recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Verdens mindste hjemmebio?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Verdens mindste hjemmebio?

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
falle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 03-Juli-2014
Status: Offline
Point: 631
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér falle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2020 kl. 22:41
^ og maksimum! 75” vil slet ikke kunne passe ind hvis højtalerne også skal være der!
Til top
falle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 03-Juli-2014
Status: Offline
Point: 631
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér falle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2020 kl. 22:47
Nå, men vi kan vel ligeså godt fortsætte mit billedeshow.

Her er fire billeder, hvor alle vægge kan ses. Gulvet er fjernet, loftet er fjernet, huller i vægge er spartlet, og væggene er klar til fuldspartling. Der er desuden trukket kabler til nye strømudtag.










Redigeret af falle - 24-September-2020 kl. 22:48
Til top
Ning Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1759
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ning Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2020 kl. 22:51
Jeg har ca samme siddeafstand som dig.
Jeg har 65 c LG oled. Syntes det er helt perfekt.
Du vil have 35 cm i hver side hvis du tager 65". Så er det bare om at vælge de rigtige højttalereBig smile
Ning
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2020 kl. 22:56
Til 2,5m er 65” bestemt ikke for meget. Jeg vil gerne have mere.
Til top
falle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 03-Juli-2014
Status: Offline
Point: 631
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér falle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2020 kl. 23:00
Jeg satser også på at jeg lander på 65" - men det bliver først til næste år. Når rummet her er færdig renoveret, så går jeg videre med resten af huset, før jeg vender tilbage og arbejder videre med udstyrsdelen i biografen.
Til top
Eeyore Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 360
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Eeyore Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2020 kl. 06:16
Har du mulighed for at have forstærker mm. stående uden for rummet? Der vil meget hurtigt blive varmt i rummet når det ikke er større.
Til top
falle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 03-Juli-2014
Status: Offline
Point: 631
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér falle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2020 kl. 08:54
Nej, desværre. Alt bliver nødt til at være i rummet.
Til top
falle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 03-Juli-2014
Status: Offline
Point: 631
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér falle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2020 kl. 09:09
Her er næste omgang billeder. Væggene er blevet fuldspartlede og der er kommet filt på. Loftet er tilmed blevet efterisoleret ift. lyd.




Der kommer et tykt velour mørklægningsgardin på bagvæggen for at lukke al lys ude af rummet.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2020 kl. 12:37
Spændende projekt!

Et par inputs:

Skærmstørrelse
65" TV er ~140cm bredt. Hvis du sidder 2.5m fra vil vinklen mellem venstre og højre side af skærmen være 31 grader. Det er alt for småt til at give nogen form for biograffornemmelse.

Absolut minimumsanbefaling er 36 grader, hvilket for dig vil være en ~160cm bred skærm.
Den normale "reference-vinkel" er ca. 45 grader. hvilket for dig vil være en 200cm bred skærm.

Jeg vil anbefale dig at besøge nogle hjemmebiografer og vurdere lærredstørrelser selv. Kan lyde voldsomt når man siger 2m bred skærm ift. et 65" TV, men det føles bestemt ikke for stort når filmen kører - og du får rent faktisk en biografoplevelse.

Din bekymring omkring højttalere kan løses med en projektor og et akustisk transparent lærred så højttalerne er bagved lærredet.

Lyd
Jo mindre rum, jo flere problemer har du med lyden - specielt bas. Du skal derfor tænke mere end én subwoofer ind. To subwoofere på forvæggen placeret i rummets 25% breddepunkter vil være et must hvis du vil have fornuftig bas i stolene. 

Smid gerne nogle tegninger over rummet ind ift. hvor du påtænker at have højttalere, subs og stole. Det er vigtigt at gøre disse ting korrekt fra starten, da man ellers ender med problemer der ikke kan løses.

EDIT: Har du allerede højttalere osv du har tænkt dig at bruge?


Redigeret af Jonas_h - 25-September-2020 kl. 14:00
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2020 kl. 13:55
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Spændende projekt!

Et par inputs:

Skærmstørrelse
65" TV er ~140cm bredt. Hvis du sidder 2.5m fra vil vinklen mellem venstre og højre side af skærmen være 31 grader. Det er alt for småt til at give nogen form for biograffornemmelse.

Absolut minimumsanbefaling er 36 grader, hvilket for dig vil være en ~160cm bred skærm.
Den normale "reference-vinkel" er ca. 45 grader. hvilket for dig vil være en 200cm bred skærm.

Jeg vil anbefale dig at besøge nogle hjemmebiografer og vurdere lærredstørrelser selv. Kan lyde voldsomt når man siger 2m bred skærm ift. et 65" TV, men det føles bestemt ikke for stort når filmen kører - og du får rent faktisk en biografoplevelse.

Din bekymring omkring højttalere kan løses med en projektor og et akustisk transparent lærred så højttalerne er bagved lærredet.


Helt enig

Hvis du får fat i nogle gode flade højttalere så behøver sådan en screenwall altså ikke at fylde ret meget i dybten hvis du laver hylder og hænger et lærred over. Og at lyden kommer ud fra skærmen er et kæmpe løft. Og stoffet behøver ikke at koste en jetjæger


Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2020 kl. 14:28
"Eeyoyre" var allerede inde på det tidligere, men hvis han både skal have forstærker OG en projektor inde i det rum vil der blive ulideligt varmt. Desuden vil jeg frygtløst vove den påstand, at han i den størrelse får bedre billede for prisen med et TV end med projektor. Så havde jeg nok hellere flyttet stolene lidt længere frem.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
falle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 03-Juli-2014
Status: Offline
Point: 631
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér falle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2020 kl. 14:46
Tak for jeres input.

Det bliver ikke med projektor, jeg ret enig med mig selv om, at det bliver et OLED. Og som jacobe skriver, så kunne jeg fristes til at rykke tættere på :)

Her er lige lidt flere billeder.









Væggene er mere bordoux end lilla, så ingen Purple Room her :) Troldtekten er kommet op, gulvet er lagt, og mere har jeg ikke nået.

De næste skridt bliver:
- Ordne det sidste strøm i værelset.
- Skyggelister i toppen, som egentligt er sorte kabelkanaler til at føre højttalerkabler rundt i værelset.
- Belysning: er i tvivl om en diskret plafond i toppen med dæmpbart lys eller om det skal være LED strips hele vejen rundt, også dæmpbart. Inputs?
- En dør og dørkarm selvfølgelig
- Hjemmebygget bænk langs endevæggen, hvor afspiller og receiver, m.m. skal stå i.
- Evt. en radiatorskjuler i samme farve som væggene.


Redigeret af falle - 25-September-2020 kl. 14:53
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu