recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Smart TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvad er forskellen på OLED og QLED?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvad er forskellen på OLED og QLED?

 Besvar Besvar Side  <1 456
Forfatter
Besked
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Online
Point: 4430
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2020 kl. 12:07
Et 55" OLED TV koster i ganske regulær handel 6.999 kroner: https://www.pricerunner.dk/pl/2-5177799/TV/LG-OLED55B9S-Sammenlign-Priser

Køber man et 55" LCD TV til 5-6000 kroner så får man typisk billedkvalitet i mellemklassen. Ovenstående OLED TV til 6.999 kr. leverer omvendt tæt på markedets bedste billedkvalitet, samtidig med, at man også får 4K, god HDR, Atmos-support, HDMI 2.1 porte og VRR (til nye konsoller) mv.

Det synes jeg er det bedste råd her i tråden.
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2020 kl. 12:26
Spændende diskussion, som nok ikke rigtigt fører til noget.

Jeg har set LCD skærme som gør det rigtigt fornuftigt, også omkring sortniveau, men så er vi ofte oppe i den noget dyrere ende af skalaen. Jeg har også set LCD som er aldeles rædselsfulde at se på.  

Det som jeg har oplevet i mine snart mange år i denne gænge er jo, at langt de fleste forbrugere går efter det der er billigt, og så med et flot design, og masser af apps - imponerende. Selve billedet, detaljer, farver, kontrast osv., det er nærmest ligegyldigt. Observationerne kan gøres hver dag i et af TV supermarkederne.

Så er der dem der vælger OLED. Tja, det er efterhånden en broget skare. Nogen køber et OLED fordi de har hørt/læst, at det har det bedste billede. Men de ved ikke rigtigt hvad der for en teknologi. Til gengæld var det rørende billigt på tilbud, og her er også en mængde apps at imponerer med. I virkeligheden er den type af kunder måske lige så godt tjent med et LCD TV.  Jeg tror såmænd ikke alle i den kategori kan se forskel på billedet på de to teknologier.

Så er der dem der køber OLED for at få det absolut bedste billede på alle leder og kanter, altså den bedste billede kvalitet. Og for at få det optimale ud af TV´et, får de det også kalibreret. Den type af kunder vil nok have det ret svært med de fleste af dagens LCD TV i længden. Jeg ville i det mindste have det svært.

Jeg tror egentlig bare at vi skal lade mennesker være mennesker, lad dem vælge det som de synes bedst om, med de parametre som de nu prioriterer. Det er alligevel nærmest umuligt at fortælle dem om billede kvalitet. Det er mindre interessant nu for tiden. 
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
hummelmose Se dropdown menu
Administrator
Administrator
Avatar
Skribent, udvikler

Oprettet: 25-Juli-2004
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 3947
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2020 kl. 12:26
Kære alle.

Jeg lukker tråden fordi jeg mener at trådstarter har  fået svar. Der er ikke brug for mere diskussion om QLED (LCD) eller OLED. Det er ganske rigtigt som Rasmus Larsen skriver som at sammenligne en benzinbil med en Audi.

Clap Rigtigt god weekend til jer alle.

Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 456
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu