recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Smart TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvad er forskellen på OLED og QLED?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvad er forskellen på OLED og QLED?

 Besvar Besvar Side  <12345 6>
Forfatter
Besked
sd2100 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-Oktober-2008
Status: Offline
Point: 302
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-September-2020 kl. 14:58
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Ja, det samme gjorde plasma. Det købte vi alligevel, os der gik op i billede. Og nu har jeg haft begge dele, men har aldrig haft burn-in. Vi hører en masse om sager, men har jo ingen reel tal på hvor stor en procentdel, eller nok nærmere promille, der får det i deres levetid. De der får det, er derimod fantastisk gode til at råbe op.

Mine forældre arvede mit plasma tv. Det er 12 år gammelt nu og fungerer fint uden antydning af burn-in.
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4248
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-September-2020 kl. 15:14
Oprindeligt skrevet af GlobulusDK GlobulusDK skrev:

Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Oprindeligt skrevet af GlobulusDK GlobulusDK skrev:

Hvad har du tænkt dig at gøre, hvis eller når Samsung og andre kommer med QD-OLED?

Vil du til den tid sige at QD-OLED blot er OLED og "QD"-delen blot er et PR stunt eller vil du tage QD-OLED til dig for at skelne mellem paneler fra LG og Samsung når der diskuteres OLED-teknologi?

Hvilke lighedspunkter ser du her? Smile Med QD-OLED fremgår skærmteknologien da klart af betegnelsen.

På samme måde, som der tales om LCD-paneltyper: VA LCD, IPS LCD osv.

Folk argumenterer jo ikke for, at quantum dots ikke kan bidrage med noget som helst. Folk argumenterer for, at brugen af quantum dots ikke giver anledning til, at forestiller sig, at det ikke er LCD-skærmteknologi og at den skal kaldes noget andet. Der sidder i en LCD-skærm også lag som planpolarisator og et lysfordelerlag. De er begge afgørende for, at der overhovedet kan fremvises et billede. Dem forestiller ingen sig, skal lægge navn til noget.

Som jeg før har skrevet, så er QLED en forkortelse for QD-enhanced LCD.

QD-OLED (blå OLED med QD-lag) kan på samme måde siges at være "QD-enhanced OLED".

Eller rettere, QD benyttes som farvekonverter eller QDCC, som beskrevet her:
https://www.anandtech.com/show/14989/samsung-to-invest-11-billion-in-qdoled-panel-production

Enten tillader man at inddrage QD-delen begge steder eller ingen steder.
Der står ikke QD-LED på Samsung TV. Næh de vælger helt bevidst at lægge sig op ad OLED med en lille ubetydelig streg så det ligner mest muligt. Jeg ser det som bevidst mulighed for at tage fejl, som Samsung helt kynisk udnytter til perfektion. Det kan vi jo se på alle de spørgsmål der kommer på om der er forskel.
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12222
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-September-2020 kl. 15:16
Som nævnt var det præcis det samme de gjorde, da de begyndte at kalde LCD tv for LED tv.
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-September-2020 kl. 15:23
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Oprindeligt skrevet af GlobulusDK GlobulusDK skrev:

Hvori består PR-stuntet?

Anerkender du, at QD-laget gør en forskel? I så fald, er der så noget at sige til, at man markedsfører QLED-modellerne anderledes end almindelige LCD-modeller?

På flere af "QLED" LCD-skærmene gør quantum dot-laget ingen forskel ift. LCD TV, som ikke markedsføres som QLED. På f.eks. Samsung Q95T (dette års 4K-topmodel) og Sony XH90 er dækningen af farverummet det samme; 87% DCI-P3. Sony'en bruger fosfor, som er en anden måde, hvorpå farverummet kan udvides. Farverummet er større på LGs "NanoCell" LCD TV, som bruger en helt tredje metode til at udvide farverummet. Hvori mener du, at fordelen ved quantum dot ligger i LCD TV pt.?

Den største "forbedring" af et LCD TV er stadig zone-styret LED-baglys. Det er intet med QD eller fosfor at gøre. Der kan ikke sættes nogen lighedstegn heller. Langt størstedelen af de solgte "QLED" LCD TV har ikke zone-styret lys.

Der er bestemt nogle fine LCD TV på markedet. Jeg mener dog, at "QLED" LCD TV med et af de mere potente zone-styringssystemer kun er konkurrencedygtige, hvis de er prissat under et OLED TV i tilsvarende format. Til de voldsomt opskruede prisniveauer, som vi ofte ser dem til, synes jeg man gør et meget dårligt køb. Vælger man i de større 75"+ formater, så er OLED TV omvendt ikke konkurrencedygtige pt.

Der findes mange måder at opnå et bredt farverum på, hvoraf mange benytter QD i et eller andet omfang:

Jeg har ikke sagt, at QLED (QDEF) er den eneste måde at opnå et bredt farverum på, men selv et billigt QLED TV (f.eks. Q60T) leverer et bredt farverum og god lysstyrke.

Du kan kalde det WCG LCD om du vil. Det eneste jeg reelt opponerer mod, er, når nogle opfatter alle LCD-modeller som én stor, grødet masse.

Og nej, zonestyring er ikke nødvendigvis den største forbedring når vi taler om LCD. Jeg vil til hver en tid tage en høj native contrast (f.eks. 7000:1) frem for en lousy zonestyring - om det så handler om antallet- eller styringen af zonerne.
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-September-2020 kl. 15:40
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:


Der står ikke QD-LED på Samsung TV. Næh de vælger helt bevidst at lægge sig op ad OLED med en lille ubetydelig streg så det ligner mest muligt. Jeg ser det som bevidst mulighed for at tage fejl, som Samsung helt kynisk udnytter til perfektion. Det kan vi jo se på alle de spørgsmål der kommer på om der er forskel.

Hvis der spørges til, om der er forskel, så har man jo allerede bemærket, at der ikke står OLED.



"According to a statement Friday, the FTC concluded that QLED TVs — like those produced by Samsung — can be considered to have self-emitting displays. The watchdog pointed out that Samsung's QLED label is so commonly used internationally that it has been allowed to be used as a noun in its own right by foreign advertisement boards."

Går du ind på f.eks. Elgigantens side vil du se, at du kan filtrere TV-apparater på LCD, NanoCell, OLED og QLED. Du kan begræde denne opdeling så meget du vil, men sådan er det bare.
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4248
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-September-2020 kl. 16:23
Oprindeligt skrevet af GlobulusDK GlobulusDK skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:


Der står ikke QD-LED på Samsung TV. Næh de vælger helt bevidst at lægge sig op ad OLED med en lille ubetydelig streg så det ligner mest muligt. Jeg ser det som bevidst mulighed for at tage fejl, som Samsung helt kynisk udnytter til perfektion. Det kan vi jo se på alle de spørgsmål der kommer på om der er forskel.

Hvis der spørges til, om der er forskel, så har man jo allerede bemærket, at der ikke står OLED.



"According to a statement Friday, the FTC concluded that QLED TVs — like those produced by Samsung — can be considered to have self-emitting displays. The watchdog pointed out that Samsung's QLED label is so commonly used internationally that it has been allowed to be used as a noun in its own right by foreign advertisement boards."

Går du ind på f.eks. Elgigantens side vil du se, at du kan filtrere TV-apparater på LCD, NanoCell, OLED og QLED. Du kan begræde denne opdeling så meget du vil, men sådan er det bare.
Det er totalt uacceptabelt men forventeligt i en Korea verden. Køber hverken deres biler eller elektronik.
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-September-2020 kl. 16:38
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af GlobulusDK GlobulusDK skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:


Der står ikke QD-LED på Samsung TV. Næh de vælger helt bevidst at lægge sig op ad OLED med en lille ubetydelig streg så det ligner mest muligt. Jeg ser det som bevidst mulighed for at tage fejl, som Samsung helt kynisk udnytter til perfektion. Det kan vi jo se på alle de spørgsmål der kommer på om der er forskel.


Hvis der spørges til, om der er forskel, så har man jo allerede bemærket, at der ikke står OLED.



"<span style="color: rgb60, 62, 64; font-family: "Apple SD Gothic Neo", "Malgun Gothic", "맑은 고딕", "Noto Sans", Dotum, 돋움, sans-serif; font-size: 16px; letter-spacing: -0.8px;">According to a statement Friday, the FTC concluded that QLED TVs — like those produced by Samsung — can be considered to have self-emitting displays. The watchdog pointed out that Samsung's QLED label is so commonly used internationally that it has been allowed to be used as a noun in its own right by foreign advertisement boards.</span>"

Går du ind på f.eks. Elgigantens side vil du se, at du kan filtrere TV-apparater på LCD, NanoCell, OLED og QLED. Du kan begræde denne opdeling så meget du vil, men sådan er det bare.

Det er totalt uacceptabelt men forventeligt i en Korea verden. Køber hverken deres biler eller elektronik.
hvad køber du så?
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-September-2020 kl. 17:19
Kinesisk selvfølgelig!


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4248
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-September-2020 kl. 20:14
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Kinesisk selvfølgelig!


Klaus
Tlf er kinesisk ja. Men bil er tysk, og TV er japansk.
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-September-2020 kl. 20:17
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Kinesisk selvfølgelig!


Klaus

Tlf er kinesisk ja. Men bil er tysk, og TV er japansk.
hvad display er der i dit tv?
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4248
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-September-2020 kl. 21:19
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Kinesisk selvfølgelig!


Klaus

Tlf er kinesisk ja. Men bil er tysk, og TV er japansk.
hvad display er der i dit tv?
Mener du panelet i mit TV? Det er fremstillet af LG og købt af Panasonic.
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-September-2020 kl. 21:23
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Kinesisk selvfølgelig!


Klaus

Tlf er kinesisk ja. Men bil er tysk, og TV er japansk.
hvad display er der i dit tv?

Mener du panelet i mit TV? Det er fremstillet af LG og købt af Panasonic.
mente det nok tak Munck. Fordi du ihvertfald støtter koreanske firmaer gennem et japansk brand
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 6>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu