recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Medier
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Re-encoding/comprimering h.264 til h.265
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Re-encoding/comprimering h.264 til h.265

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
ASKF Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2015
Sted: Ålborg, DK
Status: Offline
Point: 239
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ASKF Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Re-encoding/comprimering h.264 til h.265
    Sendt: 19-September-2020 kl. 06:43
Jeg læste en tråd jeg ikke kan finde igen (vist under en artikel) at en person lavede re-encode/re-compression fra videoer han havde gemt som h.264, til h.265 10bit HDR og hævdede at der ikke var nogen observerbar forskel i kvalitet, netop fordi han valgte 10bit i stedet for 8bit.

Jeg køber snart nyt bundkort og CPU til min medieserver (det er en i7-3770 Ivy-bridge) og jeg tænker på i samme forbindelse at enten re-rippe og encode mine film og serier, så de fylder mindre (pt. er det over 50TB). Hvis det er muligt at re-encode til h.256 uden tab, ved at vælge en 10bit HDR setting i et program, vil det være fantastisk.

Er der nogen som kan bekræfte at denne mulighed eksisterer og evt kan anbefale software samt settings til jobbet?
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2020 kl. 09:09
Min erfaring, benyt altid det bedste materiale der er til rådighed og her det dine skiver DVD - BD - BD4K etc.

Du kan kan godt, og faktisk med et rigtig godt resultat konvertere fra H264 til H265 “HEVC” men dine H264 filer skal være med en høj kvalitet/ bitrate. Du henter måske 25-40% plads afhængig hvor hårdt du går til den.

Jeg vil personlig selv starte forfra med at rippe til H265 10bit.
Husk at få noget hardware acceleration, elles bliver du aldrig færdigSmile


Redigeret af Potter - 19-September-2020 kl. 09:11
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Steffe Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 10-Januar-2012
Sted: Nej
Status: Offline
Point: 48
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steffe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2020 kl. 11:02
Fra et lossy format til et andet lossy format giver unægteligt tab i kvaliteten.. Strøm koster også penge og hvis du skal reencode 50tb så er det billigere at købe en ny hdd. Det smarteste er bare at gøre det fremadrettet imo. 
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2020 kl. 11:57
En skam du ikke valgte et bundkort med ryzen. For hardware transcoding stinker i forhold til software transcoding. Men jeg anbefaler handbrake af program og en indstilling der 18cr og på medium så får du ca halv størrelse alt efter filmens egen komprimering. Der vil du ikke kunne se forskel på på 1:1 Rip eller den transcodet. Men ellers som der også skrevet, så mere HDD plads så billig nu, så det dårligt kan betale sig. Jeg stoppet med transcode for en mdr. Siden efter jeg kom op på 16tb på min server
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1970
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2020 kl. 16:28
Brug kildematerialet - ALTID!

Både H.264 og H.265 kan encode efter kvalitetsparametre, så jeg vil anbefale at du encoder efter kvalitetsparametre når du gør dette.

Har du f.eks. Nvidia GPU kan det gøres ret hurtigt og det er det bedste hardwareunderstøttende resultat ifølge reviewere man får med brug af Nvidias encoder (ellers brug langsommere software codec. Intel Quicksync scorer ikke lige så højt i komprimmeringseffektivitet)
_ _ _
f.eks. med FFMPEG ved setting ala (her angivet som kommandolinje: ffmpeg -i [input filens navn].[filens container, f.eks. MKV] -c:v hevc_nvenc -rc vbr -cq 23 -qmin 23 -qmax 23 -acodec copy "C:\[output filplacering]\[output filnavn.[container, som f.eks MKV]"

I ovenstående er kvalitetsparametret 23 - det giver relativ høj kvalitet med MEGET varierende bitrate der afgøres alene af behovet for at bevare samme kvalitet uanset materialets komplesitet. Mange vil kunne være tilfredse med langt mindre bitrater (så hæver man tallet fra 23)

...Men ellers vil jeg give T-Duck ret. Lad vær med at transcode og nøjes med at rippe den originale stream. Harddiske er relativt billige, så encoding af f.eks. DVD er hverken tid eller indsats værd. Der er ALTID tab ved at transcode til komprimmeret format. Spørgsmålet er blot om tabet er stort nok til at man kan erkende det eller ej

Redigeret af TBC1 - 20-September-2020 kl. 17:44
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
ASKF Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2015
Sted: Ålborg, DK
Status: Offline
Point: 239
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ASKF Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2020 kl. 19:05
Beklager den sene reaktion og tak for råd.

At HD plads er billig er relativt, jeg har allerede 10 diske i kabinettet og bortset fra den lille SSD systemdisk er de alle 8-10TB og kabinettet er beregnet til 9. Jeg er i gang med at udskifte alle 8TB til 10TB NAS, da 8TB diskene er over 4 år gamle desktop diske (Seagate Baracuda). Der er 3x5½" båse, så jeg kan få plads til 1 diske mere, måske 3 hvis jeg lader system disk ligge løst og bruger eksternt blueray drev.

Desværre er der ikke plads på bundkortet til flere SATA controlere, men det er noget jeg vil tage højde for med det nye bundkort (køb udskudt til primo næste år, pga. nye Ryzen CPUer og en SUB som skal skiftes). Jeg så på et Threadripper bundkort her i sommers med 8 SATA porte, desværre glemte jeg at gemme linket, men da de er der ude, burde jeg kunne finde lignende igen, så jeg ikke er så afhængig af SATA ext. kort.

Mine DVD rips er blot rippet med DVD-shrink, hvor jeg har droppet ekstramateriale og de fleste tekster og er ikke komprimeret. Ved alle blueray har jeg benyttet højeste kvalitet settings, så der er minimalt tab og jeg har blot fjernet kommentar spor og andet ekstramateriale.

Hvis jeg dropper at transcode gamle encodes, og i stedet laver nye rips og encoder dem, hvad er så den bedste lossless encode jeg kan smidde i en mkv container eller andet som er understøttet af Plex?

Jeg har tidligere benyttet Ashampoo, Nero, DVDShrink og MakeMKV, så ud over FFmpeg og Handbreake, hvilke værktøjer vil i evt. anbefale?

NB: Jeg udskifter mit 4 år gamle Sony KD-55DX8005 til et 65-75" OLED indenfor 1-2 år [af princip køber jeg tv til max 10k og udskifter dem så med 4-6 års mellemrum] og så vil jeg kunne se forskel på 1080p upscale og 4k fra min sofa (pt. skal jeg sætte mig 1½m frem på mit sofabord for at kunne se forskel :-D).

NB2. En del af mine film og serier er udlånt og aldrig vendt tilbage, flere af dem har jeg genkøbt som BR, men der er stadig en del BR som jeg mangler originalen af. -- I natten græder jeg over tabet af Farscape Col. Ed. med autografer...
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2020 kl. 19:30
Oprindeligt skrevet af ASKF ASKF skrev:

Beklager den sene reaktion og tak for råd.

At HD plads er billig er relativt, jeg har allerede 10 diske i kabinettet og bortset fra den lille SSD systemdisk er de alle 8-10TB og kabinettet er beregnet til 9. Jeg er i gang med at udskifte alle 8TB til 10TB NAS, da 8TB diskene er over 4 år gamle desktop diske (Seagate Baracuda). Der er 3x5½" båse, så jeg kan få plads til 1 diske mere, måske 3 hvis jeg lader system disk ligge løst og bruger eksternt blueray drev.

Desværre er der ikke plads på bundkortet til flere SATA controlere, men det er noget jeg vil tage højde for med det nye bundkort (køb udskudt til primo næste år, pga. nye Ryzen CPUer og en SUB som skal skiftes). Jeg så på et Threadripper bundkort her i sommers med 8 SATA porte, desværre glemte jeg at gemme linket, men da de er der ude, burde jeg kunne finde lignende igen, så jeg ikke er så afhængig af SATA ext. kort.

Mine DVD rips er blot rippet med DVD-shrink, hvor jeg har droppet ekstramateriale og de fleste tekster og er ikke komprimeret. Ved alle blueray har jeg benyttet højeste kvalitet settings, så der er minimalt tab og jeg har blot fjernet kommentar spor og andet ekstramateriale.

Hvis jeg dropper at transcode gamle encodes, og i stedet laver nye rips og encoder dem, hvad er så den bedste lossless encode jeg kan smidde i en mkv container eller andet som er understøttet af Plex?

Jeg har tidligere benyttet Ashampoo, Nero, DVDShrink og MakeMKV, så ud over FFmpeg og Handbreake, hvilke værktøjer vil i evt. anbefale?

NB: Jeg udskifter mit 4 år gamle Sony KD-55DX8005 til et 65-75" OLED indenfor 1-2 år [af princip køber jeg tv til max 10k og udskifter dem så med 4-6 års mellemrum] og så vil jeg kunne se forskel på 1080p upscale og 4k fra min sofa (pt. skal jeg sætte mig 1½m frem på mit sofabord for at kunne se forskel :-D).

NB2. En del af mine film og serier er udlånt og aldrig vendt tilbage, flere af dem har jeg genkøbt som BR, men der er stadig en del BR som jeg mangler originalen af. -- I natten græder jeg over tabet af Farscape Col. Ed. med autografer...
hold kæft det er en pæn sjat film og serier du har siden du har så mange diske. At du vil i gang med at transcode dine film kan ikke betale sig i det strøm du skal betale. Ydermere så er makemkv stadig de bedste bedste til at rippe 1:1
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2020 kl. 19:32
Køb en rigtig nas og lad være med at bruge din pc til at lave langtidslagring. Med 9 diske, går jeg ud fra du har en eller anden form for "sikkerhed" der kan give dig en forlænget responstid i tilfælde af at en af diskene går ned?
NTFS er ikke beregnet til backup storage.

men uanset hvad, lad være med at "konvertere" materialet til h.265 i den tro at du vil få noget som helst ud af det.
Til top
ASKF Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2015
Sted: Ålborg, DK
Status: Offline
Point: 239
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ASKF Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2020 kl. 20:42
For et 1½ år siden glemte jeg at jeg havde fjernet strøm fra en blæser i et 3 slot bay ()pga. larm, hvor der på daværende tidspunkt kun var 1 disk i. Jeg indsatte 2 10TB diske og overførte data til dem fra to fyldte 8TB drev. Resultatet var overophedning og disk shutdown.

Først efter tredje shutdown fandt jeg ud af hvorfor, da alle sad på ekstern controler og jeg kunne derfor ikke læse SMART data (ved stadig ikke hvorfor, da alle enheder og controlere siger de understøtter SMART).

En Total udskiftning af blæsere i kabinettet vil koste over 1000kr, (har udskiftet 5 inden for de sidste 2 år)  Har du anbefalinger til større kabinetter modtager jeg dem gerne. Har tænkt på at gå over til brugte rac...
Til top
ASKF Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2015
Sted: Ålborg, DK
Status: Offline
Point: 239
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ASKF Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2020 kl. 00:15
Jeg bruger ikke min pc til langtids lagring. Jeg bruger PC hardware til det.

Min PC har 3x SSD og 1x 4TB HD

Næste PC build vil have 3-4 SSD og 2xHD 4-8TB  som backups diske.

Det er ofte billigere at købe 2x1TB SSD end 1x2TB SSD, så derfor vil jeg have flere små diske.
Til top
ASKF Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2015
Sted: Ålborg, DK
Status: Offline
Point: 239
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ASKF Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2020 kl. 00:34
Alt data jeg ikke kan genskabe er gemt på forskellige fysiske lokationer.

Brænder huset ned er min pladesamling nok det største værditab. Især fordi jeg har original plader med Beatles og Rolling Stones, samt mange andre ikoner fra 60ërne og 70erne med autografer.
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2020 kl. 09:03
alt andet end et pc-kabinet. De er på ingen måde bygget til at håndtere så mange diske. Og jeg er ked af at sige det. med mindre du køber en rigtig NAS med kabinet så er så mange diske altid et problem. Det er derfor WD red diske findes i 2 udgaver. hvor PRO udgaven er beregnet til storageløsninger med over 5 diske, da der typisk bliver så kompakt at varmen ikke kan slippe væk. Pro-diskene afgiver mindre varme og kan derfor bedre klare større mængder i små tætte rum. - Det bedste ville være hvis du havde muligheden for at smide noget et sted hen hvor du kan bruge et rack kabinet med diskhylde. Så har du ordentlig mulighed for at køle diskene ned.

Og som T-duck siger - s..t det er mange DVD'er med den mængde diske.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu