recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Smart TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvad er forskellen på OLED og QLED?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvad er forskellen på OLED og QLED?

 Besvar Besvar Side  <1 3456>
Forfatter
Besked
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2588
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2020 kl. 08:17
Foder ham ikke, please! Smile
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2020 kl. 08:17
Oprindeligt skrevet af Furry Furry skrev:


Der hvor du kom med et link der modsagde dig

Øøøøøøh, nej......


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2020 kl. 08:23
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Der findes ikke LED-skærme på forbrugermarkedet, så det argument holder ikke vand.

Følger man din argumentation til dørs, så skal det kaldes QD-LCD. Det er du velkommen til.

Min pointe er, at når der oprettes en tråd om OLED eller QLED, så er informationssøgningen jo allerede startet på en falsk præmis. Det svarer lidt til at spørge: "Benzinbil eller Audi?" Hvorfor skulle man udelukke mange andre gode LCD TV i sin søgen bare fordi nogle få aktører sælger LCD under "QLED" marketing?

Se, dén pointe kan jeg bedre købe end den om at QLED skulle være Samsungs marketing stunt (Munch), at det er noget lort/fup (Naiera), osv.

Vi kan jo kigge på de måder, de forskellige butikker opdeler skærmteknologi i:

Bilka (Skærmteknologi):
- LED
- 4K Ultra HD
- QLED
- LCD
- OLED
- Full HD
- NanoCell LED

Elgiganten (Paneltype):
- LCD
- NanoCell
- OLED
- QLED

HiFi Klubben (Kategori):
- LED-TV
- OLED-TV
- QLED-TV
- UHD-TV

Power (Skærmteknologi):
- LCD-LED
- LED
- OLED
- QLED

Og lad os da bare tage flatpanels TV-database med:
- OLED
- LCD/LED ([] zone-styret LED [] VA LCD [] IPS LCD)

Det er jo altsammen lidt mangelfuldt. Butikkernes opdelinger og kategorinavne kunne der komme en lang diskussion ud af. De har tilsyneladende også selv svært ved konsekvent at placere de forskellige modeller i de rigtige kategorier.

Hvad der dog er fælles for dem alle, er, at de har kategorier kaldet "OLED" og "QLED", så ingen bør være i tvivl om, at QLED er noget andet end OLED.

Hvad jeg helt konkret savner ved flatpanels TV-oversigt er en måde at få vist de modeller, der har wide color gamut og høj lysstyrke. Med en "QLED"-kategori har jeg i det mindste den mulighed hos butikkerne, om end det som du selv siger ikke giver et komplet billede(!) da det ikke inkluderer mange andre gode LCD-modeller. Vælger man "QLED" får man dog selv hos de billigste modeller et bredt farverum, høj lysstyrke og ofte særdeles god native kontrast.

Så kan man jo diskutere, hvilke kriterier en model skal opfylde for, at man kan kalde det WCG og hvad man opfatter ved "høj lysstyrke". Som du har nævnt er der flere måder at opnå et bredt farverum på end QLED (QDEF), men problemet er her, at i hvert fald visse modeller (f.eks. LG NANO81) godt kan have et hæderligt farverum, men samtidig have en ringe lysstyrke.

Her kan du så indvende, at muligheden for at vælge zone-styret LED som underkategori til LCD/LED i flatpanels TV-database er en mulighed for at få vist modeller med bredt farverum og høj lysstyrke og det vil jeg til dels give dig ret i, men det udelukker mange udmærkede QLED-modeller, som klarer sig ganske godt på de punkter uden zone-styring. Jeg lægger f.eks. selv vægt på høj peak brightness i SDR og høj native contrast, hvorfor et Samsung Q60T eller Q70T på disse punkter ville være et oplagt valg til mig, men det er vanskeligt at pejle sig ind på via TV-databasen.

Så igen: Vi kan godt blive enige om, at butikkernes kategorier er rodede og mangelfulde, men så længe andre producenter ikke leverer modeller, der både har bredt farverum og høj lysstyrke til en relativt lav pris har jeg ikke noget problem med at "QLED" eksisterer som en separat kategori.

...

Jeg er dog ikke enig i betegnelsen "QD-LCD". Vi - eller jeg - taler i denne sammenhæng kun om lyskilden og ikke det LCD-lag, der lukker af for lyskilden eller hvorvidt det er per pixel eller ej.

Når jeg skriver "QD-enhanced LED", så er det ikke noget jeg selv sidder og finder på, men en betegnelse der har været brugt i årevis - i hvert fald så langt tilbage som 2013.

...

EDIT:

Jeg tror jeg stopper her.

Til OP: Forskellen på OLED og QLED kan du læse om et utal af steder og du får meget mere ud af at læse de mange udmærkede artikler om emnet end ved at spørge her, hvor diskussionen hurtigt ryger af sporet:





Redigeret af GlobulusDK - 18-September-2020 kl. 08:28
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2020 kl. 08:29
Oprindeligt skrevet af Furry Furry skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af Furry Furry skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Furry Furry skrev:


Wow, første svar og igen vrede mod Samsung, mens der glemmes at fortælle at LGs oled, også er et marketings stunt for at vildlede kunderne.

Det syntes jeg, jeg har set før.


Det udsagn omkring OLED paneler har vi set før fra dig.
Du står alene i verden med den mening, selv de artikler vi linkede til sidst, tolkede du helt hen i skoven

Here it Gores, 25 sider

Klaus

Der hvor du kom med et link der modsagde dig, den diskution behøver du ikke tage igen, det gik ikke så godt for dig.
det var dine påstande der ikke holdte vand i den tidligere debat kan jeg huske. Da du ikke kunne se at der er forskel på selv inviterende pixels og bag belyste pixels

Som sagt både oled og QLED er stadig de samme produkter så der er ingen grund til sf tage diskutionen igen.
hvordan kan du sige at pixels der selv lyser kan er det sammen som et LCD skærm. Det er to forskellige teknologier. Er der noget blooming på et oled? Nej har du det på et LCD/led? Ja. Det er fordi på LCD/led er sidder der led lys der belyser i gennem farvefilter LCD( flydende krystaller) og de krystaller er de pixels der åbner og lukker for lys.
Oled er hver pixel der lyser af sig selv gennem et farve filter, og de pixels slukker og tænder. Så der er ingen flydende krystaller der skaber pixels, det er lyset selv der er pixel

Redigeret af T-Duck - 18-September-2020 kl. 08:39
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2020 kl. 08:30
Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Foder ham ikke, please! Smile
han er sulten
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2020 kl. 08:30
GlobulusDK:
Det ville være nyttigt at kunne sortere og filtrere på det, enig. Desværre er det meget sjældent noget, som bekræftes i specifikationerne, altså den reelle kontrast, (hvor) bredt farverum mv. Der vil kræve testarbejde, så det er vanskeligt for os at få med som noget generelt i TV-databasen.

Redigeret af Rasmus Larsen - 18-September-2020 kl. 08:32
Til top
Furry Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1070
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2020 kl. 09:19
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Foder ham ikke, please! Smile
han er sulten

Da både oled og QLED er de samme produkter som i forrige diskution, kan folk med interesse bare læse den forrige diskution, mens vi venter på at der kommer nye teknologier i de TV butikkerne sælger.
Fra fulde børn skal man høre sandheden
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2020 kl. 09:24
Oprindeligt skrevet af Furry Furry skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Foder ham ikke, please! Smile
han er sulten

Da både oled og QLED er de samme produkter som i forrige diskution, kan folk med interesse bare læse den forrige diskution, mens vi venter på at der kommer nye teknologier i de TV butikkerne sælger.
Furry være sød at læse mit svar hvor jeg forklare hvad forskellen er på de to ting, og svar mig så på, er det virkelig sammen teknologier?
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2020 kl. 09:29
Oprindeligt skrevet af Furry Furry skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Foder ham ikke, please! Smile
han er sulten

Da både oled og QLED er de samme produkter som i forrige diskution, kan folk med interesse bare læse den forrige diskution, mens vi venter på at der kommer nye teknologier i de TV butikkerne sælger.
Eller jeg vil vende den om.

Hvis vi lige glemmer farve filtrene en gang. Hvad består en pixel af på et LCD/LED skærm, og hvad består en pixel af på et oled?
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
Furry Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1070
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2020 kl. 09:31
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af Furry Furry skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Foder ham ikke, please! Smile
han er sulten

Da både oled og QLED er de samme produkter som i forrige diskution, kan folk med interesse bare læse den forrige diskution, mens vi venter på at der kommer nye teknologier i de TV butikkerne sælger.
Furry være sød at læse mit svar hvor jeg forklare hvad forskellen er på de to ting, og svar mig så på, er det virkelig sammen teknologier?


Den forrige diskution er fra 20-Juni-2020, hvilken væsentlige ændringer vil du sige der er sket med oled og QLED siden da , siden du ikke mener de er de samme produkter som da den diskution fandt sted ?
Fra fulde børn skal man høre sandheden
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2020 kl. 09:34
Oprindeligt skrevet af Furry Furry skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af Furry Furry skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Foder ham ikke, please! Smile
han er sulten

Da både oled og QLED er de samme produkter som i forrige diskution, kan folk med interesse bare læse den forrige diskution, mens vi venter på at der kommer nye teknologier i de TV butikkerne sælger.
Furry være sød at læse mit svar hvor jeg forklare hvad forskellen er på de to ting, og svar mig så på, er det virkelig sammen teknologier?


Den forrige diskution er fra 20-Juni-2020, hvilken væsentlige ændringer vil du sige der er sket med oled og QLED siden da , siden du ikke mener de er de samme produkter som da den diskution fandt sted ?
være nu sød at svar mig. For der intet sket af nyt siden, derfor jeg spørger dig som jeg gjorde ved mit sidste spørgsmål , om hvad en pixel består af, på hhv. oled og lcd/led

Redigeret af T-Duck - 18-September-2020 kl. 09:35
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
Brian E Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 01-Februar-2006
Status: Offline
Point: 232
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2020 kl. 11:23
Oprindeligt skrevet af Mr. Claude Mr. Claude skrev:


De fleste af mine venner vil jeg anbefale LCD fordi de er "ligeglade", aner ikke hvad billedekvalitet er og ser jo bare tv. Så er det ikke umagen værd at anbefale dem et OLED og betale merprisen. 
Et 55" LCD til 5-6000 står sgu fint i billedet nu om stunder. 

Hvis OP stadig læser med, så er dette det bedste råd. Er du én af dem, der kan se forskel og bliver irriteret over det, så er der ingen vej udenom OLED.

Når man læser herinde kan man nemt få det indtryk, at LCD - og i hvert fald de billige af slagsen - er uudholdeligt at se på. Det er altså ikke min oplevelse, så der kan være penge at spare på et af de billigere LCD, hvis man kan leve med det.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 3456>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu