02-September-2020 kl. 22:06
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2020 kl. 14:47
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Det er nu ikke noget, jeg nogensinde har haft problemer med.
En lille kulfiberbørste er det eneste, jeg nogensinde har brugt:

<span style="font-size: 12px;">https://www.av-connection.dk/?PGr=9928</span>
<span style="font-size: 12px;">
</span>
<span style="font-size: 12px;">
</span>
<span style="font-size: 12px;">
</span>
<span style="font-size: 12px;">https://phono.dk/produkt/analogis-kulfiberborste-brush-1/</span>
<span style="font-size: 12px;">
</span>
<span style="font-size: 12px;">Dette sæt er der også nogle der anbefaler, hvis man har brug for at rense sine plader (man kan også købe et rensebånd til sin VHS-maskine, nu man er i gang :)):</span>
<span style="font-size: 12px;">
</span>
<span style="font-size: 12px;">
</span>
<span style="font-size: 12px;">Måske, du skulle investere i en brugt afspiller til en start, så kan du se, om det er noget, du ønsker at benytte i fremtiden, men efter min mening, så kan en god pladespiller "noget", som man ikke oplever ved samme indspilning, når den er digital, men mest har det noget med hyggen at gøre, og rent lydmæssigt vil der nok ikke være den store fordel, når vi snakker Sonos i sammenhængen.</span>
<span style="font-size: 12px;">
</span>
<span style="font-size: 12px;">At påstå, at vinyl teknisk, ikke er så godt som CD, det vil jeg nu ikke mene er korrekt, men hvad menes der med "teknisk set"?</span>
<span style="font-size: 12px;">Er der tale om selve afspilleren (pladespiller med tilhørende pickup og forstærker vs. CD-afspiller med ekstern eller intern DAC), eller tænkes der på selve teknologien bag indspilningen, hvor CDen har et større dynamisk område, men en analog indspilning i princippet har uendelig opløsning?</span>
<span style="font-size: 12px;">
</span>
<span style="font-size: 12px;">Sådan kan man blive ved, men i den sidste ende handler det om musikken, som man med en LP med tilhørende cover i hånden, vel får et tættere forhold til?</span>
<span style="font-size: 12px;">
</span>
<span style="font-size: 12px;">Det skal siges, jeg selv ejer en pladespiller og mere end 1000 LPer, men det efterhånden er sjældent, jeg smider en skive på, da jeg ikke længere sidder mig ned og lytter til et album, som jeg gjorde før i tiden, og har haft rigtig mange gode stunder med...</span>
Rent teknisk set er det fordi cd'en/musik fil i cd format kan indeholde flere frekvenser end en vinyl plade, fordi vinyl pladen fysisk ikke kan skæres/trykkes riller helt oppe og helt nede i de frekvenser. Så med vinyl er de musik folkene nød til at rulle lyden af tidligere, så får man ikke hele det hørbare område med. Jeg vil så påstå at et rigtigt godt mixet cd er på højde med en alm. hi-res audio indspilning, men hvis der er kræset for hi-res lyden, så slå den cd'en og vinylen. Det er sjællendt der bliver kræset så meget, det er mest ved klassisk og i hvertfald madonna og enya, der er cd og vinyl ringe
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2020 kl. 13:09
Det er nu ikke noget, jeg nogensinde har haft problemer med.
En lille kulfiberbørste er det eneste, jeg nogensinde har brugt:





Dette sæt er der også nogle der anbefaler, hvis man har brug for at rense sine plader (man kan også købe et rensebånd til sin VHS-maskine, nu man er i gang :)):


Måske, du skulle investere i en brugt afspiller til en start, så kan du se, om det er noget, du ønsker at benytte i fremtiden, men efter min mening, så kan en god pladespiller "noget", som man ikke oplever ved samme indspilning, når den er digital, men mest har det noget med hyggen at gøre, og rent lydmæssigt vil der nok ikke være den store fordel, når vi snakker Sonos i sammenhængen.

At påstå, at vinyl teknisk, ikke er så godt som CD, det vil jeg nu ikke mene er korrekt, men hvad menes der med "teknisk set"?
Er der tale om selve afspilleren (pladespiller med tilhørende pickup og forstærker vs. CD-afspiller med ekstern eller intern DAC), eller tænkes der på selve teknologien bag indspilningen, hvor CDen har et større dynamisk område, men en analog indspilning i princippet har uendelig opløsning?

Sådan kan man blive ved, men i den sidste ende handler det om musikken, som man med en LP med tilhørende cover i hånden, vel får et tættere forhold til?

Det skal siges, jeg selv ejer en pladespiller og mere end 1000 LPer, men det efterhånden er sjældent, jeg smider en skive på, da jeg ikke længere sidder mig ned og lytter til et album, som jeg gjorde før i tiden, og har haft rigtig mange gode stunder med...
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4266
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2020 kl. 10:45
Har forlængst lagt vinylplader bag mig. Jeg er mere tilfreds med CD lyd, og endnu mere tilfreds med musik/koncerter på blu-ray, så højt opløst musik.

Jeg kan sagtens forstå vinylplader har fået en renæssance, fordi musik egner sig til fordybelse, og her er formatet jo egnet til nørderi. Men start med en billig og god pladespiller for at se om det er noget du gider i længden, for der er meget mere arbejde og udgifter forbundet med at få den rigtige lyd og med renholdelse og få vinylen antistatiseret. Ja der kan komme støj fra snavs på pladen og fra små gnister fordi vinyl blir statisk elektrisk.
Til top
itjf Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 149
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér itjf Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2020 kl. 06:48
Oprindeligt skrevet af Davecph Davecph skrev:

Jeg har umiddelbart fundet følgende modeller:
Rega Planar 3 kr. 6.200 + forforstærker m- dertilhørende pris
Pro-Ject X1 kr. 5.995
Er der nogen som har en holdning til disse? - og hvorfor??
Jeg har haft Rega Planar 3 (modellen før 2016) og den var jeg meget tilfreds med. Den nye Rega Planar 3 2016 skulle være forbedret på mange punkter og er vel nok det bedste bud i den prisklasse, ja nogen mener sågar den bedste til under kr. 10.000,-. Elys 2 pickupen har jeg haft og den er god til prisen. Jeg kan godt lide man kan opgradere med bedre strømforsyning, osv., hvis man føler for det.
Kender ikke noget til Sonos, men måske er det lidt overkill at bruge kr. 8.000,- (inkl. RIAA) på en pladespiller til Sonos, det er muligvis bare mine fordomme Smile
Så er der jo en Rega Planar 2 du kunne overveje. 


Redigeret af itjf - 02-September-2020 kl. 06:55
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12227
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2020 kl. 01:32
Teknisk set er vinyl ikke lige så godt som CD. Der kan selvfølgelig være mange andre faktorer, så som at pladen blev masteret bedre end den digitale skive, men teknisk set er sidstnævnte overlegent.

Vinyl er også dyrt, besværligt og enormt pladskrævende. Jeg har allerede problemer med at have min enorme Blu-ray-samling i lejligheden, så jeg har ikke brug for at starte med et nyt format, der heller ikke passer den måde jeg foretrækker at lytte til musik på Derfor valgte jeg for nogle år tilbage at få det bedste ud af digital musik, med CD-kvalitet som minimumskrav til hoved-setuppet. Mere er sådan set også overflødigt; højtopløselig musik er vildt overvurderet.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu