recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Manglende Dolby atmos ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Manglende Dolby atmos ?

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4439
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2020 kl. 12:32
Jeg synes nu, at Atmos er nu mere end bare surround-effekten. Det er objekt-baseret lyd i modsætning til kanal-baseret lyd. Det i sig selv giver bedre lydkvalitet, f.eks. også muligheder for klarere dialog mv.

I praksis er Atmos også typisk højere bitrate end non-Atmos simpelthen fordi flere streamingtjenester kun leverer Dolby Digital+ enkodning og den højere bitrate, når de streamer i Atmos. I normal 5.1 surround eller stereo får man typisk deres lydstream i DD og lavere bitrate fra bitrate-trappen.

Den mere rummelige effekt kan dog, som supergris nævner, være svær at få alene fra en soundbar. Til lyden bagfra er det næsten et krav med baghøjttalere. Til loftlyden og sidelyden skal man have et rimelig regulært rum så lydene kan reflektere.

Til spil, hvis du er til sådan noget, kommer objektbaseret lyd for alvor nu med Xbox Series X/S og PS5, så hvis du går og påtænker at opgradere udstyr, så tag dette med i overvejelserne.
Til top
forzajuve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 17-Juni-2007
Sted: Jyllinge
Status: Offline
Point: 6388
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér forzajuve Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2020 kl. 13:06
helt i orden.  Hvad med en samsung hw-k950 //// den kan man vel få atmos ud af.  Tvivler på at tv skærmen bliver skiftet ud
LG 60 PK250 | Pioneer VSX-1021 | | Audio Pro Image 44
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4439
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2020 kl. 13:57
Ja det skulle fungere. Ved at køre Apple TV 4K's HDMI i soundbaren først og derefter et ekstra HDMI-kabel op i TV'et. Ved dog ikke om HDMI CEC-styringen spiller 100% - det må komme an på en prøve.
Til top
forzajuve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 17-Juni-2007
Sted: Jyllinge
Status: Offline
Point: 6388
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér forzajuve Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2020 kl. 14:07
det prøver jeg :) jeg må ind og købe den har set den til 2.000


LG 60 PK250 | Pioneer VSX-1021 | | Audio Pro Image 44
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4439
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2020 kl. 06:25
Det er godt nok en flot pris. Er den brugt?
Til top
forzajuve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 17-Juni-2007
Sted: Jyllinge
Status: Offline
Point: 6388
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér forzajuve Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2020 kl. 06:26
ja ...
LG 60 PK250 | Pioneer VSX-1021 | | Audio Pro Image 44
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4439
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2020 kl. 06:45
Stadig en flot pris :) Giv endelig en tilbagemelding.
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2020 kl. 15:45
Jeg prøver på ingen måde at proklamere, Atmos og andre objektbaserede systemer, ikke har deres berettigelse, jeg er bare af den opfattelse, at det i forbindelse med mange soundbarer ikke er meget andet end salgsgas, hvor effekten ofte er meget sparsom, og producenterne måske i stedet skulle fokusere mere på bedre enheder, forstærkere og dermed bedre lydkvalitet til følge, men det er nu en gang sådan, at specs. sælger, hvor mange køber ny soundbar, blot fordi der står "Atmos" på kassen, hvilket på ingen måde er synonym med god lydkvalitet, men problemet for producenterne er, de bliver nødt til at følge tendensen, så hvis de andre tilbyder det, så skal de også!

Hvad jeg gerne vil sige med dette indlæg er, at folk ikke skal lade sig forblinde, når de ser Atmos i forbindelse med en soundbar, da det på ingen måde er garanti for god lydkvalitet.

Jeg vil mene, hvis man er på et budget, så får man bedre lyd, hvis man satser på færre, men til gengæld bedre enheder, også hvis det skal ske på bekostning af Atmos mm.

Man skal heller ikke glemme, det langt fra er alle soundmix, der indeholder Atmos eller andet objektbaseret lyd.
Selv i de produktioner der gør, er det langt fra i alle tilfælde, det er udnyttet ordentligt, men jeg er overbevist om, det er noget, der er kommet for at blive, og det vil helt sikkert få stor indflydelse i fremtidige produktioner, det være sig film, serier eller videospil, hvor jeg er sikker på, det har en fremtid...
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
filmfreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1361
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér filmfreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2020 kl. 16:22
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Jeg prøver på ingen måde at proklamere, Atmos og andre objektbaserede systemer, ikke har deres berettigelse, jeg er bare af den opfattelse, at det i forbindelse med mange soundbarer ikke er meget andet end salgsgas, hvor effekten ofte er meget sparsom, og producenterne måske i stedet skulle fokusere mere på bedre enheder, forstærkere og dermed bedre lydkvalitet til følge, men det er nu en gang sådan, at specs. sælger, hvor mange køber ny soundbar, blot fordi der står "Atmos" på kassen, hvilket på ingen måde er synonym med god lydkvalitet, men problemet for producenterne er, de bliver nødt til at følge tendensen, så hvis de andre tilbyder det, så skal de også!

Hvad jeg gerne vil sige med dette indlæg er, at folk ikke skal lade sig forblinde, når de ser Atmos i forbindelse med en soundbar, da det på ingen måde er garanti for god lydkvalitet.

Jeg vil mene, hvis man er på et budget, så får man bedre lyd, hvis man satser på færre, men til gengæld bedre enheder, også hvis det skal ske på bekostning af Atmos mm.

Man skal heller ikke glemme, det langt fra er alle soundmix, der indeholder Atmos eller andet objektbaseret lyd.
Selv i de produktioner der gør, er det langt fra i alle tilfælde, det er udnyttet ordentligt, men jeg er overbevist om, det er noget, der er kommet for at blive, og det vil helt sikkert få stor indflydelse i fremtidige produktioner, det være sig film, serier eller videospil, hvor jeg er sikker på, det har en fremtid...

Jeg kunne ikke være mere enig her Wink
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2020 kl. 17:35
jeg er nu af overbevisning at hign end soundbars faktisk får noget fornuftigt ud af atmos - jeg kan da ihvertfald nemt differentiere 5.1 med atmos på ambeo.
Ikke at det er 1:1 sammenligneligt med et dedikeret system.
Men jo langt det meste atmos i soundbaren løfter ikke lyden - ihvertfald ikke dem jeg har hørt.

Med det sagt syntes jeg efterhånden soundbars bevæger sig ind i en ny æra.
Ift mit rum, så lykkedes ambeo langt bedre med en lydboble end mine tidligere dali/b&w setups.
Til top
forzajuve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 17-Juni-2007
Sted: Jyllinge
Status: Offline
Point: 6388
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér forzajuve Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2020 kl. 21:24
så skal den testes i morgen - nogen der kan anbefale noget godt testmateriale.  Havde tænkt guardians of the Galaxy 2.   - så at independence day havde fået 4k og atmos.  Tænker at prøve den også :)
LG 60 PK250 | Pioneer VSX-1021 | | Audio Pro Image 44
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2020 kl. 06:16
Mad Max.  Er fyldt af gode effekter 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu