recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Laggy "playback" i Premiere Pro
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Laggy "playback" i Premiere Pro

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Laggy "playback" i Premiere Pro
    Sendt: 05-September-2020 kl. 18:46
Hej

Jeg sidder på en arbejds-pc med følgende specs:

AMD Ryzen 7 3700X
32GB G.skill RAM @ 3600Hz
MSI Trio GeForce RTX 2070 Super
2TB Intel P660 NVMe SSD

Jeg redigerer film fra mit kamera (Sony a6400) og min drone (Mavic Air 2). Jeg optager for det meste i 4K (XAVCS) med mit Sony a6400 og 4K H.264 med dronen.

Når jeg importerer mine filmklip til Premiere Pro 2020, så redigerer jeg fint og color grader uden problem, men når jeg vil lave et playback, for at se min video i Program-vinduet, så hakker det som et ondt år hvis jeg kører i "Full". Men sætter jeg det ned til 1/2, så er det fint nok.

Men kan det virkelig passe, at de her specs ikke kan trække playback i Full resolution? Alle mine filer importeret til Premiere Pro ligger på min primære NVMe SSD.

Det er måske fordi disse Long-GOP formater virkelig bare æder computeren, og jeg må bare acceptere, at jeg ikke kan lave noget playback i Full resolution.


Redigeret af ladiesman217 - 05-September-2020 kl. 22:11
          
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2020 kl. 20:31
Premiere Pro er generelt en mega killer så snart du kommer over FHD. den burde dog kunne klare 4K video - med mindre du ikke har slået grafik acceleration til - Den del er jo forholdsvis ny, men du kan se mere om det her: https://helpx.adobe.com/x-productkb/multi/gpu-acceleration-and-hardware-encoding.html#:~:text=For%20Adobe%20Premiere%20Pro%2C%20go,OpenCL%2FCUDA%2FMetal).
kig under punktet "hardware accel coding/decoding"
Men læs generelt alle punkterne.

Umiddelbart burde den konfig du har flyve. DOG!!! er der et lille men. Den SSD du har valgt - har du sikkert valgt fordi den var forholdsvis billig. Men P660 fra intel er generelt kun gode til operativsystem, og har det generelt ret skidt med håndtering af meget store filer. (jeg har selv haft en lille en som OS disk) Bufferen er ikke stor i den, og med håndtering af store filer, bliver den fyldt op og så fungerer den nærmest som en alm harddisk.
Til top
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2020 kl. 22:25
Hej Claus

Tak for svar, måske du gider svare på de her spørgsmål?

1.
Ja indrømmet, så valgte vi denne SSD pga. prisen. Øv. Det kan godt være vi skal se efter en hurtigere (Corsair måske) for at få mere speed som systemdisk? Eller kan du anbefale en? Så bruger vi bare Intel som lager.

2. 
Men ja, jeg synes nu også, at det her system burde flyve OK med alm. 4K (UHD) optagelser? Jeg har valgt den nye feature "Mercury Playback Engine (CUDA Accelerated) renderer" da jeg valgte nyt projekt så det burde være aktiveret.
Er det ikke mystisk så?

Jeg læser det punkt, som du omtaler, og falder så over dette:

Hardware-accelerated Encoding - This feature is only available if an Intel® CPU with Intel® Quick Sync support is used.

Og jeg sidder på jo en AMD Ryzen 7 3700X? Kan det have noget med det at gøre også? 

Men jeg har aktiveret hardware accelerated decoding. Men mit flueben er ikke blåt, som det er i deres eksempel, det er gråt. Og har det så noget at gøre med, at jeg er på AMD CPU og ikke Intel, men det understøtter godt nok GPU?

De skriver: If the option is dimmed in the Preferences panel, it means that either the CPU doesn’t support Intel® Quick Sync or the Integrated GPU is not enabled or the Intel® graphics drivers may need an update.

3. Jeg har lagt mærke til, at hvis jeg genstartet Premiere Pro eller lige tager en pause og kommer tilbage og previewer mit projekt forfra, så kan jeg godt afspille i Full opløsning under Program-vinduet. Så hakker det ikke! Så kan det have noget at gøre med det du skriver, om den Intel SSD, som er fyldt op, og derfor hakker den i kampens hede, men efter en pause kan den godt følge med?

4. Hvordan kan det være at Premiere Pro er "dårlig" til det over FullHD?


Redigeret af ladiesman217 - 06-September-2020 kl. 11:52
          
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2020 kl. 13:13
1 - det var ikke det jeg mente. SSD'en er fin til systemdisk. Den må bare ikke bruges til at lægge store videofiler på. Så brug gerne en anden disk til det - hvis der ikke er plads til flere NVMe drev på bundkortet kan du købe et pcie x4 kort hvor man kan sætte en eller flere nvme'ere på.
2. jeg skal være dig svar skyldig. jeg har jo ikke muligheden for at se på det pågældende system.
3. kan meget vel være.
4. Adobe har genbrugt kode fra 1930'erne og til nu, og programmet er bare blevet langsommere og langsommere og værre og værre. Det er først indenfor de sidste års tid hvor de er begyndt at bruge GPU'en markant mere at de rent faktisk begynder at performe bare nogenlunde. Du kan downloade den gratis udgave af Davinci Resolve og gå i indstillingerne og vælge så mange grafikkort du har, og så vil den bruge det temmelig meget. Med det resultat at du på ingen måde vil have problemer med alm 4K video. i diverse tests er Resolve omkring dobbelt så hurtigt til de fleste ting i forhold til Adobes løsning. Men Adobe Premiere er en "industry standard" så derfor tror folk det er godt. Faktum er at man skal have udstyret betalt via firma for at kunne få noget der performede ordentligt, da det ikke var noget man som privat ville betale for. Og tidligere krævede de også at det var Quadro kort og ikke bare alm geforce kort for overhovedet at kunne få accelereret grafik i programmet. (man kunne lave et hack så den troede det var det man havde, men officielt supporterede Adobe udelukkende Quadrokort og AMD fireGL)
Til top
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2020 kl. 16:03
Hej Claus

Tak for svar.

Fint med svar i nr. 1. Jeg kan godt have flere NVMe diske i bundkortet, så hvilken en til store videofiler vil du anbefale?

Der sker i hvert fald et eller andet underligt her. I går havde jeg Lightroom Classic åbnet, Google Chrome, Firefox og Spotify, samtidig med at jeg redigerede en hel film på ca. 3 minutter i 4K i Premiere Pro. Havde Program preview til "Full" og jeg oplevede ikke én gang hvor jeg droppede en frame eller hakkede ud.

Nu i dag, hvor jeg kun har Firefox og Premiere Pro åbnet, der kan jeg absolut intet foretage mig i Premiere Pro. Det hakker fuldstændig vildt i Program preview og det er ikke til at arbejde med overhovedet. Det hele fryser fast.

Så hvad der lige skyldes dette problem, det ved jeg virkelig ikke.
          
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2020 kl. 18:30
du kan jo starte med at kigge på din jobliste og se hvad der bruger ressourcer. hvad bruger cpu, hvad bruger hdd aktivitet. - det er altid første skridt i fejlfinding.
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4898
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2020 kl. 11:43
Long gob filer er bare noget snot.

Konverter dem eller rediger i proxy.


Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4931
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2020 kl. 17:00
Jeg ville også pege på SSD valget, som værende problematisk.

Har selv 2 stk. 2 TB Intel P660 og man skal være opmærksomme på fordele og ulemper når man anskaffer sig dem. De er rigtigt gode til hvor man har få og små skrivninger ad gangen, men ikke hvis man ofte smider 200 GB eller mere over på den.
Hvis den er helt tom, så kan man skrive omkring 300 GB på den før hastigheden falder til under 200 MB i sekundet.
Den er fantastisk til at have som ekstra lager med eksempelvis spil på Thumbs Up

Angående resten af dit setup, så skulle alt være fint, bortset fra encoding til H.264 når du exportere.
Her skal du benytte en Intel CPU med Quick Sync og nyere end 6 genereration, for at opleve den høje hastighed. Der er dog en mindre kvalitetsforskel, som ikke måske ikke er værd at nævne.

Men dit setup skulle gerne benytte din Ryzen 7 CPU og dine Cuda og Tensor cores på dit Nvidia GTX kort. Til at render filtre, scener og playback inde i Premiere Pro. Det er kun når du skal eksportere at du i den sidste del kan kan opleve fordel af en Intel CPU.

Hvis du oplever hastighedsproblemer, så kontroller at du har nyeste Nvidia driver og om din maskine kan komme af med varmen. Det kan eksempelvis være forkert montering af CPU køler osv.

Prøv at køre nogle forskellige hastigheds benchmarks og se om de passer med det forventede. Måske kan det give et fingerpeg om der er et problem.

Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2020 kl. 18:26
Skulle en Intel 660 ssd ikke kunne afvikle f.eks. 150Mbps selvom den næsten skulle være fyldt?

150Mbps 4K H264 er i den lidt højre ende, typisk er det 100mbps. eller laver.

Men 150Mbps er kun jo knap 19MB/s hvilket er ingen ting selv for en lidt ældre disk. Jeg har dog ingen erfaring med Intel ssd 660, men det lyder mærkeligt.

Jeg skal selv til at redigere nogle optagelser skudt i 8K RAW DCI her er vi oppe på 2600mbps i H265 det kræver helt sikkert nogle hurtige nvme special når man er oppe på 3-4 spor af gangen. Men der skal ikke arbejde med premiere Pro, simpelhen et alt for ringe program
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4898
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2020 kl. 19:46
Det kunne være interessant at høre hvad du synes er bedre?
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2020 kl. 20:02
potter - Grunden til at 660P ikke er god til datalagring af større filer, er på grund af den interne cache. Den bliver desværre meget hurtigt fyldt op, og så falder performance. Den kan falde ekstremt meget, men så længe man holder sig fra større filer. Så er det ikke så stort et problem. Det er kombinationen af cache og controller til QLC chippene der gør den "langsom" til fx videoredigering, men ganske fin til OS. - Jeg købte selv en 256GB for et par år siden da den kom frem, og den har altså kun en intern cache på 7GB. De større udgaver har en noget større, men så er det desværre QLC teknologien der tager over. Den er især helt gal på latency delen, og det er faktisk ret usædvanligt hvor voldsomt den skiller sig ud.
Reviewet fra anandtech kan man se her, og den ligger generelt i bunden de fleste tests https://www.anandtech.com/show/13078/the-intel-ssd-660p-ssd-review-qlc-nand-arrives/2

Jeg holder mig enten til Samsungs eller også Adata SX8200 Pro modellerne. De kører generelt ganske fortræffeligt, især til prisen, men Adata har bare nogle frygtelige værktøjer til management af dem.
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2020 kl. 23:15
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Det kunne være interessant at høre hvad du synes er bedre?
Hvis det er mig du spørger, og hvis det er selve programmet som jeg mener findes bedre? Så er det DaVinci 

Jeg arbejder på Mac Pro - iMac Pro - iMac -  Mac Book Pro benytter DaVinci og FCPX alle med min. 2TB intern NVME som er buldrende hurtig.

DaVinci er et laaaaaaangt bedre program end Premiere Pro også på PCWink

Hvis det er på eksterne diske f.eks. på farten der arbejdes på, så er det lidt forskelligt men det er typisk TB3 med NVME f.eks fra G Tech elle lacie m.fl.Smile
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu