recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Manglende Dolby atmos ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Manglende Dolby atmos ?

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4429
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2020 kl. 07:07
Også Blade Runner 2049.
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2020 kl. 09:48
Der er faktisk ved at være del film hvor atmos kan give et godt pust til underholdningen

Hvis du benytter Apple TV så køb filmen Gravity den er dog kun i HD men med Atmos, desværre er den ikke på tilbud mere så den koster kr.99,-

På den alm. BD udgave er der ikke Atmos på.
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
sd2100 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-Oktober-2008
Status: Offline
Point: 302
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sd2100 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2020 kl. 15:01
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Også Blade Runner 2049.

Lyden er sikkert fin, men har du set HDTVTests gennemgang af HDR-billedet:

Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4429
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2020 kl. 15:15
HDR er ikke et look... Det er en større værktøjskasse med udvidet spænd af lys (PQ) og farver (Rec.2020) som skaberne af indhold kan tage i brug på forskellig vis. I en farvefilm behøver filmskabere heller ikke at bruge de skrappeste primærfarver ved højeste lysstyrker før vi kan tale om "farvefilm".

HDR er jo ikke et teknisk begreb, men et marketing begreb. I praksis markedsføres det som HDR10 eller Dolby Vision, og indebærer PQ/HLG, minimum 10-bit og Rec.2020 farverum. Det som HDTVTest gerne vil isolere HDR til (altså udelukkende brug af højere lysstyrke) er ikke funderet i noget teknisk. Hvis man vil isolere det større spænd af lys fra sort til hvid (højere nits), så må man fokusere på EOTF (Electro-Optical Transfer Function), f.eks. PQ (Perceptual Quantizer) eller HLG (Hybrid Log-Gamma).

Jeg synes, at de der videoer med HDR-analyse bygger på en falsk præmis.

Og når man genudgiver klassikere som Star Wars eller laver filmfortsætter baseret på foruddefineret visuelt univers (f.eks. Blade Runner), så skal man da ikke begynde at vende op og ned på det visuelle. Man skal forblive tro mod originalen og finpudse den. At udgive i HDR tillader jo også 10-bit graduering til bedre detaljer og gråtoner samt at få nogle andre farver frem, som lå i optagelsen/produktionen, men som ikke kunne fremvises under de gamle standarder. De nye muligheder som HDR også tillader kan jo så tænkes ind i fremtidige produktioner fra start.

For så vidt samme historie med HFR; man skal heller ikke motion interpolere gamle film bare fordi man kan. Til nye produktioner er der dog spændende muligheder. Det er en lang rejse.


Redigeret af Rasmus Larsen - 15-September-2020 kl. 15:18
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4429
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2020 kl. 15:20
PS: Jeg har diskuteret flere aspekter af HDR med Vincent gennem tiden. Vi har en Slack-gruppe sammen med en del andre journalister fra AV/TV-verdenen og jeg møder ham også ofte rundt omkring til diverse messer og arrangementer. Vi ser forskelligt på tingene, og det er jo som det er.
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2020 kl. 16:26
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

PS: Jeg har diskuteret flere aspekter af HDR med Vincent gennem tiden. Vi har en Slack-gruppe sammen med en del andre journalister fra AV/TV-verdenen og jeg møder ham også ofte rundt omkring til diverse messer og arrangementer. Vi ser forskelligt på tingene, og det er jo som det er.
jeg har ikke set den gamle eller den nye blade runner. Når han siger man ikke kan se forskel på HDR ellers på bluray udgaven tror jeg på Vincent. For det ligger fint i tråd med det jeg selv har observeret. Med bl.a. Jurassic Park filmene. Der kan jeg ikke se forskel på bluray Vs HDR udgaven, og hvis vi tager matrix, den er helt i skoven på HDR. Med for kraftig tone mapping ved spicielt de røde farver, Uden for the matrix. Jeg vil her vedgå med der er film og serier der er flotte i HDR, kontra Sdr. Men der er langt imellem. Jeg føler ikke det er den store killer som fra sd til HD var i sin tid. Kun ved nogle få tilfælde
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4429
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2020 kl. 06:37
Det handler jo ikke om, hvorvidt man kan se forskel på lyssætningen i to udgivelser. HDR er en større palette, en større værktøjskasse, som indholdsskaberne kan tage i brug på forskellig vis. Der er intet i standarden, som dikterer, at film skal nå højere lysstyrker. Det du snakker om, er hvordan indholdsskaberne har valgt at bruge de nye værktøjer.

Blade Runner 2049 på UHD Blu-ray eller 4K HDR iTunes ser da klart bedre ud end samme udgivelse på Blu-ray. Dels pga. 4K og den højere bitrate, dels pga. delkomponenterne under HDR.

Da vi overgik til HDTV-standard, som dækkede over 1080p og 1080i (og i nogle segmenter 720p), gik vi også fra Rec.601 til større Rec.709 farverum. Forestil jer, at vi overfører argumenterne hertil. At film udgivet i HD-æraen, som ikke tager de mere mættede primærfarver for grøn og rød i brug (som Rec.709 tillader ift. Rec.601), er "falsk HD" - eller de mange andre farverige udtryk. Ahh, hva...

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Jeg vil her vedgå med der er film og serier der er flotte i HDR, kontra Sdr. Men der er langt imellem. Jeg føler ikke det er den store killer som fra sd til HD var i sin tid. Kun ved nogle få tilfælde

Det er da rigtig, at det svinger meget, men jeg tror bare ikke du har set nok? Og jeg kan forestille mig, at du ikke spiller konsolspil (i HDR) eller hvad?


Redigeret af Rasmus Larsen - 16-September-2020 kl. 06:41
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2020 kl. 07:56
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Det handler jo ikke om, hvorvidt man kan se forskel på lyssætningen i to udgivelser. HDR er en større palette, en større værktøjskasse, som indholdsskaberne kan tage i brug på forskellig vis. Der er intet i standarden, som dikterer, at film skal nå højere lysstyrker. Det du snakker om, er hvordan indholdsskaberne har valgt at bruge de nye værktøjer.

Blade Runner 2049 på UHD Blu-ray eller 4K HDR iTunes ser da klart bedre ud end samme udgivelse på Blu-ray. Dels pga. 4K og den højere bitrate, dels pga. delkomponenterne under HDR.

Da vi overgik til HDTV-standard, som dækkede over 1080p og 1080i (og i nogle segmenter 720p), gik vi også fra Rec.601 til større Rec.709 farverum. Forestil jer, at vi overfører argumenterne hertil. At film udgivet i HD-æraen, som ikke tager de mere mættede primærfarver for grøn og rød i brug (som Rec.709 tillader ift. Rec.601), er "falsk HD" - eller de mange andre farverige udtryk. Ahh, hva...

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Jeg vil her vedgå med der er film og serier der er flotte i HDR, kontra Sdr. Men der er langt imellem. Jeg føler ikke det er den store killer som fra sd til HD var i sin tid. Kun ved nogle få tilfælde

Det er da rigtig, at det svinger meget, men jeg tror bare ikke du har set nok? Og jeg kan forestille mig, at du ikke spiller konsolspil (i HDR) eller hvad?


men problemet for mig ligger i at ikke en gang farvesætningen ser bedre ud i de film som jeg og Vincent nævner.

Nej jeg har ingen konsol. Det eneste HDR jeg har spillet er er Forza 7 på PC i HDR via min computer og mit, tja jo? Jeg er ikke overbevist med det spil
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4429
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2020 kl. 09:32
Men hvorfor skulle det også være tilfældet? :-) HDR handler ikke om anderledes farvesætning. Det handler (på farvedelen) om, at indholdsskaberne får en udvidet palette af farver at arbejde med (Rec.2020 vs. Rec.709). I grafen nedenfor repræsenterer hele grafen de farver, som de mennesker kan opfatte. Rec.2020 bruges med HDR. Rec.709 (også kendt som sRGB) bruges i dag til at som ikke er i HDR.

Om et filmbillede overordnet hælder til rødlig, blålig eller andet har virkelig intet med HDR, SDR eller nogen anden digital standard at gøre. Det er udelukkende et spørgsmål om, hvad der sker og besluttes i color grading-studiet.


Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2020 kl. 11:21
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Men hvorfor skulle det også være tilfældet? :-) HDR handler ikke om anderledes farvesætning. Det handler (på farvedelen) om, at indholdsskaberne får en udvidet palette af farver at arbejde med (Rec.2020 vs. Rec.709). I grafen nedenfor repræsenterer hele grafen de farver, som de mennesker kan opfatte. Rec.2020 bruges med HDR. Rec.709 (også kendt som sRGB) bruges i dag til at som ikke er i HDR.

Om et filmbillede overordnet hælder til rødlig, blålig eller andet har virkelig intet med HDR, SDR eller nogen anden digital standard at gøre. Det er udelukkende et spørgsmål om, hvad der sker og besluttes i color grading-studiet.



jeg ved godt man for en større palette. Men hvad nytter det hvis filmskaberne ikke udnytter det? Hvilken er en del tilfælde. Ja hvis HDR er flot, hvis den palette bliver udnyttet. Men så længe den ikke gør, så er der jo ingen grund til HDR containeren
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2020 kl. 11:27
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Men hvorfor skulle det også være tilfældet? :-) HDR handler ikke om anderledes farvesætning. Det handler (på farvedelen) om, at indholdsskaberne får en udvidet palette af farver at arbejde med (Rec.2020 vs. Rec.709). I grafen nedenfor repræsenterer hele grafen de farver, som de mennesker kan opfatte. Rec.2020 bruges med HDR. Rec.709 (også kendt som sRGB) bruges i dag til at som ikke er i HDR.

Om et filmbillede overordnet hælder til rødlig, blålig eller andet har virkelig intet med HDR, SDR eller nogen anden digital standard at gøre. Det er udelukkende et spørgsmål om, hvad der sker og besluttes i color grading-studiet.





Det jeg mener er. jeg har sjældent set en film i hdr der rent virtuelt ikke så bedre ud en sin sdr søster. jeg set nogle få. men det kan kun tælles på en hånd, og jeg har set en del, før jeg flyttet apple tv'et op på førstesalen
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4429
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-September-2020 kl. 09:27
Kom hønen eller ægget først? Smile
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu